Voor degene die niet weten wat dit is, hier een beschrijving erover:
Oil pulling is een natuurlijke manier om je lichaam te ontgiften. Deze techniek is eeuwenoud en komt oorspronkelijk uit de Ayurvedische geneeskunde. Ayurveda is een gezondheidsleer die zijn oorsprong heeft in India en is erkend door de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO). Oil pulling wordt al genoemd in de Charaka Samhita, een van de oude teksten in het Sanskriet waar deze gezondheidsleer op is gebaseerd. Binnen de Ayurveda wordt oil pulling gebruikt voor dagelijkse mondverzorging omdat het zou zorgen voor minder plak, wittere tanden en een frisse adem. Het zou daarnaast het lichaam ontgiften en zelfs verjongen.
In India gebruiken mensen deze (goedkope) manier van ontgiften bij verschillende kwalen en aandoeningen. Deepak Chopra schrijft er uitgebreid over in zijn boek ‘Balans in je leven. Totale gezondheid van lichaam en geest.’ Ook in Rusland werd deze manier van reinigen generatie op generatie doorgegeven. In de jaren negentig schijnt een Russische oncoloog Dr. Fedor Karach oil pulling weer onder de aandacht te hebben gebracht op een artsencongres. Persoonlijk had hij goede ervaringen met de kuur die hem geholpen zou hebben te genezen van een chronische bloedziekte en zijn artritis. Dr. Karach zou ook hebben gesteld dat mensen zonder alle toxines in het lichaam potentieel wel 140 tot 150 jaar oud kunnen worden. In 2008 zorgde het boek ‘Oil Pulling Therapy: Detoxifying and Healing the Body Through Oral Cleansing’ van natuurgeneeskundig therapeut en voedingsdeskundige Bruce Fife ervoor dat meer mensen enthousiast raakten over oil pulling. Inmiddels is oil pulling wereldwijd opnieuw enorm populair.
Hoe werkt het?
Je neemt één eetlepel ongeraffineerde plantaardige, liefst biologische, olie in je mond en spoelt daarmee gedurende 15 tot 20 minuten door de olie langzaam in de hele mondholte en tussen de tanden en kiezen te bewegen. Kies hiervoor bijvoorbeeld koudgeperste zonnebloem- sesam- of kokosolie. Hoe meer warmte er namelijk vrij komt bij de persing van deze oliën, hoe meer voedingsstoffen in de olie verloren gaan. Naarmate de minuten verstrijken wordt de olie vermengd met speeksel en steeds dunner. Als de tijd is verstreken spuug je de olie uit, je slikt het dus niet door. Volgens Bruce Fife trekken de koudgeperste oliën van nature bacteriën en toxines aan. Olie bindt ook vuil en afvalstoffen aan zich en neemt bacteriën dus mee het lichaam uit. Wanneer de olie twintig minuten wordt gespoeld en uitgespuugd, zou het zo zijn dat deze afvalstoffen het lichaam verlaten.
Bacteriën kunnen via je mond in je bloedsomloop komen en op die manier een ongunstige invloed hebben op het lichaam, zo zegt Dr. John Salerno, een arts uit New York en pionier op het gebied van alternatieve geneeskunde, in Womens Health Magazine. Deepak Chopra stelt daarnaast dat het lichaam kan ontgiften en helen door de meridianen in de tong die volgens Ayurveda in verband staan met de organen. Dit kun je vergelijken met de punten in de voeten die gebruikt worden bij voetreflexologie. Het mondslijmvlies neemt snel stoffen op (denk maar aan medicijnen of vitamines die je onder de tong laat smelten), de theorie is hier dat het andersom ook werkt en dat het mondslijmvlies met behulp van oil pulling de afvalstoffen ook weer kan afgeven.
Ook zou oil pulling de stofwisseling activeren, wat ervoor zorgt dat het lichaam sneller en grondiger gifstoffen elimineert die via de slijmvliezen in het speeksel belanden. Volgens Bruce Fife en andere aanhangers zou oil pulling allerlei aandoeningen en ziektes kunnen verbeteren zoals hoofdpijn en migraine, tandpijn, eczeem, opvliegers, allergieën, bronchitis, trombose, PMS, spijsverteringsklachten en maagzweren. Het zou de functie van de darmen verbeteren en een gunstige invloed hebben op hart, nieren, longen, lever en bloed. Met meer energie als resultaat. Zenuwen worden sterker, spieren en gewrichten worden beweeglijker en het kan een hoge bloeddruk helpen normaliseren. Ook stelt Fife dat de hormonale balans in het lichaam verbetert. Sommige mensen laten weten dat ze beter slapen en ’s morgens fitter wakker worden. Ook zou het goed zijn voor een stralende huid en werken tegen acné. Het zou werken tegen gevoelige tanden, ontstoken en/of bloedend tandvlees, aften en slechte adem.
http://jessevandervelde.com/oil-pulling ... werkt-het/
- einde bericht -
Er zijn nog niet zoveel wetenschappelijke onderzoeken gedaan die dit kunnen ondersteunen. Er zijn een aantal klinische studies gedaan, de meeste in India, die voornamelijk verbetering lieten zien op het gebied van mondverzorging.
Als het al zo'n eeuwenoud middel is dan werkt het gewoon!
Ik doe het nog maar een week, en ik merk al verschil!
Ik zag er tegenop, omdat het idee me niet echt aanstond, olie in je mond!

Toch ben ik blij dat ik heb doorgezet, een forumlid had hier al enthousiaste berichten over geschreven, en die hebben me over de streep getrokken.
Ik heb in iedergeval s'morgens al meer energie, en mijn tanden zijn erg schoon en glanzend geworden. Witter? Nou ja dat weet ik nog niet want dan zou ik een foto moeten maken van nu en over een maand denk ik. Maar hier ben ik al blij mee. Ik ga door, omdat het ontgiften ook goed voor de Lyme is. Ik heb al zoveel geld uitgegeven aan detoxen, en het laatste detoxmiddel deed niets bij mij, dat was de Pinella.
Dus toen ik las dat dit olietrekken ook met ontgiften te maken had, wist ik wat ik moest doen! Goedkoop en doeltreffend!
Dank je wel Lana voor dit advies!

Daisy