Lyme overgekregen via zwangerschap?

Vragen, informatie en discussie over kinderen en de ziekte van Lyme.
Marlene

Lyme overgekregen via zwangerschap?

Berichtdoor Marlene » Za 31 Mar 2012 22:09

Ik ben erg ziek geworden tijdens mijn zwangerschap met sterke vermoedens van Lyme. Ben totaal bedlegerig geworden, rolstoelafhankelijk enz. Het gaat nu weer beter maar kan niet meer werken.

Mijn jongste van 7 vertoont veel dezelfde symptomen maar in zwakkere versie. Telkens hij een ziekte-opstoot krijgt, verschijnen er typische rode vlekken met een witte kern op zijn onderkaak. Ze hebben een spiraalachtige vorm alsof het gesprongen adertjes zijn. Echter op enkele uren tijd zijn ze soms weer verdwenen en dan voelt ie zich weer kiplekker. (Buikpijn weg, hoofdpijn weg, nekpijn weg, geen pijn meer in polsen, niet meer super-onpasselijk, geen behoefte meer om te liggen, geen overgevoeligheid voor prikkels allerhande meer.)
Die vlekken had ik ook enkele jaren voor ik "crashte" maar heb nooit geweten of er een verband was of niet. Het is een familielid die me erop wees.

Soms wil ik hem al laten testen maar dan denk ik, sluiten we niet beter uit wat ik als moeder heb en kunnen we dan gerichter zoeken (want ik heb ook in de Caraïben gewoond).

Wat denken jullie?

thyro

Re: Lyme overgekregen via zwangerschap?

Berichtdoor thyro » Zo 1 Apr 2012 12:04

Hoi Marlène,

In de speciale uitgave van het Bulletin van de Ned. Vereniging voor Lymepatiënten (4/2009) staat een artikel van een kinderarts: Ann F. Corson (oorspr. artikel geplaatst in Lyme Times, zomer 2006, nummer 45):
"Visie van een kinderarts op tekenbeetziektes bij kinderen".

Hierin stelt ze dat: "Op grond van historische en klinische feiten schat ik dat bij ongeveer 31 van de 77 kinderen (40%) de infectie aangeboren was". Daarna beschrijft ze een aantal casussen.

Sterkte bij je zoektocht!

Miek

Marlene

Berichtdoor Marlene » Ma 2 Apr 2012 20:50

Dank je wel!

Heb ondertussen ook deze link gevonden:

http://www.lymediseaseassociation.org/i ... Itemid=431

bamboe

Berichtdoor bamboe » Do 5 Apr 2012 5:34

Hoi Marlene, ik las net elders hier op het forum dat je zoon hashimoto heeft/had, wat me spijt voor jou en je zoontje.
Hierboven heb je het ook over dat je vermoedt dat je de lyme hebt doorgegeven: daar zijn genoeg aanwijzingen voor dat de infectie in utero wordt doorgegeven.
Echter: ik denk steeds meer: er zijn zoveel mensen die de infectie in zich hebben zonder al te veel of uberhaupt last ervan te hebben.
Waarom krijgt de 1 wel last van de bacterie in het lijf en de ander niet?
Daar moet meer aan de hand zijn dan de aanwezigheid van een bacterie.

Ik heb een tijdje wat gelezen op het hormoonbalansforum en daar las ik dat je als je zwanger bent dat als je dan veel stress hebt en/ of uitgeput bent dat het kan zijn dat je als moeder zelfs leunt op de bijnieren van je kind!
En er is ook veel samenhang tussen de hormoonklieren onderling - bijnieren - schildklier bijv. evenals samenhang bijnieren - schildklier - (auto-)immuunziekten.
Ik dacht dat je hier misschien iets aan zou kunnen hebben: http://bit.ly/HfGatN (zie bijv. p. 12 over autoimmuunziekten).

sterkte!

Marlene

Berichtdoor Marlene » Ma 9 Apr 2012 13:39

Mijn kinderen hebben wel wat gezondheidsproblemen gehad bij de geboorte of kort daarna zoals
- hyperbilirubinemia
- op intensieve zorgen gelegen gedurende een week

Mijn derde vertoont zelfde klachten als mama in minder sterke mate maar hij leeft dan ook onder een glazen stolp.
Eén heeft een hashimoto die 'm behoorlijk parten speelt en ADHD hebben is niet altijd een lachtertje om te studeren.

Welke testen kan je best laten doen om te ontdekken of ze misschien Lyme hebben overgekregen van mij?
Bij mij vinden ze het niet terug maar wellicht reageert hun immuunsysteem anders dan het mijne?
Kan men dan zien dat het om hetzelfde beestje en/of co-infecties gaat?

Ze zijn nu 18, 16 en 7.

Merel

Berichtdoor Merel » Do 19 Apr 2012 13:50

Hallo Marlene,

Mijn beide kinderen zijn tijdens de zwangerschap door mij besmet.

Onze oudste, die het minste klachten heeft, had een positieve LTT- test in Keulen. Die van de jongste, die veel zieker is, was negatief. Zij had alleen een twijfelachtige Elisa-test, ook in Keulen.
Ook mijn man had een positieve LTT-test in Keulen, hij is (vermoedelijk) middels seksueel verkeer met mij besmet.

Merel

Marlene

Berichtdoor Marlene » Za 21 Apr 2012 18:36

Dank je wel voor deze waardevolle info Merel!

Terug naar “Kinderen en Lyme”