Diagnostiek middels microscopie

Voor allerlei onderwerpen met vragen, informatie en discussie dat betrekking heeft op de ziekte van Lyme, maar dat niet bij de secties "Wetenschap" en "Medisch" past. Dus geen medische vragen.
WouterB

Re: Diagnostiek middels microscopie

Berichtdoor WouterB » Wo 18 Dec 2013 23:48

Bedankt voor je inspanningen en je antwoord!

WouterB

Berichtdoor WouterB » Vr 20 Dec 2013 16:22

Hallo Roel,

RoelA schreef:Of er particuliere labs voor zijn weet ik niet. Professionele labs zullen er vast zijn, voor malaria onderzoeken bijvoorbeeld.

Ik had het bij het persbericht (http://nos.nl/artikel/540883-nieuwe-tek ... rland.html) van de eerste Nederlandse patiënt met een Borrelia miyamotoi infectie, niet meegekregen dat de arts Joppe Hovius daarbij gebruik heeft gemaakt van de donkerveldmicroscopie.

Het viel me nu pas op via een link van Tulipano (helaas werkt de directe linken niet meer, bij deze de link naar het verslag zoals hier op de site): viewtopic.php?f=5&t=7895&p=77094&hilit=hovius#p77085

We identified motile spirochaetes in stored pre-treatment cerebrospinal fluid by dark-field microscopy. Additionally, a 16S rDNA pan-relapsing fever Borrelia quantitative (q)PCR and a qPCR targeting the B. miyamotoi flagellin gene was positive in two separate pre-treatment cerebrospinal fluid samples and one pre-treatment blood sample

Nu kan ik niet helemaal duiden wat ze bedoelen, heeft men spirocheten gezien, of juist die spirocheet? Zoals ik het begrijp, lijkt dat met tot de Bm kwam via het PCR onderzoek.

Groetjes, Wouter

RoelA

Berichtdoor RoelA » Vr 20 Dec 2013 17:19

Men zal spirocheten gezien hebben onder de microscoop, maar daarmee kan men natuurlijk niet echt vaststellen wat voor spirocheet het exact is. Daarna hebben ze met PCR technieken weten te achterhalen dat er Borrelia in het spel was.

Zoals uit de documentaire under our skin al blijkt, was bij de ontdekking van borrelia in de jaren 80 ook niet duidelijk om wat voor spirocheet het ging. Het leek op syfilis, maar verder dan dat kwamen ze ook niet.

Tulipano

Berichtdoor Tulipano » Za 21 Dec 2013 15:08

Hoi Roel,

je schrijft:

Men zal spirocheten gezien hebben onder de microscoop, maar daarmee kan men natuurlijk niet echt vaststellen wat voor spirocheet het exact is.

Misschien kende je 'm al maar ik kwam hem niet zo lang geleden tegen en nu blijkt dat Jans 'm al quotte in 2008:

http://www.lymeinfo.net/lymefiles.html

De onderste optie (cystic forms of spirochetes) geeft een interessant overzicht van alle studies m.b.t. spirocheten vanaf 1905 t/m 2010.
Morphological Transformation in Borrelia burgdorferi
and Other Spirochetes:
Observations of Round Forms & Blebs, 1905-2010

Opmerkelijk is, dat bij het rapporteren van de studies eigenlijk pas vanaf de tachtiger jaren de naam Borrelia wordt genoemd. Daarvoor had men het voornamelijk over de spirocheet of over de Treponema pallidum.

Ik vraag me dus inderdaad 'n beetje af in hoeveel gevallen men, met alleen microscopisch onderzoek en zonder PCR, dacht met de Treponema te maken te hebben terwijl het in werkelijheid misschien wel om Borrelia ging.

P.S. Uit het overzicht blijkt dat studies uit de dertiger jaren al wezen op de connectie van spirocheten met aandoeningen zoals MS.

WouterB

Berichtdoor WouterB » Zo 22 Dec 2013 21:50

Beste Tulipano,
Tulipano schreef:Opmerkelijk is, dat bij het rapporteren van de studies eigenlijk pas vanaf de tachtiger jaren de naam Borrelia wordt genoemd. Daarvoor had men het voornamelijk over de spirocheet of over de Treponema pallidum.

Ik biedt bij voorbaat mijn verontschuldigingen aan. Niet alleen omdat mijn 'basis drive' uiteraard het jou tot in eeuwige dagen belachelijk maken, dat spelletje is natuurlijk in 'no time' doorgeprikt.

Kritisch, inhoudelijk en beschouwelijk lezen zonder soms terug te vallen op complotsites is ook al niet mijn kerncompetentie niet, vraag de admin maar.

En ik doe natuurlijk veels te kort mee om maar te kunnen claimen dat ik er echt kennis van heb. Dat is al zo'n ingewikkeld iets dat ik zelf al het idee heb dat 'inzicht' in deze materie sowieso niet aan mijn persoontje geknoopt moet worden.

Maar in al mijn nederigheid, kan ik je zeer opmerkelijke verbazing helaas wel verklaren:

Het was pas in 1982 dat de, van origine Zwitserse wetenschapper, de heer Willy Burgdorfer, in de Verenigde Staten, juist een bepaalde spirochetenstam wist te noemen.

Sinds die tijd (1982 dus) spreekt men als bacteriestam van de Borrelia burgerdorferi.

Nogmaals mijn excuses voor de hele aanmatigende en niet verhelderende inbreng mijnerzijds.

Groetjes, Wouter

edit: Na terechte opmerking van Willem T, bleek ik de naam ook verhaspelt te hebben.
Laatst gewijzigd door WouterB op Di 24 Dec 2013 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Tulipano

Berichtdoor Tulipano » Zo 22 Dec 2013 22:34

WouterB schrijft: Het was pas in 1982 dat de, van origine Zwitserse wetenschapper, de heer Willy Burgerdorfer, in de Verenigde Staten, juist een bepaalde spirochetenstam wist te noemen.

Willy Burgdorferi wist er geen te noemen; hij ontdekte er een, een nieuwe, veel virulentere specie die vervolgens naar hem zou worden vernoemd.

WouterB schrijft: Sinds die tijd (1982 dus) spreekt men als bacteriestam van de Borrelia burgerdorferi.

Borrelia Burgdorferi is slechts een van de vele Borrelia stammen.

Fluorescent-antibody tests with murine monoclonal antibodies
confirmed that seven of these isolates were B. burgdorferi and that two others belonged to the genus Borrelia.

Bron:
http://jcm.asm.org/content/25/7/1148.full.pdf
Studie uit 1987

WouterB schrijft:En ik doe natuurlijk veels te kort mee om maar te kunnen claimen dat ik er echt kennis van heb. Dat is al zo'n ingewikkeld iets dat ik zelf al het idee heb dat 'inzicht' in deze materie sowieso niet aan mijn persoontje geknoopt moet worden.

Ik denk dat je in dit laatste heel erg gelijk hebt.

WouterB

Berichtdoor WouterB » Zo 22 Dec 2013 23:04

Is het toch wel misschien pijnlijk duidelijk geworden waarom er pas sinds de jaren '80 sprake is van Borrelia... :lol:

Groetjes, Wouter

Tulipano

Berichtdoor Tulipano » Zo 22 Dec 2013 23:41

eus

Berichtdoor eus » Zo 22 Dec 2013 23:44

Ach Tulipano, laat hem toch in de waan, dat hij gelijk heeft en het laatste woord.... :mrgreen:
Aan dit soort figuren kun je je energie beter niet besteden.

:zwaaien:
De overwinning is
niet altijd voor de snelsten,
of de sterksten,
maar voor hen die volhouden

Tulipano

Berichtdoor Tulipano » Ma 23 Dec 2013 0:04

Je hebt gelijk Eus. Vooral niet aan figuren die hetgeen dat ze schrijven mogelijk aangereikt krijgen door derden.

:zwaaien:

Terug naar “Algemeen”