Borrelia DNA in borstvoeding

Vragen, informatie en discussie over zwangerschap en de ziekte van Lyme.
vonneke

Borrelia DNA in borstvoeding

Berichtdoor vonneke » Ma 5 Jun 2006 11:42

Detection of Borrelia burgdorferi DNA by polymerase chain reaction in the urine and breast milk of patients with Lyme borreliosis*1

Bruno L. Schmidt1, , E. Aberer2, C. Stockenhuber1, H. Klade3, F. Breier3 and A. Luger1

1 From the Ludwig Boltzmann Institute for Dermato-Venerological Serodiagnosis, University of Vienna, Vienna, Austria
2 the Department of Dermatology, Division of Immunology, Allergy, and Infectious Diseases, University of Vienna, Vienna, Austria
3 the Division of General Dermatology, University of Vienna, Vienna, Austria

Received 24 October 1994; accepted 17 February 1995. ; Available online 20 January 2000.

Abstract
Current laboratory diagnosis of Lyme borreliosis relies on tests for the detection of antibodies to Borrelia burgdorferi with known limitations. By using a simple extraction procedure for urine samples, B. burgdorferi DNA was amplified by a nested PCR with primers that target the specific part of the flagellin gene. To control possible inhibition of the enzyme (polymerase), a special assay using the same primers was developed. We examined 403 urine samples from 185 patients with skin manifestations of Lyme borreliosis. Before treatment, B. burgdorferi DNA was detected in 88 of 97 patients with Lyme borreliosis. After treatment, all but seven patients became nonreactive. Six of these seven persons suffered from intermittent migratory arthralgias or myalgias, and one from acrodermatitis chronica atrophicans. Two of 49 control patients with various dermatologic disorders and none out of 22 presumably healthy persons were reactive in the PCR. In addition to urine, breast milk from two lactating women with erythema migrans was tested and also found reactive. Borrelia burgdorferi DNA can be detected with high sensitivity (91%) by a nested PCR in urine of patients with Lyme borreliosis. In addition, this test can be a reliable marker for the efficacy of treatment.

http://tinyurl.com/q5geh

Je zelfbeeld bepaalt vaak de grenzen
van wat je als individu kunt bereiken.

Afbeelding

Niek

Re: Borrelia DNA in borstvoeding

Berichtdoor Niek » Zo 9 Jul 2006 19:03

Vonneke schreef:We examined 403 urine samples from 185 patients with skin manifestations of Lyme borreliosis. Before treatment, B. burgdorferi DNA was detected in 88 of 97 patients with Lyme borreliosis. After treatment, all but seven patients became nonreactive.

(sorry voor off-topic reaktie op het bovenstaande)

Dit klinkt interessant, omdat er momenteel geen goede methodes zijn om de voortgang van een Lyme behandeling te meten, en dit resultaat klinkt heel duidelijk (specifiek). Doorgaans lees ik dat de PCR reactie erg onbetrouwbaar is voor aantonen van Lyme. Heeft iemand hier meer informatie over?

hierop aansluitend: mij viel op dat in de paar maanden dat de Lyme verschijnselen bij mij veel erger werden, ik enkele dagen per maand (ongeveer - overeenkomend met het cyclisch patroon in de Lyme) een typisch luchtje in de urine rook dat ik nooit eerder ben tegengekomen.
Na het starten van een IV AB behandeling met ceftriaxon rook ik dit dagelijks en na ongeveer 3 weken behandeling was het luchtje zo goed als verdwenen. Het leek voor mij op de geur van sommige anaerobe bacterieen (voor wie dat niets zegt: een beetje zoals de geur na eten van asperges), en zou kunnen samenhangen met de Lyme bacterie (afbraakprodukten / herxheimer reakties ?).

Mijn neuroloog had dit wel eens vaker gehoord, maar wist niet of het een algemeen verschijnsel is. Zijn er meer Lyme patienten die dit herkennen?
Als het vrij algemeen is zou het de moeite waard zijn om te onderzoeken, want dan zou je zo wellicht relatief simpel de afbraak van de bacterie en dus het effekt van de behandeling kunnen volgen. Het is maar een idee maar wie weet ?

vonneke

Berichtdoor vonneke » Zo 9 Jul 2006 19:22

een typisch luchtje in de urine rook dat ik nooit eerder ben tegengekomen.
Zijn er meer Lyme patienten die dit herkennen?

Ja dit is herkenbaar. Debby heeft het heel sterk. En nu ze alweer een tijdje geen AB neemt is het veel erger geworden. We hebben dat toevallig afgelopen vrijdag nog bij de dokter besproken.

Je zelfbeeld bepaalt vaak de grenzen
van wat je als individu kunt bereiken.

Afbeelding

RobertF

Berichtdoor RobertF » Zo 9 Jul 2006 21:40

Ik heb 21 dagen Rocephin 2gr gehad, zonder succes. later werd een bartonella coinfectie op mijn eigen aandringen vastgesteld. Volgens Kuiper komen coinfecties in nederland niet voor. Ben ik de uitzondering die de regel bevestigt of zijn er meer.
groet RobertF

September

Berichtdoor September » Zo 9 Jul 2006 22:09

Nou ik vind steeds meer en meer overeenkomsten.

Mijn urine heeft al jaren met enige regelmaat een aparte sterke lucht :evil: :evil: Niek

Robert wat betreft co-infecties, ik heb ook zitten denken om mij daarop te laten testen, maar ik ben ook erg bang voor een teleurstelling.

Ik heb heel erg last van pijn onder mijn voetzolen.
Of liever gezegd waar heb ik eigenlijk geen last van :?:

Shit :lol: het ging over borstvoeding
Artsen zijn maar leken op het gebied van teken

RobertF

Berichtdoor RobertF » Zo 9 Jul 2006 22:36

Hi FER
Ik denk dat coinfecties vaker voorkomen dan we denken, omdat de verschillende tekenstadia(larve, nimf, teek) bloedzuigen bij verschillende dieren.
Bartonelle geeft dezelfde verschijnselen als bij Lyme hoewel ikzelf erge pijn onder de voeten heb, vooral 'snachts en dan moeten ze koel zijn dus buiten de dekens anders is het niet uit te houden. Verder heb ik pijn en een opgezet gevoel in beide liezen. Daar zijn foto's en echo's van gemaakt en men weet niet wat het is. Juist zijn er weer een paar studies verschenen die hartproblemen aan tonen als gevolg van een Bartonella infectie.
Ik zou het zeker doen, is het niet zo, dan kun je het afhaken. Ikzelf heb mij op Bartonella, Ehrlichia en Babesia laten testen waarvan alleen de eerste duidelijk positief. Ik zie nu meer patienten die positief zijn op Bartonella omdat ze zich laten testen. Pro Health (€24) is goedkoper als Keulen(€69) voor bartonella henselae IgM en IgG.
groet RobertF

nicolien

Berichtdoor nicolien » Zo 9 Jul 2006 22:46

Ook ik heb een hele sterk ruikende en heel donkere urine.Vroeger was dat alleen smorgens maar nu heb ik als ik naar bed ga nog hele donkere urine.

Toevallig?

groetjes nicolien

Zoekende

Berichtdoor Zoekende » Zo 9 Jul 2006 23:02

Volgens Kuiper komen coinfecties in nederland niet voor. Ben ik de uitzondering die de regel bevestigt of zijn er meer.
groet RobertF

Ik zat op de grens (1:64) en valt volgens jouw eigen zeggen nog net in de categorie positief voor Bartonella-henselae IgG

September

Berichtdoor September » Zo 9 Jul 2006 23:12

Ik zou het zeker doen, is het niet zo, dan kun je het afhaken.

Robert betekent die uitdrukking, dat ik het dan vergeten kan?
Ik snap het niet.

Kijk Robert ik heb het heel lang moeilijk gehad dat mijn test zo laag was,
en nu telt p41 helemaal niet meer mee.
Vorig jaar stond er nog bij 41 dat het de eerste symptonen zijn van een verse borrelia.

Tja mijn kat ging altijd mee naar ons vakantiehuis :idea:

En wat je ook zegt, hartproblemen, de rest van mijn fam, 2 broers en 2 zussen mankeren niets aan het hart.

Ze hebben ook geen enge ziektes, alleen FeR is de klos.
En dan nu die aangezichtspijnen erbij brrrrrrrrrr.
Ik voel ook van alles onder mijn huid bewegen.

Nou ik hoop eerst maar eens lekker op vakantie te kunnen.
En ik ga lekker naar de Veluwe :cry: :cry:
Ik laat me niet lymen.

Hartelijke gr van FeR
Artsen zijn maar leken op het gebied van teken

RobertF

Berichtdoor RobertF » Ma 10 Jul 2006 9:10

Ik ken geen literatuur die problemen beschrijft bij de Elisa van Bartonella dus ga ik ervan uit dat de Elisa een hoge sensitiviteit heeft.
Bij de bepaling op Bartonella wordt alleen Elisa gedaan naar 1 genospecie B.henselae.
Mocht de uitslag negatief zijn dan is het met grote waarschijnlijkheid dat je geen Bartonella infectie hebt, dat bedoelde ik met afhaken(afvinken).
groet RobertF

Terug naar “Zwangerschap en Lyme”