Cholestyramine - MicroChitosan

Voor allerlei onderwerpen met vragen, informatie en discussie dat betrekking heeft op de ziekte van Lyme, maar dat niet bij de secties "Wetenschap" en "Medisch" past. Dus geen medische vragen.
Tulipano

Cholestyramine - MicroChitosan

Berichtdoor Tulipano » Do 3 Jul 2014 0:08

Tijdens het googelen op Cholestyramine kwam ik uit op dit middel, gemaakt van schaaldieren. Het schijnt een goede binder en opruimer te zijn van toxinen, de slaap te bevorderen en te helpen bij darmklachten (o.a. ziekte van Chron). De reacties zijn erg positief:

http://www.iherb.com/product-reviews/Nu ... 17597/?p=1

Iemand hier al ervaringen mee?

Tulipano

Re: Cholestyramine - MicroChitosan

Berichtdoor Tulipano » Za 19 Jul 2014 16:23

BORRELIA NEUROTOXIN (With thanks to Dr. Shoemaker)

Two groups have reported evidence that Borrelia, like several other bacteria, produce neurotoxins. These
compounds reportedly can cause many of the symptoms of encephalopathy, cause an ongoing inflammatory reaction manifested as some of the virus-like symptoms common in late Lyme, and also potentially interfere with hormone action by blocking hormone receptors. At this time, there is no assay available to detect whether this compound is present, nor can the amount of toxin be quantified. Indirect measures are currently employed, such as measures of cytokine activation and hormone resistance. A visual contrast sensitivity test (VCS test) reportedly is quite useful in documenting CNS effects of the neurotoxin, and to follow effects of treatment. This test is available at some centers and on the internet.

It has been said that the longer one is ill with Lyme, the more neurotoxin is present in the body. It probably is stored in fatty tissues, and once present, persists for a very long time. This may be because of enterohepatic circulation, where the toxin is excreted via the bile into the intestinal tract, but then is reabsorbed from the intestinal tract back into the blood stream. This forms the basis for treatment.

Two prescription medications that can bind these toxins include cholestyramine resin and Welchol pills. When take orally in generous amounts, the neurotoxin present in the intestinal tract binds to the resin, is trapped, and then excreted. Thus, over several weeks, the level of neurotoxin is depleted and clinical improvement can be seen. Current experience is that improvement is first seen in three weeks, and treatment can continue for a month or more. Retreatment is always possible.

These medications may bind not only toxins but also many drugs and vitamin supplements. Therefore no other oral medications or supplements should be taken from a half hour before, to two hours after a dose of one of these fiber agents.

Cholestyramine should be taken two to four times daily, and Welchol is prescribed at three pills twice daily. While the latter is obviously much simpler to use, it is less effective than cholestyramine. The main side effects are bloating and constipation, best handled with increased fluid intake and gentle laxatives.

Bron: Burrascano's treatment guidelines 2012

eus

Berichtdoor eus » Za 19 Jul 2014 17:00

Zoek eens op Klinghardt en Cholestyramine...
De overwinning is
niet altijd voor de snelsten,
of de sterksten,
maar voor hen die volhouden

Foetsie

Berichtdoor Foetsie » Za 19 Jul 2014 21:27

Ik weet niet of je het wilt aanschaffen.
Ik had er ook al wat over gelezen, ook hier op lymenet.
Zit nog steeds in dubio of ik het zal kopen. Tot nu toe red ik het nog wel aardig met de spullen die ik gebruik, maar vaak is het ook een kwestie van financien
Meestal gebruik ik verschillende producten om de lever goed te ondersteunen, als ik steeds hetzelfde product neem werkt het op een gegeven moment niet meer.
Wel gebruik ik altijd toxinebinders, maar niet deze

Als je denkt het echt nodig te hebben kun je het hier kopen:
http://buy-cholestyramine.kiwidrug.com/

paperwhite

Berichtdoor paperwhite » Di 22 Jul 2014 11:02

Ik gebruik cholestyramine nu 8 maanden. De normaalprijs bedraagt 25 euro (in België), 5 euro indien je terugbetaling bekomt (enkel in België). Cholestyramine is een cholesterolverlager.
Voor lyme heb ik nog geen beterschap. Ik neem maar 1 zakje. Cholestyramine kan verzuring veroorzaken, opletten dus. Cholestyramine neem je best niet als je ab slikt. Het vermindert de werking hiervan. Het prikkelt ook de slijmvliezen die kunnen gaan bloeden.
Een officiële indicatie (staat dus op de bijsluiter) is binding van gif als je bv. gifstoffen hebt ingeslikt.

Een beetje zoals aktieve kool.

Foetsie

Berichtdoor Foetsie » Di 22 Jul 2014 19:59

Bedankt Paperwhite voor je toelichting.

Ik wilde het zelf niet gaan gebruiken omdat inderdaad ook ik had gelezen dat het meteen naast het binden van gifstoffen, ook het cholesterol verlaagt.
Voor mij wordt het dan afwegen: wat is belangrijker; het gif (waar ook andere-niet van die sterkte-middelen voor zijn) binden
Of:
Geen cholesterol overhouden, want ik heb geen vet meer n.l.

Het hangt er eigenlijk vanaf wat je een beetje aankunt, ik denk dat als je voldoende in je "vet" zit, dat het dan geen kwaad kan.

groetje van Foetsie

Josie

Berichtdoor Josie » Di 22 Jul 2014 22:31

Een poosje geleden, toen ik info zocht over liposomale oplossingen, kwam ik deze info tegen over Chitosan:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24928137
Chitosan-coated liposomes for topical vaginal therapy: Assuring localized drug effect.
Jøraholmen MW1, Vanić Z2, Tho I1, Skalko-Basnet N3.

In dit voorbeeld wordt, om de werking te verbeteren, het middel Clotrimazol liposomaal gemaakt met behulp van Chitosan. Clotrimazol is o.a. het vrij verkrijgbare Canesten tegen vaginale candida en tegen andere infecties zoals malaria.

Als ik het goed begrijp ontstaan hierdoor microcapsules (microchitosan) die volzitten met de medicatie. De microchitosan werkt in op de biofilm van de candida.

Josie

savan

Berichtdoor savan » Wo 23 Jul 2014 7:07

cholestyramine verlaagd je cholesteralgehalte, is het verstandig dit te nemen?
Borrelia neemt ook al cholesterol.

Je Dhea , hormonen, vitamine d etc wordt uit cholesterol gemaakt. Vanuit je hormonen wordt weer weerstand gemaakt.
Volgens mij zit je met lyme al om die reden in de problemen, ik denk niet dat je daar verder af moet gaan knabbelen.

Volgens mij kan je veel beter je dhea (voorloper van hormonen) aanvullen of als je dat niet wilt 7-keto dhea(eindproduct uit dhea) aanvullen, en je bijnieren aanpakken met de b vitamines.

(zie topic DHEA)

Ik vind cholesterolverlagers niet geschikt in lymepatiënten, ik denk dat je de problemen niet oplost, integendeel je maakt het erger.

Susann

Berichtdoor Susann » Wo 30 Jul 2014 11:44

Tijdens mijn zoektocht naar toxine-binders kwam ik een alternatief(natuurlijk middel) tegen voor Cholestyramine, namelijk Pectasol (citrus pectine),wellicht het proberen waard.

Bij het regelmatig gebruik van Chitosan wordt geadviseerd om extra vetoplosbare vitamines (A,D,K,E) te nemen omdat deze op den duur onttrokken worden door dit middel. Omdat dit middel gemaakt is van schaaldieren is het wellicht voor personen met een histaminegevoeligheid niet aan te raden.

@Savan, naar mijn weten veroorzaakt de ziekte van Lyme op den duur juist Hypercholesteromie & Hypercoagulatie (verdikking vh bloed ).

Daarom wordt er ook aangeraden om je bloed regelmatig hierop te laten controleren want deze verhogingen kunnen op den duur lijden tot bijv stolselvorming met alle gevolgen van dien.

Groetjes, Susan

savan

Berichtdoor savan » Wo 30 Jul 2014 12:34

Ja jammer dat chitosan de bacterie borrelia burgdorferi aantrekt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Chitosan

Ik zou zelf nooit glucosamine of derviaten hiervan nemen bij een borrelia infectie:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC95445/

Je kan dik bloed toch dunner maken met allicine? en je cholesterol kan je toch verlagen met nicotinamide?
Laatst gewijzigd door savan op Wo 30 Jul 2014 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Algemeen”