Borrelia heeft Mangaan nodig

Voor allerlei onderwerpen met vragen, informatie en discussie dat betrekking heeft op de ziekte van Lyme, maar dat niet bij de secties "Wetenschap" en "Medisch" past. Dus geen medische vragen.
bamboe

Re: Borrelia heeft Mangaan nodig

Berichtdoor bamboe » Zo 9 Mar 2014 18:46

Niet alleen de borrelia heeft kennelijk mangaan nodig:
Researchers identify key enzyme found in bacteria responsible for heart valve disease
Findings may point researchers toward development of new antibiotics

A disease-causing bacterium found in the mouth needs manganese, a trace mineral, in order to cause a serious heart infection, according to a preclinical study led by researchers at Virginia Commonwealth University Philips Institute for Oral Health Research in the School of Dentistry.

Researchers from VCU and MIT have been studying the bacterium Streptococcus sanguinis, which lives in the mouth, to understand its role in infective endocarditis, a heart valve disease. The infection is hard to treat and can be deadly – killing more than 20 percent of the people who contract it.

Researchers have known for some time that several types of bacteria responsible for serious infections – including S. sanguinis – need more manganese than others to grow normally.

In joint studies published this week in the Journal of Biological Chemistry, researchers showed that an enzyme that provides the building blocks needed for making DNA requires manganese to do its job. When the VCU team eliminated that enzyme or a second protein that attaches the manganese to the enzyme, then the bacterium could no longer cause endocarditis, nor survive within the animal model. The MIT team carefully examined the activity of the purified enzymes and determined the function of each. The VCU-MIT study is the first of its kind to test the importance of these enzymes for causing any disease.

Understanding the importance of manganese in the cell has been key to learning the best way to target the bacterium and stop it from causing disease, according to corresponding author Todd Kitten, Ph.D., associate professor at the Phillips Institute for Oral Health Research at the VCU School of Dentistry.

"The best antibiotics attack parts of a bacterium that are critical for bacterial survival, but are not found in human cells," Kitten said.

IMAGE: This is a false-colored transmission electron micrograph of Streptococcus sanguinis cells (purple ovals) encased within an infected heart valve in an animal model of infective endocarditis.
Click here for more information.

"The manganese-requiring enzyme meets both requirements because these bacteria need it to survive and humans use a very different, iron-containing enzyme to make DNA building blocks. It is the manganese requirement that makes the bacterial proteins good targets," he said.

Kitten added that humans have very little manganese in their bodies, so these bacteria require specialized systems to take in enough manganese to survive. These uptake systems are not found in humans. The team is in the early stages of a collaboration with Glen Kellogg, Ph.D., associate professor in the Department of Medicinal Chemistry at the VCU School of Pharmacy, to create designer drugs to attack the manganese uptake system in these bacteria.

Down the road, it could be possible to target several other disease-causing bacteria that also have this enzyme and likely need it to cause disease, including MRSA; the flesh-eating bacterium, Streptococcus pyogenes; and the bacterium that causes anthrax.

The team is also examining whether manganese has other activities in these bacteria that might be equally important.

The research builds on the previously published reports of other VCU researchers. A 1995 study published in Infection and Immunity led by Francis Macrina, Ph.D., currently vice president for research at VCU, showed for the first time that a protein that turned out to be a manganese uptake protein was necessary for causing disease.

In the years since, dozens of researchers have discovered similar proteins in other disease-causing bacteria. This study also builds on work done by a collaborative VCU group that was the first to determine the DNA sequence of S. sanguinis.

###

Kitten collaborated with lead author, DeLacy Rhodes, Ph.D., postdoctoral fellow, at VCU, and second author, Katie Crump, Ph.D., postdoctoral fellow. Rhodes and Crump are VCU IRADCDA fellows. JoAnne Stubbe, Ph.D., Novartis Professor of Chemistry and professor of biology, served as principal investigator for the MIT team and was part of the team that discovered the family of bacterial manganese-containing enzymes. Her pioneering work with these enzymes earned her a National Medal of Science in 2009.

This work was supported by grants from the National Institutes of Health R56AI085195 (T. Kitten); K12GM093857 (Paul B. Fisher, P.D.) for support of Drs. Rhodes and Crump; and NIHGM81393 (J. Stubbe).

The Journal of Biological Chemistry is a publication of the American Society for Biochemistry and Molecular Biology, Inc.
http://www.eurekalert.org/pub_releases/ ... 030514.php

Foetsie

Berichtdoor Foetsie » Ma 10 Mar 2014 22:39

Hoi Anoniem,

Leuk dat je even reageert
Je zegt:
Ik kies er dus voor te luisteren naar mijn lichaam

Ja, dat is ook zo.
Maar ik merk ook dat als ik een teveel aan mangaan neem, wat ik vorige week in mijn enthousiasme had gedaan, (omdat ik dacht dat die borrelia bijna verdwenen was en dat ik alleen nog maar last had van co-infecties) dat ik toen helemaal niet goed werd van het teveel; eerlijk gezegd nam ik altijd sowieso maar zo nu en dan een beetje.
Maar van die paar dagen behoorlijke theelepels spirulina werd ik echt niet goed na ongeveer een week.

Ben er daarom maar weer mee gestopt voor nu een poosje

anoniem1992

Berichtdoor anoniem1992 » Di 11 Mar 2014 13:56

Spirulina en Chlorella slik ik nu dagelijks, maar ik heb het ook een tijd gehad dat ik er niet goed tegen kon.
Maar ik dring wel dagelijks de Borrelia ed terug daarbij dus ik maak me niet druk.
Een week stoppen bleek wel een no-go, maargoed ben al blij met de weg die ik ingeslagen ben hoe goed het gaat.
Vitamine D gaat bij mij ook niet goed bijvoorbeeld, krijg ik echt klachten van.
Dus af en toe neem ik er een van 1000IU en dat is het.
Zelfde geld met een aantal anderen, ijzer slik ik bijvoorbeeld een paar dagen per maand bij het maandelijkse gebeuren en magnesium soms wel 2 keer de aanbevolen dosis van 7 mg de kilo.

MMS neem ik soms ook gewoon een dag niet, en soms wel.. Ik slik maar weinig supplementen ed volgens advies eigenlijk. Zelfs de bioresonantie niet volgens de richtlijnen, ik doe iets elke dag wat ze maar 1 keer per 4 dagen aanraden bijvoorbeeld.
Ik luister naar wat er gebeurd van binnen, en dat bevalt me uitstekend.

Eigenlijk slik ik niet zo bijster veel supplementen ook, heb er wel veel maar er is geen pijl op te trekken hoeveel ik van wat en wanneer slik.

Foetsie

Berichtdoor Foetsie » Di 11 Mar 2014 18:16

MMS neem ik soms ook gewoon een dag niet, en soms wel.. Ik slik maar weinig supplementen ed

Supplementen gebruik ik ook vrij weinig
Maar wel homeopathische middelen (maar ook die wisselen, je mag trouwens deze middelen nieteens lang gebruiken)
en de ijzer, want ik had echt een ijzergebrek, maar zelfs dat sla ik tegenwoordig wel eens over.

Jij neemt MMS, en ik neem samento en banderol.
Ook deze neem ik niet echt meer dagelijks. Eerst nog wel.
Soms stop ik een tijdje, om te zien hoe het gaat zonder.
Dat is nog wel te doen, maar ik merk wel dat ik het daarna echt weer nodig heb.
Ik wil het nog even aanzien tot aankomende zomer, of er nog veel vooruitgang in zal gaan zitten of niet.
Als ik het idee heb dat het stagneert dan moet ik iets anders gaan doen.

Verder neem ik tegenwoordig vooral dagelijks Enula en ook spilanthes.
Af en toe reishi erbij enz enz: het wisselt af

't gaat tot nu toe een stuk beter dan vorig jaar om deze tijd.

anoniem1992

Berichtdoor anoniem1992 » Wo 12 Mar 2014 14:56

Ik doe het meer regelmatig een dag niet omdat ik dan merk dat het teveel energie vreet.
Dan doe ik bijvoorbeeld een paar dagen flink het gas er op qua dosis en doe ik het dan een dagje niet om bij te komen daarvan.
Maargoed ik ben ook nog maar redelijk kort bezig, nu 5.5 maand.
Als het er al 7 jaar zit duurt het wel even voor je alles kapot hebt, als dat al lukt.
Maar ik heb er dusdanig weinig last van op het schema waar ik op zit dat ik daar zelfs al moet ik het blijven doen geen problemen mee heb.
Ik ga er toch van uit dat ik het stukje bij beetje terug kan dringen, alle middelen die ik nodig heb heb ik of zijn niet zo duur om aan te schaffen, dus geen punt.
Heb software op de computer met 1200 programma's voor bioresonantie en alle uitrusting voor de bioresonantie verder toch al in huis. :twisted:

En ach, ik ga enorm goed vooruit dus ik ben heel blij.
Enige is dat ik niet constant super veel energie heb, na een drukke dag moet ik even iets rustiger aan doen.
Maar lang niet meer ziek ofzo dus mij hoor je niet klagen.
2 keer per week flink aan de bak kunnen vind ik al heel wat, dat is al 5 jaar niet mogelijk geweest.
Gisteren een mindere dag gehad door na een week niets flink aan de bioresonantie te gaan, en toen voelde ik me wel ff klote de hele dag. Maar vandaag ben ik er alweer dus ik ben eigenlijk onwijs trots op mijn lijf en het feit dat ik zo de goede weg heb gevonden voor mezelf.

Foetsie

Berichtdoor Foetsie » Do 13 Mar 2014 0:43

Ik zei:
Maar van die paar dagen behoorlijke theelepels spirulina werd ik echt niet goed na ongeveer een week.

Ben er daarom maar weer mee gestopt voor nu een poosje

Ik denk dat het weer herxen zijn, nu achteraf gezien.
Misschien dat het door de extra spirulina (en moringa) is opgewekt, want ik heb echt weer erge last van herxen. Dat is nu wel ongeveer 3 mnd. geleden dat ik dat voor het laatst heb gehad zoals ik het nu weer heb.

Anoniem,
Je zegt:
2 keer per week flink aan de bak kunnen vind ik al heel wat

Dat is ook zo, als je dat op een gegeven moment lukt, dan ga je vooruit...

:)

anoniem1992

Berichtdoor anoniem1992 » Do 13 Mar 2014 13:51

Mijn ervaring met Spirulina en Chlorella is dat het juist de scherpe randjes van het herxen af haalt.
Terwijl ik er eerder van aan de race ging, maar nu gaat het goed.
Moet alleen niet teveel slikken, heb het echt op moeten bouwen anders ging ik gigantische spanning opbouwen en stuiterde ik alle kanten op. :shock:

Foetsie

Berichtdoor Foetsie » Do 13 Mar 2014 20:06

Ik ben er ook niet helemaal zeker van of die herxen wel door die spirulina komen hoor.
Want ik ben nu alweer een week zonder dat spul en de herxen blijven gewoon doorgaan. Vooral in de avond.
Ik merkte dat ik ook weer zo raar ging typen met de letters door elkaar. En dan dat rare loopje :lol:

misschien heeft het iets met de cyclus van de borrelia te maken of zo, ik weet het anders ook niet.
Het was net weer zo lekker weggeebt
Hoewel ik wel voelde dat er nog wat zat hoor.
Nu hoop ik dat het de laatste spyrocheetjes zijn die nog weg moeten.

Who knows

al met al vind ik zelf wel dat ik in een jaar tijd met die samento en banderol enz... wel goed vooruit ben gegaan.
Als ik het herxen er dan niet bij neem, want dat is iets waar je doorheen moet om er daarna weer beter uit te komen, zo zie ik het tenminste.

anoniem1992

Berichtdoor anoniem1992 » Do 13 Mar 2014 23:45

Ik kan rustig stoppen met MMS als ik een tijd flink gas gegeven heb, gaat het ook nog wel even door hoor.
Zelf vandaag misselijk geweest de halve dag, heel raar van een hele druppel MMS?
Snapte dat ook niet helemaal eigenlijk.

Foetsie

Berichtdoor Foetsie » Za 15 Mar 2014 20:01

Hoi Bamboe,

Nog even goed je stukje doorgelezen.
Ook weer iets nieuws

Terug naar “Algemeen”