Borrelia beta-lactamase?

Voor allerlei onderwerpen met vragen, informatie en discussie dat betrekking heeft op de ziekte van Lyme, maar dat niet bij de secties "Wetenschap" en "Medisch" past. Dus geen medische vragen.
savan

Borrelia beta-lactamase?

Berichtdoor savan » Za 15 Feb 2014 12:59

Vraagje,

Zou de commissie op de hoogte zijn dat mogelijk sommige borrelia (stammen) beta-lactamases produceren?
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9158807

Foetsie

Re: Borrelia beta-lactamase?

Berichtdoor Foetsie » Za 15 Feb 2014 21:10

Ik denk niet dat daar snel aan gedacht wordt bij m.n. behandelingen van patienten.

Heb snel even op wiki gekeken, maar het is niet onbelangrijk i.i.g.
http://en.wikipedia.org/wiki/%CE%92-Lactamase_inhibitor

Bacteria that can produce beta-lactamases include, but are not limited to:
Staphylococcus
Enterobacteriaceae
Haemophilus influenzae
Neisseria gonorrhoeae
Klebsiella pneumoniae
Citrobacter
Morganella

En in het Nederlands:
http://nl.wikipedia.org/wiki/B%C3%A8ta- ... tibioticum

En hier dan nog een iets gedetailleerde uitleg:
http://translate.google.com/translate?h ... 6bih%3D919

Interessant stukje, Savan

Foetsie

Berichtdoor Foetsie » Za 15 Feb 2014 21:23

Ik heb er nog iets over gevonden, dit stukje leest een stuk makkelijker n.l.:

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/div ... entin.html

piperacilline
Dit middel werkt tegen een grote groep Gram-positieve en Gram-negatieve bacteriën, ook die soorten die niet met eenvoudiger middelen te behandelen zijn, zoals Pseudomonas. Het wordt beschouwd als reservemiddel en wordt bij voorkeur alleen in het ziekenhuis gebruikt, als andere antibiotica geen optie zijn. Het is gevoelig voor bèta-lactamase-vormende bacteriën, die het onwerkzaam kunnen maken.

zoals ik het dus begrijp, mag dit middel alleen in hoge uitzonderingen in ziekenhuizen worden gebruikt?

Verder iets wat nóg interessanter is:

amoxicilline/clavulaanzuur
Om te voorkomen dat amoxicilline wordt afgebroken door bèta-lactamase-vormende bacteriën wordt het met clavulaanzuur gecombineerd. Clavulaanzuur beschermt de amoxicilline tegen afbraak door de bacteriën, doordat het de bèta-lactamasen uitschakelt, zodat de amoxicilline zijn werk kan doen. Het werkingsspectrum hiervan wordt daarmee uitgebreid. Dit combinatiemiddel wordt ingezet bij de behandeling van onder andere huidinfecties, infecties van het mond- en kaakgebied, luchtweginfecties zoals longontsteking, acute bronchitis, middenoorontsteking, bijholteontsteking, nieren, urinewegen, de ziekte van Lyme en hersenvliesontsteking. De wijze van toediening is afhankelijk van de ernst van de infectie.

eus

Berichtdoor eus » Za 15 Feb 2014 21:57

amoxicilline/clavulaanzuur
Om te voorkomen dat amoxicilline wordt afgebroken door bèta-lactamase-vormende bacteriën wordt het met clavulaanzuur gecombineerd. Clavulaanzuur beschermt de amoxicilline tegen afbraak door de bacteriën, doordat het de bèta-lactamasen uitschakelt, zodat de amoxicilline zijn werk kan doen. Het werkingsspectrum hiervan wordt daarmee uitgebreid. Dit combinatiemiddel wordt ingezet bij de behandeling van onder andere huidinfecties, infecties van het mond- en kaakgebied, luchtweginfecties zoals longontsteking, acute bronchitis, middenoorontsteking, bijholteontsteking, nieren, urinewegen, de ziekte van Lyme en hersenvliesontsteking. De wijze van toediening is afhankelijk van de ernst van de infectie.

Amoxicilline/Clavulaanzuur = Augmentin
Dit middel wordt bij mijn weten niet geadviseerd in de richtlijn Lymeziekte. Er wordt uitsluitend over Amoxicilline gesproken. In dezelfde richtlijn staat wel een onderzoek naar de werking van Amoxicilline als deze gecombineerd wordt met Probenecid, wat vervolgens in Nederland niet verkrijgbaar is...
De overwinning is
niet altijd voor de snelsten,
of de sterksten,
maar voor hen die volhouden

savan

Berichtdoor savan » Zo 16 Feb 2014 8:33

Als het zo is dat borrelia beta lactamase produceert dan kan je amoxcilline en vele andere ab middelen niet inzetten. Als je de eerste link leest dan zie je dat na het inzetten van een beta lactamase remmer de patient pas opknapt.

Wordt idd niet in de richtlijnen omschreven maar als dat zo is dat borrelia beta lactamase produceert dan heb je aan amoxcilline niets ook niet in combinatie met prob.

Beta lactamase zijn enzymen die geproduceerd worden door sommige bacterien waardoor bacterien weerstand bieden aan bepaalde antibiotica.

http://en.wikipedia.org/wiki/Beta-lactamase

Ik zou liever dan augmentin of co-amoxiclav gebruiken 3 keer per dag( om de 8 uur )net zo lang tot de klachten weg zijn dan alleen amoxcilline.
Dit middel is ook voor streptokokken en stafylokokken ,die pak je er ook mee.
Geeft wel diarree in het begin van het gebruik, later trekt dat weg.

Foetsie

Berichtdoor Foetsie » Zo 16 Feb 2014 20:38

Ben een beetje gaan lezen hier op lymenet over augmentin, maar veel mensen moeten afhaken omdat het nogal bijwerkingen geeft?
I.i.g. lees ik dat er een aantal mensen last kregen van de lever.

Wel jammer, want het klonk zo veelbelovend.

Ik denk dat het misschien minder kwaad kan wanneer je net besmet bent en nog een aardig sterk lichaam hebt.
Voor mij geldt dit nu niet meer, helaas.
Heb zelfs met de Samento al last van mijn lever, dus, tja...

Had mijn huisarts dat toen maar voorgeschreven i.p.v. alleen maar amoxilline.
Het zou naar mijn mening wel in de richtlijnen horen te staan, zodat alle huisartsen hiervan op de hoogte worden gebracht, want zoals die van mij toen der tijd, die zat echt helemaal op de richtlijnen en week absoluut niet af.

Terug naar “Algemeen”