Waar zitten de teken nu echt ?

Voor allerlei onderwerpen met vragen, informatie en discussie dat betrekking heeft op de ziekte van Lyme, maar dat niet bij de secties "Wetenschap" en "Medisch" past. Dus geen medische vragen.
chm

Waar zitten de teken nu echt ?

Berichtdoor chm » Vr 8 Jun 2007 12:40

Na controle van tientallen websites in België, Nederland en Amerika, twijfel ik hoe langer hoe meer waar teken zich ophouden.
1) Geen enkele website zegt 1 woord over hagen. Horen hagen bij de categorie 'struikgewas' of niet ?
2) Idem over bloementuinen. Horen bloementuinen bij de categorie 'struikgewas' of niet ?
3) Zowat alle Amerikaanse sites menen dat grasmulching alsook afgevallen bladeren, de ideale kweekbodem zijn voor teken. Nederland en België weten blijkbaar van niks.
Zijn kortgemaaide gazons waar mulching wordt toegepast dan tekenhaarden ???
Zijn composthopen (met vochtig gras, bladeren en dergelijke, dan tekenhaarden ???
4) Bomen zijn zoals eerder vermeld in een vorige forumpost, nog onduidelijker ofdat ze wel of niet schuilplaats zijn voor teken.

Niek

Berichtdoor Niek » Vr 8 Jun 2007 13:03

er wordt daarover een hoop onzin verteld helaas. De praktijk is dat in Nederland vandaag de dag een groot deel van de patienten een tekenbeet oploopt in de eigen tuin of een stadspark, dat zegt al genoeg. Je moet in principe overal buiten in de natuur op je hoede zijn (zonder paniekerig te worden ...)

Teken (en dan met name de nimfen) komen meestal niet hoger dan driekwart meter boven de grond en komen meestal op eigen kracht niet verder dan een paar meter van de plaats waar ze uit het eitje kwamen. Je vindt ze dus vooral laag bij de grond in lang gras, struikgewas etc. Ze kunnen wel meeliften met knaagdieren, vogels en huisdieren of mensen en zo elders (ook in de stad) terecht komen. Volwassen teken kunnen uit de boom omlaag vallen maar dat is maar een klein deel van de besmettingen; als je meer bescherming daartegen wilt kun je in het bos een petje met flinke kraag (voor je nek) opzetten.

Waar je teken wel of niet vindt hangt niet alleen af van de omgeving (heggen, gevallen bladeren enz.) maar ook van de ecologie van de omgeving, dus of er natuurlijke vijanden zijn. Daarom is het moeilijk daarover harde uitspraken te doen. De Amerikaanse praktijk om de hele tuin en heg onder het gif te spuiten tegen teken lijkt mij zeer onverstandig.

doekie

Berichtdoor doekie » Vr 8 Jun 2007 13:42

Niek schreef: De Amerikaanse praktijk om de hele tuin en heg onder het gif te spuiten tegen teken lijkt mij zeer onverstandig.

ja leuk, alles vol gif spuiten en dan zelf met een bura of nasapakje en gasmasker op achterthuis zitten :D
kun je dat gif ook direct weglaten en meteen met zo'n nasa pakje met gasmasker achter thuis gaan zitten, heb je zeker geen last van teken :P
hoera iedereen teekvrij...... sorry moest even melig reageren
leven is meer dan ademhalen:)

chm

Berichtdoor chm » Vr 8 Jun 2007 15:06

Niek schreef:Waar je teken wel of niet vindt hangt niet alleen af van de omgeving (heggen, gevallen bladeren enz.) maar ook van de ecologie van de omgeving, dus of er natuurlijke vijanden zijn. Daarom is het moeilijk daarover harde uitspraken te doen. De Amerikaanse praktijk om de hele tuin en heg onder het gif te spuiten tegen teken lijkt mij zeer onverstandig.

Dank je Niek voor reaktie. Ik had tot nog toe niet echt de indruk dat (met uitzondering misschien van golfclubbeheerders) er bevolkingsgroepen zijn die draconische gifmaatregelen treffen, maar ik ben wel bijzonder nieuwsgierig naar de natuurlijke vijanden die je vermeld, temeer ik daar nog in geen enkel land op geen enkele site iets over vond. Misschien enkele voorbeelden of weblinks ?
P.S. : heb intussen ook meerdere sites in Engeland en Schotland gechecked, het resultaat is zo hallucinant dat ik het maar nalaat erover uit te weiden.

Niek

Berichtdoor Niek » Vr 8 Jun 2007 19:23

chm schreef:Dank je Niek voor reaktie. Ik had tot nog toe niet echt de indruk dat (met uitzondering misschien van golfclubbeheerders) er bevolkingsgroepen zijn die draconische gifmaatregelen treffen, maar ik ben wel bijzonder nieuwsgierig naar de natuurlijke vijanden die je vermeld, temeer ik daar nog in geen enkel land op geen enkele site iets over vond.

teken hebben volop natuurlijke vijanden, o.a. wespen en diverse vogels. Van de paar duizend eitjes die een teek legt overleven er normaal maar enkele, dat zegt wel genoeg denk ik. Dit verklaart tevens waarom je een tekenexplosie krijgt als de natuurlijke vijanden het laten afweten. In de natuur zijn zulke zaken meestal goed in balans, pas als de mens zich ergens mee gaat bemoeien krijg je grote problemen. Afgezien daarvan is er nu tijdelijk een extra probleem door de klimaatwijziging, dat geeft vaak (tijdelijk) grote verstoringen. Teken zijn een goed voorbeeld van een invasieve soort die snel nieuw terrein binnentrekt als de omstandigheden, zoals het klimaat, wijzigen; de vijanden zullen later volgen maar lopen voorlopig achter op de ontwikkeling.

Drastische maatregelen in NL hebben andere vormen, o.a. de steeds terugkomende verzoeken om op grote schaal herten af te schieten; is net zo dom als de Amerikaanse gifspuiten... een golfbaan lijkt me trouwens wel een prettige biotoop voor teken, want ze houden van een beetje vocht. Als het langdurig droog wordt dan verhuizen ze. Bij ons op Walcheren worden momenteel overal in beschermd natuurgebied (waterwingebied etc.) kapitale villa's voor de rijken gebouwd, midden in de teken hotspots. Ik ben benieuwd hoe dat gaat aflopen :twisted:

chm

Berichtdoor chm » Vr 8 Jun 2007 21:53

Niek schreef:teken hebben volop natuurlijke vijanden, o.a. wespen en diverse vogels.

U steekt uw 'groene gevoelens' niet onder stoelen of banken, maar laat dit aub niet leiden tot 'wishfull thinking'. Vogels en bijen worden beiden zelf geparasiteerd door teken en mijten, wat niet bepaald wijst in de richting dat ze er de natuurlijke vijand kunnen van zijn.
Als natuurliefhebber zult u ongetwijfeld weten dat op een terrein met enerzijds kortgemaaid en anderszijds lang gras van pakweg een meter hoog (om te hooien), ze uitsluitend op het korte zitten te pikken : ze kunnen gewoonweg niet landen op lang gras en op het korte vinden ze oa. wormpjes. Bijen zie ik nooit in lang hooigras, maar wel er net naast waar wilde bloemen niet verstikt worden, en natuurlijk ook in aangelegde bloemperken.
Omdat mijn eigen waarnemingen en kennis zeer beperkt zijn, deed ik zowel Nederlandstalige als Engelstalige internetzoektochten naar natuurlijke tekenvijanden, maar hebben tot nu toe niets opgebracht.
Bij meer overtuigend bewijs sla ik mea culpa, maar ik zit niet op dit forum om gewoon te tijd te passeren. Dank voor je begrip.

Niek

Berichtdoor Niek » Vr 8 Jun 2007 22:43

chm schreef:Bij meer overtuigend bewijs sla ik mea culpa, maar ik zit niet op dit forum om gewoon te tijd te passeren.

ik denk dat je een paar zaken over het hoofd ziet: sommige natuurlijke vijanden (zoals wespen) hebben het op de eitjes voorzien (lijkt me prima, in een vroeg stadium al opruimen). Nimfen worden door o.a. mieren, andere wespensoorten, spinnen en nematoden belaagd. Vogels eten o.a. volwassen teken bijv. als ze op een groter zoogdier zitten of als ze ze ergens op een makkelijke plek tegenkomen (niet bungelend aan een grassprietje vermoedelijk). Een vogel die door teken geparasiteerd wordt kan nog best teken opeten hoor, voorzover ik weet worden ze er niet zwaar ziek van ;-)

Jans

Berichtdoor Jans » Vr 8 Jun 2007 22:57

Teken verdragen ook geen langdurige droogte. Dus een lange, droge zomer kan ook helpen.

chm

Berichtdoor chm » Vr 8 Jun 2007 23:41

Niek schreef:sommige natuurlijke vijanden ........

De plek welke ik maximaal zou willen vrijwaren van teken heeft veel kort gras met veel merels en spreeuwen + enkele duiven, 2 eksters en 3 kraaien en onbekend aantal vleermuizen en mollen. Daarnaast veel meterhoog hooigras en daar ongeveer tussen enkele vierkante meters zand, steenpuin en losse tegels, boordevol mieren + hopen wilde bloemen alsook hoogstamfruitbomen die allen veel aantrok hebben bij bijen.
Er werd in de voorbije 10 jaar geen chemische stoffen voor eender wat gebruikt, zelfs geen kunstmest.
Als ik het goed begrijp zou dit micro ecosysteempje dus een schoolvoorbeeld moeten zijn van een zichzelf stabiliserend gebied waar teken nauwelijks kans krijgen om te ontwikkelen.
Dit leek ook zo gedurende de voorbije tientallen jaren, maar momenteel heb ik daar mijn twijfels over. Ik denk dat er weinig zinnigs over te zeggen is indien er geen soort meetmethode bestaat om aantallen te bepalen (en dus ook af- of toename daarvan na bepaalde maatregelen), Russische wetenschappers zouden daar experimenten mee doen, maar ik moet nog uitzoeken of die haalbare kaart zijn voor doe-het-zelvers.

vonneke

Berichtdoor vonneke » Za 9 Jun 2007 13:16

De larven van die wespen vreten de teek van binnenuit op.

Natuurlijke vijanden :

http://www.lymenet.nl/forum/viewtopic.php?t=1816

Biologische bestrijding van teken:

http://www.lymenet.nl/forum/viewtopic.php?t=1832

Je zelfbeeld bepaalt vaak de grenzen
van wat je als individu kunt bereiken.

Afbeelding

Terug naar “Algemeen”