Oil pulling (olie trekken)

Voor allerlei onderwerpen met vragen, informatie en discussie dat betrekking heeft op de ziekte van Lyme, maar dat niet bij de secties "Wetenschap" en "Medisch" past. Dus geen medische vragen.
Daisy

Oil pulling (olie trekken)

Berichtdoor Daisy » Di 9 Sep 2014 9:26

Zijn er meer mensen die dit doen? :?: :!: :?:
Voor degene die niet weten wat dit is, hier een beschrijving erover:

Oil pulling is een natuurlijke manier om je lichaam te ontgiften. Deze techniek is eeuwenoud en komt oorspronkelijk uit de Ayurvedische geneeskunde. Ayurveda is een gezondheidsleer die zijn oorsprong heeft in India en is erkend door de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO). Oil pulling wordt al genoemd in de Charaka Samhita, een van de oude teksten in het Sanskriet waar deze gezondheidsleer op is gebaseerd. Binnen de Ayurveda wordt oil pulling gebruikt voor dagelijkse mondverzorging omdat het zou zorgen voor minder plak, wittere tanden en een frisse adem. Het zou daarnaast het lichaam ontgiften en zelfs verjongen.

In India gebruiken mensen deze (goedkope) manier van ontgiften bij verschillende kwalen en aandoeningen. Deepak Chopra schrijft er uitgebreid over in zijn boek ‘Balans in je leven. Totale gezondheid van lichaam en geest.’ Ook in Rusland werd deze manier van reinigen generatie op generatie doorgegeven. In de jaren negentig schijnt een Russische oncoloog Dr. Fedor Karach oil pulling weer onder de aandacht te hebben gebracht op een artsencongres. Persoonlijk had hij goede ervaringen met de kuur die hem geholpen zou hebben te genezen van een chronische bloedziekte en zijn artritis. Dr. Karach zou ook hebben gesteld dat mensen zonder alle toxines in het lichaam potentieel wel 140 tot 150 jaar oud kunnen worden. In 2008 zorgde het boek ‘Oil Pulling Therapy: Detoxifying and Healing the Body Through Oral Cleansing’ van natuurgeneeskundig therapeut en voedingsdeskundige Bruce Fife ervoor dat meer mensen enthousiast raakten over oil pulling. Inmiddels is oil pulling wereldwijd opnieuw enorm populair.

Hoe werkt het?
Je neemt één eetlepel ongeraffineerde plantaardige, liefst biologische, olie in je mond en spoelt daarmee gedurende 15 tot 20 minuten door de olie langzaam in de hele mondholte en tussen de tanden en kiezen te bewegen. Kies hiervoor bijvoorbeeld koudgeperste zonnebloem- sesam- of kokosolie. Hoe meer warmte er namelijk vrij komt bij de persing van deze oliën, hoe meer voedingsstoffen in de olie verloren gaan. Naarmate de minuten verstrijken wordt de olie vermengd met speeksel en steeds dunner. Als de tijd is verstreken spuug je de olie uit, je slikt het dus niet door. Volgens Bruce Fife trekken de koudgeperste oliën van nature bacteriën en toxines aan. Olie bindt ook vuil en afvalstoffen aan zich en neemt bacteriën dus mee het lichaam uit. Wanneer de olie twintig minuten wordt gespoeld en uitgespuugd, zou het zo zijn dat deze afvalstoffen het lichaam verlaten.

Bacteriën kunnen via je mond in je bloedsomloop komen en op die manier een ongunstige invloed hebben op het lichaam, zo zegt Dr. John Salerno, een arts uit New York en pionier op het gebied van alternatieve geneeskunde, in Womens Health Magazine. Deepak Chopra stelt daarnaast dat het lichaam kan ontgiften en helen door de meridianen in de tong die volgens Ayurveda in verband staan met de organen. Dit kun je vergelijken met de punten in de voeten die gebruikt worden bij voetreflexologie. Het mondslijmvlies neemt snel stoffen op (denk maar aan medicijnen of vitamines die je onder de tong laat smelten), de theorie is hier dat het andersom ook werkt en dat het mondslijmvlies met behulp van oil pulling de afvalstoffen ook weer kan afgeven.

Ook zou oil pulling de stofwisseling activeren, wat ervoor zorgt dat het lichaam sneller en grondiger gifstoffen elimineert die via de slijmvliezen in het speeksel belanden. Volgens Bruce Fife en andere aanhangers zou oil pulling allerlei aandoeningen en ziektes kunnen verbeteren zoals hoofdpijn en migraine, tandpijn, eczeem, opvliegers, allergieën, bronchitis, trombose, PMS, spijsverteringsklachten en maagzweren. Het zou de functie van de darmen verbeteren en een gunstige invloed hebben op hart, nieren, longen, lever en bloed. Met meer energie als resultaat. Zenuwen worden sterker, spieren en gewrichten worden beweeglijker en het kan een hoge bloeddruk helpen normaliseren. Ook stelt Fife dat de hormonale balans in het lichaam verbetert. Sommige mensen laten weten dat ze beter slapen en ’s morgens fitter wakker worden. Ook zou het goed zijn voor een stralende huid en werken tegen acné. Het zou werken tegen gevoelige tanden, ontstoken en/of bloedend tandvlees, aften en slechte adem.

http://jessevandervelde.com/oil-pulling ... werkt-het/
- einde bericht -

Er zijn nog niet zoveel wetenschappelijke onderzoeken gedaan die dit kunnen ondersteunen. Er zijn een aantal klinische studies gedaan, de meeste in India, die voornamelijk verbetering lieten zien op het gebied van mondverzorging.

Als het al zo'n eeuwenoud middel is dan werkt het gewoon!
Ik doe het nog maar een week, en ik merk al verschil!
Ik zag er tegenop, omdat het idee me niet echt aanstond, olie in je mond! :(
Toch ben ik blij dat ik heb doorgezet, een forumlid had hier al enthousiaste berichten over geschreven, en die hebben me over de streep getrokken.
Ik heb in iedergeval s'morgens al meer energie, en mijn tanden zijn erg schoon en glanzend geworden. Witter? Nou ja dat weet ik nog niet want dan zou ik een foto moeten maken van nu en over een maand denk ik. Maar hier ben ik al blij mee. Ik ga door, omdat het ontgiften ook goed voor de Lyme is. Ik heb al zoveel geld uitgegeven aan detoxen, en het laatste detoxmiddel deed niets bij mij, dat was de Pinella.
Dus toen ik las dat dit olietrekken ook met ontgiften te maken had, wist ik wat ik moest doen! Goedkoop en doeltreffend!
Dank je wel Lana voor dit advies! :wink:

Daisy

lanalana

Re: Oil pulling (olie trekken)

Berichtdoor lanalana » Di 9 Sep 2014 12:46

Daisy, bedankt voor de facts, zo hebben we ze nog eens duidelijk terug te lezen.
Ik doe nu ook een aantal maanden minimaal Smorgens en paar keer in de week Savonds aan oil pulling.
Op aanraden van mijn tandarts ben ik hier destijds aan begonnen. Ik had destijds veel last van verzakkend tandvlees en pockets die dan weer opspeelden met als gevolg veel pijn. Het tandvlees probleem, de gevoelige tanden en de pijnen zijn bij mij nagenoeg weg. Toen ik mijn natuurarts vertelde van het oliepulling was ook die erg enthousiast vanwege alle bijkomende voordelen en ook natuurlijk in de aanpak van m'n algehele gezondheid. Ik spoelde destijds met cocos olie vanwege de goede werking hiervan maar heeft hij mij persoonlijk dit afgeraden te doen vanwege al een te hooge chlolestrol, toen overgegaan op zonnebloem olie.
Het is natuurlijk een lastige te bewijzen wat nou de voordelen voor mij zijn geweest omdat ik nog meer doe om beter te worden, supplementen, vitamines en natuurlijk de medicijnen voor lyme en Co, maar inmiddels is mijn bloeddruk normaal, de hoofdpijnen minder, en het super zieke gevoel na het ontwaken is verminderd.
Toen ik vanwege laksheid weer even was gestopt een paar dagen merkte ik dit dus aan net even wat meer last van klachten..
Mensen in mijn directe omgeving doen ook aan oliepulling en hebben er diverse baat bij, nog iemand met verhoogde bloeddruk waarvan het nu onder controle is, en iemand met problemen aan de luchtwegen en een vermeerderd longinhoud had in jaren...( waarvan het eigenlijk alleen mr minder zou gaan worden), minder hoofdpijnen. Ik ken ook iemand die het alleen maar doet voor het wittere gebit hahah
Ik beweer niet dat dit nou HET wondermiddel is hoor, ik denk dat het op een simpele, goedkope, een oudsher manier bijdraagt aan je algehele gezondheid en voor veel klachten is te gebruiken. Discipline is er wel voor nodig, want je zal niet na twee keer spoelen verbetering merken.
Ben benieuwd of er nog meer ervaringen zijn..
:zwaaien: lana

singing

Berichtdoor singing » Vr 12 Sep 2014 7:56

Hallo!

Ik doe ook aan oilpulling.

- eerst op aanraden v een natuurgeneeskundig therapeut om toxines te verwijderen met zonnebloemolie
- daarna overgestapt op kokosolie ivm bacterie- en schimmeldodende eigenschappen

Ik vermoed dat dit samen met probiotica heeft geholpen met gaatjes te voorkomen

Tip: wees bij kokosolie lief voor je afvoer en spuug de olie uit in je prullenbak, om verstopping te voorkomen

Groetjes

Daisy

Berichtdoor Daisy » Vr 12 Sep 2014 8:38

Hoi Singsing!
Wat fijn om te lezen. :D
En goeie tip i.v.m die verstopping, want dat doe ik ook niet met de olie.
Ik heb een serie weggooibekertjes gekocht, en daar stop ik dan een stuk keukenrol in zodat de warme olie daarin komt. Dan gooi ik het in de container.

Ik wil ook overgaan op kokosolie, hoeveel neem jij daarvan? Het is natuurlijk harder en zou je een lepel erbij moeten hebben, is een volle theelepel genoeg?
Nu heb ik de olie in een klein flesje op mijn nachtkastje, zodat ik een slokje neem ongeveer een eetlepel maar soms is dat teveel. er staat een bekertjes bij, dan kan ik lekker op mijn gemak zo aan de dag beginnen, radio aan dan gaat de tijd snel. Ik hou het maar 10 tot 15 min. vol.
Ja die toxines móeten gewoon uit ons lichaam, die kleine monstertjes! :twisted:
En dit is een vrij goedkope en doeltreffende manier!

Daisy

singing

Berichtdoor singing » Za 13 Sep 2014 21:46

Hee Daisy!

Tja hoeveelheid is net wat je zelf prettig vindt. Ik doe meestal een afgestreken eetlepel. Smaak vind ik ook beter dan de zonnebloemolie. Heb ook ergens gelezen dat kokosolie bewezen helpt tegen gaatjes. Das ook meegenomen ;).

Groetjes singing

Daisy

Berichtdoor Daisy » Di 30 Sep 2014 10:16

Het is nu een maand geleden dat ik met oil pulling bezig ben.
De resultaten worden steeds duidelijker.
Ik doe het nu alleen s'morgens, het is al een ritueel geworden. Zodra ik wakker word neem ik een slokje en duw en trek de olie door mijn mond en tanden heen. Het lukt me steeds beter om het 20 min. vol te houden.
Het resultaat is nu dat ik al 6 dagen met een helder hoofd wakker ben geworden! :D

Wat een heerlijk gevoel is dat zeg! En wat heb ik toch geleden onder dat volle nare gevoel in mijn hoofd wat me letterlijk somber maakte. Dat gevoel lostte pas na de koffie s'morgens op. En nooit voor 11 uur.
Daarna kwam ik pas langzaam op gang.

Nu is dit al direct, maar ik hoef s'morgens niet zo veel te doen, omdat ik al jaren op de remstand in de morgenuren stond.
Maar dit voelt al zo goed dat ik nu zelf de keuze kan maken of ik s'morgens ga opschieten of niet. Hiervoor had ik die keuze niet. Ik voelde me moe en brak!
Nu heb ik al direct energie!
Ik had altijd om de paar dagen migraine, nu al 6 dagen achterelkaar niet! Maar dat zal niet direct overgaan ik verwacht het nog wel weer een keertje, maar ik ga natuurlijk wel met het olietrekken door.
Het oliespoelen hoort nu bij mijn ochtend ritueel.

Wordt vervolgd.....

Daisy

Daisy

Berichtdoor Daisy » Di 30 Sep 2014 11:34

NOG EVEN DIT:

de resultaten van oil pulling

De resultaten van volgehouden oil pulling zijn ronduit indrukwekkend te noemen, maar verschillen van persoon tot persoon omdat elke mens en elk lichaam anders zijn en verschillend reageren. In de eerste weken worden de tanden witter, komen loszittende tanden vaster te zitten en verdwijnen ontstekingen in de mond en bloedingen van het tandvlees. Na iets langere tijd merk je dat je tong niet meer beslagen is. Indien het trekken van olie volgehouden wordt, kunnen, allemaal volgens dokter Karach, ondermeer volgende ziekten genezen: hoofdpijnen, tandpijn, paradentose, eczeem, allergieën, bronchitis, trombose, maagzweren en andere maagaandoeningen. Verder zorgt deze methode ervoor dat de darmen opnieuw beter gaan functioneren wat komaf maakt met constipatie en/of diarree. Longen, nieren, hart, lever en bloed worden gezonder. En vandaar het hele lichaam. Het bloed stroomt beter en de energie neemt toe. Zenuwen worden sterker terwijl spieren en gewrichten minder pijn doen en beweeglijker worden. Het bloedsuikergehalte en hoge bloeddruk worden genormaliseerd en de slaap wordt dieper en gezonder. Typische vrouwenkwalen verdwijnen door een verbetering van de hormonale balans in het lichaam. Dokter Karach gaat zelfs zover te beweren dat oil pulling de groei van kwaadaardige tumoren afremt en het leven aanzienlijk verlengt.

hoe lang volhouden?

De tijd die nodig is om duidelijke resultaten te bereiken varieert van persoon tot persoon. Acute kwalen kunnen binnen de week of veertien dagen verdwijnen. Bij chronische kwalen daarentegen moet je de behandeling maanden tot zelfs een jaar volhouden. Geef dus niet te snel op. Opgelet: het is best mogelijk dat je toestand eerst verergert vooraleer te verbeteren. Wees in dat geval dapper en blijf doorgaan. Het betekent immers dat je lichaam in actie komt. Vergeet nooit dat de aanhouder wint. Vooral doen dus en geduldig afwachten wat er gebeurt. Wordt jouw conditie beter en/of verdwijnt de kwaal? Dan kan je om de andere dag of twee keer per week preventief verder aan oil pulling doen.

Elly W

Berichtdoor Elly W » Di 30 Sep 2014 13:13

Daisy, dit is inderdaad indrukwekkend!

Ik zal volgende keer aan de homeopaat vragen wat hij ervan vindt.
Gisteren was er zoveel te bespreken, het is gewoon niet aan de orde gekomen. :wink:

Groetjes van
Elly.

Daisy

Berichtdoor Daisy » Di 30 Sep 2014 13:45

Ja hé Elly? :D

Weet je dat ik dit nu pas op internet gelezen heb? hahaha, ik geloofde er in het begin niks van! Maar ik ben zó blij dat ik hieraan ben begonnen.
Dat heb ik gelukkig wel: "Als ik ergens aan begin geef ik het niet snel op." Ik moet het ook gewoon de tijd geven, omdat de Lymebacterie ten eerste héél hardnekkig is, en ten 2e deze natuurlijke methodes hebben nou eenmaal tijd nodig. De genezing moet van heel ver komen.

Dit te lezen stimuleert me nog meer.
Bij mij zijn al dingen verbeterd wat hierboven beschreven staat. Ik zal er even een paar kopiëren:

*bloedingen van het tandvlees
*hoofdpijnen
*allergieën
*darmen functioneren beter
* lever is schoon (dit had ik als eerste)
*de energie neemt toe
*zenuwen worden sterker
*de slaap wordt dieper en gezonder
* bloedsuikergehalte en hoge bloeddruk worden genormaliseerd ( dit is bijzonder want v.a. de overgang had ik ineens een hoge bloeddruk, nu is deze prima 129/79 varieert natuurlijk maar niet erg veel.
En mijn bloedsuikerspiegel is ook al jaren een probleem geweest ik heb hypoglikamie. Ik móet om de 2 á 3 uur iets eten dan blijft het stabiel. Nu heb ik daar al veel minder last van.)

Dus al met al goede resultaten, misschien over een maand wordt het lijstje nog langer! :D

Daisy

Terug naar “Algemeen”