moeheid...ik heb er iets op gevonden

Voor allerlei onderwerpen met vragen, informatie en discussie dat betrekking heeft op de ziekte van Lyme, maar dat niet bij de secties "Wetenschap" en "Medisch" past. Dus geen medische vragen.
savan

Re: moeheid...ik heb er iets op gevonden

Berichtdoor savan » Zo 23 Feb 2014 16:48

Arginine is geen cafeïne, het is een essentieel aminozuur.
Er zijn heel wat nieuwe inzichten te lezen over de rol van arginine als voorloper van stikstofmonoxide in het lichaam.

http://www.ntvg.nl/publicatie/stikstofo ... n/volledig

Een tekort hiervan is niet oke.

Foetsie

Berichtdoor Foetsie » Ma 24 Feb 2014 20:28

savan schreef:Misschien ook belangrijk om te weten:

Candida albicans veroorzaakt een sterke remming van NO productie door de macrofagen waardoor het de gastheer immuunsysteem kan ontwijken/verlagen.

wel blijft er dan een vraag over;
Wordt dit veroorzaakt doordat candida arginine gebruikt?

Dat is zeker de moeite waard om te weten.
Ik weet wel dat de schimmel hormonen eet.
Vooral oestrogeen vind ie lekker.

Vandaar dat ik met een oestrogeen zalfje smeer, maar vooral niet te veel.

Foetsie

Berichtdoor Foetsie » Ma 24 Feb 2014 20:51

Verder wilde ik nog graag dit stukje citeren uit mijn eerste bericht van GC Ligthart-Melis 2008 (proefschrift)

Uiteindelijk zal dergelijk onderzoek bijdragen aan ‘voeding op maat’ voor ernstig zieke
patiënten. Hierbij wordt rekening wordt gehouden met de individuele behoefte van
de patiënt. Bijvoorbeeld, een patiënt met nierfalen heeft mogelijk wel belang bij een
arginineverrijkte voeding terwijl een patiënt met leverfalen juist geen belang heeft bij
een arginenverrijkte voeding.
De samenstelling van deze ‘voeding op maat’ moet flexibel genoeg zijn om de juiste
hoeveelheid calorieën, eiwit, micro-nutriënten en toegevoegde ‘sleutel nutriënten’ zoals
glutamine en/of arginine te bevatten welke de individuele patiënt nodig heeft.

Als ik dit dan weer lees denk ik dat het voor mensen die last hebben aan hun nieren dit wel goed zal zijn, maar dan mensen die last hebben van hun lever dan weer niet.
Dit omdat eerder in het schrift werd aangegeven dat de lever niet alles afgeeft aan de bloedbaan.

http://dare.ubvu.vu.nl/bitstream/handle ... sequence=3

Terug naar “Algemeen”