Supplementen en extra vitamines ongezond

Voor allerlei onderwerpen met vragen, informatie en discussie dat betrekking heeft op de ziekte van Lyme, maar dat niet bij de secties "Wetenschap" en "Medisch" past. Dus geen medische vragen.
WillemT

Re: Supplementen en extra vitamines ongezond

Berichtdoor WillemT » Zo 2 Feb 2014 22:14

Het gebruik van voedingssupplementen is in verreweg de meeste gevallen overbodig. De “pushers” van vitamines en andere supplementen proberen, vaak met succes, ons ervan te overtuigen door middel van geraffineerde marketing (waarin veel quasi-wetenschap wordt gestopt), dat het tegendeel het geval is en dat grote doses van hun producten aanzienlijke gezondheidsvoordelen voor iedereen opleveren.
Uit het onderstaande artikel afkomstig uit de wetenschapsbijlage van de NRC van 1-2-2014 blijkt hoe gevaarlijk dit uitgangspunt kan zijn.

Antioxidanten stimuleren groei van al aanwezige tumoren.

Er is al jaren discussie over of antioxidanten, zoals vitamine A en C. nou wel of niet beschermen tegen kanker. Zweedse onderzoekers laten nu zien dat als er eenmaal tumoren zijn, de groei ervan wordt bevorderd door antioxidanten. Dat concluderen ze nadat ze muizen met vroege stadia van longkanker betrekkelijk hoge doses van twee antioxidanten gaven (Science Translational Medicine, 29 januari 2014)
Antioxidanten worden in hoge doses verwerkt in allerlei voedingssupplementen. Het gaat om stoffen als vitamine A, C en E en ook bijvoorbeeld mineralen seleen en zink. Antioxidanten beschermen cellen tegen zuurstof radicalen. Die beschadigen het DNA in cellen. Bij schade aan het DNA gaat een cel meer van het gen p53 afscheiden. Het coderende eiwit helpt de schade te repareren.
In aanwezigheid van veel antioxidanten richten de zuurstofradicalen minder schade aan, en komt er minder p53 eiwit. Dat blijkt een nadeel als er al tumoren zijn, zo laat het onderzoek zien. Want dan repareren tumorcellen hun DNA minder en ontaarden ze sneller.
De onderzoekers van de universiteit van Gothenburg testten twee antioxidanten, vitamine E en acetylcysteine. In alle gevallen gingen tumoren sneller groeien. Behandelde muizen gingen eerde dood.
Het resultaat stelt artsen mogelijk voor een dilemma bij de behandeling van COPD patienten. Deze hebben vaak tientallen jaren gerookt en zo een sterk verhoogde kans op longkanker. Tegelijkertijd hebben ze de slijmoplosser acetylcysteine nodig om enigszins normaal te kunnen ademhalen.

Huup Driessen

WillemT

WouterB

Berichtdoor WouterB » Za 3 Mei 2014 17:09

http://www.speld.nl/2014/05/03/homeopat ... superfood/

Homeopaten waarschuwen tegen ‘superfood’

‘Er bestaat geen enkel bewijs voor’

Door Alexander Brandenburg • zaterdag 3 mei 2014

De Homeopathievereniging waarschuwt voor consumptie van zogenaamde ‘superfoods’. Voedingsmiddelen als anti-oxidanten, chiazaad en acai-bessen worden steeds vaker aangeschaft vanwege vermeende helende krachten. Volgens de vereniging ontbreekt daarvoor echter elk bewijs en kan superfood zelfs de gezondheid schaden.

Onlangs overleed een alvleesklierkankerpatiënte nadat zij reguliere homeopathie had geweigerd en enkel nog superfood tot zich nam. Volgens homeopaat Ria van Vleuten (48) had dit ‘tragische geval’ voorkomen moeten worden: “Niemand geneest van kanker door alleen maar granaatappels te eten. Ik vind het echt heel erg dat niemand tot haar heeft kunnen doordringen”.

De grootste ergernis van Van Vleuten is het feit dat de superfoodindustrie achteloos claims kan doen zonder dat iemand er iets van zegt: “Chiazaad is ongetwijfeld heel lekker en in veel recepten toepasbaar, maar als je roept dat je je daar beter van gaat voelen, ben je echt fout bezig.”

Foetsie

Berichtdoor Foetsie » Za 3 Mei 2014 18:22

Ik eet eerlijk gezegd geen superfood.

Maar ben wel al sinds kinds zijnde zonder het eten van vlees, dit wilde ik zelf en ben de enigste van de famillie die geen vlees wil eten.
Alleen bij bepaalde gelegenheden kun je geen nee zeggen, maar dat vind ik niet zo erg, ik ben niet fanatiek.
Volgens alle huisartsen die ik tot nu toe heb gehad, kan dat geen kwaad.

bamboe

Berichtdoor bamboe » Za 3 Mei 2014 19:15

Onlangs overleed een alvleesklierkankerpatiënte nadat zij reguliere homeopathie had geweigerd en enkel nog superfood tot zich nam.

:lol:

Misschien wel een leuk onderzoek: het aantal kankerpatienten dat sterft na een chemo vergeleken met het eten van superfood.

Wat superfood dan ook moge zijn: tegenwoordig is iets eigenlijk superfood (niet te verwarren met supermarktfood!) als er geen pesticiden, roundup, e-nummers, antibiotica, straling, groeihormoon, genetisch gemodificeerde rotzooi e.d. inzit en als de planten en dieren gewoon buiten in de zon hebben kunnen staan liefst.
Laatst gewijzigd door bamboe op Za 3 Mei 2014 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Tulipano

Berichtdoor Tulipano » Za 3 Mei 2014 19:18

Nou Bamboe, da's nog eens wat je 'tempestivita' noemt :) .

Nog even uit het artikel van WillemT

Het gebruik van voedingssupplementen is in verreweg de meeste gevallen overbodig.

Gelukkig staat er: 'in verreweg de meeste gevallen'

Want vlgs.mij gaat deze regel niet op voor mensen met leaky gut.
Ik ben een poosje gestopt met het slikken van vitamine C. Maar vreemd genoeg heb ik al een tijd lang geregeld last van aften in mijn mond en die had ik (bijna) nooit zolang ik C slikte. Ook de conditie van mijn haar is aanzienlijk verbeterd door een goed vitamine B complex te slikken.

Bamboe schrijft:
Wat superfood dan ook moge zijn: tegenwoordig is iets eigenlijk superfood (niet te verwarren met supermarktfood!) als er geen pesticiden, roundup, e-nummers, antibiotica, straling, groeihormoon, genetisch gemodificeerde rotzooi e.d. inzit en als de planten en dieren gewoon buiten in de zon hebben kunnen staan liefst.

Tja, als de voedselindustrie eens terug ging naar eerlijk voedsel dan zou het aantal gevallen van darmkanker wellicht behoorlijk zakken en waren voedingssupplementen ook niet meer noodzakelijk.
Laatst gewijzigd door Tulipano op Za 3 Mei 2014 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.

WouterB

Berichtdoor WouterB » Za 3 Mei 2014 19:41

Foetsie schreef:Ik eet eerlijk gezegd geen superfood.

Maar ben wel al sinds kinds zijnde zonder het eten van vlees, dit wilde ik zelf en ben de enigste van de famillie die geen vlees wil eten.
Alleen bij bepaalde gelegenheden kun je geen nee zeggen, maar dat vind ik niet zo erg, ik ben niet fanatiek.
Volgens alle huisartsen die ik tot nu toe heb gehad, kan dat geen kwaad.

Het kinds zijn is natuurlijk wel sterk B12 gerelateerd, en een van de meest natuurlijke bronnen en methode om kindsheid te voorkomen is voldoende consumptie van rood vlees.

Groetjes, Wouter

WouterB

Berichtdoor WouterB » Za 3 Mei 2014 19:48

bamboe schreef:
Onlangs overleed een alvleesklierkankerpatiënte nadat zij reguliere homeopathie had geweigerd en enkel nog superfood tot zich nam.

:lol:

Misschien wel een leuk onderzoek: het aantal kankerpatienten dat sterft na een chemo vergeleken met het eten van superfood.

Dat lijkt me inderdaad een interessant onderzoek, maar als je toch bezig bent zou ik het wat meer uitbreiden.
Je gooit onterecht een hoop 'angst en vrees brengende' elementen bij elkaar, juist daar waar er geen samenhang tussen bestaat.

Tsja, voor de rest van je opvatting zullen we de mening van zalmen, witlof en asperges niet vernemen. Die houden het niet zolang uit in de zon...

Groetjes, Wouter

Foetsie

Berichtdoor Foetsie » Za 3 Mei 2014 20:05

Het kinds zijn is natuurlijk wel sterk B12 gerelateerd, en een van de meest natuurlijke bronnen en methode om kindsheid te voorkomen is voldoende consumptie van rood vlees.

Wat een onzin
:roll:

Foetsie

Berichtdoor Foetsie » Za 3 Mei 2014 20:14

Ik heb geen maagproblemen waardoor ik een B12 tekort zou kunnen oplopen

Gelukkig heb ik een supersterke maag, die in mijn eigen maagvliesje B12 aanmaakt, en in mijn dunne darmen opgenomen kan worden,dus daar heb ik sowieso al geen vlees voor nodig.

Het kindszijn waar jij op doelt is hoogstwaarschijnlijk de vorm waarin patienten een te veel aan maagzuur aanmaken, ik zou je via een Pb wel kunnen uitleggen hoe dat precies zit.
Dit omdat ik niet een topic wil vervuilen met praatjes over het kindszijn in relatie tot maagproblemen.

(Je zat in de buurt, maar nog niet helemaal goed)

:zwaaien:

Trouwens die link die je daar plaatste is sarcastisch bedoeld, dus nogmaals: WAT EEN ONZIN
:zwaaien:

bamboe

Berichtdoor bamboe » Za 3 Mei 2014 20:46

:zwaaien: Inderdaad Foetsie, het is (blijkt mij nu pas) een artikel van Speld van Diederik Smit: hij vertelde eerder in een interview met Kunststofradio (wo 23 april 2014
http://programma.ntr.nl/424/kunststof/a ... -schrijver ) nog dat mensen vaak de ironie niet vatten van de artikelen van Speld.
Of, hij zegt, sommige mensen gebruiken zijn artikelen om te trollen, zegt hij er ook nog bij bij 31 min ongeveer in het interview.

@ Wouter, er is een verschil tussen angst voor reele en irrele dreigingen voor de gezondheid van ons mensen.
Plus de meeste dieren en planten neigen niet voor niets van nature naar de zon: dit levert in voeding de nodige omega 3-vetten op.
Mijn herbivore huisdier eet standaard het liefst de delen van planten met het meeste bladgroen, ook nog het liefst lentescheuten.
Wat doen wij?
Wij zetten onze koeien liever standaard op stal of we voeren de koeien met glyfosaat (round-up van Mount Satan) doodgespoten geel gras: http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/boer-no ... -onterecht
Onlangs is er met een studie voor de zoveelste keer weer bevestigd dat er een link is tussen deze uiterst giftige stof en lymfeklierkanker.
Glyphosate (Roundup) Linked To Cancer of the Lymph Tissue In New Study
http://www.greenmedinfo.com/blog/glypho ... -new-study
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24762670
Non-hodgkin lymphoma and occupational exposure to agricultural pesticide chemical groups and active ingredients: a systematic review and meta-analysis.

Rampscenario compleet. Er zit 1600 x meer glyfosaat in borstvoeding dan in drinkwater

https://twitter.com/tennekes_tox/status ... 8857861120
http://www.theecologist.org/News/news_a ... _milk.html
Dit gaat niet alleen over het verschil tussen voeding en vulling, maar ook over gifoverlading van ons als proefkonijnen.

Glyphosate, the most widely used herbicide, is destroying human and animal health as a result of disruption of gut bacteria.Two key problems caused by glyphosate in the diet are nutritional deficiencies, especially minerals and essential amino-acids, and systemic toxicity.
http://farmwars.info/?p=11565

Hier viewtopic.php?f=4&t=6471#p62663 heb ik het verhaal beschreven van iemand in mijn omgeving die beroepsmatig veel met glyphosaat heeft gewerkt, die te maken kreeg met een onderbehandelde lymeinfectie en daarna vrij snel non hodgkin lymfeklierkanker kreeg.
Toeval?
Ik keek naar deze uitzending afgelopen donderdag http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1414338 en daarin wordt zijdelings genoemd dat de zoon van de groenteboer die ook veel meewerkte met pa en ma in de winkel en die lymfeklierkanker kreeg.
Toeval?
Laatst gewijzigd door bamboe op Za 3 Mei 2014 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Algemeen”