Man Genezen van Lyme

Voor allerlei onderwerpen met vragen, informatie en discussie dat betrekking heeft op de ziekte van Lyme, maar dat niet bij de secties "Wetenschap" en "Medisch" past. Dus geen medische vragen.
eus

Re: Man Genezen van Lyme

Berichtdoor eus » Za 9 Nov 2013 12:15

En het koffie-kransje in verontwaardigd wereldbeeld, wat de 'gewone' Lyme-patiënt dus echt niet verder helpt, hapt dus ook per direct.

Ik begrijp niet waarom jij dan actief mee doet aan dit "koffiekransje". Jij hapt tenslotte op van alles en nog wat toe en legt nu de schuld bij anderen, bah!
De overwinning is
niet altijd voor de snelsten,
of de sterksten,
maar voor hen die volhouden

Elly W

Berichtdoor Elly W » Za 9 Nov 2013 12:37

eus schreef:
En het koffie-kransje in verontwaardigd wereldbeeld, wat de 'gewone' Lyme-patiënt dus echt niet verder helpt, hapt dus ook per direct.

Ik begrijp niet waarom jij dan actief mee doet aan dit "koffiekransje". Jij hapt tenslotte op van alles en nog wat toe en legt nu de schuld bij anderen, bah!

Heel goed Eus!
Ik voelde me ook al niet aangesproken over het koffiekransje, wat ik een beledigende en denigrerende kreet vindt!
Wouter B, houd eens een keer op met je gekat!! :x

Laten we teruggaan naar het onderwerp van dit topic, want dat was interessant.

Gr. Elly.

Diesel

Berichtdoor Diesel » Za 9 Nov 2013 12:54

Elly W schreef: Laten we teruggaan naar het onderwerp van dit topic, want dat was interessant.

Nog een man (Senior) die genezen is van lyme en zelfs mee doet aan een hardloop wedstrijd.

viewtopic.php?f=4&t=8010

Interessant vindt je niet zijn protocol om van Lyme te genezen?

Diesel
''Hij is wijs, die weet, dat hij niets weet''

My weblog tells you more about Vit.B12 deficiency

Tulipano

Berichtdoor Tulipano » Za 9 Nov 2013 13:18

Als ik het goed begrijp, is het principe van het protocol van deze man gebaseerd op moleculair-genetische geneeskunde. Het zou interessant zijn om te weten hoe zo'n protocol er uitziet. Is dat voor elke patiënt hetzelfde of is het patiëntgericht? (helaas krijg ik een lege webpagina als ik de links in viewtopic.php?f=4&t=8010 aanklik). Vond wel deze: http://www.marshallprotocol.com/forum39/13953.html

iets over moleculaire genetica:

Moleculaire genetica

Moleculaire genetica is de wetenschap die zich bezighoudt met het bestuderen van structuur en functie van genen op een moleculair niveau en vormt een onderdeel van de traditionele genetica. Moleculaire genetici spitsten zich voornamelijk toe op het gedrag van DNA en RNA in allerlei omstandigheden, op de replicatie en regulatie van deze moleculen en de effecten daarvan op het organisme. Moleculaire genetici maken gebruik van methoden uit de genetica en moleculaire biologie. Dit laatste zorgt er voor dat er een onderscheid bestaat met andere subdomeinen van de genetica zoals ecologische genetica en populatiegenetica. Een belangrijk onderdeel van de moleculaire genetica is het gebruik van moleculaire informatie om overervingspatronen na te gaan. Als gevolg hiervan kunnen nauwkeurigere biologische classificatiesystemen opgesteld worden onder de noemer van moleculaire systematiek.

Naast het bepalen van overervingspatronen kan moleculaire genetica ook helpen bij het beter begrijpen van genetische mutaties die aan de oorzaak liggen van bepaalde typen ziekten. Met behulp van methoden uit de genetica en moleculaire biologie kan hier nagegaan worden welke de redenen zijn voor de overerving van bepaalde eigenschappen en waarom sommige muteren.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Moleculaire_genetica

Heb het gevoel dat het wel aansluit bij:

viewtopic.php?f=8&t=7843

joorn

Berichtdoor joorn » Za 9 Nov 2013 14:44

Hoi Tulp!

je verwijst naar; viewtopic.php?f=8&t=7843

Daar schreef je;
Waarom blijven zoveel lymepatiënten ondanks hun intensieve, lange ab behandelingen ziek?
Is er nog steeds sprake van een (sluimerende) infectie of is er sprake van het Post Lyme Syndroom?
En wat verstaat men nu precies onder PLS?

Er wordt veel over het PLS geschreven en mogelijke verklaringen.

viewtopic.php?f=22&t=7175

http://www.chronicneurotoxins.com

Waarom hebben zo veel medische onderzoekers moeite het chronische aspect van de ziekte van Lyme te begrijpen?
Het probleem is dat ze gewoon niet de dynamiek die betrokken is bij het verkeer van neurotoxinen in het menselijk lichaam begrijpen.
Micro-organismen produceren neurotoxinen die circuleren in het menselijk vetweefsel, zoals die gevonden worden in de zenuwen , spieren, hersenen, etc in plaats van in de bloedbaan (zoals gebeurt met meer voorkomende ziekten zoals longontsteking).

Omdat deze bacteriële gifstoffen zich bevinden in het vetweefsel van het lichaam en in het opslag-systeem kunnen ze niet worden bereikt door de "antistoffen" die in hun zoektocht naar binnendringende micro-organismen in de bloedbaan vernietigen.
In plaats daarvan blijven de gifstoffen (soms jarenlang) achter in het weefsel met dergelijke klassieke symptomen van de ziekte van Lyme als vermoeidheid, hoofdpijn, kortademigheid, gewrichtspijn en korte-termijn geheugen, etc etc.
Ik las eens een reactie van iemand die schreef; ik voelde me na de antibiotica nog veeeeel zieker.
Hoe kan dit?
Welnu;

AB bij lyme kan goed helpen maar het neemt DE OORZAAK niet weg.
De oorzaak is een gebrekkig immuunsysteem.
Dit geeft de vreselijke problemen met lyme. AB kan het zelfs erger maken omdat het je immuunsysteem nog verder kapot kan maken
De bacteriele afvalproducten van lyme zijn zeer giftig, toxischer dan welke stof dan ook.
Een herxheimer reactie zoals je weleens leest is dus de enorme berg toxinen die vrij komt als de bacterie is gedood. Maar omdat je immuunsysteem niet of zeer matig functioneert scheidt je lichaam dit niet uit, maar wordt het opgeslagen in je cellen.

Tulipano

Berichtdoor Tulipano » Za 9 Nov 2013 15:34

Hoi Joorn,

Bedankt voor je reactie.
Er spelen ongetwijfeld meerdere factoren een rol waardoor een Lymepatiënt in zijn/haar malaise blijft hangen. Ik denk dat AB voornamelijk zinvol is bij een actieve of recidiverende infectie. Voor wat de 'restklachten' (PLS) betreft geloof ik persoonlijk erg in de theorie van Alan MacDonald over Borrelia liposomen en DNA transcriptie. Ik denk dat dit vooral speelt bij Lymepatiënten die de bacterie al een poos in hun systeem hebben zitten. Hierdoor ontstaan er autoimmuunreacties die tot spontane ontstekingen leiden. Maar aangezien ontstekingsremmers worden afgeraden bij Lyme zitten we met een groot probleem. Want enerzijds moeten we ons immuunsysteem aansterken en anderzijds mag het ook weer niet te veel worden gestimuleerd. Daarom ben ik erg nieuwsgierig wat moleculair-genetische geneeskunde met een lymepatiënt zou kunnen doen en wat het precies inhoudt. Dat wordt me in het artikel van Diesel helaas niet duidelijk.

Borrelia vormt overigens geen uitzondering in het liposomen-DNA transcriptieverhaal. Er zijn tal van andere bacteriën waarbij een soortgelijk proces optreedt. Je zou dus zeggen dat dit ook geldt voor (neuro-) toxinen. Maar vreemd genoeg kan ik daarover niets vinden in de wetenschappelijke literatuur op internet. En dat is opmerkelijk als je bedenkt dat (neuro) toxinen bij andere bacteriën wel/ook een rol spelen.

Ik deel je mening Joorn, en dan moet ik weer denken aan Béchamp: het milieu (inclusief het immuunsysteem) is ongetwijfeld bepalend voor de hoedanigheid waarin een bacterie je ziek kan maken. En dat is mogelijk ook een verklaring voor het feit dat sommige Lymies pas een paar jaar na hun besmetting ernstige klachten krijgen. Maar soms denk ik: 'waar moet ik in Godsnaam beginnen'. Goede voeding (met ontstekingsremmende, antibacteriële nutriënten) en zuurstof; ik denk dat we daar al aardig ver mee komen. Ik ben dan ook blij dat er op dit forum een aantal ijverige, goed geïnformeerde leden zitten die hierover regelmatig wat publiceren.

viewtopic.php?f=2&t=7123

:zwaaien:

joorn

Berichtdoor joorn » Zo 10 Nov 2013 13:15

HoiTulipano je schreef;

Maar vreemd genoeg kan ik daarover niets vinden in de wetenschappelijke literatuur op internet. En dat is opmerkelijk als je bedenkt dat (neuro) toxinen bij andere bacteriën wel/ook een rol spelen.

Dat is helemaal waar wat je daar schrijft .Maar als lyme stelselmatig en bewust ontkent wordt door reguliere artsen dan zal de onderliggende oorzaak, zoals die van de neurotoxinen helemaal als fake worden beschouwd. Weten artsen veel?
En inderdaad is het fenomeen neuro -intoxicatie een begrip wat reguliere artsen helemaal niet kennen of leren. Wetenschappelijke bewijzen zijn er niet, en daarin schuilt het probleem. Toen ik mijn neuroloog , die toch echt zn best deed voor mij ,vertelde van de schokken in mn schouder en armen en voet en de angst van geluiden en bewegingen enz, haalde hij zn schouders op en zei; Ja maar dat heeft niets met lyme te maken. Mijn alternatieve behandelaar zei echter; dat heeft er ALLES mee te maken.
Kun je dat normaal noemen vroeg hij ? bij een infectieziekte ; dergelijke schokken? Eh.. nee eigenlijk niet zei ik DAT is nu het gif in de cellen wat dit soort bizarre verschijnselen geeft zei hij.

Google maar eens op de naam Ritchie Shoemaker en zijn VSC center = visical contrast sensitivity center

Je kunt ook een mail sturen voor info ;

info@chronicneurotoxins.com

Tis soms wat plat vertaald via de vertaal machine maar hier kun je er meer over lezen;

http://translate.google.nl/translate?hl ... 6bih%3D528
Laatst gewijzigd door joorn op Zo 10 Nov 2013 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Diesel

Berichtdoor Diesel » Zo 10 Nov 2013 13:23

Beste Tulipano,

Tulipano schreef: Het zou interessant zijn om te weten hoe zo'n protocol er uitziet. Is dat voor elke patiënt hetzelfde of is het patiëntgericht? (helaas krijg ik een lege webpagina als ik de links in viewtopic.php?f=4&t=8010 aanklik). Vond wel deze: http://www.marshallprotocol.com/forum39/13953.html

De genezing van Lyme patiënt Veny Musum ligt idd. in de toepassing van het Marshall Protocol.

Veny Musum (ex) Lyme patiënt noemt en roemt Trevor Marshall (was zelf een Sarcoïdose patiënt) als zijn weldoener. Trevor M. is de grondlegger van dit protocol. Veny Musum dankt zowel Trevor Marshall en zijn behandelend arts Dr. Fein die zijn patiënten behandelt met het Marshall Protocol. Na dat hij eerst wel 20 verschillende artsen had geconsulteerd en van alles had geprobeerd en niets werkte dan dit protocol ...

“I have the absolutely brilliant work of molecular scientist Trevor Marshall, PhD and my heroic doctor, Lesley Fein, Caldwell, NJ to thank for this miracle!”

Musum explains he went to over 20 different doctors and tried everything from naturopathic medicine to IV’s in his chest via a catheter for over four straight years to get his health back. Nothing worked like this new protocol based on genomics and molecular biology Dr. Marshall has pioneered.

In de link van het Marshall Protocol patiëntenforum (die jezelf aanreikt). Let bijvoorbeeld op de aandoeningen van de (Marshall Protocol) patiënten die reageren in die topic. Dat zijn bepaald niet de patiënten met de geringste aandoeningen (incl. Lyme, lees: onderschrift van de patiënten) :(

Tulipano schreef: Het zou interessant zijn om te weten hoe zo'n protocol er uitziet.

Als jij het ‘interessant’ vindt om te weten hoe het protocol er uitziet kan je hier beginnen met lezen:

Science behind Marshall Protocol

http://mpkb.org/home/protocol

Trevor Marshall borduurt voort op de werken van o.a. bacterioloog Prof. dr. Lida Mattmann.

Prof dr. L. Mattman en Prof. T. Marshall waren zeer close: zowel collegiaal en bevriend met elkaar.

De laatste presentatie, in het openbaar, die dr. Lida Mattman heeft gegeven was voor ARF. De ARF is de organisatie van Trevor Marshall en stafmedewerkers (club van moleculaire wetenschappers, Phd’s en artsen etc.)

Presentatie bacterioloog Prof. dr. Lida Mattman, de laatste presentatie in het openbaar, in Chicago 2005 voor ARF (Autoimmune Research Foundation).

Lida Mattman at the Autoimmunity Research Foundation's Chicago Conference

trefwoorden: de spirocheet borrelia burgdorferi

http://www.youtube.com/watch?v=WozrCFW0mRM

Tulipano schreef: Heb het gevoel dat het wel aansluit bij:
viewtopic.php?f=8&t=7843

Wanneer dr. Alan MacDonald jou tot de verbeelding spreekt. Is het wellicht ‘interessant’ de studies van bijvoorbeeld dr. Alan R. Cantwell (dermatoloog) eens te gaan lezen.

Dr. Alan R. Cantwell en Prof. Trevor Marshall behoorden beide tot de ‘inner circle’ van bacterioloog Prof. dr. Lida Mattman: experts in onderzoek celwandloze bacteriën o.a. borrelia burgdorferi.

Dr Cantwell's keynote presentation at the Autoimmunity Research Foundation's 2006 conference at LAX.

http://www.youtube.com/watch?v=sSst-APMmzA

min. 1 Trevor Marshall stelt Alan R. Cantwell voor.
min. 20 Alan R. Cantwell legt uit de overeenkomst tussen Kanker en Sarcoïdose.
min. 32 Alan Cantwell complimenteert Trevor Marshall inzake het Vit.D aspect.

Aangezien regelmatig naar info van dr. Alan Macdonald op dit forum wordt verwezen. Is wellicht een aparte topic met betrekking gepubliceerde informatieve studies van dr. Alan R. Cantwell een optie. Deze (gepensioneerde) arts c.q. onderzoeker houdt zich heden ten dage nog steeds bezig met de rol van (intracellulaire) bacteriën relatie kanker etc.

Dr. Alan Cantwell's law:

"Most physicians are wrong in their understanding of most diseases, most of the time"

Diesel

Tulipano

Berichtdoor Tulipano » Zo 10 Nov 2013 20:11

Hallo Joorn,

Bedankt voor je uitleg en de link. Het is erg technisch allemaal (moet het nog maar een paar keer overlezen), maar in grote lijnen klinkt het wel aannemelijk. In het Marshall protocol staat het volgende:

Immunopathology is an increase in one's present symptoms of Th1 inflammation, or a return of previous Th1 inflammatory symptoms, that is caused largely by cytokines generated by the immune response and endotoxins released from dying bacteria

als een bacterie endotoxinen vrijlaat, waarom dan ook geen neurotoxinen?

Over de onwetendheid van reguliere artsen; een poos geleden vertrouwde een vervangend huisarts me toe dat zij in haar opleiding niets over Lyme had meegekregen. En als je dan kijkt naar de uitzending van Nieuwsuur (met dank aan Foetsie :) )

http://nieuwsuur.nl/video/572464-is-de- ... peerd.html

dan moeten we misschien concluderen dat de farmaceutische industrie het kennelijk niet nodig vindt om universiteiten geld te geven voor onderzoek naar betere diagnostiek en behandelingen voor Lyme. Waarom zouden ze ook; er komt immers een vaccin!

Hoi Diesel,

Bedankt voor je reactie en vooral bedankt voor het protocol. Een van de onderdelen is dus het elimineren van dierlijk voedsel (want daar zit vitamine D in). Het volgende detail vind ik best bijzonder:

pulsed-low dosing of antibiotics – often below the minimum inhibitory concentration – so as not to create “persister cells” or suppress the production of the body's natural antibiotics, the antimicrobial peptides

en
Antibiotics are typically dosed at levels below the minimum inhibitory concentration (MIC) so as to reduce the likelihood of bacterial resistance. While the MIC may be relevant for acute infections, such dosing can suppress the immune response towards chronic pathogens and aid their growth. For instance, some antibiotics, when administered at levels above the MIC inhibit phagocyte function.6 These effects seem to be independent of their antibacterial effect.7

Ik heb altijd gedacht/gelezen dat bij de pulse methode juist een hoge dosering ab moest worden ingezet omdat door een lage dosering het gevaar voor resistentie toeneemt. (Dat is tenminste de aanpak van Joe Burrascano en is ook terug te lezen in het boek 'Cure Unknown' van Pamela Weintraub).
Ligt dat in het Marhall protocol misschien anders omdat de patient er ook het middel Olmesartan bij gebruikt?

Wanneer dr. Alan MacDonald jou tot de verbeelding spreekt. Is het wellicht ‘interessant’ de studies van bijvoorbeeld dr. Alan R. Cantwell (dermatoloog) eens te gaan lezen.

Als jij denkt dat ze niet te technisch voor me zijn, dan zal ik dat zeker doen.

Aangezien regelmatig naar info van dr. Alan Macdonald op dit forum wordt verwezen. Is wellicht een aparte topic met betrekking gepubliceerde informatieve studies van dr. Alan R. Cantwell een optie. Deze (gepensioneerde) arts c.q. onderzoeker houdt zich heden ten dage nog steeds bezig met de rol van (intracellulaire) bacteriën relatie kanker etc.

Een goed idee. Artsen die voortborduren op de kennis/theorieën van wetenschappers zoals Lida Mattman zullen heel goed weten waarover ze het hebben (Alan MacDonald vormt hierop geen uitzondering).

Het grootste probleem is misschien het vinden van een arts die de Lymepatiënt goed bij dit protocol kan begeleiden en die over voldoende kennis beschikt over welke onderzoeken er gedurende de behandeling moeten worden uitgevoerd en, heel belangrijk, over hoe de waardes geïnterpreteerd moeten worden. Bestaan hiervoor scholingen?

P.S. Diesel, als ik niet echt geïnteresseerd was, dan zat ik niet op dit topic. Die
aanhalingstekens zijn wat mij betreft dus echt niet nodig. :wink:

Diesel

Berichtdoor Diesel » Ma 11 Nov 2013 0:25

Beste Tulipano,

Tulipano schreef:Bedankt voor je reactie en vooral bedankt voor het protocol. Een van de onderdelen is dus het elimineren van dierlijk voedsel (want daar zit vitamine D in).

Het elimineren van dierlijk voedsel wil ik toch bij deze enigszins nuanceren. Het dierlijk voedsel waar je op moet letten is voornamelijk vis en bijvoorbeeld het eigeel van een ei. Voedingsbronnen waar van nature Vit.D in voorkomt vermijden is voor onbepaalde tijd (niet permanent). Afhankelijk naarmate de patiënt in kwestie progressie maakt.

Het is niet zo dat je alle vlees soorten dient te vermijden, integendeel. Het is dus louter en alleen de dierlijke producten waar Vit.D van nature in voorkomt, dan wel de producten waar artificieel Vit.D aan is toegevoegd dan wel verrijkt.

Je kunt bijvoorbeeld in dit artikel veel info uithalen.

Product(voeding)lijst waar Vit.D in zit:

Vitamin D in food

http://mpkb.org/home/food/vitamind

Secosteroïd Vit.D en voeding: Verrijking niet verplicht, toevoeging ook niet verboden.

http://b12vitaminetekortpodium.blogspot ... jking.html

Tulipano schreef: Ik heb altijd gedacht/gelezen dat bij de pulse methode juist een hoge dosering ab moest worden ingezet omdat door een lage dosering het gevaar voor resistentie toeneemt.

Waarom low pulsed en welke AB

Pulsed low-dose antibiotics

http://mpkb.org/home/protocol/mp_antibiotics/dosing

Tulipano schreef:Ligt dat in het Marhall protocol misschien anders omdat de patiënt er ook het middel Olmesartan bij gebruikt?

Idd. Olmesartan is primair de sleutel in de weg naar herstel, het activeert de VDR (Vitamine D Receptor) in het immuunsysteem. De low pulsed AB is secundair.

Science behind olmesartan (Benicar)

http://mpkb.org/home/protocol/olmesartan

Olmesartan's action as VDR agonist makes it a critical component of the Marshall Protocol. This is evident in patients taking MP antibiotics who do not experience immunopathology until they take olmesartan. For this reason, olmesartan meets the definition of an antibacterial.

Heldere uitleg in twee presentaties door Ron van den Dungen:

De wetenschap achter het Marshall Protocol

http://mpkb.org/_media/home/patients/tr ... nschap.pdf

Tijdens de therapie is het belangrijk om inname van Vitamine D uit voedsel te vermijden en een relatief hoge concentratie van het middel Olmesartan te handhaven. Deze twee maatregelen zorgen ervoor dat het afweersysteem de infecties weer gaat zien en de ziekteverwekkers kan gaan opruimen. Dat opruimen door het afweersysteem geeft afweerreacties en gaat gepaard met ongemak en pijn.

Ter ondersteuning van het opruimen slikken patiënten tegelijkertijd minieme, gepulseerde doses antibiotica. Deze zorgvuldig geselecteerde bacteriostatica hinderen de intracellulaire bacteriën in de groei. Het is echter het afweersysteem dat de microben uiteindelijk zal laten afsterven. Bij het afsterven sterft echter ook de eigen lichaamscel waarin de ziekteverwekkers zich schuilhielden. Het is daarom belangrijk om het proces van opruimen heel voorzichtig en gecontroleerd te laten verlopen. Geïnfecteerde cellen worden opgeruimd en vervangen door nieuwe, gezonde cellen. Het tempo waarin dat gebeurt mag niet te hoog liggen. In het ergste geval zou een te hevige afweerreactie zelfs fataal kunnen zijn.

De afweerreacties zijn het effect van de antibiotica en worden Jarisch-Herxheimer-reacties genoemd of kortweg 'herx' naar de eerste ontdekkers ervan. De reactie is de immunopathologische respons (IP-respons, vaak afgekort tot IP) als gevolg van het afsterven van de microben. De hevigheid van de reacties is rechtevenredig met de dosering van de antibiotica en daarmee controleerbaar.

Er worden in de behandeling meerdere bacteriostatische antibiotica toegepast in opeenvolgende fasen. De middelen zijn zodanig uitgekiend dat ze elkaar versterken en zodat in symbiose de verschillende soorten L-vorm-bacteriën worden aangepakt. Om welke specifieke soorten het gaat is daarbij van ondergeschikt belang. Met de therapie wordt de gehele microbiota aangepakt en niet bepaalde soorten bacteriën.Eenmaal weer gezond is het afweersysteem in staat om zelf de benodigde antimocrobiële peptiden (AMP's) tegen allerlei pathogenen aan te maken.

Hoe de wetenschap achter het marshall protocol tot stand kwam

trefwoord: Olmesartan

https://workspaces.acrobat.com/app.html ... 1negSb550g

Tulipano schreef:P.S. Diesel, als ik niet echt geïnteresseerd was, dan zat ik niet op dit topic. Die
aanhalingstekens zijn wat mij betreft dus echt niet nodig.

Ik wist bij voorbaat niet of je wel geïnteresseerd zou zijn in het Marshall Protocol, omdat namelijk Vit.D suppletie gebruik juist ten zeerste wordt afgeraden. Dit kan weleens frictie geven. Meen mij te herinneren dat jouw complementaire arts je Vit.D suppletie voorschrijft, zonder een 1,25D bepaling, boven de norm Gezondheidsraad 2012.

Voeding waar artificieel Vit.D is aan toegevoegd dan wel verrijkt idem vermijden. Voedingsbronnen waar van nature Vit.D in voorkomt is voor onbepaalde tijd (niet permanent). Afhankelijk naarmate de patiënt in kwestie progressie maakt.

Uiteraard zijn beide Vit.D metabolieten periodiek bepalen, zowel de Vit.D3(25-OH) en de Vit.D 1,25-dihydroxy, een onderdeel van belang. :D

Tulipano schreef:Het grootste probleem is misschien het vinden van een arts die de Lymepatiënt goed bij dit protocol kan begeleiden en die over voldoende kennis beschikt over welke onderzoeken er gedurende de behandeling moeten worden uitgevoerd en, heel belangrijk, over hoe de waardes geïnterpreteerd moeten worden. Bestaan hiervoor scholingen?

Het grootste probleem is het ontwijken van een opportunistische arts, met gebrek aan essentiële kennis van de Vit.D materie, die je juist volpropt met Vit.D suppletie (hoog gedoseerd cholecalciferol drankjes zijn geen uitzondering).

Vit.D gebruik is heden ten dage ‘bling bling’ zowel bij reguliere artsen, complementaire vakbroeders en de vrije jongens in de kwak-scene. De kennis begint bij de betekenis van beide Vit.D metabolieten bepalen, zowel de Vit.D3(25-OH) en de Vit.D 1,25-dihydroxy, bij gezondheid en ziekte.

Diverse (Lyme) artsen in het buitenland onderkennen inmiddels de significantie van een te hoge 1,25D bij lyme patiënten (o.a. dr. D. Klinghardt, dr. W. Berghoff. dr. Jaller, dr Hopf-Seidel. dr. S.Taylor etc.) Deze artsen verwijzen veelal ook naar het baanbrekend werk van Trevor Marshall.

Dr. Scott Taylor als voorbeeld:

LYME DISEASE (Borreliosis)

A Plague of Ignorance Regarding the Ignorance of a Plague

Dr. Scott Taylor

http://www.ra-infection-connection.com/ ... SEASE.html

A Major Medical Breakthrough; Dr. Trevor Marshall’s Angiotensin Discovery

The following discovery by Dr. Marshall shows how a Th1 inflammatory response can become self-perpetuating via the following biochemical pathway. Please note that sarcoidosis has a very similar pathogenesis to borreliosis. Borreliosis may actually cause many cases of sarcoidosis.

In summary, Dr. Marshall’s discovery reveals that during the pathogenesis of borreliosis the BLPs of borrelia trigger inflammation via TLR signaling pathways or by other intracellular activation of NF-kappa B, which stimulates the gene expression for inflammatory cytokines. When the inflammatory cascade goes chronic, it eventually goes into the self-perpetuating cycle described by Marshall. This cycle will continue to produce disease until it is stopped by intervention.

In my opinion, Dr Marshall’s discovery that A-II perpetuates a TH1 inflammatory cascade is nothing short of major medical breakthrough.

Dr. Marshall’s work has not only given us the model for the pathogenesis, he has also given us the therapeutic approach that breaks the perpetual cycle that maintains the inflammatory cascade.

Angiotensin II type 1 receptor blockade. The angiotensin receptor blocker (ARB) called Benicar (olmesartan medoxomil) has specific ARB properties that block this self-perpetuating inflammatory cascade.

Benicar therapy is a medical miracle for those suffering with chronic borreliosis.

There is Hope

You can find great support at thes websites: http://www.MarshallProtocol.com and http://www.lymenet.org

Go to the flash discussion group at lymenet. There are many helpful members of this message group. It’s a great site for support and helpful information.

While many in the medical community are "Lyme ignorant," there are still a few knowledgeable doctors that can be found in Iowa and near the borders. Some people that have been diagnosed with Lyme disease have been given the right treatment for a long enough period to fully recover and are cured. Others carry it and battle with it the rest of their lives. There are others, however, who have been misdiagnosed and mistreated who continue to live with the problems of Lyme disease and they never fully recover. In 1999, two Iowans in their 30’s died unexpectedly from the unknown complications of Lyme disease. As the word spreads about the complex nature of this disease, the hope is that more doctors will begin to learn about Lyme, and will take the actions necessary to fight this disease. It is critical that the public and the medical community are made aware of the true prevalence and dangers of borreliosis. Until this gap of ignorance is filled, many unfortunate individuals will suffer needlessly with Lyme disease.

Voor de duidelijkheid Benicar is Olmesartan. :wink:

Journalist Bryan Rosner (zelf Lyme patient en ervaringsdeskundige) over het Marshall Protocol en Vit.D:

http://www.lymebook.com/marshall-protocol

The result of catalyzed 1,25-D production is a subclinical yet devastating immunosuppression syndrome that allows Lyme Disease (and other types of cell-wall-deficient) bacteria to persist chronically in the body. When present in appropriately controlled quantities, 1,25-D is a critical nutrient and is important to health, as we have said. However, when present in excessive quantities, 1,25-D is immunosuppressive and inhibits the immune system from fighting infections. This process is one of the core survival mechanisms of Borrelia Burgdorferi. The excessive levels of 1,25-D often present in people harboring chronic infections leads to a greatly inhibited host defense system. By accelerating conversion of Vitamin D to 1,25-D, these tiny bacteria are basically able to neutralize the human immune system.

In addition to Dr. Marshall, Dr. James Schaller has also found that 1,25-D is involved in other inflammatory processes. Specifically, 1,25-D levels have been found to be higher in inflamed, damaged, and arthritic joints in comparison with healthy joints. This observation further confirms the principles on which the Marshall Protocol is based.

Echter hier in Nederland zijn diverse complementaire artsen, die zich profileren als zijnde Lyme arts,(nog) niet door drongen van de andere kant van het Vit.D verhaal (helaas). Deze artsen adviseren (Lyme) patiënten menigmaal Vit.D suppletie te gebruiken ver boven de norm van de Gezondheidsraad.

Wat betreft scholingen. :arrow: Ik hoef je niet wijs te maken dat het gebrek aan kennis over de Lyme materie al een probleem is bij het ‘medisch establishment’. De Lyme patiënt is veelal zijn eigen case manager. Veelal moet je opboksen tegen de Vit.D gospels waarvan zelden wordt afgeweken. Sterker het rapport van de Gezondheidsraad 2012 wordt door opportunistische profilerende Vit.D artsen als te conservatief weg gezet (zucht). Verwacht dus zeker niet, wanneer je over de keerzijde van Vit.D van wal steekt, bij een mainstream arts (menig complementaire arts idem) dat zij je breeduit zullen omarmen.

Verwacht dus ook niet in het verlengde hiervan dat er veel mainstream artsen zijn in Nederland die het Marshall Protocol tot in de finesses beheersen. Dit heeft tijd nodig. Ook hier wordt het pioniers werk eerst veelal verricht door vooruitstrevende artsen in navolging van artsen o.a. Amerika, Australië en Canada die het Marshall Protocol toepassen bij (Lyme)patiënten.

Daar is en reikt de kennis veel verder dan hier bij artsen. De patiënten die het Marshall Protocol aldaar volgen zijn veelal zelf goed onderricht door veel zelfstudie.

Je zult daarom ook zelf veel moeten inlezen en bestuderen van het Marshall Protocol wanneer je interesse is gewekt. In 2008 na mijn Vit.D crash ben ik mij grondig gaan inlezen in het Marshall protocol en het bestuderen. Uiteindelijk in 2010 zelf aan het MP begonnen. Zelf heb ik hier in Nederland een arts (met dank aan Trevor Marshall) die mij begeleid met het Marshall Protocol en de medicatie voorschrijft met uiteraard periodiek bloed bepalen die van belang zijn.

Voor de duidelijkheid ik zit nu in mijn 4de jaar. Zowel mijn HA en tandarts zijn volledig op de hoogte dat ik behandeld wordt met het Marshall Protocol. Het Marshall Protocol is geen korte sprint maar een marathon behandeling met pieken en dalen.

Nog wat antwoorden op een later bericht van jou ....

Tulipano schreef:Daarom ben ik erg nieuwsgierig wat moleculair-genetische geneeskunde met een lymepatiënt kan doen en wat het precies inhoudt. Dat wordt me in het artikel van Diesel helaas niet duidelijk.

Niet alleen bij de Lyme patiënt.

Microbes in the human body

http://mpkb.org/home/pathogenesis/microbiota

Tulipano schreef:Maar soms denk ik: 'waar moeten we in Godsnaam het eerst beginnen'.

Een aanrader is bijvoorbeeld het boek van dr. Karen Nelson, namelijk hoofdstuk 12, en wellicht een start.

Dr. Karen Nelson van het J. Craig Venter Institute, Director of Human Microbiology and Metagenomics in the Department of Human Genomic Medicine. heeft vele publicaties op haar conto:

http://www.jcvi.org/cms/about/bios/knelson

Dr. Karen Nelson is the President of the J. Craig Venter Institute (JCVI) where she has worked for the past 16 years. Prior to being appointed President, she held a number of other positions at the Institute, including Director of JCVI's Rockville Campus, and Director of Human Microbiology and Metagenomics in the Department of Human Genomic Medicine at the JCVI.

Deze dame verstaat haar mannetje (in dit geval Trevor Marshall en staf)

Metagenomics of the Human Body

http://www.amazon.com/Metagenomics-Huma ... 1441970886

Hoofdstuk 12: Immunostimulation in the era of the metagenome

http://autoimmunityresearch.org/preprin ... eprint.pdf

Amy D. Proal, Murdoch University (Perth, Australia)
Paul J. Albert, Weill Cornell Medical College (New York, NY)
Greg P. Blaney, Stillpoint Centre (Vancouver, BC)
Inge A. Lindseth, 4M-klinikken (Oslo, Norway)
Chris Benediktsson, Autoimmunity Research Foundation (Thousand Oaks, CA)
Trevor G. Marshall, Murdoch University (Perth, Australia)

Discussion
Over the past decade, molecular sequencing technology and metagenomic analyses have revolutionized the field of microbiology. The human body, once deemed largely sterile, is now known to harbor thousands of genomes – many of which have still to be named and characterized. These genomes continually interact with the human genome in both health and disease. Not just single pathogens, but entire communities of microbes differ substantially between healthy individuals and those with autoimmune disease.

De Marshal Protocol Knowledge Base (MPKB) is een bron van link verwijzingen naar wetenschappelijke artikelen en literatuurstudies. Je zal je niet vervelen met het lezen van deze studies.Afbeelding

http://mpkb.org/

Diesel schreef:Aangezien regelmatig naar info van dr. Alan Macdonald op dit forum wordt verwezen. Is wellicht een aparte topic met betrekking gepubliceerde informatieve studies van dr. Alan R. Cantwell een optie. Deze (gepensioneerde) arts c.q. onderzoeker houdt zich heden ten dage nog steeds bezig met de rol van (intracellulaire) bacteriën relatie kanker etc.

Tulipano schreef:Een goed idee. Artsen die voortborduren op de kennis/theorieën van wetenschappers zoals Lida Mattman zullen heel goed weten waarover ze het hebben (Alan MacDonald vormt hierop geen uitzondering).

Zal binnenkort een topic starten met de werken van dr. Alan R. Cantwell. 8)

Diesel

Terug naar “Algemeen”