Tekenbeet?

Voor allerlei onderwerpen met vragen, informatie en discussie dat betrekking heeft op de ziekte van Lyme, maar dat niet bij de secties "Wetenschap" en "Medisch" past. Dus geen medische vragen.
Stijn_Krooshof

Tekenbeet?

Berichtdoor Stijn_Krooshof » Ma 23 Jun 2014 17:31

Hoi allemaal,

Gisterochtend werd ik wakker en had ik een beetje jeuk op mijn been. Ik krabde en voelde iets hards, wat ik er toen half slapend af heb gekrabd. Later bedacht ik dat dit wellicht een tekenbeet had kunnen zijn en ik de teek er af had gekrabd (wat niet echt positief is...). Nu zit er op die plek een klein rood vlekje van ongeveer 1 cm doorsnede. Geen ring ofzo, gewoon een rood vlekje. Het jeukt verder niet, maar doet wel behoorlijk pijn als ik er op druk of als mijn broek er tegenaan komt. Wat raden jullie me aan om te doen? De kans dat ik een teek heb opgelopen is in ieder geval heel klein, omdat ik de afgelopen dagen steeds schoenen, sokken en een lange broek heb gedragen en alleen buiten ben geweest als ik naar de supermarkt liep of fietste. Maar dit pijnlijke rode plekje begint me toch een beetje dwars te zitten.

Groetjes,
Stijn

bamboe

Re: Tekenbeet?

Berichtdoor bamboe » Ma 23 Jun 2014 21:48

hoi Stijn, met lyme besmette tekenbeten kunnen allerlei vormen aannemen (zelfs ook totaal geen huid- of andere symptomen) en wel of niet jeuken of pijn doen.
De plekjes kunnen sec een reactie zijn op de beet zelf (dus los van besmettingen) of op een eventueel aanwezige besmetting.
Een centimeter doorsnee vind ik wel vrij groot.
De teekjes in mijn benen die lieten standaard een rood plekje achter van een kleine 3 milimeter doorsnee maximum.
Broeken en sokken dragen is helaas geen enkele garantie gebleken om tekenbeten te voorkomen.
Maar als je vertelt dat je voornamelijk op de fiets gezeten hebt en/of alleen op weg was naar de supermarkt en terug dan begin ik toch te twijfelen aan het feit dat je misschien gebeten bent door een teek.
Misschien ben je gebeten door een bedbug?
Ik ben even de naam van dat insect vergeten, maar die kan ook een ziekte overbrengen: in dit geval de ziekte van chagas: ook niet om lichtzinnig over te zijn.

Terug naar “Algemeen”