Ltt uitslag binnen

Voor allerlei onderwerpen met vragen, informatie en discussie dat betrekking heeft op de ziekte van Lyme, maar dat niet bij de secties "Wetenschap" en "Medisch" past. Dus geen medische vragen.
jesuisx

Ltt uitslag binnen

Berichtdoor jesuisx » Do 16 Okt 2014 12:27

Hallo! Ik heb een vraagje; afgelopen 2, 5 maand 2 Elisa tests laten doen (negatief) en zekerheidshalve een LTT in Berlijn laten doen, gisteren de uitslag; negatief! Alleen weet ik niet zo goed hoe ik deze moet intrepeteren; er is op dit moment geen actieve lyme, maar kan ik ook uitsluiten dat ik een chronische vorm heb? Alvast heel erg bedankt!

Murray

Re: Ltt uitslag binnen

Berichtdoor Murray » Do 16 Okt 2014 13:00

The Lymphocyte Transformation Test for Borrelia Detects Active Lyme Borreliosis and Verifies Effective Antibiotic Treatment - 2012 - Baehr - IMD-BERLIN
In 94 seropositive patients with clinical borreliosis before antibiotic treatment, the sensitiv
ity of the Borrelia-LTT (SI>3 to 28) was 89.4%. Ten proved to be negative (10,6%)

Een LTT is in ongeveer 10% van de gevallen fout-negatief.
Dat is dus een kans van 1 op 10.

De elisa's hebben in het algemeen een zeer slechte performance, tenminste in USA:
Single-tier testing with the C6 peptide ELISA kit compared with two-tier testing for Lyme disease - 2012 - Wormser
The overall sensitivities of the C6 ELISA and of WCS ELISA-based 2-tier testing were 75.0% (95% CI 71.3
–78.5) and 51.5% (95% CI 47.3–55.7), respectively, in the group of 569 Lyme disease sera previously collected from 528 patients (Table 4)(Pb0.001)

Hoe de performance is van de verschillende elisa's in europa weet ik niet.
Maargoed uitgaande van deze data is dus 25 tot 50% fout-negatief.

De kans dat je dus toch borrelia hebt, ondanks alle negatieve testen, is dus ongeveer 1 op 20.

jesuisx

Berichtdoor jesuisx » Do 16 Okt 2014 13:32

Bedankt voor je reactie! Dat de Elisa niet heel betrouwbaar was heb ik al meerdere keren voorbij zien komen, vandaar de ltt in berlijn. Wat is nu wijsheid om te doen? Ik ben er toch niet helemaal gerust op. KLopt het dat met de LLT uberhaupt lyme opgespoord wordt of alleen op het moment van afname? :roll:

jozzie

Berichtdoor jozzie » Do 16 Okt 2014 14:48

Hoi Jesuisx

Insluiten of uitsluiten van Lyme is altijd lastig. Heb/had ik ook. Dus door en Elisa en Westernblot en LTT te laten doen, en ze zijn allemaal negatief, dan wordt de kans dat je Lyme hebt flink kleiner. Uitsluiten kan je het nooit, maar ja dat geldt voor bijna alles. Als je dan ook al geen EM (kring) hebt gehad, of tekenbeet weet te herinneren, wordt de kans nog kleiner.
De LTT test is een specifieke test die vnl in Duitsland gedaan wordt. Als het waar is wat ze claimen (moet je altijd maar afwachten), geeft die test heel specifiek aan of je op dat moment een reactie op Borrelia hebt. Het geheugen van de bij de test gehanteerde antilichamen is kort. Dus als je een week of 10 voorafgaande aan de test geen AB meer hebt genomen, zie je de reactie staat van je lichaam van dit moment.
Je zou ook nog een levend bloed analyse er aan kunnen wagen, maar daar heeft RoelA al veel over geschreven, lastig en er zijn ook veel charlatans.

Groet Jozzie.

abx

Berichtdoor abx » Do 16 Okt 2014 15:45

De LTT test is een specifieke test die vnl in Duitsland gedaan wordt. Als het waar is wat ze claimen (moet je altijd maar afwachten), geeft die test heel specifiek aan of je op dat moment een reactie op Borrelia hebt. Het geheugen van de bij de test gehanteerde antilichamen is kort

Specificiteit is niet van belang, hij/zij is negatief.

De gezamelijke gevoeligheid van LTT(0.9) & Elisa(0.5) samen (0.9+0.5(1-0.9)) = 0.95 (inderdaad murray) echter de Elisa (IgG) heeft wel een "lang geheugen", zodat de kans op Lyme in het verleden veel groter is dan slechts 5%, dit op grond van de "telt niet mee" uitkomst van de LTT voor deze vraagstelling, en de zeer lage gevoeligheid van de elisa.

Dus als je een week of 10 voorafgaande aan de test geen AB meer hebt genomen, zie je de reactie staat van je lichaam van dit moment.
Altijd reactie van moment, ongeacht AB!

Conclusie(zonder beschouwing van eventuele klachten): Waarschijnlijk nu geen Lyme, mogelijk Lyme in het verleden.
Laatst gewijzigd door abx op Vr 17 Okt 2014 1:12, 1 keer totaal gewijzigd.

jesuisx

Berichtdoor jesuisx » Do 16 Okt 2014 15:53

Ik kan me inderdaad niks herinneren, ben 100% zeker dat ik nooit een tekenbeet gehad heb. Ik ben flink aan de twijfel geslagen over de diagnose omdat ik bij een natuurtherapeut deze stempel kreeg. Ik dacht allemaal leuk en aardig maar wil het in het reguliere aangetoond hebben vandaar. Hoe kun je een chronische vorm achterhalen?

Tulipano

Berichtdoor Tulipano » Vr 24 Okt 2014 16:35

ben 100% zeker dat ik nooit een tekenbeet gehad heb

Jesuisx, ik denk dat je dit alleen kunt zeggen als je tot nu toe opgesloten hebt gezeten in een hermetisch afgesloten, steriele, glazen kubus. Een nimf is zo groot als een speldenknop. Pakt het je op een moeilijk plekje en ontwikkel je geen EM dan blijft zo'n besmetting onopgemerkt. Er zijn wetenschappelijke artikelen die suggereren dat ook andere insecten zoals de steekvlieg, de mijt, de vlo en de mug bepaalde bacteriën en virussen kunnen overdragen.

Hoe kun je een chronische vorm achterhalen?

a) De SpiroFind is een test die het onderscheid tussen nieuw en chronisch zou moeten kunnen aantonen. Er wordt in andere landen al met deze test gewerkt maar nog niet in Nederland.

b) (donkerveld-)microscopie maar dan wel door een zeer vakkundige microbioloog die de kenmerken van Borrelia erg goed (her-)kent en ze niet verwart met andere spirocheten of soortgelijke pathogenen;

c) PCR DNA test. Wordt er Borrelia DNA aangetroffen in je serum dan heb je het onomstotelijke bewijs er ooit mee in aanraking te zijn geweest. Het probleem bij de PCR DNA test is mogelijke contaminatie (geldt trouwens ook voor de Western Blot). Er wordt echter gezegd dat bij deze test geen onderscheid kan worden gezien tussen oud en nieuw DNA, wat de stelling dat oud DNA binnen korte tijd door het lichaam wordt opgeruimd ontkracht.

Dus uiteindelijk is het je klachtenbeeld dat wel/niet doet vermoeden of je Lyme hebt. De lijst symptomen is ongekend lang een veel symptomen komen overeen met die van andere bacteriële/virale infecties.

p.s. Waaruit herleidde jouw natuurtherapeut dat je Lyme zou hebben?

jesuisx

Berichtdoor jesuisx » Vr 24 Okt 2014 16:55

door een vegatest en een asyra apparaat....

abx

Berichtdoor abx » Vr 24 Okt 2014 17:28

Ik dacht allemaal leuk en aardig maar wil het in het reguliere aangetoond hebben vandaar.
Verstandig

door een vegatest en een asyra apparaat....
Onzin!

jesuisx

Berichtdoor jesuisx » Vr 24 Okt 2014 19:40

Tulipano en abx wat is jullie verhaal? Jullir weten er erg veel van!

Terug naar “Algemeen”