Vandaag, ben ik gebeld door de directeur van school, m'n zoontje zou onhandelbaar zijn, en de juffers weten niet wat ermee te doen.
Hij vindt dat hij de schuld krijgt van alles en denkt met zijn handen alles te kunnen oplossen, dus slaan.
En terwijl hij geliefd is bij de kinderen op school, komt zijn geliefde status nu dus steeds meer in gevaar.
Voor mij als moeder, is dat echt een last, omdat ik dit niet wil, voor school niet, voor mijn kind niet en voor mijzelf niet.
Eigenlijk speelt gedragsproblemen al sinds hij naar school ging en had ik er thuis nooit echt last van, het is een drukke jongen, dat wel.
Maar last, nee dat had ik niet, ik ben zelf ook druk, vandaar.
Maar zolang hij op school zit, ben ik elk jaar, en met elke nieuwe juf of meester, wel een aantal keren om de tafel moeten gaan zitten en de gedragsproblemen te bespreken.
Ik heb van alles geprobeerd, ADHD te onderzoeken, de testen niet eens afgemaakt, want een arts vond het wel noodzakelijk, om zonder bewijs en uitslag, al meteen te gaan beginnen met behandeling.
Ik zat zo met de handen in m'n haren, dat ik ermee akkoord ging.
Hij werd echt raar van die ADHD medicatie, afwezig en kreeg hoofdpijnen, in een overleg heb ik aangegeven dus, te stoppen met die medicatie en was best kwaad ook dat mij die medicatie min of meer was opgedrongen. Omdat zonder uistlag tests, de arts besloot over te gaan op medicatie.
En dan nog, tests blijken helemaal geen bloedonderzoeken, wat ik altijd dacht, ik weet niet waarom, maar meer tests omtrent gedrag en dan daarvanuit geven ze de diagnose ADHD zelfs vaak.
Dit geeft mij een vaag beeld van ADHD.
Het zou wel eens zo kunnen zijn, dat veel kinderen met de stempel ADHD, in werkelijkheid wel eens Lyme kunnen hebben ook.
Desondanks, denk ik wel, dat het probleem moet opgelost worden, want het heerst nog steeds.
Vandaag dus, belde mij de directeur, en ik heb al tijden een vermoeden, dat wel eens Lyme in het spel kan zijn, vooral de laatste maanden, is hij erg agressief aan het worden om het minste geringste.
En hij is ontzettend opstandig en luistert van geen kanten meer.
En van de week, als ik dan kwaad word, dan is helemaal het roer los, want straf accepteert hij niet en hij gaat me uitdagen, net zolang, tot ik hem bij de arm pak en stevig ook.
Toen sloot hij zich op in de badkamer, en ik liet hem maar even. Maar opeens, hoor ik hem heel angstig huilen en snikken en hij bleef erin hangen, ik hoorde dat dit niet normaal was, hij ging raar brallen en raar praten, ik werd er bang van en heb hem gevraagd eruit te komen. Eenmaal eruit, keek hij heel raar uit z'n ogen, en kon ik bijna geen contact met hem krijgen en was hij wel rustig geworden, maar hij kwam niet uit zijn toestand, dat vond ik heel eng.
Eerder al dit jaar, is hij op de bank in slaap gevallen en ik in bed, ik werd wakker op een gegeven moment, en probeerde hem wakker te maken en in bed te stoppen. Hoe hij toen werd, was echt heel angstig, hij kreeg een aanval, waarbij hij heel erg begon te trillen en soort van hallucineren en ijlde heel erg.
Dat duurde wel 5 minuten, en ik probeerde hem weer bij z'n positieven te brengen, maar wat maar erg moeilijk lukte. Hij sloeg daarbij ook op de kussens en wist zelf geen raad met zichzelf overduidelijk, alsof hij de aanval zelf niet aankon.
Op dit moment wist ik het: hij heeft ook Lyme!
Waarvan je de volgende dag weer helemaal niks van kon merken.
Dit is een paar weken terug, nogmaals gebeurd, weer op de bank in slaap gevallen en ik weet nu de reden; hij koelt heel erg af, zonder deken, dus als hij op de bank in slaap valt zonder deken.
Dit moet ik dus echt zien te voorkomen vanaf nu aan.
En de gedragsproblemen verder wat me opvalt thuis, erg druk, niet tot hem door kunnen dringen, de neiging hebben om constant te slaan, tegen de muren, deuren of wat dan ook. En je kan je voorstellen, dat hij op school en met buiten spelen, dus ook wel eens slaat.
Ik heb deze links erbij gehaald, wat betrekking heeft op ADHD en Lyme:
Wat Alexander schrijft:
viewtopic.php?f=20&t=438&p=2763&hilit=adhd#p2763
Lyme-ziekte uit zich bij kinderen naast de bekende gewrichtsklachten en neurologische verschijnselen zoals halfzijdige aangezichtsverlamming e.d. vooral door hoofdpijn, problemen met concentratie, geheugen, verminderde schoolprestaties, gedragsproblemen, prikkelbaarheid, angstigheid, somberheid, apathie en vermoeidheid. Ook kan een op ADHD lijkend beeld ontstaan.
dr Fallon schrijft
In children and adolescents with neurologic Lyme disease, behavioral or mood disturbances are the second most frequently reported symptom.
Common neuropsychiatric symptoms include headaches, fatigue, difficulty
with concentration in school, irritability, oppositional behavior, and
new onset anxiety disorders. When the onset of illness is not dramatic,
but characterized by gradually increasing fatigue, disinterest, and
inattention, children may begin to label themselves as incompetent as
they realize they can no longer keep up with the rest of their
classmates academically. While developmental and family issues always
need to be considered when there is a change in a child's behavior or
mood, in endemic areas Lyme disease should be considered as well,
particularly because delays in diagnosis are associated with greater
chronicity.
Zie ook de website http://www.lymemed.nl > wetenschap > Neuro-psychiatrische aspecten van Lyme-borreliose > A Controlled Study of Cognitive Deficits in Children With Chronic Lyme Disease.
Vriendelijke groet
AlexanderAlexander
En Vonneke schrijft hierover :
viewtopic.php?f=20&t=1867&p=15039&hilit=adhd#p15039
Marlene schrijft hier over een kind met ADHD, waarbij het vermoeden heerst dat deze ook Lyme heeft:
viewtopic.php?f=20&t=6624&p=64168&hilit=adhd#p64168
Met dit in mijn achterhoofd allemaal, is het echt een must voor mij, om nu uit te zoeken, of er Lyme in het spel is, wat ik eigenlijk al wel zeker weet.
Maar goed, de tijd zal het leren, ik heb de directeur ook verteld van mijn vermoedens en een mail gestuurd met wat informatie, van het hoe en waarom ik dat denk. Plus dat ik het ga laten onderzoeken.
Groet,
ADHD en Lyme
-
Re: ADHD en Lyme
sterkte met je zoon hayley,ik begrijp dat je je daar zorgen over maakt.
-
Dank je wel Joke, het is me wat, die Lyme..pff..
-
Hayley
probeer eens enkele maanden geen gluten en melk en elke dag visolie te geven aan je kindje.
Ik kan je nu niet direct links geven maar mijn kinderen hebben ook AD(H)D en hebben veel baat bij dit.
De ergste van de reeks neemt ook zink vanwege zijn zware acne en sindsdien is het nog veel beter geworden maar omdat nu zomaar aan een jong kind te geven.
Ritalin put de dopamine voorraad van een brein uit en binnen 2 jaar hebben ze helemaal geen dopamine meer, dan ben je nog verder van huis.
De kunst is de dopaminevoorraad weer op te bouwen. Grote kans dat hij DPP IV enzym tekort heeft waardoor gluten niet worden afgebroken. Deze worden toxisch en gaan ervoor zorgen dat endorfinereceptoren worden afgebroken. Een vicieuze cirkel ontstaat, dopamine kan niet worden opgebouwd enz.
Het is niet verwonderlijk dat veel ADHD'ers na 30 jaar chronisch vermoeid zijn. Hun endorfinesysteem is uitgeput. Dit leidt dan weer tot verhoogde vatbaarheid voor ziekten.
In het Paola ziekenhuis in Antwerpen zit er een kinderarts die al jaren onderzoek doet naar toxic brains van kinderen. Dat zijn kids die erg slecht reageren op voedsel. Ken zijn naam niet maar heb een vriendin wiens zoontje ook alleen maar kan communiceren met zijn vuisten. Zeer irritant en slopend maar door systematisch granen en chemisch voedsel uit voeding te elimineren zien ze veranderingen in gedrag.
Ik stuur je pb voor de links later.
probeer eens enkele maanden geen gluten en melk en elke dag visolie te geven aan je kindje.
Ik kan je nu niet direct links geven maar mijn kinderen hebben ook AD(H)D en hebben veel baat bij dit.
De ergste van de reeks neemt ook zink vanwege zijn zware acne en sindsdien is het nog veel beter geworden maar omdat nu zomaar aan een jong kind te geven.
Ritalin put de dopamine voorraad van een brein uit en binnen 2 jaar hebben ze helemaal geen dopamine meer, dan ben je nog verder van huis.
De kunst is de dopaminevoorraad weer op te bouwen. Grote kans dat hij DPP IV enzym tekort heeft waardoor gluten niet worden afgebroken. Deze worden toxisch en gaan ervoor zorgen dat endorfinereceptoren worden afgebroken. Een vicieuze cirkel ontstaat, dopamine kan niet worden opgebouwd enz.
Het is niet verwonderlijk dat veel ADHD'ers na 30 jaar chronisch vermoeid zijn. Hun endorfinesysteem is uitgeput. Dit leidt dan weer tot verhoogde vatbaarheid voor ziekten.
In het Paola ziekenhuis in Antwerpen zit er een kinderarts die al jaren onderzoek doet naar toxic brains van kinderen. Dat zijn kids die erg slecht reageren op voedsel. Ken zijn naam niet maar heb een vriendin wiens zoontje ook alleen maar kan communiceren met zijn vuisten. Zeer irritant en slopend maar door systematisch granen en chemisch voedsel uit voeding te elimineren zien ze veranderingen in gedrag.
Ik stuur je pb voor de links later.
-
Hoi Marlene,
Ik geef inderdaad mijn zoontje al visolie capsules, maar nu is er verschil in soort en merk, las ik, misschien moet ik toch op zoek naar de betere soorten, zoals bij de Tuinen..
Ik geef hem bewust al geen frisdranken etc en hij eet, net als ik, weinig snoep, eigenlijk haast niet.
Ik heb de link ontvangen, bedankt!
Veel wetenschappelijke feiten inderdaad over dat enzym, en allergieen enz.
Heel erg interessant!
Nu komt allergieen ook vaak voor bij Lyme, ik was voorheen allergie-vrij, echter door Lyme, heb ik er tig van gekregen.
Dan weer hier allergisch voor, dan weer daar allergisch voor. En het verspringt ook veel.
Ik vind de link erg interessant, maar de oorzaak van dit probleem, het enzym en de allergieen, daar kan Lyme achter zitten, ben ik bang voor, helemaal in mijn zoon's geval.
De link geeft een goed beeld van wat onderzocht is allemaal, maar is Lyme ook uitgesloten tijdens deze onderzoeken? Daar had ik graag meer van gelezen.
Je hebt ook zoons met ADHD, vermoed je zelf geen Lyme als oorzaak, ben ik benieuwd?
En inderdaad, Ritalin, heb ik gelezen is geen snoepgoed, en moet je voorzichtig mee zijn.
Ik heb onlangs gelezen op nu.nl, dat ze zich nu pas zorgen zijn gaan maken, hoe het op lange termijn zal ontwikkelen, wanneer een kind dit langdurig slikt.
Heel verstandig hoor, om al die tijd dus, zonder wetenschap wat dit feit betreft, artsen toegang te verlenen, dergelijk middel, zomaar langdurig voor te schrijven.
En hier was ik al bang voor dus. En dat heb ik ook aangegeven in een gesprek. 'Maar', was het antwoord, 'als het echt schadelijk zou zijn geweest, dan was dat wel bekend hoor', dit is wat ze zeiden.
En ik, op mijn beurt, 'tja, maar wat is wetenschap he, wetenschap verandert om de haverklap'.
En, wat blijkt, een paar maanden later, dat bericht op nu.nl. Waaruit blijkt, dat dus helemaal niet bekend is, wat ADHD medicatie met een kind doet, op lange termijn.
Hier de link:
http://www.nu.nl/algemeen/2833972/stijg ... -loep.html
Groetjes,
Ik geef inderdaad mijn zoontje al visolie capsules, maar nu is er verschil in soort en merk, las ik, misschien moet ik toch op zoek naar de betere soorten, zoals bij de Tuinen..
Ik geef hem bewust al geen frisdranken etc en hij eet, net als ik, weinig snoep, eigenlijk haast niet.
Ik heb de link ontvangen, bedankt!
Veel wetenschappelijke feiten inderdaad over dat enzym, en allergieen enz.
Heel erg interessant!
Nu komt allergieen ook vaak voor bij Lyme, ik was voorheen allergie-vrij, echter door Lyme, heb ik er tig van gekregen.
Dan weer hier allergisch voor, dan weer daar allergisch voor. En het verspringt ook veel.
Ik vind de link erg interessant, maar de oorzaak van dit probleem, het enzym en de allergieen, daar kan Lyme achter zitten, ben ik bang voor, helemaal in mijn zoon's geval.
De link geeft een goed beeld van wat onderzocht is allemaal, maar is Lyme ook uitgesloten tijdens deze onderzoeken? Daar had ik graag meer van gelezen.
Je hebt ook zoons met ADHD, vermoed je zelf geen Lyme als oorzaak, ben ik benieuwd?
En inderdaad, Ritalin, heb ik gelezen is geen snoepgoed, en moet je voorzichtig mee zijn.
Ik heb onlangs gelezen op nu.nl, dat ze zich nu pas zorgen zijn gaan maken, hoe het op lange termijn zal ontwikkelen, wanneer een kind dit langdurig slikt.
Heel verstandig hoor, om al die tijd dus, zonder wetenschap wat dit feit betreft, artsen toegang te verlenen, dergelijk middel, zomaar langdurig voor te schrijven.
En hier was ik al bang voor dus. En dat heb ik ook aangegeven in een gesprek. 'Maar', was het antwoord, 'als het echt schadelijk zou zijn geweest, dan was dat wel bekend hoor', dit is wat ze zeiden.
En ik, op mijn beurt, 'tja, maar wat is wetenschap he, wetenschap verandert om de haverklap'.
En, wat blijkt, een paar maanden later, dat bericht op nu.nl. Waaruit blijkt, dat dus helemaal niet bekend is, wat ADHD medicatie met een kind doet, op lange termijn.
Hier de link:
http://www.nu.nl/algemeen/2833972/stijg ... -loep.html
Groetjes,
-
Gisteren weer een email gehad van de directeur nav de genoemde zaken, en nav van mijn mail.
Hij gaf aan dat hij de juf gesproken had, waarbij hij in de klas zit, en ze gaf aan hem toch wel in het gereel te kunnen houden en dat als ze hem ergens op aan sprak, hij hier wel goed op reageerde.
En ze wil met hem nu wekelijks een gesprekje voeren, over hoe het gaat etc.
Maar het ging hem nu meer om de zaken die speelde, als hij pauze had en buiten schooltijd.
Dus ik zelf, ben hier blij mee, maar weet wel dat ik zelf als moeder zijnde, het vermoeden hebbende dat er Lyme speelt, dat wel tot op de bodem moet uitzoeken.
En op school hebben ze gemerkt, en dat weet ik allang als moeder zijnde, je moet heel erg positief met hem omgaan en hem ook iets meer complimenteren met goed gedrag, dan normaal gesproken, omdat hij hier weer heel erg goed op reageert, en nagatieve aandacht werkt erg averechts, maar dat is in het algemeen ook zo denk ik, bij de meeste kinderen.
Maar bij hem werkt dit erg goed, qua gedrag, want je moet er toch een manier zien te vinden ermee om te gaan.
En ik heb zelf gemerkt, nu al een paar keer, als ik ontzettend kwaad word, wat wel begrijpelijk is, nadat hij je het bloed onder de nagels vandaan haalt, dan werkt dat gewoon hartstikke averechts en gaat hij zich meer opwinden en dan kan zich dat uitten in een dergelijk bui, die hij van de week dus had, waarbij ik geen contact meer met hem kon krijgen haast en hij alleen maar vreemd in de lucht keek, alsof hij in een andere wereld was beland.
Ik vond dit zo eng en heb z'n handen vast gepakt en gebeden of het over mocht gaan en hij werd toen pas rustig.
Ik weet dat dit niet normaal was, en ik weet dat hij meerdere dingen heeft, waarbij ik mijn vraagtekens zet, en dat hij die aanvallen heeft, waarbij hij hevig begint te shaken en dan is hij ook ver weg en onbereikbaar.
Zoals als hij extreem afkoelt, wanneer hij op de bank bv zonder dekens in slaap valt en dat uit zich dan weer tot zo'n aanval.
Maar dit zou men mee moeten maken, echt, elk ander zou beamen, dat dit ernstig zorgelijk is en dat dit abnormaal is en dat er wat aan de hand moet zijn.
Nu ben ik blij dat school bereidt is, zoals de juf om hem iets meer te begeleiden en iets meer aandacht te schenken dan normaal gesproken. En ze wekelijks met hem een gesprekje zal hebben, over hoe het nu gaat etc.
Zelf ben ik begonnen met zappen bij hem, met de zapper, elke dag 5 minuten eerst en ik ga kijken hoe dit uitvalt bij hem, want hij reageert er goed op.
Hij wordt er slaperig van en rustig.
Misschien zal dit een goede werking op hem hebben, maar dat zal moeten blijken nog na enige tijd.
Het voelt al goed, dat ik er tenminste alvast iets aan doe.
Ik reageer zelf heel goed op het zappen, ik slaap sindsdien heel goed erdoor.
Hij gaf aan dat hij de juf gesproken had, waarbij hij in de klas zit, en ze gaf aan hem toch wel in het gereel te kunnen houden en dat als ze hem ergens op aan sprak, hij hier wel goed op reageerde.
En ze wil met hem nu wekelijks een gesprekje voeren, over hoe het gaat etc.
Maar het ging hem nu meer om de zaken die speelde, als hij pauze had en buiten schooltijd.
Dus ik zelf, ben hier blij mee, maar weet wel dat ik zelf als moeder zijnde, het vermoeden hebbende dat er Lyme speelt, dat wel tot op de bodem moet uitzoeken.
En op school hebben ze gemerkt, en dat weet ik allang als moeder zijnde, je moet heel erg positief met hem omgaan en hem ook iets meer complimenteren met goed gedrag, dan normaal gesproken, omdat hij hier weer heel erg goed op reageert, en nagatieve aandacht werkt erg averechts, maar dat is in het algemeen ook zo denk ik, bij de meeste kinderen.
Maar bij hem werkt dit erg goed, qua gedrag, want je moet er toch een manier zien te vinden ermee om te gaan.
En ik heb zelf gemerkt, nu al een paar keer, als ik ontzettend kwaad word, wat wel begrijpelijk is, nadat hij je het bloed onder de nagels vandaan haalt, dan werkt dat gewoon hartstikke averechts en gaat hij zich meer opwinden en dan kan zich dat uitten in een dergelijk bui, die hij van de week dus had, waarbij ik geen contact meer met hem kon krijgen haast en hij alleen maar vreemd in de lucht keek, alsof hij in een andere wereld was beland.
Ik vond dit zo eng en heb z'n handen vast gepakt en gebeden of het over mocht gaan en hij werd toen pas rustig.
Ik weet dat dit niet normaal was, en ik weet dat hij meerdere dingen heeft, waarbij ik mijn vraagtekens zet, en dat hij die aanvallen heeft, waarbij hij hevig begint te shaken en dan is hij ook ver weg en onbereikbaar.
Zoals als hij extreem afkoelt, wanneer hij op de bank bv zonder dekens in slaap valt en dat uit zich dan weer tot zo'n aanval.
Maar dit zou men mee moeten maken, echt, elk ander zou beamen, dat dit ernstig zorgelijk is en dat dit abnormaal is en dat er wat aan de hand moet zijn.
Nu ben ik blij dat school bereidt is, zoals de juf om hem iets meer te begeleiden en iets meer aandacht te schenken dan normaal gesproken. En ze wekelijks met hem een gesprekje zal hebben, over hoe het nu gaat etc.
Zelf ben ik begonnen met zappen bij hem, met de zapper, elke dag 5 minuten eerst en ik ga kijken hoe dit uitvalt bij hem, want hij reageert er goed op.
Hij wordt er slaperig van en rustig.
Misschien zal dit een goede werking op hem hebben, maar dat zal moeten blijken nog na enige tijd.
Het voelt al goed, dat ik er tenminste alvast iets aan doe.
Ik reageer zelf heel goed op het zappen, ik slaap sindsdien heel goed erdoor.
-
Hoi Marlene,
Heb je een link, of verwijzing naar een artikel over het dopaminetekort wat kan ontstaan bij kinderen die Ritaline gebruiken? En wat de uitwerking is na jaren gebruik? Ik ben geinteresseerd in deze info, een kind van een vriendin van mij gebruikt medicatie voor adhd.
Heb je een link, of verwijzing naar een artikel over het dopaminetekort wat kan ontstaan bij kinderen die Ritaline gebruiken? En wat de uitwerking is na jaren gebruik? Ik ben geinteresseerd in deze info, een kind van een vriendin van mij gebruikt medicatie voor adhd.
-
-
Even kort inhaken op de visolie. Koop alsjeblieft gezuiverde visolie of visolie van WILDE zalm. Anders krijg je zoveel troep binnen dat je het beter niet kan slikken.
-
http://www.additudemag.com/index.html
Een geweldige site voor AD(H)D'ers
Tips en tricks voor kinderen, ouders, leraren, artsen, ...
Een geweldige site voor AD(H)D'ers
Tips en tricks voor kinderen, ouders, leraren, artsen, ...