lyme en werk

Voor allerlei onderwerpen met vragen, informatie en discussie dat betrekking heeft op de ziekte van Lyme, maar dat niet bij de secties "Wetenschap" en "Medisch" past. Dus geen medische vragen.
joos06

lyme en werk

Berichtdoor joos06 » Di 30 Sep 2014 14:33

Ik werk in de zorg en heb het afgelopen jaar veel in de ziektewet gezeten. In eerste instantie gaf ik de schuld aan stress, maar die situatie is voorbij en klachten werden steeds erger, tot ik dus gewezen werd op Lyme. Komende week krijg ik de uitslag van de bloedtest en dan ook een behandelplan. Omdat ik al enige tijd niet meer in staat ben om mijn functie uit te oefenen ga ik een reïntegratie traject in op mijn werk en doe ik tijdelijk andere werkzaamheden. Nu mocht ik kiezen op mijn werk voor een traject met daar aan vast een vaststellingsovereenkomst, of gewoon een reïntegratie traject en dan beoordeeld worden op mijn functie, die ik nu al een half jaar niet meer uitvoer. Dit alles geeft behoorlijk wat stress en nu moest ik vanmorgen weer naar de arbo arts en wilde ik me eigenlijk weer voor een deel ziek melden (ik werk 20 uur p week). Ik sta nu voor de administratie 10% ziek gemeld, maar wilde dat 50% laten worden. Nu zegt de arts dus doodleuk dat de extreme vermoeidheid logisch is na een stressperiode en dat we het allemaal maar af moeten wachten wat mijn arts zegt. Want als het niet wetenschappelijk onderbouwd is wat zij zegt, kan de arbo arts er niks mee. Ik moet maar psychologische hulp gaan zoeken en vooral leuke dingen gaan ondernemen anders zak ik nog in een depressie :evil: ik kreeg dus het idee dat ik alvast voorbereid word op dat de diagnose/ behandeling niet serieus genomen gaat worden. Het feit dat er eindelijk na bijna 10 jaar zoeken een arts is die mijn klachten serieus neemt en dat zij aangeeft dat mijn lijf gewoon ziek is, wordt gewoon van tafel geveegd. Ga maar gewoon aan het werk en zorg dat er voldoende herstelmogelijkheden zijn...... Ik ben niet gek en zeker niet depri! Leuke dingen doen zou ik dolgraag willen, maar gaat dus niet als ik al mijn energie moet opsparen om mijn werkdagen door te komen. Nee, depressief ben ik niet, maar moedeloos word je hier wel van.

Zijn er hier meer mensen die nog aan het werk zijn en hoe wordt er daar met je ziekte om gegaan?

Fairy

Re: lyme en werk

Berichtdoor Fairy » Di 30 Sep 2014 16:17

Dit is dus precies waar ik ook bang voor ben.
Ik werk ook nog voor de helft en dat lukt eigenlijk ook niet meer.
Wil binnenkort in duitsland mijn bloed op lyme laten testen.

joos06

Berichtdoor joos06 » Di 30 Sep 2014 16:30

Ja fairy, mijn bloed wordt nu ook in dld getest, maar de arbo arts lijkt zich er dus nu al tegen in te dekken. Stress door privé omstandigheden, dat was nog te begrijpen, maar het gebied van infectie ziektes, dan wordt het ineens erg vaag voor ze.... en zeker met van die "vage" en wisselende klachten.
Sterkte voor jou ook.

joos06

Berichtdoor joos06 » Do 2 Okt 2014 16:51

Niemand verder die hier ervaringen mee heeft?

lanalana

Berichtdoor lanalana » Vr 3 Okt 2014 16:04

Hoi joos,

Ook ik loop nu een jaar bij arbo arts, aantal verschillende gehad. Tot op heden nog niet echt op problemen gestuit hiermee, alle arboartsen hadden gelukkig oog voor mijn medische toestand en is er nooit iets geadviseerd ten aanzien van werk, gelukkig maar want dit was/is echt ook niet mogelijk. Onlangs een oordeel van een onafhankelijk arbeids/reintegratie bureau en UWV deskundigenoordeel, beide met de uitspraak dat ik voorlopig deed wat binnen mijn bereik lag.
Straks komt de UWV wia aanvraag, gewaarschuwd door mijn behandelend arts omdat deze ook niet meer kan maken dan verdenking van ziekte van lyme en andere aangetoonde infecties.. Ook mijn uitslag voor borrelia kwam uit Augsburg...ik houd m'n hart vast voor wat er gaat komen, ik zou echt niet weten wat ik moet doen als z'n wia wordt afgewezen en ik in een ww situatie kom... Want werken kan ik niet, solliciteren an zich zou al erg lastig zijn. Volgens arts is het maar net wie je treft die dag bij z'n UWV afspraak en hoe hij of zij tegen de lyme problematiek aan kijkt... Vreselijke gedachte maar ja ik moet er maar niet te veel aan denken want levert te veel stress op..Ik heb het niet in Handen heeft niets van doen met onwil,demotivatie ... Maar echt met het fysiek niet in staat zijn...ik hoop maar dat dat op wondere wijze wordt gezien...
Vreselijk dat je dit er nog eens bij moet hebben!
:zwaaien: lana

joos06

Berichtdoor joos06 » Di 14 Okt 2014 12:34

Ik heb me nu, op advies van mijn behandelen arts ziek gemeld en ben begonnen met behandelen. Vandaag moest ik op gesprek bij de arbeidsdeskundige (afspraak stond al gepland). Deze geeft aan dat hij hier niks mee kan, dat hij het oordeel van de arbo arts afwacht en dan pas wat kan zeggen. Volgens hem ben ik er met een paar weken ab wel vanaf, terwijl mijn arts zei dat ik er rekening mee moet houden dat ik zeker tot het einde van het jaar mijn rust moet nemen ivm de behandeling en herstel van mijn lichaam. Over 2 weken moet ik nu weer naar de bedrijfsarts. Gelukkig heeft mijn eigen arts aangegeven een brief te schrijven met toelichting over dat dit echt nodig is. Deze moet ik mee nemen naar de arbo arts, hopelijk dat ze dat accepteert. Ik word hier zo moedeloos van....... weer een stress factor erbij. Volgens hun is alles nu ineens anders, maar dat is dus niet zo, dat probeer ik ze al maanden duidelijk te maken, dat ik ziek ben.

Lana, dat fysiek niet in staat zijn herken ik zo, tot nu toe werkte ik nog, maar ging daarbij constant over mijn grenzen en kwam gebroken thuis. Fijn dat ze bij jou niet moeilijk doen over de diagnose, hoop voor je dat dat zo blijft en dat je je wia kan behouden. Succes ermee.

lanalana

Berichtdoor lanalana » Di 14 Okt 2014 13:23

Hoi joos,

Ja die stress, alsof dat Dan bevordelijk is voor je herstel hè... Klote gewoon.
Ik heb tot nu toe wanhopig vast gehouden aan het idee dat ik het wel zou redden voor de twee jaar zou naderen, inmiddels komt het dichterbij en ga ik beetje bij beetje inzien dat het niet gaan lukken om weer iets te doen in werk, zelfs de bezoekjes op de werkplek niet...Teminste, in deze fase van herstel niet. Tot nu toe idd veel geluk gehad met arbo/werkgever, het wordt straks een ander verhaal als ik daadwerkelijk wia moet gaan aanvragen, als ik de vele verhalen moet lezen grote kans dat UWV mijn diagnose niet serieus neemt en zit ik als nog met een groot fiasco. Ook houden vragen me bezig als, nu krijg ik Kinderopvang toeslag, wat als ik niet meer kan werken...maar tegelijkertijd ook niet zelf voor m'n kinderen kan zorgen... Geld om een oppas uit de portemonnee te betalen heb ik echt niet... Naja idd dit soort stressfactoren zijn niet goed voor je herstel. Anderzijds besef ik mij ook dat dit allemaal dingen zijn waar ik geen invloed op heb, beslissingen UWV, de pet van diegene die mijn zaak dan gaat behandelen, en zijn. Of haar kijk op lyme... Ik heb het allemaal niet in de hand.
De dingen die je wel in de hand hebt zo goed als mogelijk doen, voorbereid zijn, op tijd zijn met paperassen, info verstrekken... En het allerbelangrijkste alles doen voor je eigen herstel ( wat ook al weer een dag taak an zich is om daar achter te komen wat dan dat alles doen betekent)
Fijn dat je arts z'n brief wilt schrijven, dat zijn allemaal van die " bewijsstukken" die toch weer bij kunnen dragen.
Ik wens je zo mij mogelijk stress zodat je zoveel mogelijk energie in je fysieke herstel kunt stoppen.
:zwaaien: lana

Elinemo

Berichtdoor Elinemo » Za 18 Okt 2014 19:26

Drama he? Ik zit nu op 15 maanden thuis en spoor 2 gaat worden ingezet. Ik wil graag maar momenteel voel ik me echt niet goed. Ik ben doodmoe.
Ik probeer echt met de dag te leven ; dat reduceert ieder geval stress wat vermoeidheid scheelt.
En ik heb begeleiding van een psycholoog wat me wel geleerd heeft mezelf en mijn gezondheid voorop te zetten. Maar het is erg naar afhankelijk te zijn van wat anderen vinden.

Terug naar “Algemeen”