Zoontje van 1 heeft Lyme en meerdere EM's

Vragen, informatie en discussie over kinderen en de ziekte van Lyme.
afrikaantje

Zoontje van 1 heeft Lyme en meerdere EM's

Berichtdoor afrikaantje » Wo 20 Nov 2013 10:04

Vorige week hebben we gehoord dat ons zoontje van 1 jaar door een tekenbeet Lyme heeft gekregen. Nadat de huisarts had verteld dat er niets aan de hand was (waarschijnlijk last van wat eczeem) zijn we in het weekend naar de huisartsen post geweest om een andere arts ernaar te laten kijken. Deze heeft ons zoontje gelijk aan de AB gezet aangezien zijn beentjes en armpjes intussen helemaal onder de rode vlekken met kringen zaten. Hij had wel 4 of 5 kringen en verder gewone rode plekken. Nu is er hele weinig te vinden over meerdere kringen (multiple EM). Weet iemand of dit dan ook erger / al in een verder stadia is dan dat je gewoon 1 rode kring ziet?

Omdat ons zoontje nog zo klein is heeft hij een lichte AB kuur gekregen, maar ik ben benieuwd of dit dan wel genoeg gaat zijn. Iemand die hier ervaring mee heeft? Weet misschien iemand ook een website waar je meer info krijgt over de ziekte bij kleine kinderen of babies. Ze praten altijd over verschijnselen die een kind kan uitleggen maar de mijne kan nog niet praten …. er staat heel weinig beschreven over een klein kindje met Lyme.

Josie

Re: Zoontje van 1 heeft Lyme en meerdere EM's

Berichtdoor Josie » Wo 20 Nov 2013 14:16

Och wat zielig voor zo'n ukkie.
En voor de ouders.

Er is veel verschil tussen huisartsen.

Je hebt logischerwijs veel vragen.
Ik weet geen website met informatie speciaal voor baby's of peuters.
Is het een idee om contact op te nemen voor een 'third' opinion met een lyme arts? Zie het lijstje elders op het forum. En een dermatoloog?
Is er ook bloedonderzoek gedaan?

Een lage dosis ab lijkt me voor een peuter meer dan genoeg om van te herstellen.
Ik heb niet eerder gehoord van meerdere EM's. Een EM komt alleen in het begin, na de beet. Misschien meerdere teken? Of teken en muggen?

Kunnen jullie je vinden in de diagnose? Zijn symptomen? Hadden jullie jezelf en/of de buggy ook gecheckt op teken? Huisdieren? Achtertuin?

Josie

joorn

Berichtdoor joorn » Wo 20 Nov 2013 14:21

Kijk eens hier;
http://www.lymevereniging.nl/main.php?id=36

Meerdere EM-huiduitslagen tegelijk of terugkerende EM- huiduitslagen zijn beschreven.
Vergelijk eens foto's van een EM met de plekken van jullie kindje
Zoveel plekken als jullie kindje kan een allergische reactie zijn ? Mijn zoon was ook eens als pukkie door een mug gestoken en de volgende dag zat zijn hele armpje onder de bulten

Fynn

Berichtdoor Fynn » Do 21 Nov 2013 9:09

Afrikaantje,

Wat vreselijk voor jullie zoontje en jullie zelf!

Ik zou je willen adviseren om contact op te nemen met de Stichting Tekenbeetziekten.

Zie hier: http://www.tekenbeetziekten.nl/kinderen-en-jongeren/

ouders@tekenbeetziekten.nl

Sterkte!!

afrikaantje

Berichtdoor afrikaantje » Do 21 Nov 2013 10:41

Bedankt voor jullie reacties (en meeleven) !

Mijn zoontje knap echt met de dag op. Hij zit nu bijna een week aan de AB en is een stuk vrolijker dan voorheen. De EM plekken zijn intussen bijna verdwenen. Mijn vraag is nu of dat dan ook aangeeft dat de ziekte ook verdwijnt? Op internet lees je overal dat de bloedtest niet echt heel duidelijk is en dat het meestal niet meer helpt als je eenmaal AB hebt gehad. Zouden jullie de bloedtest nog wel laten doen na de 8 weken?

@Fynn, bedankt voor de link naar tekenbeetziekte.nl Daar staat inderdaad wel veel en duidelijk beschreven.

Is het echt zo dat het nu gewoon afwachten is en hopen dat hij niet ziek wordt of andere verschijnselen krijgt? Is er niets wat kan bewijzen dat de AB heeft geholpen en dus de infectie weg is?

RoelA

Berichtdoor RoelA » Do 21 Nov 2013 12:52

Een bloedtest heeft weinig zin. Je zoontje heeft duidelijk de ziekte van Lyme, en die onbetrouwbare bloedtest over 8 weken gaat daar niets aan veranderen.
Het is in ieder geval een goed teken dat de antibiotica aanslaat. Zekerheid dat de infectie weg is krijg je nooit. Sterker nog, de bacterie zal waarschijnlijk altijd latent in zijn lichaam aanwezig blijven.
Het enige wat je nu kunt doen is voldoende behandelen zodat zijn immuunsysteem weer de overhand krijgt en dan is het afwachten.

Tulipano

Berichtdoor Tulipano » Do 21 Nov 2013 14:13

Hallo Afrikaantje,

Allereerst wens ik jullie zoontje beterschap en hoop ik dat hij er weer helemaal bovenop komt.
Maar misschien zouden jullie de misstand van jullie huisarts ergens kunnen melden. Er zijn namelijk tal van patiënten die hetzelfde hebben meegemaakt en het is in het belang van de Lymepatiënten en van de kinderen, dat deze misstanden ergens worden geregistreerd. Misschien kunnen jullie dit doorgeven aan de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie http://www.npcf.nl/
(Stichting de Ombudsman schijnt niet meer te bestaan).

Groetjes :wink:

eus

Berichtdoor eus » Do 21 Nov 2013 14:20

Informeer dan direct de nationale kinderombudsman ook en de inspectie gezondheidszorg!

http://www.nationaleombudsman.nl/vraag- ... rombudsman

Je kunt wel een klacht indienen bij het tuchtcollege tegen je huisarts maar dat is een moeizaam en tijdsrovend traject.
De overwinning is
niet altijd voor de snelsten,
of de sterksten,
maar voor hen die volhouden

Josie

Berichtdoor Josie » Do 21 Nov 2013 14:37

Fijn te horen dat het weer wat beter gaat.

Roel schreef:
Je zoontje heeft duidelijk de ziekte van Lyme

Dit kan je naar mijn idee in dit geval niet duidelijk diagnosticeren. Er is naar mijn idee alleen een grote waarschijnlijkheid.

afrikaantje schreef:
Zouden jullie de bloedtest nog wel laten doen na de 8 weken?

Ja absoluut. Met in het achterhoofd dat er een reeële kans is op vals-negatief. Als de uitslag van in ieder geval de IgG positief is dan heb je behoorlijke duidelijkheid.
Je kan dan hiermee de eerste huisarts confronteren. Aanklagen heeft denk ik weinig zin.
Ook weet je dan voor de toekomst dat jullie zoontje Lyme heeft gehad. Lijkt mij belangrijk.

Josie

eus

Berichtdoor eus » Do 21 Nov 2013 15:20

Heb je al foto's van de plekken gemaakt??
De overwinning is
niet altijd voor de snelsten,
of de sterksten,
maar voor hen die volhouden

Terug naar “Kinderen en Lyme”