Ik doe mijn eigen bloedonderzoeken sinds kort en daaruit komen toch wel verrassende resultaten.
Recentelijk kwam ik een blog van D. Jaller (aanrader!) een aantal interessante giemsa uitstrijkjes tegen. Met name hetgeen dat een Bartonella Like Organism laat zien. Het is volgens mij Fry Labs geweest die als eerste de BLO op deze manier heeft herkent en D. Jaller gebruikt dit nu als diagnostisch middel om BLO of Bartonella aannemelijk te maken.
Hieronder giemsa bloeduitstrijken van mijn eigen bloed:

Dit lijkt bijzonder sterk op de BLO! Bartonella en vermoedelijk dus ook BLO kan zich intra- en extracellulair bevinden. Extracellulair zijn ze vaak te vinden aan de rand van de rode bloedcellen.
Oh en babesia anyone???:

Klassieke "headphone" vorm Babesia. Arme RBC...

Jaja, ook in Nederland zijn we niet veilig voor de Bartonella's en Babesia's.
Hier nog eentje waar ik nog niet achter ben:

Een gedrocht van een bacterie. Ik zie deze vormen zo af en toe ook in levendbloed ronddrijven. Ze lijken niet mobiel te zijn. Misschien is het ook wel een soort extracellulaire vorm van Babesia? Wie zal het zeggen...
Ik ga de komende dagen meer giemsa uitstrijken maken. Bartonella (en wellicht dus ook BLO) heeft een infectiecyclus van 5 dagen. Bij iedere cyclus worden vanuit de endotheelcellen massaal bartonella bacterien het bloed in gestuurd en proberen ze de rode bloedcellen te infiltreren. Zou interessant zijn om dit patroon terug te zien in het bloed.
Ik kom overigens maar verrekte weinig Borrelia tegen. Bij de giemsa bloeduitstrijken heb ik ze nog niet ontdekt, en bij levendbloed kom ik ze maar sporadisch tegen. Komt misschien door de antibiotica...
Ook Erlichia heb ik nog niet kunnen terugvinden in de WBC's. Vermoedelijk is die al door de 4 maanden Minocycline de nek omgedraaid...
Anyways, binnenkort meer. Ben benieuwd of er meer zijn die eigen diagnostiek doen! En of iemand weet wat de laatste afbeelding kan zijn?