Zoontje van 1 heeft Lyme en meerdere EM's

Vragen, informatie en discussie over kinderen en de ziekte van Lyme.
RoelA

Re: Zoontje van 1 heeft Lyme en meerdere EM's

Berichtdoor RoelA » Do 21 Nov 2013 18:11

Josie schreef:Dit kan je naar mijn idee in dit geval niet duidelijk diagnosticeren. Er is naar mijn idee alleen een grote waarschijnlijkheid.
Josie

In dit geval is het gewoon overduidelijk. Een EM = ziekte van lyme. Zelfs de beperkte IDSA / CDC / CBO richtlijnen zijn het daar over eens.

eus

Berichtdoor eus » Do 21 Nov 2013 19:39

n dit geval is het gewoon overduidelijk. Een EM = ziekte van lyme. Zelfs de beperkte IDSA / CDC / CBO richtlijnen zijn het daar over eens.

Ik ben het met je eens, dat een EM ziekte van Lyme is maar of het in dit geval om multipel EM gaat, dat kunnen wij op afstand in ieder geval niet vaststellen. Dat weet je pas 100 % zeker na een PCR.
De overwinning is
niet altijd voor de snelsten,
of de sterksten,
maar voor hen die volhouden

Josie

Berichtdoor Josie » Do 21 Nov 2013 20:18

@Roel, ja een EM betekent zeker Lyme.

En de 2de huisarts stelde reeds die diagnose.
Wat ik me zat af te vragen was waarom zit dit arme kereltje helemaal onder de rode vlekken en kringen?
Dit kan voor zover ik heb gelezen uit wetenschappelijke bronnen wijzen op een directe reactie op de beet zelf, zonder een Lyme-EM te zijn. Het zou daarnaast ook een andere infectie kunnen zijn. Wij hebben de vlekken en kringen niet gezien. Dit alleen even ter info, ik ben niet uit op een discussie.

Ik ben in ieder geval blij dat de 2de huisarts adequaat gehandeld heeft en dat de behandeling aanslaat.

Josie

eus

Berichtdoor eus » Do 21 Nov 2013 20:33

Ik ben in ieder geval blij dat de 2de huisarts adequaat gehandeld heeft en dat de behandeling aanslaat.

Dat is absoluut het belangrijkste! Niets erger dan er later achter komen, dat je een ziekte hebt opgelopen, die je niet had op hoeven lopen, als de arts adequaat gehandeld had!
De overwinning is
niet altijd voor de snelsten,
of de sterksten,
maar voor hen die volhouden

Tulipano

Berichtdoor Tulipano » Do 21 Nov 2013 21:40

Josie schrijft: Wat ik me zat af te vragen was waarom zit dit arme kereltje helemaal onder de rode vlekken en kringen?

Onder de rode vlekken/kringen zitten is mogelijk een atypische vorm van een Erythema Migrans.
Klik even op onderstaande link en zie vijfde rij (laatste foto) en negende rij (een-na-laatste foto):

https://www.google.nl/search?q=afbeeldi ... 67&bih=501

Het is schrijnend dat veel huisartsen zich nog steeds blind staren op de klassieke EM, te weten de grote rode kring met centraal een rode kern. Dat hoeft dus helemaal niet zo te zijn. Misschien doet het RIVM er goed aan om van bovenstaande link de atypische EM's op een kamerbreed poster af te drukken en huisartsen te verplichten om 'm in hun praktijk aan de muur te spijkeren.

Trouwens, in aansluiting op wat Eus eerder schreef over het laten uitvoeren van een PCR; onderstaande studie wees uit dat patiënten met een atypische EM's een negatieve antilichamentest scoorden en een positieve PCR.

viewtopic.php?f=8&t=8161
Laatst gewijzigd door Tulipano op Do 21 Nov 2013 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Foetsie

Berichtdoor Foetsie » Do 21 Nov 2013 22:00

Ik heb wel eens meerdere EM's gezien bij iemand die drie weken voor die tijd door een teek was gebeten bij haar ouders thuis.
Ze zaten op haar been, hele grote rode ovale kringen waren het geworden na 3 weken tijd.
Nadat ze er mee naar de huisarts was gegaan, kreeg ze meteen voor 3 weken antibioticum.
Haar huisarts zag meteen dat het van een tekenbeet kwam.
Ik heb de kringen ook gezien.
Ze begonnen boven bij haar dijbeen, tot onder haar knie en nog lager, ze waren helemaal uitgerekt.
Het waren er een stuk of 3, maar duidelijk nog steeds meerdere EM's.

Afrikaantje, mag ik eens vragen welke AB je kindje heeft gekregen?

afrikaantje

Berichtdoor afrikaantje » Do 12 Dec 2013 13:53

Beste allemaal,

Bedankt voor jullie reacties! Mijn zoontje is intussen al weer ene twee weekjes van da AB af (amoxicilline) en het gaat goed. De plekken zijn helemaal weg. Hij had echt meerdere rode kringen en daarnaast ook gewoon rode vlekken. Dus het was ene combinatie van meeerdere EM's (ik had ook een paar weken eerder 2 teken bij hem eruit gehaald) en de rest was waarschijnlijk gewoon een extra huid reactie op de ziekte. Gelukkig heeft hij nu weer zijn eigen lekkere baby huidjes ;-)

Ik twijfel er nog een beetje over om de bloedtest te laten doen aangezien ik bang ben dat als ik hem doe en de test is negatief (wat veel voorkomend is als de ziekte alsnog wel in het lichaam zit). dat de huisarts dan wel als ik bij haar kom terug kan grijpen op de test die toch echt aangaf dat alles weg was en dat ik dan helemaal geen voet meer heb om op te staan. Terwijl de ziekte dan toch misschien gewoon nog wel in zijn lichaam zit. Het is nu denk ik maar gewoon afwachten en hopen dat hij niet weer ziek wordt of andere symptomen gaat vertonen…

@Eus, wat is een PCR?
@Tullipano, ik ben niet zo van het aanklagen of melden van de fouten van een huisarts… we twijfelen er wel over om een andere huisarts te zoeken. Eentje waar we wat meer vertrouwen in hebben.

Tulipano

Berichtdoor Tulipano » Do 12 Dec 2013 14:08

Hallo Afrikaantje,

Ik kan me voorstellen dat jullie na alle schrik niet zitten te wachten op het verspillen van energie in het aanklagen van de huisarts. Maar gaan zoeken naar een andere, betrouwbaardere arts is misschien geen overbodige luxe.

Ik adviseer jullie om ondanks het feit dat de plekken zijn verdwenen, jullie zoontje toch nog een poos goed in de gaten te houden. Mocht hij na verloop van tijd toch (weer) Lymeachtige klachten ontwikkelen, rapporteer dan alles op papier en vraag een verwijzing naar een kinderarts. Deze man zal jullie zoontje mogelijk opnieuw testen waarbij er in elk geval IGG antilichamen zouden moeten worden aangetroffen die wijzen op een oude, reeds doorgemaakte infectie.

Over de PCR;, dat is een test waarbij wordt gezocht naar het DNA van de Lymebacterie (Borrelia). Dat kan d.m.v. bloed, urine of weefsel. Belangrijk is dat de patient op het moment dat hij/zij deze test laat doen, min. 2 maanden lang geen bacterie-dodende middelen zoals antibiotica meer heeft gebruikt. Het is raadzaam om deze test te laten doen als je ondanks een negatieve of twijfelachtige serologische antilichamentest (Elisa & Western Blot) toch lymeachtige klachten hebt of blijft houden. Onderstaand lab voert deze test uit en het heeft diverse prikposten door Nederland:

http://www.prohealth.nl/medical/borreli ... _lyme.html

Hopelijk is het allemaal niet nodig en herstelt jullie zoontje volledig. In geval van twijfel kunnen jullie ook contact opnemen met:

http://www.tekenbeetziekten.nl/contact- ... stichting/

Deze stichting heeft een speciaal contactadres voor ouders.

Groetjes Afrikaantje en fijne feestdagen
:zwaaien:

Terug naar “Kinderen en Lyme”