Het bovenste is van mij: Mandy.

http://www.artsennet.nl/Nieuws/Nieuws-u ... burger.htm22 november 2013
'Geef macht over medisch dossier aan burger'
Organisaties zijn erop gericht om innovatie te voorkomen. We moeten radicaal veranderen en het begint bij de burger die eigenaar wordt van zijn eigen dossier.
Met deze woorden start Laurens Waling zijn presentatie op het congres Mobile Healthcare 2013, schrijft Zorgvisie.
Waling vindt het een fundamenteel foute gedachte date de minister, het CBP of diverse keurmerken onze privacy bewaken. 'Al deze instanties zijn reactief en verplichten zorgorganisaties om zich aan de regels te houden. Begrijp me niet verkeerd, privacy is een groot goed, maar het grootste deel van de mensen zijn in staat om zelf hun dossier te beheren. Degene die dat niet kunnen, moeten we helpen.'
Amsterdamse jeugdzorg
Als voorbeeld noemt Waling een project in de Amsterdamse jeugdzorg. Binnen een pilot kreeg een grote groep gezinnen verantwoordelijkheid over hun gezinsdossier. Iedereen had allerlei bezwaren en vooroordelen, stelt Waling. 'Maar de pilot overtrof alle verwachtingen. De gezinnen mochten bijvoorbeeld zelf bepalen wie er toegang kreeg tot het dossier. Zelfs na extra maatregelen door jeugdzorg, trokken mensen hun bevoegdheden niet in. En logisch, ze willen het beste voor hun gezin. Gemeente Amsterdam heeft inmiddels aangegeven dat ze op grote schaal door willen met dit project.'
Burger aan de top
'We moeten samen het systeem dwingen te veranderen', gaat Waling verder. 'Het zit zo ontzettend vast. VWS heeft gezegd dat volgend jaar in teken staat van e-health. Tien jaar na de introductie. Dat moeten we veel sneller oppakken bij mobile health. Dat kan door de kloof door denken vanuit instellingen te verkleinen.' Om innovatie te versnellen moeten burgers volgens Waling zelf kunnen kiezen welke zorgverlener zij inzetten, hoe zij hun dossier beheren en welke software zij daarvoor gebruiken. 'Alles wat we daarvoor nodig hebben, bestaat al lang. We hoeven het alleen nog maar te doen.'
Bron: Zorgvisie
Inzage gewenst
Dertig van de vijftig huisartsen werpen drempels op als patiënten een kopie van hun medisch dossier opvragen, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond voor de Gezondgids. Acht patiënten lukt het zelfs helemaal niet om hun dossier te krijgen. Het recht op inzage in en een kopie van het medisch dossier is vastgelegd in de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO). Dat artsen drempels opwerpen bij het opvragen van een dossier is voor de Consumentenbond onacceptabel. Artsen horen juist aan te moedigen dat patiënten van hun rechten gebruikmaken en een actieve rol willen spelen bij het opbouwen van hun dossier.
Vijftien van de vijftig mysterypatiënten die aan het onderzoek meedoen, moeten eerst uitleggen waarom ze hun dossier eigenlijk willen hebben. Sommige artsen reageren ronduit achterdochtig, merken de patiënten: 'Als ik ergens ontevreden over was, moest ik maar gewoon open kaart spelen.' Om inzage in het dossier te krijgen, moeten zes patiënten eerst op een persoonlijk gesprek bij de huisarts komen. Vier artsen weigeren de patiënten een papieren kopie mee te geven. Ze mogen hun dossier alleen in de praktijk komen bekijken. Dit alles is niet zoals de WGBO de artsen opdraagt te handelen. Een patiënt moet bijvoorbeeld altijd de mogelijkheid krijgen zijn medisch dossier thuis nog eens rustig na te lezen.
De Consumentenbond is voorstander van persoonlijke gezondheidsdossiers, waarbij iedere patiënt altijd online bij zijn eigen gegevens kan, zolang de privacy hierbij absoluut gegarandeerd is. Via een beveiligde verbinding kunnen patiënten dan hun volledig medisch dossier bekijken, online afspraken maken en herhaalrecepten aanvragen. De Landelijke Huisartsenvereniging (LHV) liet de Consumentenbond weten niet inhoudelijk te kunnen reageren op de onderzoeksresultaten, omdat ze de individuele afwegingen van de huisartsen niet kent. 'In zijn algemeenheid heeft een patiënt inderdaad recht op inzage in en een kopie van zijn medisch dossier', aldus de LHV. Op de website van de Consumentenbond staan voorbeeldbrieven die consumenten helpen bij het aanvragen van inzicht in hun medisch dossier.
Mag ik mijn medisch dossier inzien, laten aanpassen of vernietigen? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... tigen.html"Een arts mag een verzoek tot inzage in uw eigen dossier weigeren. Dat mag alleen als inzage schadelijk is voor de privacy van een ander."
savan schreef:Ik vraag niets meer op uit het reguliere, ik vertrouw de testen niet.
En ik vertrouw het ook niet of het wel eerlijk wordt doorgegeven. Het zal niet de eerste keer zijn dat er tegen een patient gezegd wordt het is negatief terwijl het achteraf wel positief was/is.
Die testen uit het reguliere moet je uiteindelijk zelf betalen het gaat van je eigen risico af, wat kost een test 100 euro?
Voor dat geld laat ik mij liever testen door een ander lab. Dan krijg je tenminste fatsoenlijk inzicht in de resultaten, zeker als je het bij het forensisch lab laat doen.
En als ze in het reguliere er achter komen dat er een fout is gemaakt, dan wordt er alles aan gedaan om het onder het tapijt te vegen, inclusief bewoordingen in je dossier zoals "die denkt dat ie een infectie heeft"
Daarom heb ik alles laten checken door een ander lab, daar waren de uitkomsten toch wel even anders.
Wat dat betreft ben ik wel klaar met die laboratoria hier, zonde van je eigen risico en de tijd die je er in stopt.
Stug en stiekem doen ze hier over de banden, waarom eigenlijk.
Gebruikers op dit forum: Common Crawl [ Bot] en 0 gasten