Borrelia burgdorferi in ticks and patients on the Dutch North Sea island of Ameland
Abstract number: O492
Noordhoek G.T., Jacobs J.J.W.N., Brouwers J.M.M., Jacobs J.P.A.M., Brandenburg A.H.
Objectives: The Dutch island Ameland is described previously as a hot spot for Borrelia burgdorferi in ticks. We investigated the percentage infected ticks and the risk of subsequent development of clinical symptoms of Lyme disease in persons with one or more tick bites consulting a family practice on the island.
Methods: From January 2004 to December 2006, 214 ticks were collected from 169 patients and tested for the presence of Borrelia DNA by PCR. Six to 18 months after the removal, the patients were questioned about erythema migrans and other symptoms possibly related to B. burgdorferi infection. Blood samples were taken from a subset of patients to investigate for B. burgdorferi antibodies.
Results: In 44 (20.6%) ticks B. burgdorferi DNA was detected. Forty patients were bitten by at least one positive tick. Follow up information was available from 144 persons, 36 (25%) with a positive tick and 108 (75%) with a negative tick. In 124 of 144 persons the ticks were removed within 24 hours, including 33 of the 36 persons with positive ticks. None of the 144 patients reported having an erythema migrans. Twelve persons reported a non-specific red discoloration of the skin, not fulfilling critera for EM, on the site of the tick bite during the first weeks after the tick bite. Of these, four were bitten by a positive tick and eight by a negative tick. Surprisingly the four patients with a positive tick all consulted their own family doctor and were treated with doxycyclin, whereas none of the eight with a negative tick did so. One patient, bitten by a positive tick that had been on the skin for more than 24 hours, reported systemic symptoms compatible with Lyme disease. She reported no redness on the site of the tick bite. Lyme serology was performed on 27 persons with a positive tick, two were positive, including the patient with systemic symptoms. Of serology performed on seven persons with a negative tick, one was positive in IgG.
Conclusions: In this cohort of patients with tick bites the chance to develop Lyme disease was low, even with 20.6% of the ticks positive with B. burgdorferi. This is probably related to the fact that the majority of ticks were removed within 24 hours. Our findings support the policy described in the Dutch CBO-guideline on Lyme borreliosis to preserve antibiotic therapy for patients developing symptoms of Lyme disease
http://www.blackwellpublishing.com/eccm ... p?id=68405
Bb in teken en patienten op Ameland
-
Bb in teken en patienten op Ameland
Je zelfbeeld bepaalt vaak de grenzen
van wat je als individu kunt bereiken.

-
Re: Bb in teken en patienten op Ameland
Stel dat dit waar is op grotere schaal, dan is de vraag of 2 ongeneeslijk zieke patienten op de ongeveer 170 personen met tekenbeten een aanvaardbaar risico is? Geen idee hoe dat bij andere ziektes in z'n werk gaat. Zijn de chronisch lymepatienten van dit forum dan de 2 van die 170?
-
Zeker twee van de onderzoekers werken bij het Laboratorium voor de Volksgezondheid in Friesland (LVF). Eén van de twee, mw Brandenburg, haalde dit onderzoek aan tijdens een informatiebijeenkomst over de ziekte van Lyme mei 2007.
Een ouder echtpaar, woonachtig op Ameland en beiden al jaren chronisch Lymepatiënt (en nooit officieel de diagnose Lyme gekregen), vertelden mij na deze bijeenkomst dat dit onderzoek uitgevoerd is met (financiële?) steun van de plaatselijke overheid.
Dit echtpaar was boos en deed zeer schamper over deze resultaten.
Hun conclusie was dat Ameland er alle belang bij heeft om het eiland, wat grotendeels afhankelijk is van toerisme, niet in een kwaad daglicht te zetten door de naam 'verhoogd risicogebied voor tekenbeten/ziekte van Lyme'.
Ik kan niet inschatten of deze mening klopt.
Vier mensen met een beet van een positieve teek hebben door de huisarts doxycycline voorgeschreven gekregen, dus voorspelbaar dat deze vier in de latere test negatief scoorden.
Bovendien is de kans op een negatieve test bij een doorsnee lab vrij groot. Ook kun je je de vraag stellen hoe de resultaten zijn beoordeeld.
Ik ben drie keer getest bij dit lab (2 maal bloed en 1 maal PCR). Mijn herhaalde pogingen om de volledige uitslagen te krijgen liepen op niets uit. Het enige wat ik na lang aandringen kreeg, was hun eindresultaat. Dus niet meer dan pos/neg. en hun conclusie.
In mijn ogen zou dit onderzoek meer zeggingskracht hebben gehad als het volledig onafhankelijk zou zijn. Bovendien zouden ze alle mensen met een positieve tekenbeet langere tijd moeten volgen, liefst jaren.
Een ouder echtpaar, woonachtig op Ameland en beiden al jaren chronisch Lymepatiënt (en nooit officieel de diagnose Lyme gekregen), vertelden mij na deze bijeenkomst dat dit onderzoek uitgevoerd is met (financiële?) steun van de plaatselijke overheid.
Dit echtpaar was boos en deed zeer schamper over deze resultaten.
Hun conclusie was dat Ameland er alle belang bij heeft om het eiland, wat grotendeels afhankelijk is van toerisme, niet in een kwaad daglicht te zetten door de naam 'verhoogd risicogebied voor tekenbeten/ziekte van Lyme'.
Vier mensen met een beet van een positieve teek hebben door de huisarts doxycycline voorgeschreven gekregen, dus voorspelbaar dat deze vier in de latere test negatief scoorden.
Bovendien is de kans op een negatieve test bij een doorsnee lab vrij groot. Ook kun je je de vraag stellen hoe de resultaten zijn beoordeeld.
Ik ben drie keer getest bij dit lab (2 maal bloed en 1 maal PCR). Mijn herhaalde pogingen om de volledige uitslagen te krijgen liepen op niets uit. Het enige wat ik na lang aandringen kreeg, was hun eindresultaat. Dus niet meer dan pos/neg. en hun conclusie.
In mijn ogen zou dit onderzoek meer zeggingskracht hebben gehad als het volledig onafhankelijk zou zijn. Bovendien zouden ze alle mensen met een positieve tekenbeet langere tijd moeten volgen, liefst jaren.
-
vonneke schreef:None of the 144 patients reported having an erythema migrans. Twelve persons reported a non-specific red discoloration of the skin, not fulfilling critera for EM, on the site of the tick bite during the first weeks after the tick bite. Of these, four were bitten by a positive tick and eight by a negative tick. Surprisingly the four patients with a positive tick all consulted their own family doctor and were treated with doxycyclin, whereas none of the eight with a negative tick did so.
Hieruit mag je concluderen dat alleen patiënten met 'vage' klachten na een tekenbeet zonder duidelijk EM uitstekend weten wat er aan de hand is, en zelfs met meer precisie dan een serologie ooit kan bieden.
Ook kun je vragen stellen over de criteria m.b.t. EM.
Strikt handelend volgens de samenvattingskaart van de CBO-richtlijn hadden die patiënten helemaal niet behandeld mogen worden, omdat patiënten met dergelijke 'a-specifieke' klachten onverbiddelijk zonder behandeling de deur gewezen had moeten worden. In de praktijk schrijven artsen bij een patiënt 'die zich zorgen maakt' echter wel een kuurtje voor.
vonneke schreef:Our findings support the policy described in the Dutch CBO-guideline on Lyme borreliosis to preserve antibiotic therapy for patients developing symptoms of Lyme disease
Waarom concluderen onderzoeken toch vaak het tegengestelde van wat er gevonden wordt tijdens het onderzoek en worden wezenlijke bevindingen terzijde geschoven?
-
Jans schreef:Hun conclusie was dat Ameland er alle belang bij heeft om het eiland, wat grotendeels afhankelijk is van toerisme, niet in een kwaad daglicht te zetten door de naam 'verhoogd risicogebied voor tekenbeten/ziekte van Lyme'.
dit is precies wat ik in Zeeland (bij de duinen) ook zie: vooral niet de indruk wekken dat er verhoogd risico is, want je zou toeristen bang kunnen maken en dan praten we over veel centjes. Het onderwerp komt steeds opnieuw boven en iedere keer opnieuw wordt het de kop ingedrukt en blijven de autoriteiten de kop in het zand steken. Het streeklab in Goes (verantwoordelijk in deze regio) beweerde vorig jaar nog in de krant dat er in Zeeland maar zo'n 50 Lyme patienten waren - ongetwijfeld op basis van hun eigen waardeloze testen (ik ken zelf via-via al meer dan 50 Zeeuwse Lyme patienten, en zo groot is mijn kennissenkring niet).
Voor wie goed oplet staan er sinds een paar jaar bij de ingang van enkele natuurgebieden (niet al te opvallende) bordjes die wijzen op tekenrisico. Verder zijn er volop uitermate geruststellende foldertjes van de GGD voor campings etc., die mensen volgens mij beter helemaal niet kunnen lezen. Misschien kunnen ze Wageningen nog een keer inhuren om te bewijzen dat het Bb besmettingspercentage hier wel meevalt (enkele jaren geleden bleek bij een ander onderzoek dat het bijna 75% was)

-
Op Schiermonnikoog was er in een appartement speciaal informatie aanwezig over het gevaar van teken. Het percentage dat werd aangegeven over het aantal besmette teken was 30%, iets meer dan het officiele aantal dus op Ameland.