ik vraag me af

Voor allerlei onderwerpen met vragen, informatie en discussie dat betrekking heeft op de ziekte van Lyme, maar dat niet bij de secties "Wetenschap" en "Medisch" past. Dus geen medische vragen.
Jans

Re: ik vraag me af

Berichtdoor Jans » Wo 5 Mei 2010 23:20

Martijn schreef:Er zijn inderdaad, zoals ik al aangaf, gepubliceerde case reports met anekdotische aanwijzingen.

Martijn, wat bedoel jij met anekdotische aanwijzingen.

Martijn

Berichtdoor Martijn » Wo 5 Mei 2010 23:53

eus schreef:
Dat weet je toch lang niet zeker?. Het is toch een vermoeden van jouw?

Ik zal daar nooit 100 % zeker in kunnen zijn maar wel voor 99,9 %! Feit blijft, dat ik ziek geworden ben na een steek. De verschijnselen, die ik aan mijn Lyme relateer, zijn allemaal na dit incident ontstaan.

Misschien ben je ongemerkt door een teek geïnfecteerd en kwam die steek van een vlieg toevallig vlak voordat die klachten begonnen. Er krijgen elk jaar veel mensen ongemerkt de ziekte van Lyme door een tekenbeet, en zo nu en dan zal iemand net vòòr het begin van de klachten worden gebeten c.q. gestoken door een vlieg, mug, wesp, mier, etc. waardoor het kan lijken of dat de oorzaak is. Als men dan ook nog een erythema migrans krijgt toevallig op min of meer dezelfde locatie als de beet/steek van dat insect, dan lijkt het helemaal overtuigend. Het kan niet anders dan dat dit zo nu en dan gebeurt.

Jans schreef:
Martijn schreef:Er zijn inderdaad, zoals ik al aangaf, gepubliceerde case reports met anekdotische aanwijzingen.

Martijn, wat bedoel jij met anekdotische aanwijzingen.

Zie: Anecdotal evidence: http://en.wikipedia.org/wiki/Anecdotal_evidence
Scientific context

In science, anecdotal evidence has been defined as:

* "information that is not based on facts or careful study"
* "non-scientific observations or studies, which do not provide proof but may assist research efforts"
* "reports or observations of usually unscientific observers"
* "casual observations or indications rather than rigorous or scientific analysis"
* "information passed along by word-of-mouth but not documented scientifically"

Anecdotal evidence can have varying degrees of formality. For instance, in medicine, published anecdotal evidence is called a case report, which is a more formalized type of evidence subjected to peer review. Although such evidence is not regarded as scientific, it is sometimes regarded as an invitation to more rigorous scientific study of the phenomenon in question. For instance, one study found that 35 of 47 anecdotal reports of side effects were later sustained as "clearly correct."

Researchers may use anecdotal evidence for suggesting new hypotheses, but never as supporting evidence.

eus

Berichtdoor eus » Do 6 Mei 2010 0:27

Überträger des Bakteriums sind in der Regel Zecken, die den Erreger während des Saugaktes nach einigen Stunden (in der Regel nach 6 bis 24 Stunden nach dem Einstich) auf den Menschen übertragen. Erst durch den Kontakt mit menschlichem Blut im Darmtrakt der Zecke werden die Borrelien aktiviert und damit infektiös. Innerhalb des oben angegebenen Zeitfensters gibt die Zecke entweder selbst oder durch Manipulation (d. h. Entfernung oder Quetschung) die Borrelien in den menschlichen Körper ab. In Deutschland ist vor allem die Art Ixodes ricinus, auch gemeiner Holzbock, verbreitet.
Als weitere Überträger der Borreliose werden von verschiedenen Wissenschaftlern auch Bremsen und Stechmücken diskutiert.

Misschien ben je ongemerkt door een teek geïnfecteerd en kwam die steek van een vlieg toevallig vlak voordat die klachten begonnen

Dit heb ik vaker gehoord, van mensen, die niet geloven dat je op een andere wijze dan door een teek geïnfecteerd kan worden.
Het spijt me, maar ik geloof echt dat je geïnfecteerd kan worden, zonder dat er een teek bij te pas komt...

De vector in de ziekte van Lyme is in hoofdzaak de teek, hoewel steekvliegen en muskieten ook zijn gedocumenteerd.

:zwaaien: Welterusten!
De overwinning is
niet altijd voor de snelsten,
of de sterksten,
maar voor hen die volhouden

Jans

Berichtdoor Jans » Do 6 Mei 2010 9:17

Martijn schreef:Misschien kan het, er zijn wel anekdotes dat men na vele jaren pas klachten kreeg.

Het gebruik van het woord anekdote, als reactie op een persoonlijk verhaal en zonder jouw context aan te geven waarom je deze formulering gebruikt, geeft mij een nare smaak omdat je daarmee de indruk wekt iemand niet serieus te nemen.

eus

Berichtdoor eus » Do 6 Mei 2010 10:26

Het gebruik van het woord anekdote, als reactie op een persoonlijk verhaal en zonder jouw context aan te geven waarom je deze formulering gebruikt, geeft mij een nare smaak omdat je daarmee de indruk wekt iemand niet serieus te nemen.

Precies Jans! Dat is een hartelijk welkom voor iemand, die nieuw op dit forum haar persoonlijk verhaal schreef!
Het was wel de aanleiding voor mij om te reageren en in het merendeel van de gevallen plaats ik geen reactie op nieuwe verhalen.

Welterusten!

Dit symboliseert daarom ook;droom lekker verder!
De overwinning is
of de sterksten,

Martijn

Berichtdoor Martijn » Do 6 Mei 2010 12:54

Ik heb "anekdotes" veranderd in "case reports" en "patiëntenverhalen en case reports". (in dat bericht)

RobertF

Berichtdoor RobertF » Do 6 Mei 2010 16:54

eus

Berichtdoor eus » Do 6 Mei 2010 17:03

Robert,

Bedankt voor de link. Er zijn talloze publicaties hierover te vinden op het internet. Ik ben overigens in het buitenland besmet geraakt.
De overwinning is
of de sterksten,

vonneke

Berichtdoor vonneke » Vr 7 Mei 2010 10:24

Ik ben het eens met wat Martijn hier schrijft m.b.t. het besmet worden door Borrelia door andere insecten dan teken.

RobertF schreef :

Ik heb dat topic expres de titel Borrelia in other insects than ticks gegeven en niet Lyme veroorzaakt door andere insekten dan door teken. Dat is ook niet wetenschappelijk bewezen.

Bij vrijwel al die studies die ik daar geplaatst heb staat dat het potentieel mogelijk zou kunnen zijn , dat het gesuggereerd wordt etc. :

The potential role of mosquitoes in the epidemiology of Lyme borreliosis should be investigated.

The results of the present study confirm the potential of these arthropods to spread Lyme borreliosis

This suggests the possible participation of gamasid mites in borrelial circulation in nature and also points to the utility of further such studies to identify potential vectors (other than ticks) of the spirochete

It is suggested that other bloodsucking gamasina mites inhabiting the Lyme borreliosis reservoir rodents nests may be capable of participating in borrelia circulation in the Lyme disease endemic areas.

However, unless the transmission of borreliae to a given host is demonstrated, a final statement on the vector competence of trombiculid mites is not possible.

Although the presence of B.burgdorferi s.l .was proved even in mosquitoes,the transmission of borrelia by these insects has not yet been experimentally manifested

In een studie van studie van Matuschka en Richter wordt de rol van de mug als overbrenger van de ziekte van Lyme ontkend

Magnarelli et al. hebben aangetoond dat spirocaeten pathogeniteit verliezen na 2 weken doorgebracht in het maagdarmkanaal van een mug

On the contrary, in the study by Matuschka and Richter the role of the mosquito as a transmitter of Lyme disease is denied

According to this study, mosquitoes fail to transmit spirochaetes to a second level of host and these authors present proof of this statement, for example, that he sucking time of a mosquito is very short compared to that of an ixodid tick
This argument can be supported by he fact that, for example, the role of mosquitoes in the transmission has not been studied experimentally

In their experiment Magnarelli et al have shown that spirocaetes lose their pathogeniticy after 2 weeks spent in the alimentary tract of a mosquito

The low rate of B. burgdorferi infection on mosquitos as compared to ticks is probabably due to the short time when the bacteria are able to survive in a mosquito organism

eus schreef :

Bedankt voor de link. Er zijn talloze publicaties hierover te vinden op het internet.

Kun je me vertellen waar die staan ? Dan kan ik die onder het topic " Borrelia in other insects dan ticks " zetten

Je zelfbeeld bepaalt vaak de grenzen
van wat je als individu kunt bereiken.

Afbeelding

eus

Berichtdoor eus » Vr 7 Mei 2010 11:07

Ik heb gezocht onder Bremsen Lyme en kom dan bij herhaling tegen dat vliegen zoals de paardenvlieg Lyme over kunnen brengen. Dr. M. uit M. vertelde naar aanleiding van mijn verhaal, dat zijn vrouw ook geinfecteerd geraakt is door een steek van een vlieg.
De overwinning is
of de sterksten,

Terug naar “Algemeen”