Lyme?

Vragen, informatie en discussie over kinderen en de ziekte van Lyme.
Sabine77

Lyme?

Berichtdoor Sabine77 » Wo 4 Sep 2013 21:26

Hallo allemaal,

Bij mijn zoontje van 7 is een kring op zijn bil verschenen, die veel lijkt op een EM. De kring is van binnen wat lichter en enigszins rood aan de buitenkant. Daarbij is hij in een paar dagen wat groter geworden. De kring is nu echter aan het vervagen. We zijn inmiddels naar 2 artsen geweest en beide schrijven niet direct AB voor, maar willen over ongeveer 3 weken bloedonderzoek doen. Wat hierbij meespeelt is, dat mijn zoontje diverse malen in bossen is geweest waar teken voor kwamen en in ieder geval tweemaal is gebeten de afgelopen 3 maanden. Op deze plek hebben wij echter geen teek gezien. De plek zit op zijn bil, dus wanneer er inderdaad een teek heeft gezeten, kan dit maar heel kort zijn geweest. Ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven! Is dit Lyme of is er een andere huidaandoening die lijkt op een EM en dus verdwijnt? Kan er sprake van Lyme zijn als een teek maar heel kort op de huid heeft gezeten? Lyme is niet altijd in een bloedonderzoek terug te zien, hoe komen we er dan wel achter of er sprake is van Lyme? Wat denken jullie is er sprake van Lyme bij mijn zoontje?

Hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Groetjes Sabine

Marlene

Re: Lyme?

Berichtdoor Marlene » Wo 4 Sep 2013 21:37

Foto nemen!

Sabine77

Berichtdoor Sabine77 » Ma 9 Sep 2013 22:15

Marlene schreef:Foto nemen!

Dat las ik ook Marlene, maar de plek was inmiddels bijna verdwenen, op dat moment. Hij heeft er enkele dagen gezeten. Toch bloedonderzoek?

Angel239

Berichtdoor Angel239 » Ma 9 Sep 2013 23:11

Ik zou voor de zekerheid een bloedtest laten doen!

eus

Berichtdoor eus » Ma 9 Sep 2013 23:18

Bij mijn zoontje van 7 is een kring op zijn bil verschenen, die veel lijkt op een EM. De kring is van binnen wat lichter en enigszins rood aan de buitenkant. Daarbij is hij in een paar dagen wat groter geworden. De kring is nu echter aan het vervagen. We zijn inmiddels naar 2 artsen geweest en beide schrijven niet direct AB voor, maar willen over ongeveer 3 weken bloedonderzoek doen. Wat hierbij meespeelt is, dat mijn zoontje diverse malen in bossen is geweest waar teken voor kwamen en in ieder geval tweemaal is gebeten de afgelopen 3 maanden. Op deze plek hebben wij echter geen teek gezien. De plek zit op zijn bil, dus wanneer er inderdaad een teek heeft gezeten, kan dit maar heel kort zijn geweest. Ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven! Is dit Lyme of is er een andere huidaandoening die lijkt op een EM en dus verdwijnt? Kan er sprake van Lyme zijn als een teek maar heel kort op de huid heeft gezeten? Lyme is niet altijd in een bloedonderzoek terug te zien, hoe komen we er dan wel achter of er sprake is van Lyme? Wat denken jullie is er sprake van Lyme bij mijn zoontje?

Een test kan pas na 8 weken en de testen, zoals gebruikt worden in de ziekenhuizen zijn slechts voor 50 % betrouwbaar. Met andere woorden; ook al test je zoontje negatief, dan kan hij toch besmet zijn met Lyme.

Een EM hoeft niet te verschijnen op de plaats waar je een tekenbeet gehad hebt maar kan ook op een andere plaats opkomen.

Ook als een teek kortstondig op de huid vastgezeten heeft, kan er een besmetting optreden. De 24 uurs grens is zeer omstreden!

De enige test, die mogelijk op dit moment uitsluitsel kan geven, is een zgn. LTT-test. Ook hierbij sluit een negatieve test Lyme niet uit maar deze LTT is vele malen gevoeliger dan de Elisa van de huisarts... Nadeel; veelal wordt deze niet vergoed door de zorgverzekeraar...
De overwinning is
niet altijd voor de snelsten,
of de sterksten,
maar voor hen die volhouden

Terug naar “Kinderen en Lyme”