RoelA schreef:Ik heb ook een LBA laten doen anderhalf jaar geleden, maar daar kwam helemaal geen candida uit aldus mijn natuurarts. Ikzelf kan nu ook LBA's doen, maar daarin kan ik de candida niet ontdekken. Candida cellen zijn best groot, bijna net zo groot als rode bloedcellen. Dus ik weet niet of wat jij gezien had wel echt candida was? Heb je misschien een voorbeeld van hoe dit eruit zag?
Ik denk dat de candida normaliter niet veel in het bloed aanwezig is. Ze zitten meer in grote kolonies in de organen is mijn vermoeden.
Voor de duidelijkheid, een LBA is geen Giemsa. Giemsa maakt gebruik van verschillende soorten inkt om specifieke biologische substanties een kleur te geven. Hierdoor kun je beter onderscheid maken tussen bijvoorbeeld cytoplasma, genetisch materiaal, celwanden, etc. Het is dus logisch dat je de blauwe vlekken niet zult zien op een LBA.
Candida was inderdaad groot maar zeker niet bijna even groot als de rode bloedcellen. Ik heb geen voorbeeld meegekregen. Wat er in mijn witte bloedcellen zat, dat was identiek aan hetgeen ik zag bij mijn man's rode bloedcellen. Bedankt voor de uitleg over een Giemsa.