Supplementen en extra vitamines ongezond

Voor allerlei onderwerpen met vragen, informatie en discussie dat betrekking heeft op de ziekte van Lyme, maar dat niet bij de secties "Wetenschap" en "Medisch" past. Dus geen medische vragen.
Foetsie

Re: Supplementen en extra vitamines ongezond

Berichtdoor Foetsie » Do 19 Dec 2013 21:55

Ik heb supplementen nodig.
I.i.g. ijzer; heb bloedarmoede.

En o.a. valeriaan helpt ook goed voor mij.

Maar dat mag iedereen zelf weten, ik vind het heel raar dat iemand zomaar alles mag gaan zitten afkraken, waar hij/zij zich nog nooit in verdiept heeft, op die manier kun je toch niet een gesprek voeren?

Wij zeiden vroeger: "wat de boer niet kent, dat vreet ie niet" ....

Tulipano

Berichtdoor Tulipano » Do 19 Dec 2013 22:15

Hoi Foetsie,

toevallig dat je het over ijzer hebt; als je de derde link in mijn vorige bericht aanklikt dan kun je er het een en ander over lezen. Het schijnt dat ijzer behoorlijk wat problemen kan veroorzaken als je het als supplement slikt terwijl het niet echt nodig is. Is jou bloedarmoede aangetoond d.m.v. een recente bloedtest?

joorn

Berichtdoor joorn » Di 24 Dec 2013 11:16

De Volkskrant 17 december 2013

"Voedingssupplement heeft echt geen enkel effect op gezondheid’.

De krant haalt vier vooraanstaande Amerikaanse en Britse artsen aan die dit stellen in een commentaar in de Annals of Internal Medicine. Zij baseren hun opvatting op drie recente onderzoeken, die werden gepubliceerd in hetzelfde blad. In de drie onderzoeken werd gebruikgemaakt van de onderzoeksmethode het gerandomiseerde placebogecontroleerde, dubbelblinde onderzoek (clinical trials) en de meta-analyse.

Echter wanneer geprobeerd wordt met deze methoden de effectiviteit van voedingssupplementen aan te tonen, zeker waar het preventie betreft, dan zal dat nooit lukken. Eenvoudigweg omdat deze methode een fout meetinstrument is om dit te willen meten. Al jarenlang is hier discussie over, maar deze artsen maken blijkbaar toch graag weer gebruik van deze ondeugdelijke methode. Deze methodieken zijn als meetinstrument ontworpen voor geneesmiddelen, niet voor voedingssupplementen.

Daar staat tegenover dat dit jaar in de Verenigde Staten een rapport verscheen van de onafhankelijke organisatie Precision Health Economics die wordt geleid door hoogleraren van topuniversiteiten. Gekeken werd naar de invloed van voedingssupplementen op het ziekenhuisverblijf. Het bleek dat voedingssupplementen een aanzienlijk korter ziekenhuisverblijf en een kleinere kans op een heropname betekenden.

Hun conclusie: met iedere ‘suppletie-dollar’ kan bijna 53 dollar op de totale gezondheidskosten worden bespaard.

De Volkskrant heeft destijds NIETS gemeld over dit opzienbarende onderzoek en bericht blijkbaar liever over de mening van ‘vier vooraanstaande Amerikaanse en Britse artsen’ die hun mening baseren op metingen met een fout meetinstrument.

Dr. Gert E. Schuitemaker, 17 december 2013 : http://www.ortho.nl/orthomoleculair-blo ... nstrument/

Foetsie

Berichtdoor Foetsie » Di 24 Dec 2013 22:43

Tulipano,

Doordat ik altijd bloeddonor was, werd ik hier regelmatig op gecontroleerd, nu waren mijn waardes al een tijdje op de minimum norm.
Doordat ik lyme kreeg was ik gestopt met bloed doneren.
Heb toen mijn ijzer laten controleren en toen was het 2 punten onder de minimum norm.
De ijzersupplementen (=staal) die ik van mijn huisarts toen kreeg voorgeschreven heb ik niet ingenomen omdat die vorm niet goed door het lichaam wordt opgenomen.
Daarom dat ik deze zelf heb moeten kopen. Af en toe ga ik nog terug voor contrôle, dan zit ik net weer op de grens.

Ik kon het eerlijk gezegd goed merken toen ik de juiste vorm van ijzer innam.
Ik neem zo nu en dan ook nog andere supplementen, juist omdat onze voeding tegenwoordig veel te weinig kracht meer heeft.

En dan heb je nog het feit dat de meeste bacterien ijzer gebruiken om zich te vermenigvuldigen en tijdens een ontsteking je lichaam ook nog eens extra ijzer neemt, dus was het niet zo verwonderlijk dat ik bloedarmoede heb.

Bovendien neem ik ook kaliumsulfuricum erbij. Dit is het schoonmaakmiddel dat bijvoorbeeld bij griep gebruikt wordt in het lichaam. De kali sulf. en het ijer in onderlinge wisselwerking brengen de zuurstof rond en deze doet dienst bij de vuilverbranding: koorts.
Daardoor ontstaat na de griep een tekort aan zuurstof, en ook aan kali sulf. men snakt naar frisse lucht!

En als je lichaam veel neemt moet je ook weer veel terug geven, anders hou je niets meer over.

WouterB

Berichtdoor WouterB » Do 2 Jan 2014 2:38

Beste Joorn, er gaat hier iets verkeerd in 'objectieve berichtgeving'.

Je opent alleen met de titel van de Volkskrant, en dan volgt onder die naam het 'relaas' van Gert Schuitemaker. Dat is verwarrend.
joorn schreef:De Volkskrant 17 december 2013

"Voedingssupplement heeft echt geen enkel effect op gezondheid’.

De krant haalt vier vooraanstaande Amerikaanse en Britse artsen aan die dit stellen in een commentaar in de Annals of Internal Medicine. Zij baseren hun opvatting op drie recente onderzoeken, die werden gepubliceerd in hetzelfde blad. In de drie onderzoeken werd gebruikgemaakt van de onderzoeksmethode het gerandomiseerde placebogecontroleerde, dubbelblinde onderzoek (clinical trials) en de meta-analyse.
Enz, enz.

Ik denk dat het zo een stuk netter, of minstens eerlijker, staat:

Bron: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wet ... heid.dhtml
Volkskrant schreef:Voedingssupplementen zijn geldverspilling. Er is zoveel bewijs dat extra vitaminen en mineralen geen effect hebben op de gezondheid dat het zinloos is ze te slikken. Dat schrijven vier vooraanstaande Amerikaanse en Britse artsen vandaag in het vakblad Annals of Internal Medicine. .

'Genoeg is genoeg', constateren ze. Het negatieve bewijs stapelt zich op en het wordt volgens hen tijd om die bevindingen om te zetten in actie. Veruit de meeste gebruikers van supplementen hebben geen gebrek aan voedingsstoffen en voor hen is de boodschap simpel: vermijd de dure potten met pillen. In Nederland wordt jaarlijks voor 286 miljoen euro aan voedingssupplementen verkocht.

Geen effect
De vier reageren met hun betoog op drie recente onderzoeken, gepubliceerd in hetzelfde blad. Voor het eerste onderzoek zijn tientallen studies geanalyseerd waar 450 duizend mensen aan meededen. Conclusie: geen effect op sterfte, kanker of hart- en vaatziekten. Voor het tweede onderzoek zijn bijna zesduizend ouderen gevolgd. Resultaat: extra vitaminen konden hun cognitieve achteruitgang niet voorkomen. Voor het derde onderzoek werd het mogelijk beschermende effect bestudeerd van een hoge dosis multivitaminen bij patiënten die eerder een hartinfarct hadden gehad. Slotsom: de vitaminegebruikers hadden net zo vaak nieuwe hart- en vaatziekten.

Eerdere studies leverden ook al geen bewijs, schrijven de artsen. Extra foliumzuur, anti-oxidanten, multivitaminen en mineralen: je kunt er chronische ziekten niet mee voorkomen en de dood niet uitstellen. Sterker: bepaalde vitaminen (vitamine E, bètacaroteen en vitamine A) zijn bij een hoge dosis zelfs schadelijk, concluderen ze.

Ze menen dat nader onderzoek naar de effecten van vitaminen en mineralen nutteloos is: 'case closed', schrijven ze, het bewijs is geleverd. Alleen voor vitamine D maken ze een uitzondering omdat onderzoek naar het effect van die vitamine nog niet eenduidig is.

Waarop Gert Schuitemaker via http://www.ortho.nl/orthomoleculair-blo ... nstrument/ , vet op fulmineert:
Gert Schuitemaker schreef:Fout meetinstrument

De Volkskrant bericht vandaag: ´Voedingssupplement heeft echt geen enkel effect op gezondheid’. De krant haalt vier vooraanstaande Amerikaanse en Britse artsen aan die dit stellen in een commentaar in de Annals of Internal Medicine (17 december 2013). Zij baseren hun opvatting op drie recente onderzoeken, die werden gepubliceerd in hetzelfde blad. In de drie onderzoeken werd gebruikgemaakt van de onderzoeksmethode het gerandomiseerde placebogecontroleerde, dubbelblinde onderzoek (clinical trials) en de meta-analyse. Echter wanneer geprobeerd wordt met deze methoden de effectiviteit van voedingssupplementen aan te tonen, zeker waar het preventie betreft, dan zal dat nooit lukken. Eenvoudigweg omdat deze methode een fout meetinstrument is om dit te willen meten. Al jarenlang is hier discussie over, maar deze artsen maken blijkbaar toch graag weer gebruik van deze ondeugdelijke methode. Deze methodieken zijn als meetinstrument ontworpen voor geneesmiddelen, niet voor voedingssupplementen.

Daar staat tegenover dat dit jaar in de Verenigde Staten een rapport verscheen van de onafhankelijke organisatie Precision Health Economics die wordt geleid door hoogleraren van topuniversiteiten. Gekeken werd naar de invloed van voedingssupplementen op het ziekenhuisverblijf. Het bleek dat voedingssupplementen een aanzienlijk korter ziekenhuisverblijf en een kleinere kans op een heropname betekenden. Hun conclusie: met iedere ‘suppletie-dollar’ kan bijna 53 dollar op de totale gezondheidskosten worden bespaard.

De Volkskrant heeft destijds niets gemeld over dit opzienbarende onderzoek en bericht blijkbaar liever over de menig van ‘vier vooraanstaande Amerikaanse en Britse artsen’ die hun menig baseren op metingen met een fout meetinstrument.

Dr. Gert E. Schuitemaker, 17 december 2013

Dat lijkt me een meer zuivere weergave van de realiteit.

In een volgende bijdrage zal ik aangeven dat de onvoorwaardelijk aangenomen orthomoleculaire grootheid Dokter Gertje toch eigenlijk een hele grote jokkebrok blijkt te zijn...

Groetjes, Wouter

bamboe

Berichtdoor bamboe » Do 2 Jan 2014 21:18

joorn

Berichtdoor joorn » Za 4 Jan 2014 9:34

Een onderzoek over gebruik van een multivitamine bij vrouwen met borstkanker: sterfterisico was 30% (!) lager dan zonder multi.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24104882

Foetsie

Berichtdoor Foetsie » Za 4 Jan 2014 17:46

As je aan pubmed. refereert zit je altijd goed toch?

WouterB

Berichtdoor WouterB » Za 4 Jan 2014 18:02

Beste Joorn,

Dat is een onderzoeksvermelding uit een degelijke bron. Alleen naar de start post van WillemT valt het buiten de boot.

Zijn bijdrage gaat over het supplementen gebruik door gezonde mensen, die menen dat dit als preventie tegen ziektes bruikbaar is, dat heeft weinig zin.

Het door jou aangehaalde onderzoek gaat over vrouwen die reeds borstkanker hebben, en waar supplementen 'therapeutisch' toegepast worden.

Dat is dus iets geheel anders! Overigens zijn de onderzoekers uit jouw link zelf zo wijs om de beperktheid van het onderzoek reëel te zien. De laatste regel van hun conclusie is:

"The results suggest a possible role for daily MVM use in attenuating breast cancer mortality in women with invasive breast cancer but the findings require confirmation."

Via dezelfde link op Pubmed zie je een gerelateerd onderzoek naar het 'preventieve' gebruik van multivitaminepreperaten: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19204221 Een studie met overigens veel meer deelnemers.

De conclusie daaruit is:

"After a median follow-up of 8.0 and 7.9 years in the clinical trial and observational study cohorts, respectively, the Women's Health Initiative study provided convincing evidence that multivitamin use has little or no influence on the risk of common cancers, CVD, or total mortality in postmenopausal women."

Groetjes, Wouter

WouterB

Berichtdoor WouterB » Za 4 Jan 2014 18:05

Foetsie schreef:As je aan pubmed. refereert zit je altijd goed toch?

Zolang als je onderzoeken memoreert die aansluiten bij de stelling klopt dat helemaal. :D

Groetjes, Wouter

Terug naar “Algemeen”