moeheid...ik heb er iets op gevonden

Voor allerlei onderwerpen met vragen, informatie en discussie dat betrekking heeft op de ziekte van Lyme, maar dat niet bij de secties "Wetenschap" en "Medisch" past. Dus geen medische vragen.
bamboe

Het belang van stikstofoxide voor lyme

Berichtdoor bamboe » Zo 12 Mei 2013 0:22

Ik lees voorgaande berichten uit de oude doos.
O.a. over van Louis Ignarro, nobelprijswinnaar over de rol van stikstofoxide (hij noemt het een hormoon) in het lichaam voor de gezondheid: voor het cardiovasculaire stelsel, tegen neurologische problemen (alzheimer!: valt voor een deel te verklaren als een tekort aan stikstofoxidevorming) en ook tegen allerlei ontstekingsziekten.

Louis Ignarro: https://www.youtube.com/watch?v=biDNwRHgAuc
Ferid Murad: https://www.youtube.com/watch?v=6mKwbAyhBPQ

Belangrijk voor de vorming van stikstofoxide zijn l-arginine in vlees/zuivel en antioxydanten als vitamine e (belangrijke natuurlijke bron daarvan is tarwekiemolie) en c.
In de zon (uvb-licht!) maken wij ook zelf stikstofoxide aan.
Ook: door meer zuurstof in het lijf te introduceren -bijv door beweging- krijgen de endotheelcellen meer stimulans om stikstofoxide aan te maken.

Dit vertellen beide nobelprijswinnaars Louis Ignarro en Ferid Murad (zie bovenstaande filmpjes).
Wij hebben ook zuurstof nodig om via onze endotheelcellen stikstofoxide aan te maken.
Stikstofoxide verwijdt vaten om bloed lekker door te laten stromen en gaat vervorming van de bloedplaatjes tegen (en meer, zie hieronder).

Deze behandelingen viewtopic.php?f=22&t=7382 zorgen ook voor meer stikstofoxide in het lichaam en men staat er ook op voor bij lyme tot voordeel te kunnen zijn en nog meer ontstekingsziekten:
Knieblessure

Tenniselleboog

Artrose (zeer effectief)

Reuma (zeer effectief)

Achillespees blessure

Schouder blessure

Beschadiging kruisbanden

Eczeem

Schimmelinfecties

Diabetesvoet

Ontstekingen

Infecties

Lyme
http://www.plason.nl/

HIer meer info over de toegevoegde waarde van meer stikstofaanmaak in het lichaam (dit kunnen wij dus bij onszelf stimuleren): Wat doet de stof stikstofmonoxide:

Bestrijdt ontstekingen

Doodt virussen, bacteriën en schimmels

Zorgt voor een sneller en beter wond herstel

Herstel van (langdurige)blessures gaat vele malen sneller

Zorgt voor een betere doorbloeding

Stikstofmonoxide dringt dóór de huid in het bloed en gaat daar zijn werk doen, al vanaf het eerste moment!

http://www.plason.nl/reuma-sporttrauma/ ... nformatie/

Wat zijn de resultaten [van meer stikstofmonoxide in het lichaam]
?:
Minder pijn

Meer beweeglijkheid

Vermindering van ontstekingen

Betere doorbloeding

Daarna:

Vermindering of verdwijnen van ontstekingen zoals bij reuma

Genezen van (spier) blessures en banden

Snellere en betere wondgenezing (herstel)
http://www.plason.nl/reuma-sporttrauma/ ... nformatie/

Stikstofoxide is een neurotransmitter: ook belangrijk voor bijv. het spijsverteringsstelsel: ook daar lopen zenuwen die -juist wel of niet- communiceren door -(on-)voldoende stikstof te laten vrijkomen.

savan

Re: moeheid...ik heb er iets op gevonden

Berichtdoor savan » Vr 21 Feb 2014 7:59

Dit is interessant,

Die plason behandeling bestaat uit het verhogen van NO, je stikstofmonoxide gehalte,
Dat kan je snel bereiken met supplement citrulline.
Ik was al bezig met arginine maar het effect van arginine schijnt minder te zijn dan citrulline.
Ik ga vandaag beginnen met citrulline.
Met arginine had ik al een duidelijk merkbare verbetering, het bind ammoniak, een duidelijk verschil in elk geval.

bamboe

Berichtdoor bamboe » Vr 21 Feb 2014 10:44

Savan ik dacht dat de combi arginine en citrulline goed werkte.
Recente link over de werking van uv-licht op stikstofvorming in het lichaam: http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/news ... 44128.html

savan

Berichtdoor savan » Vr 21 Feb 2014 11:53

Ja je hebt gelijk ik las dat de combi goed werkte.
maar wat een verschil zeg, je merkt echt dat dit wat doet, na 2 dagen supplement al merkbaar!!
wat een merkbare verbetering ,dit is aan te bevelen.
En wat een reacties in het lichaam krijg je hiervan, de vermoeidheid glijd gewoon weg wat een heerlijk gevoel zeg, ik merkte toen die vermoeidheid weggleed hoe uitgeput ik eigenlijk was.
Ik heb arginine en citrulline malaat, dit haalt de ammoniak weg en dan de rest van de voordelen nog.
Melkzuur weghalen etc, wauw.
Het geeft hetzelfde effect denk ik als die plason behandeling, alleen is dat van buitenaf en de supplementen werken van binnen.

En wat kost het? voor allebei samen rond de 20 euro.

anoniem1992

Berichtdoor anoniem1992 » Za 22 Feb 2014 15:07

Ik heb gewoon een pot Guarana poeder staan voor het geval dat. Mag ik jullie er op wijzen dat het helemaal niet gezond is om dit soor middelen te slikken? Je put je bijnieren er mee uit, nog meer als ze al zijn!! Guarana is ook niet gezond, als ik iets moet wat echt ff niet kan slik ik ht. Maar het is echt te mooi om waar ze zijn, een middel waar je fitter van word zonder je lijf te overvragen. Zelf slik ik spirulina en chlorella, dat ik tenminste geen valse energie die je dan krijgt!

savan

Berichtdoor savan » Za 22 Feb 2014 16:46

weet je dat wel zeker anoniem?
ik kan er niets over vinden dat het slecht is voor de bijnieren.
ik weet wel dat de ammoniakbelasting bij lymepatiënten zeer hoog is en dat deze middelen de ammoniak gehaltes naar beneden halen.

Dit is alles wat ik er over vinden kan:
http://st.nekten.com/arginine-5

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gez ... chaam.html
Onder arginine kijken.

http://www.aminozuur.com/aminozuren/arginine.html
Het verhoogd je weerstand, dat is ook te merken trouwens.
Bij de laatste link kijken onder "andere functies van arginine"
Het stukje lezen van ammoniak ontgifting.

guarana bevat zeer hoge doseringen caffeine , volgens mij als je het gebruikt hebt kak je daarna dubbel zo hard weer in,want caffeine veroorzaakt ook acidose, en je hebt als lymepatiënt al last van acidose.

Waarom probeer je het niet anoniem, en dan spreken we elkaar daarna goed?
btw dit is geen valse energie, het is een aminozuur waar je lichaam niet zonder kan.

In de voeding komt dit aminozuur ook voor alleen weet ik van veel lymepatiënten dat zij de eiwitten in vlees en vis bijv beperken omdat ze angstig zijn dat de bacterie hier optimaal van profiteert, dat is begrijpelijk maar hoe zit het dan met de inname van dit aminozuur bijv? je krijgt hierdoor nooit de mogelijkheid om die ammoniak eruit te ontgiften en ook zal de weerstand niet verbeteren.

je wordt er ook energiek van.

Foetsie

Berichtdoor Foetsie » Za 22 Feb 2014 21:03

Nu ben ik nog aan het zoeken naar de relatie tot de bijnieren.
Omdat ik toch wel heel erg zuinig op ze ben.

http://kruiden.hetbewustepad.nl/index.php?pag_id=57

Maar heb wel dit kunnen vinden:
Watermeloen
Deze vrucht verlaagt de bloeddruk even effectief als een statine, alleen zou je er drie per dag moeten eten om enig positief effect te bereiken. Watermeloen is rijk aan het aminozuur L-citrulline, een beter te verdragen vorm van L-arginine, het aminozuur dat direct van invloed is op de bloeddruk. In het lichaam wordt L-citrulline omgezet in L-arginine, dat – indien direct als zodanig ingenomen – kan leiden tot misselijkheid en maagdarmklachten, vooral bij mensen die toch al een hoge bloeddruk hebben. In een onderzoek werd bij negen volwassenen met hypertensie de hoge bloeddruk genormaliseerd, door zes weken lang watermeloenextract te nemen, in de vorm van L-citrulline/L-arginine in de verhouding 2,7 g/1,3 g per dag.

Nou zit het dus gewoon in watermeloenen.

Nog even verder googelen hoor.

Foetsie

Berichtdoor Foetsie » Za 22 Feb 2014 22:22

Proefschrift door GC Ligthart-Melis - ‎2008
Vrije Universiteit A'dam

http://dare.ubvu.vu.nl/bitstream/handle ... sequence=3

Introductie glutamine
De toegenomen wetenschappelijke belangstelling voor het aminozuur glutamine is
mogelijk het gevolg van de ontwikkeling van complete parenterale voeding in de jaren
’60 van de vorige eeuw. In de jaren voor 1960 zijn slechts 261 publicaties (0.02% van
het totale aantal publicaties) over glutamine terug te vinden op Pubmed1. Na 1960 stijgt
het aantal publicaties over glutamine explosief naar 27835 (0.17% van het totale aantal
publicaties). Glutamine is namelijk geen standaard onderdeel van deze intraveneuze
voeding, aangezien het in waterige oplossingen niet stabiel is. En omdat glutamine
geen essentieel aminozuur is, werd aangenomen dat het ontbreken in de parenterale
voeding geen kwaad kon.

De inzichten daarover zijn in de tussentijd diepgaand veranderd.
Zo beschrijft hoofdstuk 2.
Klinisch onderzoek laat zien dat een lage plasmaconcentratie van glutamine bij patiënten
op de intensive care geassocieerd is met sterfte.

Zo is vastgesteld dat glutamine de inflammatoire respons bij ziekte
ondersteunt en afremt, dat het de insulinesensitiviteit bij ziekte bevordert en dat het de
organen helpt zichzelf te beschermen tegen of te herstellen van de schade als gevolg van
inflammatie en bijkomende oxidatieve stress

Focus van dit proefschrift
Nadat een onderzoeker uit onze groep waarnam dat de toediening van enterale
glutamineverrijkte voeding aan traumapatiënten zowel de plasmaspiegel van glutamine
als die van arginine normaliseerde, was de interesse in de relatie tussen de aminozuren
glutamine en arginine gewekt. Eerder was al waargenomen dat de toediening van
een enterale glutamineverrijkte voeding aan ratten leidde tot een verhoogde arginine
productie door de nier.

Nou, ja iig als je nog even doorleest dan kom je ook nog citrulline tegen, en dat de darmen er mee te maken hebben. (hfdstk 6)

savan

Berichtdoor savan » Zo 23 Feb 2014 9:06

Misschien ook belangrijk om te weten:

Candida albicans veroorzaakt een sterke remming van NO productie door de macrofagen waardoor het de gastheer immuunsysteem kan ontwijken/verlagen.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10193423

wel blijft er dan een vraag over;
Wordt dit veroorzaakt doordat candida arginine gebruikt?

anoniem1992

Berichtdoor anoniem1992 » Zo 23 Feb 2014 15:10

Nee dankje Savan, ik ga erg goed momenteel.
Nu voor het eerst in de hele winter een virusje te pakken met wat moe maar dat is het dan ook.
Kan weer meer dan ik jaren gekund heb dus ik ga niets forceren.
Zelf een aantal weken geleden schussler zouten geprobeerd nou dat was weer helemaal bagger, daar kon ik niet best tegen dus niets meer slikken als nodig.
Zeker pepmiddelen pakken bij mij altijd slecht uit, mijn lichaam kan er niets normaals mee.
Zelfde met bijvoorbeeld Prednison, wat ik eens moest slikken i.v.m. een heeeel slecht gepland ziek worden moment, ik sta echt met 10 mg gigantisch te stuiteren om dan vervolgens daarna veel vermoeider te zijn.

Ik ben gewoon geen voorstander van Caffeine, het is gewoon niet goed voor je bijnieren.
L glutamine gebruik ik trouwens wel, maar meer als zekerheid dan dat het de situatie nog beter maakt.
Zie dat er vit C in zit, Yerba mate, Cafeïne uit groene thee, Cafeïne, en Yerba mate al als cafeïne achtige stof, dan kan de yerba mate er bij mij nog in maar de rest niet.
Ik hoop van harte dat het goed blijft helpen maar ik heb er zware vraagtekens bij of het gezond is.

Guarana heb ik trouwens twee keer gebruikt toen ik heel slecht was, ik houd gewoon niet van pepmiddelen.
Guarana gaat goed hoor, maar dan moet je wel kleine doseringen nemen.
Ik nam capsules met maar 1/3 guarana en dan drie over de dag verdeelt anders stuiter ik echt door het dak of ben ik gewoon bijna stoned, en dan kak je daarna inderdaad heel hard in bij maar één keer.
Ik drink ook geen koffie bijvoorbeeld om die reden, zo min mogelijk stimulerende zaken.

Terug naar “Algemeen”