Zoontje van 5 met Lyme... En nu??

Vragen, informatie en discussie over kinderen en de ziekte van Lyme.
Kipling79

Zoontje van 5 met Lyme... En nu??

Berichtdoor Kipling79 » Vr 12 Okt 2012 10:29

Beste allemaal,

Tijdens onze zomervakantie (juli/aug) kreeg mijn zoontje een grote rode kring op zijn borst. In eerste instantie legde ik niet de link met Lyme, maar toen ik opeens ook bobbeltjes onder z'n oksel voelde, ging ik toch met 'm naar de huisarts. Die herkende de kring meteen als EM en schreef volgens de NL-richtlijn 2 weken Amoxicilline voor. Een teek heb ik trouwens nooit gezien! Na de antibiotica bleef m'n zoontje moe. Erg moe. Ik heb de huisarts verzocht zijn bloed te laten testen (alhoewel ik had gelezen dat dat bij een EM eigenlijk niet hoeft - ik wilde toch een soort van 'zekerheid'). De 1e test was positief. Er is daarna een 2e test gedaan. Daarvan kregen we gisteren de uitslag en die was ook positief. Er was zowel IgM als IgG in z'n bloed aangetroffen. Huisarts zeg: hij is behandeld, dus klaar. Maar ik zit met vragen. Moeten we nu gewoon verder gaan of er niets aan de hand is en vooral oog houden voor eventuele klachten die dan op DAT moment weer met antibiotica moeten worden behandeld? Zit ik meteen weer met het probleem dat een 5-jarige moeilijk kan vertellen wat zijn klachten zijn...... Of toch bij de huisarts aandringen op nog een antibiotica kuur volgens de ILADS-richtlijnen van 6 weken. En als we dat doen, zijn we dan na die 6 weken 'klaar'? Ik heb al veel gelezen en ik begrijp dat je nooit 'genezen' kunt worden verklaard. Wat een vage materie ;-). Wie zou mij wat meer uitleg kunnen geven? Alvast bedankt! Oh, en betekent het feit dat hij 'al' IgG in zijn bloed heeft, dat hij misschien al eerder dan de zomervakantie een besmetting had? Omdat ik sommige symptomen van Lyme bij herken en die symptomen heeft hij al langer dan sinds deze zomer (slaapstoornis, stemmingswisselingen...).

els

Re: Zoontje van 5 met Lyme... En nu??

Berichtdoor els » Za 13 Okt 2012 9:06

Beste Kipling,

Ik kan je alleen zeggen wat ik zou doen en dat is nu meer AB.
Niet wachten welke klachten hij nu nog krijgt,ik ga er van uit dat twee weken AB niet genoeg KAN zijn,voor de zekerheid een langere kuur.

Dan de IgG,die ontstaat inderdaad later,maar hoeveel later is niet precies te zeggen.
Sommigen maken helemaal geen banden aan in de IgG.
Dus in zekere zin hebben jullie nog geluk dat hij wel banden heeft aangemaakt in de IgG.

Kipling79 schreef: Of toch bij de huisarts aandringen op nog een antibiotica kuur volgens de ILADS-richtlijnen van 6 weken. En als we dat doen, zijn we dan na die 6 weken 'klaar'?

Ik denk dat niemand je kan zeggen of je zoon na deze kuren helemaal borrelia vrij is.

Ik wens je goede beterschap voor je zoontje toe,wil je meer informatie zou je de NVLP kunnen bellen.

gr Els

Terug naar “Kinderen en Lyme”