vergoeding oosteinde walborg kliniek (dr.hofman)

Voor allerlei onderwerpen met vragen, informatie en discussie dat betrekking heeft op de ziekte van Lyme, maar dat niet bij de secties "Wetenschap" en "Medisch" past. Dus geen medische vragen.
Annie de Muis

Re: vergoeding oosteinde walborg kliniek (dr.hofman)

Berichtdoor Annie de Muis » Zo 7 Dec 2008 13:03

WillemT schreef:Zou heel misschien, heel voorzichtig geconcludeerd kunnen worden dat vooral de ILADS richtlijn aan herziening toe is?

WillemT,

De woordjes (nog) etc. laten de weg vrij voor voortschrijdend inzicht t.a.v. herziening van allerlei richtlijnen tot werkbare en realistische richtlijnen.

En dat voortschrijdend inzicht zal zich via de richtlijn vervolgens vlot moeten vertalen naar realistische actuariële berekeningen. Ik denk dat een jaarlijkse herziening van de zorgstandaard in het basispakket voor ziekten waarbij nog veel ontwikkeling is, veel onderzocht moet worden, en zeer veel nu nog niet onderkende patiënten mee gediend zouden zijn geen slechte zaak zou zijn.

Als je kijkt hoeveel omzet er zit in zorgkosten voor o.a. RA, MS etc, die in de toekomst waarschijnlijk te genezen zullen zijn met een behandeling waar ook lymepatiënten mee geholpen zouden zijn, dan is het volgen van voortschrijdend inzicht geen slechte zaak. De ILADS kent voortschrijdend inzicht en verschillende publicaties, vaak van verschillende artsen, de CBO-richtlijn wordt momenteel slechts éénmaal per 4 jaar herzien. Ik schat in dat een jaarlijkse herziening de komende tijd zijn vruchten af zou werpen, zeker gezien de ontwikkelingen rond de IDSA-richtlijn, die naar verwachting met de lopende herziening waarschijnlijk de belangrijkste inzichten van de ILADS-richtlijn in zich gaat herbergen.

marietje

Berichtdoor marietje » Zo 7 Dec 2008 15:38

WillemT schreef:Beste Marietje,

Zou heel misschien, heel voorzichtig geconcludeerd kunnen worden dat vooral de ILADS richtlijn aan herziening toe is?

Groeten,

WillemT

Beste Willem T,

Volgens mij kunnen ze daar in Amerika eerst eens beginnen aan de herziening van de IDSA richtlijn. Dat lijkt me veel harder nodig! Als dat goed wordt gedaan hebben ze de ILADS richtlijn misschien wel niet meer nodig.

Onderzoek van procureur-generaal openbaart fouten bij vaststellen van richtlijnen voor ziekte van Lyme

De IDSA-richtlijnen voor de diagnose en behandeling van de ziekte van Lyme werden in het jaar 2000 in de Verenigde Staten uitgebracht. Deze richtlijn is vergelijkbaar met de CBO-richtlijn in Nederland. In november 2006 werd een herziening gepubliceerd door een comité van veertien IDSA-commissieleden. In reactie op deze herziening is een stroom van kritiek gekomen. Een onderzoek door een procureur-generaal naar het ontwikkelingsproces van de IDSA-richtlijnen werd in gang gezet. Procureur-generaal Richard Blumenthal heeft met zijn antitrust-onderzoek ernstige procedurele fouten aan het licht gebracht bij het opstellen van nieuwe richtlijnen voor de ziekte van Lyme door de IDSA (Infectious Diseases Society of America, de Amerikaanse vereniging voor infectieziekten). De IDSA heeft toegezegd de richtlijnen te herzien en een onafhankelijke bemiddelaar aan te stellen.
Zie voor de conclusies van dit onderzoek onderstaand persbericht.

http://www.ct.gov/ag/cwp/view.asp?A=2795&Q=414284 \

Bron: http://www.lymevereniging.nl

Als Nederlander ben ik het eerst aangewezen op de CBO-richtlijn en word ik als patient daar voortdurend mee om de oren geslagen. Als gevolg van die richtlijn en de onkunde op het gebied van Lyme in de eerste lijnszorg en ziekenhuizen zijn er nu meer chronische Lymepatienten dan nodig is. Het grijpen naar de ILADS- richtlijn is uit de nood geboren. Voor het verschijnen van de CBO-richtlijn 2004 was er nauwelijks iets bekend over Lyme en de behandeling daarvan. Er was wel een protocol Lymeboreliose Van het LCI uit 1993, maar ik vraag me af hoe bekend dit was bij artsen.
http://www.vwa.nl/cdlpub/servlet/CDLSer ... e_id=10433

Als de CBO-richtlijn waterdicht was geweest, zouden er niet zoveel chronische lymepatienten zijn . Onze eerste zorg moet zijn dat de herziening van de CBO-richtlijn dusdanig gebeurt dat ons lymepatienten recht gedaan wordt in diagnose en behandeling! En ook wat dit betreft: als dit goed gedaan wordt zijn de ILADS richtlijnen niet meer nodig of kunnen die geintergreerd worden in een nieuwe CBO-richtlijn 2009!

Marietje
Luctor et Emergo

PETER2009

Berichtdoor PETER2009 » Za 19 Dec 2009 21:41

3 Maanden geleden via huisarts AB kuur ivm tekenbeet gehad. Volgens huisarts is alles hiermee rond, wel is naderhand (via bloedonderzoek) besmetting borrelia aangetoond. Kort geleden heb ik western blot test laten uitvoeren, omdat ik me hierover niet veilig voel. Via arts Oosteinde Walborg kliniek. Verzekering (VPZ, aanvullend Royaal) zou alle kosten alternatieve zorg moeten dekken.(100 %). VPZ heeft nu alleen consult van de arts, niet de test (ca 300 euro) vergoed. Lijkt me niet logisch. Heeft iemand ervaring hiermee? Overigens is test positief, ook op bartonella en meer!
mvg, Peter

els

Berichtdoor els » Zo 20 Dec 2009 11:56

Voor vergoedingen hanteert elke ziekenkostenverzekeraar anderen normen,m.a.w. wat de één wel vergoed,vergoed de andere weer niet.
(zie bericht van RobertF)

Je zult moeten zoeken naar die voor jou het beste is.
Gr Els

Terug naar “Algemeen”