Pro Health is niet meer geaccrediteerd door de RvA

Voor allerlei onderwerpen met vragen, informatie en discussie dat betrekking heeft op de ziekte van Lyme, maar dat niet bij de secties "Wetenschap" en "Medisch" past. Dus geen medische vragen.
Foetsie

Re: Pro Health is niet meer geaccrediteerd door de RvA

Berichtdoor Foetsie » Vr 7 Mar 2014 21:18

Alsof de accreditatie iets zegt over de kwaliteit van het onderzoek zelf.
Dat is natuurlijk de grootst mogelijke onzin.

Kwaliteit hangt daar niet mee samen.

eus

Berichtdoor eus » Vr 7 Mar 2014 21:55

Ondertussen blijft de topic-starter wel erg stil!
De overwinning is
niet altijd voor de snelsten,
of de sterksten,
maar voor hen die volhouden

Tulipano

Berichtdoor Tulipano » Za 8 Mar 2014 2:15

te druk met modereren!

Martijn

Berichtdoor Martijn » Za 8 Mar 2014 3:13

RobertF schreef:Ik vraag me af wat je wil met deze suggestieve titel?
In de lijst van 9 geaccrediteerde laboratoria in Nederland zie lijst
http://www.rva.nl/?p=cins0200

komt het Radboud, Gelre en Izore eveneens niet voor. Dus daar moeten we vlgs jou ook niet meer heen?

Deze labs hebben wel alle drie een CCKL accreditatie.

Zie deze lijst: http://www.cckl.nl/index.php?pagina=66

Wat zou er suggestief aan de titel zijn? Ik constateer slechts een feit.

Dat Pro Health inmiddels geen accreditatie meer lijkt te hebben, is wel opmerkelijk aangezien in 2009 nog de volgende tekst op hun website stond:

Accreditatie / Zorgverzekeraars
ACCREDITATIE VAN RvA OPNIEUW BEHAALD VOOR 4 JAAR.
De basis van het laboratorium ligt vast in de NEN-EN-ISO/IEC 17025. Dit is de kwaliteitsnorm voor testlaboratoria. Het laboratorium, van oudsher medisch georiënteerd (gezien de naam logisch), heeft een aparte tak (Pro Health Food & Water Control) waarbinnen testen een Q accreditatie mogen dragen. Deze Q testen worden jaarlijks door een microbioloog van de Raad voor Accrediatie beoordeeld. Een Q is behaald op de aantoning van Legionella in water.
Het kost veel energie, tijd en geld om steeds weer aan de veranderende eisen van de norm te voldoen. Een kleine auto kun je er jaarlijks wel van kopen.
De basis van het laboratorium ligt beschreven in het kwaliteitshandboek. Hoe om te gaan met monsters, registratie, opslag van gegevens, opslag van testkits, onderhoud van apparatuur, onderhoud van koelkasten en broedstofen enz, enz.
Omdat we middels deze norm ook alle medische apparatuur en testen in het systeem opgenomen hebben, is de vraag gesteld, naar welke accreditatie we moeten gaan.
Er bestaat namelijk de CCKL en de ISO 15189, beide zijn voor medische laboratoria toepasbaar.
Omdat de ISO 15189 rechtstreeks aansluit op de al behaalde norm 17025, is ons geadviseerd naar die norm te werken. Een klus die nog minimaal een jaar te gaan heeft. Omdat het werken naar de ISO 15189 goedkoper uit kan vallen dan het werken naar de CCKL (de ISO basis ligt er) speelt ook dat een rol in het besluit van de directie ons te richten op de ISO 15189.
Een team van 3 HLO medewerkers, 5 MBO medewerkers en 1 gepromoveerd moleculair microbioloog werken samen aan de 15189.
Aangezien Laboratorium Pro Health altijd onder een microscoop ligt, moet het wel een hoog kwaliteitsniveau handhaven.
Hoe doen we dat?
Bijv. extra controles van firma's meedraaien, met elke testserie;
Ringonderzoeken (indien die er zijn);
Interne audits op apparatuur;
Interne en externe opleiding van mensen;
En, vooral kritisch blijven.

Weert, 10 mei 2009

Tulipano

Berichtdoor Tulipano » Za 8 Mar 2014 11:00

Dan blijft de opmerking van Foetsie nog staan Martijn:

Alsof de accreditatie iets zegt over de kwaliteit van het onderzoek zelf.

en met betrekking tot jouw suggestieve definitie:

waaronder een controversiële Borrelia PCR-test op bloedkweek

denk ik dat het beter is om te spreken van: 'onconventionele'

Want laten we eerlijk zijn, is het niet een feit dat er (vooral voor het testen van patienten met late Lyme) niets controversiëler is dan de ELISA en Western blot?

els

Berichtdoor els » Zo 9 Mar 2014 8:39

Foetsie schreef:Alsof de accreditatie iets zegt over de kwaliteit van het onderzoek zelf.

Dat zeg ik ook niet,maar het punt is dat de meeste artsen PH zien als dubieus omdat ze geen accreditatie meer hebben.

Tulipano schreef:ik kan me bijna niet voorstellen dat de grote geldsom om accreditatie te krijgen hier het enige knelpunt is.

Heb jij dan enig idee waarom ze dat niet hebben.ik geloof ook niet in het geld verhaal.

Tulipano schreef:Want toen ik mijn arts vroeg of hij de PCR test van P.H. erkende, zei hij het volgende:

"Als arts zeg ik nee. Vraagt u het mij privé dan zeg ik ja. Daarom geef ik u het voordeel van de twijfel".
En zo behandelde hij me ruim 7 maanden lang met AB waardoor ik me een tijd geweldig heb gevoeld.

Dat is nu precies mijn punt,zo zou het niet moeten zijn.

Over het algemeen zijn de testen die ziekenhuizen hanteren ook meer dan waardeloos,het gaat er ook mij ook niet om te zeggen dat de PH testen niet kloppen,daar voor heb ik te weinig inzicht in de materie,maar men is nu aan het rommelen,ik geloof niet dat er veel door PH zelf wordt getest wat men eerst wel deed.
Ik ben geen arts microbioloog,maar lyme patient, en wil duidelijkheid waar de testen ook uitgevoerd worden en hoe en betrouwbaarheid.
Nu weten we weinig tot niets en moeten we afgaan met dat wat de mogelijkheden zijn en afgaan op wat anderen zeggen.
Iets roepen hoeft geen waarheid te zijn of onzin.

Tulipano

Berichtdoor Tulipano » Zo 9 Mar 2014 11:47

Hoi Els,

je vraagt me:

Heb jij dan enig idee waarom ze dat niet hebben.ik geloof ook niet in het geld verhaal.

Ik moet denken aan wat RobertF hierover heeft geschreven. Is er iemand die beter bekend is met de problematiek rondom Lyme dan hij? De 'hetze' die hij beschrijft, zet me nogal aan het denken. Zijn stelling dat het aantal Lyme gevallen laag moet blijven zie ik in de praktijk bevestigd omdat men blijft werken met een onbetrouwbare Elisa en Western Blot. Daar wordt echter niet zo moeilijk over gedaan. Is het niet vreemd dat er wel geld in een vaccin wordt gestoken maar niet in betere diagnostiek?

Dat is nu precies mijn punt,zo zou het niet moeten zijn.

Over het algemeen zijn de testen die ziekenhuizen hanteren ook meer dan waardeloos,het gaat er ook mij ook niet om te zeggen dat de PH testen niet kloppen,daar voor heb ik te weinig inzicht in de materie,maar men is nu aan het rommelen,ik geloof niet dat er veel door PH zelf wordt getest wat men eerst wel deed.
Ik ben geen arts microbioloog,maar lyme patient, en wil duidelijkheid waar de testen ook uitgevoerd worden en hoe en betrouwbaarheid.
Nu weten we weinig tot niets en moeten we afgaan met dat wat de mogelijkheden zijn en afgaan op wat anderen zeggen.
Iets roepen hoeft geen waarheid te zijn of onzin.

Ik begrijp je en deel je mening volledig. Wij hebben in zeker zin nog geboft Els. Ik heb de Lyme al zo lang in m'n lijf dat ik er waarschijnlijk mee zal moeten blijven dealen. Maar dat ligt niet aan mijn arts. Deze man heeft gedaan wat hij kon. Ik hoop dat jij in de opwaartse spiraal blijft zitten.

Wens je een fijne zondag :wink:

Martijn

Berichtdoor Martijn » Ma 10 Mar 2014 16:02

Ik kwam ook nog interessante informatie over accreditatie en certificatie van laboratoria (vooral over Pro Health) tegen op deze pagina: http://www.cfsinfo.be/Documentatie/Bloe ... oriums.htm

Er worden bekende namen genoemd: Garth Nicolson, De Meirleir, en Scheepers van Pro Health.

Een tweetal gedeelten uit de tekst:

In het kader van de Bijlmerramp van 4 okt 1992 hebben ongeveer 35 mensen een PCR Mycoplasma onderzoek laten verrichten door Prohealth B.V, Schoutlaan 4A te Weert vanaf oktober 2002. De rekening bedroeg 140 Euro die betaald moest worden. Nadat al veel onderzoeken waren verricht moest Prohealth de betrokkenen een brief schrijven dd 20 januari 2003 dat Prohealth geen accreditatie voor dit onderzoek heeft en schrijft men over een misverstand. De betrokkenen werden uiteindelijk maanden later ingelicht dat dit lab geen CCKL accreditatie heeft voor mycoplasmaonderzoeken. De betrokkenen was door hun eigen vertegenwoordigers verteld dat dit onderzoek zou worden vergoed door het ziekenfonds dat natuurlijk uiteindelijk niet waar bleek te zijn. Ook Prohealth had wel eens duidelijker mogen zijn tegen de betrokkenen. Prohealth is later de rekeningen gaan vorderen die niet betaald werden. Prohealth heeft ook de raad voor accreditatie op bezoek gehad.

Op de persconferentie van het EMGO en het MOVB op 19 januari 2003 werd het Epidemiologisch Onderzoek Hulpverleners Bijlmerramp gepresenteerd. (...) Tijdens deze pers-conferentie werd verklaard dat verschillende laboratoria,s de bloedmonsters besmetten door de lucht, zonder de naam te noemen van Prohealth, sprak men wel degelijk ook over dit laboratorium. Als het EMGO en de VU, die dit epidemiologisch onderzoek hebben verricht, gelijk zouden hebben- dan geldt die uitspraak ook voor mycoplasma-onderzoeken die Prohealth verricht voor de dierlijke sector.

RobertF

Berichtdoor RobertF » Ma 10 Mar 2014 22:30

@Martijn
Je wil van anderen altijd dat ze precies zijn en dan kom je zelf met een dergelijk document.
Ten eerste is het oude koek
Ten tweede heeft dit niks met borrelia onderzoek te doen
Ten derde is het geheel onduidelijk waar dit vandaan komt en hoe het beoordeeld moet worden.

Ik heb het stuk niet gelezen want in de eerste zin staan gelijk al 3 taalfouten

Foetsie

Berichtdoor Foetsie » Ma 10 Mar 2014 22:49

Hoi Els,

Je zegt:
,maar het punt is dat de meeste artsen PH zien als dubieus omdat ze geen accreditatie meer hebben.

Dat is nu ook precies mijn punt.
Lang geleden waren privé labs juist de beste, dit hangt niet samen met wel of niet ergens ingeschreven mogen staan.
Het hangt samen met de kunde van de pers. die er werken.
Het beste is dan ook om goed op de hoogte te zijn hoe een lab werkt, al dan niet ergens ingeschreven.

Zo kan het zijn dat er zomaar ergens een lab is dat wel staat ingeschreven en toch ook heel goed kan zijn.

Terug naar “Algemeen”