Record aantal teken op Terschelling 2014

Voor allerlei onderwerpen met vragen, informatie en discussie dat betrekking heeft op de ziekte van Lyme, maar dat niet bij de secties "Wetenschap" en "Medisch" past. Dus geen medische vragen.
WouterB

Record aantal teken op Terschelling 2014

Berichtdoor WouterB » Di 15 Jul 2014 12:34

Met dank aan de stichting Tekenbeetziekten voor deze reportage van de
Omrop Fryslân: https://www.youtube.com/watch?v=DQS4BKAQXv0

Gepubliceerd op 14 jul. 2014
"Het aantal teken op Terschelling is dit jaar hoger dan ooit. Vorig jaar werd een recordaantal teken geteld op het eiland. Dat record is nu halverwege 2014 al verbroken. De huisartsen krijgen steeds vaker mensen met een tekenbeet binnen en constateren dat de kenmerkende rode kringen eerder te zien zijn. Zo'n 20 procent van de teken draagt de besmettelijke Borrelia-bacterie, die de ziekte van Lyme kan veroorzaken.

Twintig jaar geleden hadden zo'n 57 op de 100.000 Nederlanders verschijnselen van Lyme. Nu zijn dat er 130 op de 100.000.

Henk de Jong uit Leeuwarden was in 1990 één van de eerste Nederlanders die stierf aan de gevolgen van een tekenbeet. Zijn vrouw Marian roept bezoekers van natuurgebieden nogmaals op om alert te zijn en zichzelf goed te controleren op teken."

Opvallend dat de EM niet alleen sneller, maar ook vaker wordt vastgesteld!

Groetjes, Wouter

TakeThatTick

Re: Record aantal teken op Terschelling 2014

Berichtdoor TakeThatTick » Di 15 Jul 2014 14:43

Ook opmerkelijk is dat de dokter opvalt dat de kring eerder zichtbaar wordt dan vroeger.

http://youtu.be/DQS4BKAQXv0?t=1m28s

"En dr is meer dat opvalt.

Wij zien die kring steeds eerder
Of dat mensen nou eerder alert zijn daar op

Of dat die kring eerder onstaat
Dat weten we niet, maar wij zien soms al een dag of 4 later mensen met een kring komen
En vroeger was dat 1, 2 weken"

Bedankt voor het fragment Wouter!

WouterB

Berichtdoor WouterB » Di 15 Jul 2014 17:00

Graag gedaan TTT,

En er stond me nog iets bij dat er op Terschelling ooit eens bij twee honden voor het eerst een nieuwe variant werd gevonden.

Ik meende dat ook hier gelezen te hebben, maar dat vond ik met de zoekfunctie niet meer terug. Wel 33 andere hits op 'Terschelling' w.o. dat het in 2008 ook al prijs was.

Uiteindelijk wel gevonden wat ik zocht, dat was de ontdekking in 2010 van Ehrlichiosis, wat voorheen alleen in het buitenland voorkwam. Er is nooit een link gevonden hoe die honden er daar toch aan zijn gekomen. Volgende geval was pas later in Drenthe.

En ik vraag me af of dit er aan bij heeft kunnen dragen, dat er nu sprake is van een versnelde EM vorming.

Groetjes, Wouter

Elly W

Berichtdoor Elly W » Wo 16 Jul 2014 10:53

En hoe zit het met de andere Waddeneilanden?
Is daar iets soortgelijks aan de hand, of zijn daar geen gegevens over bekend?
Ben ik wel benieuwd naar. :wink:

Groetjes van
Elly.

Josie

Berichtdoor Josie » Wo 16 Jul 2014 11:33

Onmiddelijk vossen uitzetten?
Werkt in Amerika ook, die eten de tekenverspreiders.

Er is een studie over, in gebieden met wolven komen minder teken voor en minder ziekte van Lyme. :)

Konijntjes, muizen, ratten, insecten... enzo.
Wel zielig... :(

En dan de herten die daar nu zitten verplaatsen of behandelen?...

Zouden zulke dingen te natuur-verstorend zijn voor zo'n bijzonder natuurgebied met ook bijzondere diersoorten? :(
Ik heb me er niet in verdiept, maar kan me voorstellen dat veranderingen in het ecosysteem op eilanden grote gevolgen kunnen hebben.

Zijn er plannen van natuurorganisaties of dergelijk om met het recordaantal teken wat te doen? Was er niet ook iets met schapen?

Ik ga er in ieder geval niet meer naar toe, deze Lyme-broedplaats, dit Lyme-eiland. Ook niet als ik daar wél fysiek de mogelijkheid toe zou hebben met mijn al 18 jaar-durende ernstige Lyme-ziekte.

Elly W

Berichtdoor Elly W » Wo 16 Jul 2014 14:37

Josie schreef:Onmiddelijk vossen uitzetten?
Werkt in Amerika ook, die eten de tekenverspreiders.

En dan de herten die daar nu zitten verplaatsen of behandelen?...

Dat zal denk ik niet lukken op de Waddeneilanden, want dan verstoor je het kwetsbare ecosysteem daar. Er broeden heel veel bijzondere vogels, als je daar vossen gaat invoeren blijft er niets van over....... :(

Overigens zijn er geen herten op de eilanden, alleen op Ameland zijn reeën.

Ik heb gelezen dat parelhoenders ook teken eten, misschien is dat een optie? :wink:
Ik denk dat ik ook maar een parelhoen in mijn tuin loslaat. :mrgreen:

Groetjes,
Elly.
Laatst gewijzigd door Elly W op Wo 16 Jul 2014 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Fynn

Berichtdoor Fynn » Wo 16 Jul 2014 15:56

volgens mij eten kippen ook teken :)

Josie

Berichtdoor Josie » Wo 16 Jul 2014 17:06

Als er dan niks van het ecosysteem daar overblijft dan zijn vossen natuurlijk absoluut geen optie, ik moet er niet aan denken dat allerlei bijzondere vogels de dupe worden.

Ik ben benieuwd of er meer bekend is of wordt naar het eerder lijken te verschijnen van de EM-kring/vlek.
Heeft dat met Ehrlichia te maken?
Dat een deel van de teken in Nederland besmet zijn met Ehrlichia is al lang bekend.

WouterB

Berichtdoor WouterB » Do 17 Jul 2014 12:50

Elly W schreef:En hoe zit het met de andere Waddeneilanden?
Elly, met Ameland als zoeksleutel is er ook genoeg te vinden.

Groetjes, Wouter

WouterB

Berichtdoor WouterB » Do 17 Jul 2014 12:53

Josie schreef:Ik ben benieuwd of er meer bekend is of wordt naar het eerder lijken te verschijnen van de EM-kring/vlek.
Heeft dat met Ehrlichia te maken?
Dat was dus wat ik me ook afvroeg toen ik deze reportage gezien had. Vandaar dat ik deze draad geopend heb...

Josie schreef:Dat een deel van de teken in Nederland besmet zijn met Ehrlichia is al lang bekend.
Nou, lang... 2010 dus, en op Terschelling voor het eerst.

Groetjes, Wouter

Terug naar “Algemeen”