Lyme of geen lyme? diagnose

Voor allerlei onderwerpen met vragen, informatie en discussie dat betrekking heeft op de ziekte van Lyme, maar dat niet bij de secties "Wetenschap" en "Medisch" past. Dus geen medische vragen.
melvin

Re: Lyme of geen lyme? diagnose

Berichtdoor melvin » Vr 10 Mei 2013 20:41

Beste mensen,

De uitslagen zijn binnen! Ik heb lyme, ik vermoede het al na het wisselende verloop van de klachten en nu het verdoofde gevoel aan een kant van mijn gezicht als extra bewijs balese parese.

Hieronder de lyme uitslagen:

Borrelia IGM Negatief
Borelia IGG Negatief
PCR aangetoond

´In de bloedkweek is met PCR methode het DNA van Borrellia aangetoond. Impliceert actieve infectie. Beoordeel resultaat klinisch´

Maandag ga ik beginnen met een antibioticakuur bij een infectioloog. De infectioloog gelooft het niet maar voor mij is het voldoende om aan antibiotica te beginnen, wat vinden jullie?

melvin

Berichtdoor melvin » Za 18 Mei 2013 16:16

Beste mensen ik ben begonnen aan antibiotica doxy 100 mg, ze willen me niet meer dan 30 dagen behandelen dus blijkbaar zit die infectioloog op de cbo rochtlijn te duiden. Echter heb ik volgens mij de cyste vorm van lyme, aangezien bij mijn binnenwang sinds lyme allemaal cystes zitten en de antibiotica nog niet echt aanslaat. Ik heb gehoord van cyste killer in conbinatie met de antibiotica? Zo ja waar zijn deze te verkrijgen en hoe te gebruiken?

Voo mij is het vrij duidelijk dat ik de ziekte heb na de positieve pcr en mijn klachtenpatroon en EM. Mijn klachtenatroon is zeer aspeciefiek en zeer wisselend van patroon, wat ik zo opgezocht heb overeenkomstig met chronische hyperventilatie en lyme, cardiologisch onderzoek en 2 maal normaal bloedonderzoek met neurologisxh onderzoek hebben niets kunnen vinden dus lijkt me waarschijnlijk genoeg voor een kuur toch?

melvin

Berichtdoor melvin » Za 18 Mei 2013 16:19

Volgens mij kan ik sowieso beter naar het radbout om me te laten behandelen want daar heb ik veel positieve berichten over gehoord. Zij houden zich totaal niet aan de cbo richtlijn en staan open voor tests uit het buitenland.

melvin

Berichtdoor melvin » Za 18 Mei 2013 16:24

Het meest lachwekkende vond ik nog wel dat de infetioloog tegen mij zei dat de elisa test een sensitiveit heeft van 95 procent, zelfs mijn moeder die er geen verstand van heeft heeft dat percentage nog nooit gezien op internet.
In de cbo richtlijn staat 80-95, dus dat is volgens hen 87,5 procent. Maar andere studies geven percentages van 60 aan, trosradar 30-60 procent haha

RoelA

Berichtdoor RoelA » Za 18 Mei 2013 17:18

De elisa test zit inderdaad meer in de richting van de 40-60% sensitiviteit. Elisa is gewoon onbetrouwbaar. Westernblot kan betrouwbaarder zijn, maar dan moeten wel de juiste banden beoordeeld worden en daarop gaat het vaak mis.

100mg doxy voor 30 dagen? Daarmee ga je nooit een actieve neuroborreliose wegkrijgen. Onderschat de bacterie niet (dat is wat de artsen doen) en onderneem actie zo lang het nog kan! Zoek bijvoorbeeld een natuurarts die volgens het ILADS behandeld, of kijk inderdaad of je bij het radbout terecht kunt.

melvin

Berichtdoor melvin » Za 18 Mei 2013 17:48

Ja misschien idd, maar ik hb nu voor de antibiotica afgesproken dat we verder behandelen als het gewrichtspunctaat en de westernblot die ik voor de kuur hb gdaan positief is. ik ben tevens bang voor een verminderde weerstand en schimmelgroei bij antibiotica's langer dan een maand. Wat vinden jullie? En weet jij toevallig hoe het zit met die cystekillers? Thanks voor je reactie

RoelA

Berichtdoor RoelA » Za 18 Mei 2013 18:34

Schimmelgroei, zeker als je er nu nog geen last van hebt, valt prima te managen met langdurige antibiotica. Ikzelf slik al 8 maanden AB en heb er nog geen last van. Ik heb even gedacht van wel, maar een nystatine kuur liet geen reactie zien. Wat wel erg belangrijk is als je langdurig AB neemt, is suikers drastisch te minderen. Neem daarnaast een goede probiotica. Eventueel kun je ook zaken als kokosolie en kefir nemen. Met deze middelen gaat het tot nu toe bij mij prima. Zie http://www.thecandidadiet.com voor meer info.

Cystes heb je zonder behandeling geen last van. Het is pas als je de borrelia gaat aanvallen met bijvoorbeeld antibiotica dat de bacterie zich transformeert naar een cystevorm. Dit proces kan binnen minuten plaatsvinden. De cystes die jij aan de binnenwang hebt zijn hoogst waarschijnlijk geen borreliacystes. Daar zijn ze simpelweg te groot voor.
Dat gezegd te hebben, het is zeker goed om na te denken over de cystes omdat je nu wel aan het behandelen bent.
Potentiele middelen tegen cystes zijn: Plaquenil, Flagyl, Tindamax. Dit zijn middelen op doktersrecept. Daarnaast blijkt ook grapefruitseed-extract (GSE) mogelijk anti cyste te werken. Wat ook gedaan wordt is puls-behandeling, een periode met antibiotica, gevolgd door een periode zonder antibiotica en dat continu herhalen. Het idee is dat in de periode zonder AB, de cystes weer terugvormen naar de actieve borrelia-vorm. Let op, dit wordt niet geadviseerd als je co-infecties hebt.

En nu dat je toch bezig bent met de verschillende aspecten van de behandeling, lees je ook eens in op de "biofilm".

Tulipano

Berichtdoor Tulipano » Za 18 Mei 2013 21:53

@Roel,

Sorry dat ik me in jullie dialoog meng, maar voor mij was je antwoord aan Melvin ook nuttig:

Wat ook gedaan wordt is puls-behandeling, een periode met antibiotica, gevolgd door een periode zonder antibiotica en dat continu herhalen. Het idee is dat in de periode zonder AB, de cystes weer terugvormen naar de actieve borrelia-vorm. Let op, dit wordt niet geadviseerd als je co-infecties hebt.

Alvorens te pulsen, eerst testen op co-infecties. Da's inderdaad 'n goeie en heel belangrijk om rekening mee te houden.

In zet wel een kleine kanttekening bij het volgende:

Cystes heb je zonder behandeling geen last van. Het is pas als je de borrelia gaat aanvallen met bijvoorbeeld antibiotica dat de bacterie zich transformeert naar een cystevorm

Sommige mensen dragen Borrelia al een poos bij zich zonder dat ze klachten hebben. Het immuunsysteem is dan sterk genoeg om de boosdoener het hoofd te bieden waardoor de bacterie mogelijk sluimert in haar cystevorm. Maar bij een verslechtering van de weerstand door bijv. een andere ziekte zoals een flinke griep, stress of een rouwproces, wordt het immuunsysteem extra belast. Hierdoor ziet de bacterie haar kans schoon, kruipt uit haar cyste en slaat toe.

http://dspace.ou.nl/bitstream/1820/4556 ... ctoren.pdf

RoelA

Berichtdoor RoelA » Za 18 Mei 2013 22:54

Ik vraag me eerlijk gezegd af of de cystevorm noodzakelijk is voor de borrelia om te kunnen blijven sluimeren. EBV, mycoplasma's, chlamydia's, noem het maar op, sluimeren ook maar kennen geen cystevorm. Wellicht is het een kwestie van verschuilen op een plek waar het immuunsysteem niet goed bij kan komen (intracellulair?).

Tulipano

Berichtdoor Tulipano » Za 18 Mei 2013 23:04

Goeie vraag Roel. Ik denk van niet. Maar ook een alert, gezond immuunsysteem kan een stress factor vertegenwoordigen en dezelfde reactie op de bacterie teweegbrengen als antibiotica.

Dit is wat Burrascano schrijft over cystes in zijn 'latest treatment guidelines' (okt. 2011) en vlgs. mij staat dat los van antibioticagebruik:

• Bb growth cycles follow a four week pattern
• Cysts take 2 to 4 weeks to revert to spiral form

viewtopic.php?f=4&t=6694&p=64741&hilit=Burrascano%27s+latest+treatment+guidelines#p64741

Dit is wat Alan McDonald er o.a. over publiceert op Lymenet Europe:

Link:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term ... ia%20water

Brorson O, Brorson SH.APMIS. A rapid method for generating cystic forms
of Borrelia burgdorferi, and their reversal to mobile spirochetes.
1998 Dec;106(12):1131-41.
Proof that exposure to antibiotics is not required for
Borrelia Cystic Formation
. Round bodies (Cystic forms) are'
generated after mere exposure of spiral (vegetative) Borrelia
burgdorferi to Distilled H2O.

Dus mogelijk kan het allebei.
Je kunt er meer over lezen op:

http://www.lymeneteurope.org/forum/view ... 0&start=10

Terug naar “Algemeen”