De dermacentor teek

Voor allerlei onderwerpen met vragen, informatie en discussie dat betrekking heeft op de ziekte van Lyme, maar dat niet bij de secties "Wetenschap" en "Medisch" past. Dus geen medische vragen.
eus

Re: De dermacentor teek

Berichtdoor eus » Di 26 Nov 2013 21:48

Je zegt:
Ook in de "gewone" teek komt Babesia voor

Daarmee bedoel je de schapenteek?

Inderdaad bedoel ik de schapenteek, ik linkte ook naar de schapenteek "ixodes ricinus".

Opvallend dat in je laatste bericht het ook over de gewone- of schapenteek gaat. "Familie Ixodidae: harde teken Geslacht Ixodes Soort Ixodes ricinus de gewone - of schapenteek; bij een tekenbeet bij een mens in Nederland gaat het vrijwel altijd om deze soort."

Ik vind mijn reactie "betweterig" overkomen, dit is niet zo bedoeld, weet gewoon even niet hoe ik het anders moet omschrijven, Lymebrein...

Er schijnen tientallen soorten teken in Nederland voor te komen, ongelooflijk he?
De overwinning is
niet altijd voor de snelsten,
of de sterksten,
maar voor hen die volhouden

paperwhite

Berichtdoor paperwhite » Wo 27 Nov 2013 11:12

WouterB schreef:In een van de 'Persoonlijke Verhalen' maakt iemand gewag van gestoken en geïnfecteerd te zijn door de zogn. "Zwarte teek".

Hallo Wouter,

Van een zwarte teek heb ik ook nog niet gehoord (soort dermacentor?) Maar het volwassen mannetje van de gewone schapenteek (Ixodes Ricinus) ziet wel zwart (zie trouwens foto van eus). Ixodes Scapularis (VS) wordt ook wel "blacklegged tick" genoemd.
Niet alle teken zijn gevaarlijk voor mensen. Ixodes arboricola parasiteert alleen op vogels. Maar onderzoek zal moeten uitwijzen of onrechtstreekse besmetting voorkomt. Ik bedoel hiermee: een vogel raakt besmet met ixodes arboricola, krijgt dan ixodes ricinus op zich en de volgende passant is een mens..

paperwhite

Berichtdoor paperwhite » Wo 27 Nov 2013 14:28

Ik wou nog wat toevoegen.

Zou er inderdaad niet bedoeld zijn: een zwart uitziende teek ?
Toen ik de teek uit mijn been plukte met een tekentang heb ik deze onder een insectenloepje gelegd. Zag ook helemaal zwart. Volgens een natuurkenner zijn er ook wit-uitziende teken die vnl. in cypressen leven. Daar vind ik ook niks van terug.

Foetsie

Berichtdoor Foetsie » Wo 27 Nov 2013 21:33

Hoi Eus, even tussendoor:
Ik vind mijn reactie "betweterig" overkomen

Vond ik helemaal niet eigenlijk.

Foetsie

Berichtdoor Foetsie » Wo 27 Nov 2013 21:42

Paperwhite:
Je zegt:
Zou er inderdaad niet bedoeld zijn: een zwart uitziende teek ?

Misschien wel, maar eigenlijk kent iedereen alleen maar de schapenteek, hoewel deze dus ook weer onderverdeeld is in heel veel verschillende soorten, en niet elke soort draagt denk ik altijd dezelfde ziektekiemen met zich mee.

Ik denk dat ik eerst nog maar even mij moet gaan verdiepen in de dermacentor teek, voordat ik aan al die andere teken ga beginnen.
Zal proberen om een zo goed mogelijk beeld (met de plaatjes en de ziekte verschijnselen) erbij te zetten.
Help je mee zoeken?
:)

aggie71

Berichtdoor aggie71 » Wo 27 Nov 2013 21:49

Van de zomer heb ik een witte teek gezien, in de bossen van Brabant.We waren aan t fietsen en gingen even een broodje eten op een bankje en toen viel die zo op mijn been.Ik was toen nog erg verbaasd , ik wist niet dat er witte bestonden...

eus

Berichtdoor eus » Wo 27 Nov 2013 22:45

Oh bah; witte teken in combinatie met cypressen. Ik woon aan de Cypressenlaan en heb een paar cypressen in de tuin :shock:
De overwinning is
of de sterksten,

eus

Berichtdoor eus » Wo 27 Nov 2013 22:54

white tick levert niet veel op. Weisse Zecke levert meer op en daarbij kom ik dan steeds uit bij de Dermacentor teek, die wit schijnt te worden, als deze bloed gezogen heeft....
De overwinning is
of de sterksten,

paperwhite

Berichtdoor paperwhite » Vr 29 Nov 2013 11:59

Ja , de dermacentor rukt op. Het rood van de schapenteek heb ik nog nooit gezien maar misschien heb je er wel een microscoop voor nodig. Een nimf ziet er wit-bruin uit. Ik denk dat we ons maar best gedeisd houden. In de tuin van mijn ouderlijk huis stond een grote cypres. Daar kwamen katten die onder de teken zaten, uitzieken. Mijn moeder ontdeed ze vaak van hun teken . Een erg ziek katje met meer dan twintig teken heeft mijn moeder toen geadopteerd. De teken werden eruit geplukt, de veearts schreef ab voor. Het beestje heeft nog steeds een zwakke gezondheid. Episodisch hangt haar rug helemaal door.
Het was vroeger een tekenarme streek,nu dus niet meer.

Foetsie

Berichtdoor Foetsie » Vr 29 Nov 2013 22:00

Ik denk dat we ons maar best gedeisd houden.

Ik denk ook dat dat beter is.
Ik kom sinds die rotte teek ook nooit meer in het zo mooie gebied, waar ik iedere zomer sinds m'n 24e altijd ging zwemmen.
Helaas...ik durf niet meer.

Trouwens die foto van die dermacentor teek heeft iemand uit nederland gemaakt, deze persoon had de teek in België gevonden, al in 2004

Terug naar “Algemeen”