Even voorstellen, Willemijn moeder van drie jongens, bioloog en nu erg bezorgd.
Mijn jongste zoontje van september 2012 had op 2 juni een volgezogen teek in het holletje achter zijn oortje zitten. Eruit gehaald volgens de regels en zonder restjes.
Mijn huisarts wilde niet meteen behandelen, ik ook niet. Antibiotica voor babies is erg slecht voor darmflora en het zich ontwikkelende immuunsysteem en dat soort overwegingen...
De Huisarts wilde na 2 weken test doen. Zo geschiedde. Bel ik voor de uitslag, zegt de assistente zelf meteen dat er veel te vroeg getest is! Het bloed afnemen is geen pretje, minutenlang vingertje "melken", dus daarom alleen al baal ik. Wat er getest is weet ik niet, twee dingen waren op dat moment beide negatief. Maar dat zegt dus niets.
Nieuwe test afspraaak voor half juli gemaakt.
Maar vorige week had zoontje koorts, spugerig, diarree, uitslag. Typisch een virus ook volgens de huisarts dus nog geen zorgen.
Maar sinds afgelopen donderdag is ie niet echt ziek, wel iets hangerig en heeft ie wisselende koorts, het hoogst in de middag. Zo 38.5 maximaal, de rest van de dag hoog in de 37.
Ik word nu ongerust, nu 5 dagen koorts, zonder aanwijsbare oorzaak. Er heerst wel de zesde ziekte op de creche, dat begint met maximaal 5 dagen koorts en dan na de koorts vlekjes. Hij heeft geen rode kring of grote vlek.
Maar als die vlekken vd zesde ziekte niet snel komen en de koorts blijft, zouden jullie de test dan nog afwachten? En waarom wel/niet (ik altijd graag precies weten waarom).
En de behandeling. Hoe lang moet er behandeld worden na 4 weken potentiele besmetting? Welke medicijnen zijn in gebruik voor babies? De huisarts had het over 2 weken een middel met een D. Is dat voldoende?
Bedankt voor het lezen en alvast voor je antwoord,
Groeten Willemijn
1 mnd geleden volle teek bij baby 9mnd nu koorts
-
-
Re: 1 mnd geleden volle teek bij baby 9mnd nu koorts
Ik zou de test niet afwachten, stel dat het Lyme is, dan kun je het beste zo snel mogelijk behandelen! De testen zijn maar voor 50 % betrouwbaar, dus een negatieve test sluit Lyme niet uit. Een virusinfectie reageert overigens niet op behandeling met antibiotica.
Behandelplan voor kinderen onder de 9;
Voor kinderen < 9 jaar met erythema migrans (EM) of Borrelia-lymfocytoom wordt aanbevolen:
Eerste keuze: amoxicilline 50 mg/kg/dg in 3 doses PO (max. 3 dd 500 mg) gedurende 14 dagen.
Tweede keuze: azitromycine 10 mg/kg/dg in 1 dosis PO (max. 1 dd 500 mg) gedurende 5 dagen.
Bron; concept richtlijn Lymeziekte
Voor boven de 9 jaar is het eerste middel van keuze Doxycycline.
Sterkte!
Eus
P.S Indien je kindje antibiotica gaat krijgen; er is speciale probiotica voor kinderen; Orthiflor start.
Behandelplan voor kinderen onder de 9;
Voor kinderen < 9 jaar met erythema migrans (EM) of Borrelia-lymfocytoom wordt aanbevolen:
Eerste keuze: amoxicilline 50 mg/kg/dg in 3 doses PO (max. 3 dd 500 mg) gedurende 14 dagen.
Tweede keuze: azitromycine 10 mg/kg/dg in 1 dosis PO (max. 1 dd 500 mg) gedurende 5 dagen.
Bron; concept richtlijn Lymeziekte
Voor boven de 9 jaar is het eerste middel van keuze Doxycycline.
Sterkte!
Eus
P.S Indien je kindje antibiotica gaat krijgen; er is speciale probiotica voor kinderen; Orthiflor start.
De overwinning is
niet altijd voor de snelsten,
of de sterksten,
maar voor hen die volhouden
of de sterksten,
-
Bedankt voor je antwoord! Ik weet idd dat virussen niet reAgeren op AB. Nog een paar vragen:
En die behandeling voor de duur van zes weken waar ik hier over lees? Is dat achterhaald? Hoe zit het met de verschillende fases? Zit hij nog in de eerste fase?
En borstvoeding nog gelukkig, vorige week stond in de krant dat daar ook 700 soorten (darm)bacterien in zijn aangetroffen
Met goede bedoelingen...
Groeten,
Willemijn
En die behandeling voor de duur van zes weken waar ik hier over lees? Is dat achterhaald? Hoe zit het met de verschillende fases? Zit hij nog in de eerste fase?
er is speciale probiotica voor kinderen; Orthiflor startt
En borstvoeding nog gelukkig, vorige week stond in de krant dat daar ook 700 soorten (darm)bacterien in zijn aangetroffen

Groeten,
Willemijn
-
De genoemde termijn van 14 dagen is volgens de Nederlandse CBO-richtlijn. Er zijn andere richtlijnen, naar mijn mening beter, met daarin langere behandelduur.
Ik vind de richtlijn van de Deutsche Borreliose Gesellschaft erg duidelijk, hier vind je ook de antwoorden op je vragen;
(vroege fase, minimaal 4 weken behandelen met hogere dosis Amoxy). Lees; http://www.borreliose-gesellschaft.de/T ... elines.pdf
Ik vind de richtlijn van de Deutsche Borreliose Gesellschaft erg duidelijk, hier vind je ook de antwoorden op je vragen;
(vroege fase, minimaal 4 weken behandelen met hogere dosis Amoxy). Lees; http://www.borreliose-gesellschaft.de/T ... elines.pdf
De overwinning is
of de sterksten,
of de sterksten,
-
hoi hoi,
misschien is een pcr urine test wat voor je die kun je via Pro health laten doen,
weet niet of dat mogelijk is voor je om urine van de baby op te vangen?
dan hoeft er geen bloed geprikt te worden, maar ja zal lastig zijn mss????
groetjes marina
misschien is een pcr urine test wat voor je die kun je via Pro health laten doen,
weet niet of dat mogelijk is voor je om urine van de baby op te vangen?
dan hoeft er geen bloed geprikt te worden, maar ja zal lastig zijn mss????
groetjes marina
-
Ik weet niet, hoe betrouwbaar de PCR-urine is. Bij mij was deze negatief en de rest van de onderzoeken (Elisa, Blot, PRC-bloed) positief. Als er al verder getest moet worden, dan heeft volgens mij een LTT de voorkeur.
De overwinning is
of de sterksten,
of de sterksten,
-
eus schreef:Ik weet niet, hoe betrouwbaar de PCR-urine is. Bij mij was deze negatief en de rest van de onderzoeken (Elisa, Blot, PRC-bloed) positief. Als er al verder getest moet worden, dan heeft volgens mij een LTT de voorkeur.
wat ik weet is dat de pcr-urine betrouwbaar is binnen het jaar!
anders mss even zelf bellen, die kunnen het goed uitleggen.
-
Aha, ik zat ruimschoots buiten het jaar!
De overwinning is
of de sterksten,
of de sterksten,
-
marina-marina schreef:misschien is een pcr urine test wat voor je die kun je via Pro health laten doen
Impliceert jouw keuze voor testen dat je nu nog niet (op basis van symptomen) zou behandelen?
groeten Willemijn
-
willemyn schreef:marina-marina schreef:misschien is een pcr urine test wat voor je die kun je via Pro health laten doen
Impliceert jouw keuze voor testen dat je nu nog niet (op basis van symptomen) zou behandelen?
groeten Willemijn
hoi willemijn,
als je arts zou mee willen werken had ik denk ik zelf wel gestart met AB (antibiotica)
mijn hond is afgelopen weekend gebeten door 3 teken,
ik heb de keus gemaakt om te beginnen met AB voor 3 weken,
maar of een huisarts hier aan mee werkt is weer een ander verhaal!
heb je de teek nog bewaard? anders mss een optie om het op te sturen om
het te laten testen, en weet je of hij 6 of 8 pootjes heeft?
want als het er 6 waren dan hoef je je niet druk te maken, want een teek in dat
stadium is nog niet besmet als hij 6 pooten heeft!
het is nu jammer dat je niks weet want zo kan het zich allleen maar verder uitbreiden omdat er door artsen eerst een positieve test moet zijn of kring, en die treedt niet in alle gevallen op!!!
echt een tip voor iedereen let op of het 6 of 8 pootjes heeft!!!!!!