Wel of niet naar de huisarts?

Voor allerlei onderwerpen met vragen, informatie en discussie dat betrekking heeft op de ziekte van Lyme, maar dat niet bij de secties "Wetenschap" en "Medisch" past. Dus geen medische vragen.
borgerbos

Wel of niet naar de huisarts?

Berichtdoor borgerbos » Vr 6 Jun 2014 23:27

Hallo allemaal,
Ik ben gisteren naar Zweden geweest om een hond weg te brengen en zijn vanmorgen weer terug gereden naar huis maar zag dus vanmorgen toen ik opstond dat er een teek in mijn been zat. Ik heb hem volledig kunnen verwijderen. Er zit nu een behoorlijk rode plek rond om de beet en het is ietsje gevoelig maar moet ik nu wel of niet naar de huisarts? De teek was nog niet volgezogen dus het moet een teek zijn die ik in Zweden heb opgelopen.

groetjes
Yvonne

lulu

Re: Wel of niet naar de huisarts?

Berichtdoor lulu » Za 7 Jun 2014 0:05

Direct naar de HA (morgen dus huisartsenpost) en aan de AB!
(Hoe lang en hoeveel weet ik niet).

abx

Berichtdoor abx » Za 7 Jun 2014 3:19

Ook een niet besmette teek geeft meestal een klein rood plekje, vergelijkbaar met muggenbult. Alles groter dan dat duidt op een besmetting! zeker als het een kring wordt. Jeukt bij aanraking is okay, als het branderig/warm voelt en/of zeurderige drukend/prikkend voelt is het mis, helaas kan het ook mis zijn als je verder niets van voelt.

Voor de zekerheid wel direct HA voor AB (doxycycline minstens 14 dagen 200mg/d). Echter ik vrees dat je niets krijgt totdat het duidelijk een kring wordt (dan volstaat 14 dagen mogelijk niet meer). Bewaar de teek deze kun je later bij twijfel eventueel laten testen.

borgerbos

Berichtdoor borgerbos » Za 7 Jun 2014 9:07

abx schreef:Ook een niet besmette teek geeft meestal een klein rood plekje, vergelijkbaar met muggenbult. Alles groter dan dat duidt op een besmetting! zeker als het een kring wordt. Jeukt bij aanraking is okay, als het branderig/warm voelt en/of zeurderige drukend/prikkend voelt is het mis, helaas kan het ook mis zijn als je verder niets van voelt.

Het meeste wat hier boven staat is inderdaad het geval. Ik zie nog geen kring maar het is nog steeds een flinke rode plek. En als ik loop voel ik die plek ook.
Ondanks dat ik een slechte ervaring heb met de huisartsenpost (vorig jaar een teek onderhuids gehad op m'n hand waar ze niets mee gedaan hebben), heb ik toch vanmorgen maar even contact opgenomen en eigenlijk komt het er op neer dat het normaal is dat het een rode plek is en als ik het in de komende dagen niet vertrouw dan maar even naar de huisarts moet gaan.

groetjes
Yvonne
Laatst gewijzigd door borgerbos op Zo 8 Jun 2014 9:09, 1 keer totaal gewijzigd.

moon2

Berichtdoor moon2 » Za 7 Jun 2014 14:01

abx schreef:Ook een niet besmette teek geeft meestal een klein rood plekje, vergelijkbaar met muggenbult. Alles groter dan dat duidt op een besmetting! zeker als het een kring wordt. Jeukt bij aanraking is okay, als het branderig/warm voelt en/of zeurderige drukend/prikkend voelt is het mis, helaas kan het ook mis zijn als je verder niets van voelt.

Voor de zekerheid wel direct HA voor AB (doxycycline minstens 14 dagen 200mg/d). Echter ik vrees dat je niets krijgt totdat het duidelijk een kring wordt (dan volstaat 14 dagen mogelijk niet meer). Bewaar de teek deze kun je later bij twijfel eventueel laten testen.

Hallo ABX,

Waar baseer je bovenstaande reactie op (bron)?
Je kan bij een besmette beet , zowel jeuk, als brandend, alsook geen klachten hebben.
Helaas zegt dit niet altijd wat, ik had juist voornm. jeuk...dus okay? Bij mij is ondertussen de lyme gemanifesteerd tot een fikse multi systeem aandoening.

Groetjes Moon.

Elly W

Berichtdoor Elly W » Za 7 Jun 2014 14:31

Hoi,

Ik ben in een aantal jaren tijd twee keer besmet en twee keer heb ik niets gevoeld van de beet en daarna ook niet!

Trek dus geen conclusies uit het feit dat het wel of niet jeukt. Je moet een tekenbeet nooit vertrouwen!
Du als ik jou was zou ik dinsdag naar de huisarts gaan en om Doxy vragen.

Groetjes van
Elly.

abx

Berichtdoor abx » Za 7 Jun 2014 18:26

Waar baseer je bovenstaande reactie op (bron)?

Hmmm, Zou niet hebben verwacht dat zelfs de primaire beet reactie al omstreden is, volgens mij is het onomstreden dat een teek bij een beet bloedverdunners(antistol) en pijnonderdrukkende stoffen injecteerd, daarop kun je reageren (ik in iedergeval wel) als een jeukende muggenbult, zoals iedem bij een muggenbeet. Dit zegt inderdaad helemaal niets over een besmetting, deze reactie is normaal ook voor een onbesmette teek en daarom nog okay! Natuurlijk moet je hem niet vertrouwen, maar dat volgt dus niet uit een klein rood bultje! Ik meen dat mijn vorige post dienaangaande "exact'' geformuleerd was.

Zomaar een "google"bron:http://www.ggdfryslan.nl/2073/een-teek-pak-m-beet/, zie onderaan pagina:
Naar de huisarts?
Zit de teek al langer dan 24 uur in uw huid? Overleg met de huisarts of behandeling gewenst is.

Hebt u de teek binnen 24 uur weggehaald? Houd tot drie maanden na de tekenbeet de huid rond de beet in de gaten. Let op het ontstaan van een rode ring of andere klachten die kunnen duiden op de ziekte van Lyme.

Ontstaat er een klein, rood plekje op de plek van de beet, dan hoeft u zich geen zorgen te maken. Dat is een normale reactie van uw huid op de beet.

Foetsie

Berichtdoor Foetsie » Za 7 Jun 2014 19:11

Mijn teek werd er binnen 12 uur uitgehaald door mijn huisarts zelf.
Het werd meteen rood, en dat was het eerst niet.
Ik vroeg om ab, maar hij zei dat als ik een echte kring zou ontwikkelen dat ik na 3 dagen weer terug moest komen voor ab.
De rode plek werd een rood/gelige kring

Zo gezegd, zo gedaan...na 3 dagen terug, hupla meteen ab voor 14 dagen.
Deze procedure is standaard en staat omschreven in het CBO richtlijnen protocol
Toch is deze procedure niet werkzaam gebleken voor mij en voor velen met mij.

Helaas blijkt nu dat het na 3 dagen gaan behandelen al veel en veel te laat is voor een besmette tekenbeet.
Ik ben doodziek ervan geworden...en zit nu met de gebakken peren

Als ik jouw was zou ik zo snel als mogelijk een ab kuur vragen en géén amoxiline, maar minstens doxycilcine
Liever nog een sterker middel

borgerbos

Berichtdoor borgerbos » Za 7 Jun 2014 21:51

De plek van de beet zelf lijkt inderdaad op een muggebult maar de roodheid er omheen is nu inmiddels wel een doorsnede van 12 cm. ik maak dinsdag wel een afspraak bij de huisarts als het niet verbeterd. Huisartsenpost bellen heeft totaal geen zin.

groetjes
Yvonne

RoelA

Berichtdoor RoelA » Za 7 Jun 2014 23:06

Ok dus je hebt een groter wordende rode plek van inmiddels al 12cm?
Ga AUB direct naar de huisartsenpost en haal antibiotica!

Terug naar “Algemeen”