Er moeten duizenden Lyme-patienten in Nederland zijn!

Voor allerlei onderwerpen met vragen, informatie en discussie dat betrekking heeft op de ziekte van Lyme, maar dat niet bij de secties "Wetenschap" en "Medisch" past. Dus geen medische vragen.
Gast

Berichtdoor Gast » Vr 27 Feb 2004 20:57

Hallo,
Je geeft zelf het antwoord. Post lyme syndroom is geen objectiveerbare aandoening, dus buiten de WAO. Chronisch lyme betstaat dan niet meer want hoe wil je het aantonen dus heb je geen recht meer op voorzieningen die voor chronische patienten gelden.
groet peter

Gast

Berichtdoor Gast » Vr 27 Feb 2004 21:02

Met het onderzoek heb ik eens nagerekend voor de respons te berekenen... In totaal zijn er zeker 1000 Lyme-patiënten die lid zijn van de vereniging, op deze site komen, op de YAHOOgroep komen of op mijn site komen (met alle emails etc. erbij geteld wel).

En ik denk idd dat er veel meer zijn die het wel weten of niet weten... Alleen vraag ik me soms dan ook af waarom men niet zich aansluit bij iets wat met Lyme te maken heeft. Klinkt misschien stom, maar de mens wil toch altijd lotgenoten treffen of praten over de ziekte en dingen uitwisselen?

Gr Chantal die geen zin heeft om in te loggen!

Martijn

Berichtdoor Martijn » Vr 27 Feb 2004 21:25

Anonymous schreef:Hallo,
Je geeft zelf het antwoord. Post lyme syndroom is geen objectiveerbare aandoening, dus buiten de WAO. Chronisch lyme betstaat dan niet meer want hoe wil je het aantonen dus heb je geen recht meer op voorzieningen die voor chronische patienten gelden.
groet peter

Ik vraag me dan af hoe het zit een met ziekte als fibromyalgie, dat lijkt me ook moeilijk objectiveerbaar. Ik weet wel dat het vermoeidheidsyndroom (ME) ook niet of moeilijk geaccepteerd wordt door het UWV GAK en artsen als een bestaande ziekte.

Ik denk trouwens niet dat het "post Lyme syndroom" is "uitgevonden" om geen uitkeringen te hoeven verstrekken. Als het is "uitgevonden", dan is om weinig antibiotica te kunnen geven.

Martijn

purre

Berichtdoor purre » Vr 27 Feb 2004 22:01

Hallo,

Mensen met "post Lyme" kunnen wel objectiveerbare klachten hebben.

Denk aan verlammingen (zoals afhangend ooglid, urine incontinentie, afwezigheid van reflexen)

dat zijn objectieve klachten waarvan geen dokter kan beweren dat het je tussen de oren zit.

Maar de klachten kunnen ook subtiel of niet objectiveerbaar zijn. (moe, spierpijn enz...)Bij het ontbreken van "bewijs" ben je dan overgeleverd aan willekeur.
Vindt de keuringsarts je aardig en of zielig of denkt hij dat je op de loer ligt voor een uitkering.

Volgens de nieuwe WAO is het gebeurd met de willekeur. in die gevallen (denk aan me, fybromyalgie,) kak je er gewoon naast

Chantal

Berichtdoor Chantal » Za 28 Feb 2004 11:15

Mijn ervaring met het UWV is dat ze kijken naar klachten. Ze keken daarbij ook naar vermoeidheid en dat heeft bij mij ertoe geleid dat ik maar halve dagen mag gaan werken, omdat ze zagen dat als ik langer werkte, mijn gezondheid achteruit ging!

Ookal zeiden de artsen toen dat het tussen mijn oren zat...

Groetjes Chantal
Neem ook eens een kijkje op mijn website over oa. Lyme http://www.teekcare.nl en http://www.channie.nl

RobertF

Berichtdoor RobertF » Ma 1 Mar 2004 18:49

Hallo alleaal,
In de verhoren in Connecticut wordt gesteld dat lyme de snelst groeiende vector infectieziekte is in de VS. De laatste cijfers van de CDC laten een stijging zien van 39% tussen 2001 en 2002. In sommige plaatsen in CT is 54% van de gezinnen betroffen. Alarmerende cijfers. Het zou goed zijn als het in Nederland een meldeplichtige ziekte werd, dan kregen we pas echt zicht op de problematiek. Een goede link is
http://www.wildernetwork.org/rstricker.html
groet RobertF

Marja

Berichtdoor Marja » Ma 1 Mar 2004 21:23

Hallo,

Mijn ervaring met het UWV zijn als volgt: Ik had me voorbereid op de verdediging. Was niet nodig. De keuringsarts was een Belg en volledig op de hoogte van de problematiek rond Lyme.Ook wat betreft de problemen met het stellen van de diagnose. Was prettig. Heb een poosje in de WAO gezeten en ben er nu gelukkig weer uit. Ik heb me niet hoeven "bewijzen".

Volgens mij is het vaak geen onwil van een (keurings)arts, maar onwetendheid. Tref je er een die open staat voor je verhaal, dan ben je al een bofkont.

Groet,Marja

Chantal

Berichtdoor Chantal » Di 2 Mar 2004 19:27

purre schreef:Hallo,

Mensen met "post Lyme" kunnen wel objectiveerbare klachten hebben.

Denk aan verlammingen (zoals afhangend ooglid, urine incontinentie, afwezigheid van reflexen)

dat zijn objectieve klachten waarvan geen dokter kan beweren dat het je tussen de oren zit.

Nou, daar zeg je wat... Ik had een verlamming en toch werd het beweerd dat het tussen je oren zit, aangezien er ziektes zijn waarbij de geest lichamelijke klachten kan maken!

Gr Chantal
Neem ook eens een kijkje op mijn website over oa. Lyme http://www.teekcare.nl en http://www.channie.nl

purre

Berichtdoor purre » Di 2 Mar 2004 20:44

Een gezicht dat gaat afhangen etc...ten gevolge van een emotionele instabiliteit?. Dat soort artsen moeten wel heel gewetenloos zijn .

Iemand die blind wordt (echt blind bv door zenuwschade) door een emotioneel probleem?

Laat je niks wijs maken, waren de woorden van de arbo arts enkele jaren geleden toen ik hem vragen stelde over het begrip somatisatie stoornis.

Kijk chantal mensen die bv blind zijn door emotionele problemen, zijn niet echt blind. De schijn blinden lopen echt niet zonder te kijken de A28
over.

Een paar jaar geleden was er een neuroloog op televisie die beweerde dat het post whiplash syndroom ook tussen de oren van de mensen zat.
Erg vreemd dat allerlei verschillende mensen met verschillende karakters de zelfde chronische klachten hebben tgv whiplash.

Het is de arrogantie van veel academische sufferds die tot de diagnose
somatiesatiestoornis of conversie komt en niet het gezonde verstand.
Laatst gewijzigd door purre op Vr 5 Mar 2004 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gast

Berichtdoor Gast » Wo 3 Mar 2004 14:09

Hoi purre,

Ja dat klopt... En ik weet het ergens ook wel. Maar als iedereen het maar lang genoeg zegt ga je dingen geloven...

Als je nu eens kon aantonen dat het niet tussen je oren zit, maar dat kan niemand!

Gr Chantal

Terug naar “Algemeen”