ik vraag me af

Voor allerlei onderwerpen met vragen, informatie en discussie dat betrekking heeft op de ziekte van Lyme, maar dat niet bij de secties "Wetenschap" en "Medisch" past. Dus geen medische vragen.
juultje

ik vraag me af

Berichtdoor juultje » Zo 2 Mei 2010 19:39

hoi, ik weet niet hoe of wat, ik kan er eigenlijk ook niet zoveel over vinden, maar ik heb een paar vragen...
hopelijk zit ik hier goed.. :oops:

ongeveer 16 jaar geleden, ben ik gebeten door een daas, tenminste, ik zag dat beest, voelde een prik, dus ik denk dat dat de boosdoener was...voor zover ik weet heb ik nooit een tekenbeet opgelopen...een dag later, had ik een rode kring op m'n zij, die werd steeds wijder, bijna de hele zijkant van m'n romp, was bedekt met een vage lichtrode kring, de huid voelde een beetje beurs aan, en daarna kreeg ik ook spierpijn, en een beetje grieperig gevoel, dit heeft voorval heeft 3 dagen geduurd, en toen was het voorbij...
nu jaren later ongeveer (3 jaar geleden begonnen de klachten)...heb ik vaak te kampen met lichte vermoeidheid, vaak lichte vorm van hoofdpijn, koortsig gevoel, maar geen verhoging..heb al jaren opgezwollen lymfeklieren, vaak onregelmatige hartslag (kan misschien ook van roken komen) na een paar keer bloedonderzoek, (niet getest voor lyme) is er niets anders gevonden dan ietsje teveel leukosyten, maar waarvan dat komt weten we niet....vaak spierpijn, terwijl ik me nauwelijks inspan, een vervelende peesonsteking in m'n schouder, en m'n andere arm begint nu ook vaak te tintelen en pijn te doen...alleen de klachten zijn niet heel erg, een beetje vaag, maar that's it....
mijn vraag is nu dan ook, zou het toch lyme kunnen zijn? ik heb de symptomen wel gelezen, maar die klinken allemaal veel ernstiger, en kan het pas na zolang, toch nog klachten veroorzaken? ook al stellen ze weinig voor? en zoja, blijft het dan bij deze klachten?
of is het ook mogelijk dat een daas, ook een rode kring kan veroorzaken en dat het verder niets voorstelt, en geen verband heeft met m'n klachten?
iig hoop ik dat iemand mij er iets meer over kan vertellen...
groetjes

Juul

Re: ik vraag me af

Berichtdoor Juul » Zo 2 Mei 2010 20:58

-
Laatst gewijzigd door Juul op Zo 28 Sep 2014 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.

juultje

Berichtdoor juultje » Di 4 Mei 2010 12:36

hallo, beste Juul, ontzettend bedankt voor je reactie en de link,
ik denk dat het dan inderdaad verstandig is om me toch maar te laten testen, beter zeker weten dan blijven speculeren, hopelijk kan ik meer uitsluitsel krijgen bij zo´n test.
groetjes juultje

Juul

Berichtdoor Juul » Di 4 Mei 2010 14:20

-
Laatst gewijzigd door Juul op Zo 28 Sep 2014 19:15, 2 keer totaal gewijzigd.

marietje

Berichtdoor marietje » Di 4 Mei 2010 16:52

Voor persoonlijk contact kun je ook de telefonische infodienst van de Lymevereniging bellen, zie voor de contactgegevens www.lymevereniging.nl rechtboven onder het envelopje..

Succes en sterkte..
Luctor et Emergo

paperwhite

Berichtdoor paperwhite » Di 4 Mei 2010 21:34

Een daas kan ook de ziekte van Lyme overbrengen. Dat is alvast in Duitsland vastgesteld. Vorig jaar ben ik na een dazebeet flauwgevallen. Sindsdien heb ik lagere bloeddruk. Enige maanden later is mijn Lyme fase 3 uitgebroken. Dazen zijn wel degelijk overbrengers van ziekten.

Martijn

Berichtdoor Martijn » Wo 5 Mei 2010 16:41

juultje schreef:ongeveer 16 jaar geleden, ben ik gebeten door een daas, tenminste, ik zag dat beest, voelde een prik, dus ik denk dat dat de boosdoener was...voor zover ik weet heb ik nooit een tekenbeet opgelopen...een dag later, had ik een rode kring op m'n zij, die werd steeds wijder, bijna de hele zijkant van m'n romp, was bedekt met een vage lichtrode kring, de huid voelde een beetje beurs aan, en daarna kreeg ik ook spierpijn, en een beetje grieperig gevoel, dit heeft voorval heeft 3 dagen geduurd, en toen was het voorbij...

Dat klinkt als een allergische reactie of een infectie, maar niet van de Lyme-bacterie. De omschrijving die je van de huiduitslag geeft, met name de snelheid waarmee het ontstond en zich uitbreidde en hoe snel het ook weer verdween, doet niet denken aan een erythema migrans, welke op Lyme duidt.

Verder staan dazen ook niet bekend als overbrenger van Borrelia burgdorferi, de bacterie die de ziekte van Lyme veroorzaakt. Er zijn in de wetenschappelijke literatuur wel enkele case reports te vinden waarbij het leek dat de beet van een daas de Borrelia-bacterie overdroeg op een mens en de persoon daarop de ziekte van Lyme kreeg, en dat het dus misschien mogelijk zou kunnen zijn dat dazen in zeldzame gevallen de ziekte van Lyme veroorzaken. Maar daarmee is nog niet aangetoond of het werkelijk kan.

juultje schreef:nu jaren later ongeveer (3 jaar geleden begonnen de klachten)

[...]

mijn vraag is nu dan ook, zou het toch lyme kunnen zijn?

Ja, het zou kunnen, maar het zijn aspecifieke klachten die vele oorzaken kunnen hebben.

juultje schreef:en kan het pas na zolang, toch nog klachten veroorzaken?

Misschien kan het, er zijn wel patiëntenverhalen en case reports dat men na vele jaren pas klachten kreeg. Maar in die gevallen, en ook bij jou, kan je je afvragen of het niet waarschijnlijker is dat men gewoon ongemerkt opnieuw is gebeten (door een teek) en toen pas c.q. weer opnieuw is geïnfecteerd.

juultje schreef:of is het ook mogelijk dat een daas, ook een rode kring kan veroorzaken en dat het verder niets voorstelt, en geen verband heeft met m'n klachten?

Ja, dat is ook mogelijk, ik acht het zelfs heel waarschijnlijk dat er geen verband is.

edit:
- anekdotes => case reports
- anekdotes => patiëntenverhalen en case reports
Laatst gewijzigd door Martijn op Do 6 Mei 2010 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.

eus

Berichtdoor eus » Wo 5 Mei 2010 16:59

Ook ik heb Lyme opgelopen na een steek van een vlieg! Ik weet niet of dat een daas was.

Op www. borreliose staat het volgende
De vector in de ziekte van Lyme is in hoofdzaak de teek, hoewel steekvliegen en muskieten ook zijn gedocumenteerd.
De overwinning is
niet altijd voor de snelsten,
of de sterksten,
maar voor hen die volhouden

Martijn

Berichtdoor Martijn » Wo 5 Mei 2010 23:09

eus schreef:Ook ik heb Lyme opgelopen na een steek van een vlieg!

Dat weet je toch lang niet zeker?. Het is toch een vermoeden van jouw?

eus schreef:Op www. borreliose staat het volgende
De vector in de ziekte van Lyme is in hoofdzaak de teek, hoewel steekvliegen en muskieten ook zijn gedocumenteerd.

Er zijn inderdaad, zoals ik al aangaf, gepubliceerde case reports met anekdotische aanwijzingen.

eus

Berichtdoor eus » Wo 5 Mei 2010 23:19

Dat weet je toch lang niet zeker?. Het is toch een vermoeden van jouw?

Ik zal daar nooit 100 % zeker in kunnen zijn maar wel voor 99,9 %! Feit blijft, dat ik ziek geworden ben na een steek. De verschijnselen, die ik aan mijn Lyme relateer, zijn allemaal na dit incident ontstaan.

De internist uit het Havenziekenhuis had er ook moeite mee, dat ik Lyme zou hebben t.g.v. een steekvlieg. Dat zou volgens hem niet bestaan.
Ik heb op zijn verzoek al mijn klachten opgeschreven vanaf het moment van de steek tot januari 2010 en dat waren wel een aantal A-4 vellen vol. Hij heeft hier een tijdbalk van gemaakt en komt dan toch ook tot de conclusie ziekte van Lyme, waarschijnlijk neuroborreliose.
De overwinning is
niet altijd voor de snelsten,
of de sterksten,
maar voor hen die volhouden

Terug naar “Algemeen”