Antistoffen bij baby's

Vragen, informatie en discussie over zwangerschap en de ziekte van Lyme.
vonneke

Antistoffen bij baby's

Berichtdoor vonneke » Do 3 Aug 2006 10:40

IgM:

This is the earliest of the antibodies to appear in response to an infection. It is produced in quantity. It is six times larger than the IgG antibody. Because of its size, this immunoglobulin does not cross the placenta. Since it cannot enter the fetus from the mother, any newborn that starts to make IgM antibodies against Lyme disease must be infected. However, a fetus exposed to Borrelia burgdorferi early in the pregnancy may never make an antibody response to the Lyme bacteria because the baby's immune system doesn't recognize it as foreign.

The second antibody we make after the IgM is the IgG antibody. This antibody takes four to eight weeks to form, and is gone in less than twelve months. It peaks at about six weeks. This antibody crosses the placenta, so an infected mother can pass this antibody to her child. An IgG antibody titer in a newborn does not have to mean active infection. It does mean the mother has had exposure, and the child must be carefully monitored for signs of the disease.

http://www.canlyme.com/labtests.html

Je zelfbeeld bepaalt vaak de grenzen
van wat je als individu kunt bereiken.

Afbeelding

RobertF

Berichtdoor RobertF » Do 3 Aug 2006 10:53

However, a fetus exposed to Borrelia burgdorferi early in the pregnancy may never make an antibody response to the Lyme bacteria because the baby's immune system doesn't recognize it as foreign.

Misschien dat dit een reden is dat patienten seronegatief zijn.
groet RobertF
Laatst gewijzigd door RobertF op Do 3 Aug 2006 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Danger

Berichtdoor Danger » Do 3 Aug 2006 11:41

Dit stukje zou dus op Jay slaan.
Alleen Jay heeft dus geen IgM ontwikkeld, waardoor ze zouden kunnen zeggen dat hij het niet heeft?
Maar aan zijn klachten te zien wel?
Hoe moet ik dit bovenstaande stukje interpreteren als het om Jay gaat?
Of is hij dan seronegatief voor de IgM, omdat hij het van mij heeft gekregen al vroeg in de zwangerschap?
Ik baal ervan dat ik het niet eerder geweten heb en hem niet meteen heb kunnen laten testen na de geboorte.

Jay:
juni 2005
Borrelia-burgd. IgG-AK (Elisa) 240 dus positief
Borrelia-burgd. IgM-AK (Elisa) negativ

Borr. -Westernblot IgG p41, p39, p34, p30, p29
Borr. -Westernblot IgM P41

Der Befund spricht fuer eine Borrelien-Infektion, wobei eine sichere Differenzierung zwischen einer spontan oder nach antibiotischer Therapie ausgeheilten und einer noch aktiven Infektion serologisch nicht moglich ist. Eine Verlaufskontrolle wird empfohlen.

september 2005

Borrelia-burgd. IgG-AK (Elisa) 170
Borrelia-burgd. IgM-AK (Elisa) negatief

Borr. -Westernblot IgG p41, p39, p34
Borr. -Westernblot IgM negatief

Befund im wesentlichen unveraendert gegenueber Vorserum.
Nur bei eindeutiger klin. Symptomatik spez. Therapie, ansonsten Verlaufskontrolle empfohlen.
Im falle einer bereits erfolgten Therapie ist in erster Linie die klin. Besserung als Kriterium fuer einen Therapieerfolg anzusehen.
Afbeelding
The show must go on
I'll face it with a grin
I'm never giving in

Martijn

Berichtdoor Martijn » Do 3 Aug 2006 13:43

Danger schreef:Hoe moet ik dit bovenstaande stukje interpreteren als het om Jay gaat?

Ik denk dat je er weinig mee kunt, omdat Jay al 3 jaar is.

Of is hij dan seronegatief voor de IgM, omdat hij het van mij heeft gekregen al vroeg in de zwangerschap?

Er zijn zoveel die alleen positief zijn voor IgG, dus je kunt moeilijk zeggen of er een speciale reden is dat Jay alleen IgG positief heeft.

Danger

Berichtdoor Danger » Do 3 Aug 2006 22:04

Ja, dat is zo.
Bij bloedafname was hij 2, idd al te oud om aan te tonen dat het in de zwangerschap is gebeurd.
Maar alleen IgG voor zo'n klein ventje vind ik vreemd, omdat je bij zo'n klein jongetje verwacht dat het om een recente infectie gaat, dat kan namelijk niet anders.

De infectioloog had toen zo'n verhaal als hierboven (als ik het goed begrepen heb en dat nu na een jaar goed onthouden heb) en zei toen dus dat Jay het niet heeft maar de banden van mij heeft, als het via mij zou zijn gekomen.
Later kwam ze hier op terug en zei dat Jay wel degelijk de ziekte van Lyme heeft, maar zelf gestoken is.
Dan is het toch vreemd dat hij op zijn jonge leeftijd geen IgM heeft?
Afbeelding
The show must go on
I'll face it with a grin
I'm never giving in

ogee Open

Berichtdoor ogee Open » Zo 3 Sep 2006 14:43

Danger,

Een goede kennis van mij had het ook van haar moeder gekregen toen ze nog in verwachting was. het is dus mogelijk. Na jarn en jaren van slechte gezondheid is ze er toch nog van af gekomen.

Als je er meer over weten wilt moet je het maar laten weten.

Ogee

Niek

Berichtdoor Niek » Ma 4 Sep 2006 12:14

Danger schreef:Later kwam ze hier op terug en zei dat Jay wel degelijk de ziekte van Lyme heeft, maar zelf gestoken is.
Dan is het toch vreemd dat hij op zijn jonge leeftijd geen IgM heeft?

het zou goed kunnen kloppen met recente onderzoeken die suggereren dat bij Lyme auto-immuniteit een rol speelt, zeg maar een programmeerfout van de afweer die door de Borrelia bacterie veroorzaakt wordt. We weten inmiddels ook dat zulke eigenschappen kunnen worden doorgegeven aan het nageslacht (bijv. epi-genetisch), dus zonder dat je de ziekteverwekker of de antilichamen zelf doorgeeft. Als dat het mechanisme is (ik zeg niet dat het zo is, het is niet meer dan een mogelijke verklaring) dan kom je er vermoedelijk net zo moeilijk vanaf als bij 'Late Lyme'.

vonneke

Berichtdoor vonneke » Vr 5 Jan 2007 8:41

Het is normaal dat een pasgeborene start terwijl de concentratie van IgG, dat via de placenta
van de moeder wordt verkregen, bij een voldragen zwangerschap gelijk is aan die van de moeder.
Het maternale IgG verdwijnt met een halfwaardetijd van 21 dagen; tegelijkertijd neemt het vermogen van het kind om zelf IgG te produceren toe.
Op de zuigelingenleeftijd is de periode tussen de 6e en de 18e maand kritisch: voorbijgaande hypogammaglobulinemie van de zuigeling treedt op wanneer het maternale mIgG verbruikt is en de eigen IgG-productie nog niet goed op gang is gekomen.
Een juiste interpretatie van de humorale immuunstatus van kinderen vereist daarom de beschikbaarheid en toepassing van correcte leeftijdsafhankelijke normaalwaarden voor de immunoglobulineklassen en IgG-subklassen.
http://www.homepages.hetnet.nl/~b1beuke ... steem.html

(De maternale immuniteit is de bescherming die een baby gedurende enkele maanden geniet omdat het kind via de placenta en via de biest beschermende antilichamen van de moeder heeft ontvangen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Maternale_immuniteit)

Je zelfbeeld bepaalt vaak de grenzen
van wat je als individu kunt bereiken.

Afbeelding

Terug naar “Zwangerschap en Lyme”