Diagnostiek middels microscopie

Voor allerlei onderwerpen met vragen, informatie en discussie dat betrekking heeft op de ziekte van Lyme, maar dat niet bij de secties "Wetenschap" en "Medisch" past. Dus geen medische vragen.
RoelA

Diagnostiek middels microscopie

Berichtdoor RoelA » Zo 27 Okt 2013 18:27

Het lijkt mij wel interessant om een topic te hebben met daarin allerlei informatie verzameld omtrent microscopie. Met name de diagnostiek van de verschillende infecties is wat mij bijzonder intrigeert.

Ik doe mijn eigen bloedonderzoeken sinds kort en daaruit komen toch wel verrassende resultaten.
Recentelijk kwam ik een blog van D. Jaller (aanrader!) een aantal interessante giemsa uitstrijkjes tegen. Met name hetgeen dat een Bartonella Like Organism laat zien. Het is volgens mij Fry Labs geweest die als eerste de BLO op deze manier heeft herkent en D. Jaller gebruikt dit nu als diagnostisch middel om BLO of Bartonella aannemelijk te maken.

Hieronder giemsa bloeduitstrijken van mijn eigen bloed:
Afbeelding

Afbeelding
Dit lijkt bijzonder sterk op de BLO! Bartonella en vermoedelijk dus ook BLO kan zich intra- en extracellulair bevinden. Extracellulair zijn ze vaak te vinden aan de rand van de rode bloedcellen.

Oh en babesia anyone???:
Afbeelding
Klassieke "headphone" vorm Babesia. Arme RBC... :| Fijn dat dit soort dingen in mijn bloed zwemmen!
Jaja, ook in Nederland zijn we niet veilig voor de Bartonella's en Babesia's.

Hier nog eentje waar ik nog niet achter ben:
Afbeelding
Een gedrocht van een bacterie. Ik zie deze vormen zo af en toe ook in levendbloed ronddrijven. Ze lijken niet mobiel te zijn. Misschien is het ook wel een soort extracellulaire vorm van Babesia? Wie zal het zeggen...

Ik ga de komende dagen meer giemsa uitstrijken maken. Bartonella (en wellicht dus ook BLO) heeft een infectiecyclus van 5 dagen. Bij iedere cyclus worden vanuit de endotheelcellen massaal bartonella bacterien het bloed in gestuurd en proberen ze de rode bloedcellen te infiltreren. Zou interessant zijn om dit patroon terug te zien in het bloed.

Ik kom overigens maar verrekte weinig Borrelia tegen. Bij de giemsa bloeduitstrijken heb ik ze nog niet ontdekt, en bij levendbloed kom ik ze maar sporadisch tegen. Komt misschien door de antibiotica...
Ook Erlichia heb ik nog niet kunnen terugvinden in de WBC's. Vermoedelijk is die al door de 4 maanden Minocycline de nek omgedraaid...

Anyways, binnenkort meer. Ben benieuwd of er meer zijn die eigen diagnostiek doen! En of iemand weet wat de laatste afbeelding kan zijn?

savan

Re: Diagnostiek middels microscopie

Berichtdoor savan » Ma 28 Okt 2013 8:07

Roel
kan het ook te maken hebben met witte bloedcellen?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Witte_bloedcel

plaatjes kan je aanklikken

bamboe

Berichtdoor bamboe » Ma 28 Okt 2013 9:42

hoi Roel, ik weet helemaal niets van levend bloedanalyse af.
Ik weet wel dat een homeopaath een keer bij mij zo'n analyse deed en we keken toen samen op het scherm.
Ik heb altijd onthouden dat hij zei: "dat is een bacterie, dat geeft niets".
Als hij het niet gezegd had dat, dat "dat geeft niets" dan was het me niet bijgebleven haha.
Waarschijnlijk zei hij dat om zichzelf gerust te stellen.
Ik wist toen nog niets van de lyme bij mezelf.
Maar als mensen zo'n uitspraak doen, dat is altijd interessant: het trekt de aandacht.

Tulipano

Berichtdoor Tulipano » Ma 28 Okt 2013 9:56

Ik kom overigens maar verrekte weinig Borrelia tegen. Bij de giemsa bloeduitstrijken heb ik ze nog niet ontdekt, en bij levendbloed kom ik ze maar sporadisch tegen. Komt misschien door de antibiotica...

Hoi Roel,

Dat schijnt ook een van de redenen te zijn waarom de PCR methode wordt afgeraden voor serum. De concentratie Borrelias in bloed blijkt dusdanig laag te zijn dat aantoning d.m.v. PCR wordt bemoeilijkt. Zoals je zelf aangeeft is het gebruik van antibiotica waarschijnlijk een hele goeie verklaring. Onderstaand een quote uit het artikel van de 2 Noorse biologen die de microscoop voor diagnostiek gebruiken:

We have developed a simple method for the detection of live spirochaete stages in blood of patients where chronic borreliosis is suspected. Classic techniques involving phase-contrast and fluorescence microscopy are used. The method is also quite sensitive for detecting other bacteria, protists, fungi and other organisms present in blood samples. It is also useful for monitoring the effects of various antibiotics during treatment

viewtopic.php?f=5&t=8083&start=30

Zou een tweede verklaring misschien kunnen zijn dat Borrelia zich bij chronische patiënten voornamelijk in weefsel ophoudt en bij een opvlammende (actieve) infectie weer vaker in het bloed wordt aangetroffen? (en dat dit dus niet opgaat voor Babesia en Bartonella)??

Ik vind het reuze interessant Roel. Goed blijven oefenen, dan kun je misschien echt een keer een eigen praktijkje starten. Als je jezelf bij het zien van al die 'illegale medebewoners' maar niet te veel zorgen gaat maken.

RoelA

Berichtdoor RoelA » Ma 28 Okt 2013 20:16

savan schreef:Roel
kan het ook te maken hebben met witte bloedcellen?

Nee, die zijn een stuk groter. Witte bloedcellen zijn ongeveer 1.5 tot 2x groter dan rode bloedcellen.

bamboe schreef:hoi Roel, ik weet helemaal niets van levend bloedanalyse af.
Ik weet wel dat een homeopaath een keer bij mij zo'n analyse deed en we keken toen samen op het scherm.
Ik heb altijd onthouden dat hij zei: "dat is een bacterie, dat geeft niets".

Tja volgens mij zwemmen er altijd wel wat bacterieen rond in je bloed. En die hoeven niet perse voor problemen te zorgen. Maar ja, geen fijne gedachte eigenlijk.
De bloeduitstrijken zijn overigens dood bloed. Dwz gefixeerd op een glaasje met methanol en vervolgens gekleurd met een giemsa oplossing. Je ziet dus niets meer bewegen.

Tulipano schreef:Onderstaand een quote uit het artikel van de 2 Noorse biologen die de microscoop voor diagnostiek gebruiken:

Dit is wel een interessante methode inderdaad. Helaas beschik ik nog niet over een fase-contrast microscoop.

Tulipano schreef:Zou een tweede verklaring misschien kunnen zijn dat Borrelia zich bij chronische patiënten meer in andere weefsel ophoudt en voornamelijk bij een opvlammende (actieve) infectie weer vaker in het bloed wordt aangetroffen? (en dat dit dus niet opgaat voor Babesia en Bartonella)?

Dat zou goed kunnen ja. Babesia en bartonella zullen mits actief vaak in het bloed terug te vinden zijn. Zeker de babesia.

Tulipano schreef:Ik vind het reuze interessant Roel. Goed blijven oefenen, dan kun je misschien echt een keer een eigen praktijkje starten. Als je jezelf bij het zien van al die 'illegale medebewoners' maar niet te veel zorgen gaat maken.

Ach ja, het bevestigd in ieder geval wat ik al wist. Ik schrik er dus niet meer van. Het is juist wel fijn te kunnen zien waar het nu eigenlijk allemaal om draait. Daarmee is het in ieder geval mogelijk de behandeling te volgen.

Foetsie

Berichtdoor Foetsie » Ma 28 Okt 2013 21:05

Die blog van D. Jaller is zeker een aanrader!
Ik lees met veel interesse.

Foetsie

Berichtdoor Foetsie » Ma 28 Okt 2013 21:13

Nog even:
Onderaan de 1e blz. heeft Jaller een afbeelding staan met:
We call these bacteria Bartonella-like but they really fall within the realm of mystery bugs.

Die teken zitten echt vol met rotzooi :!:

Tulipano

Berichtdoor Tulipano » Za 2 Nov 2013 2:00

Hoi Roel,

Misschien is dit iets voor je. Als je op de blauwe links klikt krijg je prachtige microscopische beelden te zien met een omschrijving van de methodiek en de microben.

http://counsellingme.com/microscopy/bskculture.html

Met dank aan Carina - Lymenet Europe

WouterB

Berichtdoor WouterB » Wo 18 Dec 2013 22:16

Beste Roel,

Uit een andere draad begrijp ik dat je niet heel veel verder meer gaat met de donkerveld microscopie.

Dat vindt ik jammer, maar gezien je opgedane inzichten ook wel begrijpelijk.

Heb jij er, door er zo intensief mee bezig te houden, er weet van in hoeverre donkerveld microscopie sowieso in laboratoria toegepast wordt?

En mogelijk heb je er nog weet van of er mogelijk, anders dan bijklussers op zolder- en logeerkamertjes, ook nog serieuze lab's zijn (mogelijk PH?) die hier in het kader van Bb wat mee doen?

Groetjes, Wouter

RoelA

Berichtdoor RoelA » Wo 18 Dec 2013 22:46

Voor mij nu eerst even voldoende diagnostiek inderdaad. Giemsa bloeduitstrijken blijf ik zo nu en dan maken om de voortgang van mijn behandeling te controleren en bij te sturen.

Ik ken alleen een andere natuurarts die donkerveld microscopie doet, maar verder geen Gram of Giemsa bloeduitstrijken.
Of er particuliere labs voor zijn weet ik niet. Professionele labs zullen er vast zijn, voor malaria onderzoeken bijvoorbeeld.

Terug naar “Algemeen”