Helpt een panty of legging?

Voor allerlei onderwerpen met vragen, informatie en discussie dat betrekking heeft op de ziekte van Lyme, maar dat niet bij de secties "Wetenschap" en "Medisch" past. Dus geen medische vragen.
Annie de Muis

Re: Helpt een panty of legging?

Berichtdoor Annie de Muis » Wo 5 Mei 2010 15:07

In dit uitgebreide rapport staan wat kledingsuggesties:

viewtopic.php?f=5&t=5510&p=53353&hilit=bosschap#p53353

vonneke

Berichtdoor vonneke » Wo 5 Mei 2010 15:48

Misschien kun je het best in je blote kont gaan :wink:

Bloot slaat dood? J. van der Heide

Ned Tijdschr Geneeskd. 1993;137:430

Bloot slaat dood?

H.M.Feber kwam graag een lezing houden over Lyme-ziekte toen de leiding van een nudistenkamp hem erom vroeg naar aanleiding van één geval van erythema chronicum migrans.
Hij koos er een zomers weekend voor uit, waarop circa 300 mensen ontspanning in de natuur zoeken.
Die natuur is daar prachtig, veel herten, bossen en grasvlakten: prachtig terrein voor de teek Ixodes dammini.
Gevallen van Lyme-ziekte onder de nudisten waren niet bekend, en zij smeerden zich ook nooit in met afweermiddelen.
De kampgenoten wisten heel goed hoe teken er uitzien en velen waren al eerder gebeten in hun vaste woonplaats.
Opvallend was dat zij in het kamp alleen last hadden van teken als zij kleren droegen, kleding zonder lange mouwen of in de sokken gestopte lange broekspijpen.

Feber meent dat teken niet van ontklede mensen houden omdat dezen geen veilige schuilplaats bieden. Onbedekt als nudisten zijn, zal het erytheem trouwens ook niet onontdekt blijven. In de volgende zomer zal in het kamp een tekenbewakingsdienst worden ingesteld (JAMA 1993; 269: 475).

Je zelfbeeld bepaalt vaak de grenzen
van wat je als individu kunt bereiken.

Afbeelding

Jans

Berichtdoor Jans » Wo 5 Mei 2010 16:10

In de volgende zomer zal in het kamp een tekenbewakingsdienst worden ingesteld

Maakt mij wel nieuwsgierig wat daar onder verstaan wordt.

Misschien een geüniformeerde patrouille, dus alleen met een pet (het blijft wel een nudistenkamp) en gewapend met een vergrootglas en tekenpincet die iedereen minutieus onderzoeken op mogelijke teken. Extra aandacht is geboden voor spleten en andere verholen plekken :wink: :lol:

JanHendrik

Berichtdoor JanHendrik » Wo 5 Mei 2010 19:16

Hallo Annie,

Bedankt voor de link. Het is inderdaad een erg uitgebreid en informatief rapport. Zo te zien begint men de ziekte van Lyme hier en daar serieus te nemen. Schrikken als je ziet hoe de besmetting zich in Nederland aan het uitbreiden is. Dat zie je duidelijk in figuur 1 van het rapport (hier voor de zekerheid nog een keer de link).

http://www.bosschap.nl/cms/Upload/file/ ... Natuur.pdf

Broekspijpen in de sokken lijkt wel te helpen, maar een duidelijk advies kan helaas niet worden gegeven.

Het is ook wel eng om te lezen hoeveel mensen er meerdere keren voor de ziekte van Lyme zijn behandeld. Ik ben bang dat aan de verspreiding zelf niets gedaan kan worden. Alleen steeds betere voorzormaatregelen en uiteindelijk alleen maar in het midden over de zandpaadjes lopen en vooral niet gaan zitten. Ik verbaas mij er nog over hoeveel mensen ik in het bos op de grond zie zitten uit te rusten of te picknicken.

Over het nut van DEET schijnen twijfels te bestaan. Amerikanen zweren bij permetrine, maar dat is in Nederland verboden of niet te koop om kleding mee te impregneren. Misschien maar goed ook want mijzelf met een insecticide te vergiftigen gaat mij toch wel te ver.

Die tip van panty's of legging las ik op Amerikaanse websites. Het zijn dan vooral websites voor jagers :x op wild en fazanten en vissers die de bossen ingaan om in die stromende beekjes te gaan vissen. Een minderheid zegt dat panty's beschermen en de meerderheid doet er lacherig over. Berichten dat teken door een panty of legging doorbijten of kruipen ben ik nog niet tegengekomen. Wel dat teken gewoon omhoog kruipen, maar ja: alle kleine beetjes helpen. Ik borstel aan het eind van een wandeling/trektocht wel steeds de kleding af.

Jan Hendrik

marcv

Berichtdoor marcv » Wo 5 Mei 2010 20:56

Over het nut van DEET schijnen twijfels te bestaan. Amerikanen zweren bij permetrine, maar dat is in Nederland verboden of niet te koop om kleding mee te impregneren. Misschien maar goed ook want mijzelf met een insecticide te vergiftigen gaat mij toch wel te ver.

Volgens mij is permitrine niet verboden in NL, in elk geval als anti-hoofdluismiddel is het gewoon te krijgen:
zie http://www.fk.cvz.nl/default.asp?soort=preparaattekst&naam=permetrine

Schijnt ook niet al te giftig te zijn, wordt veel gebruikt om klamboe's mee te impregneren, lees bijv. http://www.sgzopreis.nl/folders/voorzorgsmaatregelen/het-muskietennet/5 (van verzekeringsmaatschappij SGZ)
Ook met recept voor zelf impregneren van klamboe's en kleding enzo.....

Waar je het kopen kan? euh... dat lijkt gek genoeg lastig. via Internet is vast het handigste.
Carl Denig schijnt het verkocht te hebben.
Verder verkopen buitensport zaken allerlei geimpregneerde spullen, zoals broeken en sokken.

marcv

Berichtdoor marcv » Wo 5 Mei 2010 21:26

door Jans » wo 5 mei 2010 16:10

In de volgende zomer zal in het nudistenkamp een tekenbewakingsdienst worden ingesteld

Maakt mij wel nieuwsgierig wat daar onder verstaan wordt.

Misschien een geüniformeerde patrouille, dus alleen met een pet (het blijft wel een nudistenkamp) en gewapend met een vergrootglas en tekenpincet die iedereen minutieus onderzoeken op mogelijke teken. Extra aandacht is geboden voor spleten en andere verholen plekken

Wie is hier nou dirty-minded? :lol:
Dat beeld krijg ik niet meer uit m'n hoofd, nog bedankt! :twisted:
mmm misschien moeten die petten dan wel geimpregneerd worden.

marietje

Berichtdoor marietje » Wo 5 Mei 2010 21:57

Hij koos er een zomers weekend voor uit, waarop circa 300 mensen ontspanning in de natuur zoeken.

Misschien een geüniformeerde patrouille, dus alleen met een pet (het blijft wel een nudistenkamp) en gewapend met een vergrootglas en tekenpincet die iedereen minutieus onderzoeken op mogelijke teken. Extra aandacht is geboden voor spleten en andere verholen plekken

En dat keer 300? Hm, petje af hoor.. :wink:

Nu ook nog even serieus. Aan meisjes die geen lange broeken willen dragen adviseer ik altijd een panty, maillot of legging aan te trekken. Dat sluit in elk geval de benen goed af. Verder blijft het opletten natuurlijk...
Luctor et Emergo

JanHendrik

Berichtdoor JanHendrik » Wo 5 Mei 2010 22:08

Het eerste gedeelte van deze editie van het Nederlands Militair Geneeskundig Tijdschrift gaat over bescherming tegen insectenbeten. Met de zoekfunctie kom je vanzelf bij informatie over DEET, permetrine, etc. Op blz.6 van 36 ( je kunt ook zoeken naar 'ontheffing') staat volgens mij dat er voor het gebruik van permetrine in het leger een ontheffing is verleend.

http://www.intermedic.nl/pdf/nmgt.pdf

Maar ik weet niet hoe het voor ons gewone burgers is geregeld.

Dat het voor haarluis wordt gebruikt is misschien wat anders dan voor op de kleding. Ik heb nog nergens met permetrine geïmpregneerde kleding (broek, shirt) te koop gezien. Dit zou wel in de kosten gaan lopen, want het zou beteken dat alles opnieuw gekocht moet worden. Op Amerikaanse sites lees ik dat geïmpregneerde kleding maar een beperkt aantal wasbeurten meegaat. Ik ga in ieder geval op zoek naar meer informatie over de beschikbaarheid van permetrine in Nederland. Ik ga in ieder geval niet zelf aan de slag met spuitbussen die bedoeld zijn om hout te impregneren. Het lijkt mij wel zo verstandig om volgens een beproefd recept kleding te behandelen. Ik betwijfel wel of het in Nederland mogelijk is.

Nu we het toch over het leger hadden. Dit kwam ik tegen op een Amerikaanse site :D

Hell, I am in the Marine Corps and use to wear em even when it was hot to keep ticks and chiggers off. Does not have a damn thing to do with being a sissie, just practicle. My wife use to laugh about it!

Jan Hendrik

marietje

Berichtdoor marietje » Wo 5 Mei 2010 22:21

Hier vond ik iets over geimpregneerde kleding: http://www.buitenmens.nl/ProductCart/pc ... block=9998
Luctor et Emergo

Terug naar “Algemeen”