zwangerschap onderbreken vanwege Lyme

Vragen, informatie en discussie over zwangerschap en de ziekte van Lyme.
Liesbet

zwangerschap onderbreken vanwege Lyme

Berichtdoor Liesbet » Za 7 Jul 2007 21:06

6 weken na een tekenbeet heb ik een test laten uitvoeren. Ik wist dat de teek er te lang had gezeten. Na 8 dagen kreeg ik de uitslag: positief. Op die dag was ik 2 dagen over tijd. Het hele weekend met m'n partner in beraad gegaan en veel met mensen gepraat. Een zwangerschapstest bleek ook: positief. N.a.v. dit forum, en meerdere wetenschappelijke artikelen (vriend = wetenschapper en heeft makkelijk toegang), besloten wij om de zwangerschap af te breken. Doorslag gaf de erfelijke belastbaarheid die zowiezo aanwezig is (hartafwijkingen in de familie en bij mijn partner zelf, maar is bij hem functioneel).
Aankomende maandag eindigt de doxy-kuur. Op dinsdag a.s. zal hopenlijk de curettage plaats kunnen vinden (dan 14 dagen overtijd, pas als op een echo het embryo zichtbaar is wordt het verwijderd; op de betreffende kliniek werd 16 dagen als grens aangehouden). Om een evt. baarmoeder- of eileiderontsteking te voorkomen wordt vervolgens antibiotica voorgeschreven. Ik voel me nu al zo ontzettend slecht in de gehele buik, en zie daar zeer tegen op. Tegelijkertijd lees ik tegenstrijdige berichten: maandenlang antibiotica om die spirocheet uit het lichaam te krijgen (dat noem ik pas echt je eigen immuunsysteem lam leggen) tegenover "10 dagen kuur is genoeg wanneer je er op tijd bij bent" ... zoals ik). Ik zou graag alle voors en tegens willen lezen van mensen die ervaring hebben met bovengenoemde case.

Danger

Berichtdoor Danger » Za 7 Jul 2007 23:03

Wat rot voor je zeg :( .
Als je zwanger bent, hoe kort ook, het voelt al zo van jezelf, vind ik.

Jammer dat je dit hier niet eerder hebt geplaatst, want je had ook voor een andere AB kunnen kiezen, die wel mag als je zwanger bent.
Dan had je het niet af hoeven breken, mss.

Ik zou er zelf ook niet voor gekozen hebben om de zwangerschap af te breken, eerlijk gezegd.
Helemaal niet in het beginstadia van Lyme.

Voor wat er in jouw familie voorkomt met het hart e.d. , daar kan je erfelijkheidsonderzoeken voor laten doen, zodat je weet hoeveel kans je ongeveer hebt om dat door te geven.
Aan een zwangerschap zitten zoveel risico's dat er "iets" mis gaat of loopt, hoe klein ook. Ik geloof dat er met 1 derde van de zwangerschappen of geboorten wel "iets" mis is.

Als je nu dan toch kiest voor curettage, dan zou ik zeker ook kiezen voor een langere AB-kuur.
Anders blijf je in de toekomst voor het dilemma staan dat je Lyme aan je kinderen door kan geven.
Hoe hoog was de dosering van de doxy?

Welke testen zijn er gedaan?

Het is maar net hoe je het bekijkt over je immuunsysteem platleggen.
Als ik jou was, zou ik het nu maar goed aanpakken, zodat je geen chronisch patiënte wordt met alle klachten van dien.
Ik wilde (en vast velen met mij) dat ik meteen had geweten dat ik Lyme had en het waarschijnlijk nog goed behandelbaar was.

Er slikken zoveel mensen over de hele wereld langdurig AB voor verschillende ziekten of andere zware medicatie.

Nou ja, het is jouw keus.
Ik zou zeggen, lees goed alle info (wat je al gedaan hebt volgens mij) en maak je keus. Het is jouw leven.

Heel veel sterkte aankomende dinsdag. Het lijkt mij een vreselijke zware beslissing.
Afbeelding
The show must go on
I'll face it with a grin
I'm never giving in

Danger

Berichtdoor Danger » Za 7 Jul 2007 23:23

Nog even een aanvulling:
Lyme kan getriggert worden door stresssituaties en lichamelijke ongemakken.
Het lijkt mij dat de komende curettage voor beiden (kunnen) zorgen.

Ik zou echt nog eens goed nadenken over die 10 dagen doxy.
Ik zelf zou het daar nooit op gokken, het is de allerkortste duur uit de CBO-richtlijnen:
http://www.lymemed.nl/protocollen/schema.pdf

En ik kan er ook echt niet bij, waarom er in jouw geval niet voor een andere AB is gekozen, bv amoxicilline.
Afbeelding
The show must go on
I'll face it with a grin
I'm never giving in

annika

Berichtdoor annika » Zo 8 Jul 2007 11:45

jee ik weet niet zo goed hoe ik moet reageren, maar ik probeer het toch.
Wat vreselijk dat je net zwanger blijkt nu je ook lyme positief bent en wat dapper dat jullie ervoor gekozen hebben om de zwangerschap af te laten breken.
Zelf zou ik dat nooit gekund hebben denk ik, maar aan de andere kant : de kans dat je lyme overdraagt op je kindje is misschien ook aanwezig, dus wat is wijsheid.
Zelf hebben we na 2 jaar proberen en 1 missed abortion + 2 curettages de kinderwens opzij moeten zetten ivm Lyme, ik was al 9.5 jaar ziek.
Inmiddels 1.5 jaar later aan het klungelen, maar wat wil je na al die tijd.
Wat betreft AB, duur en soort heb ik weinig verstand van, maar wat ik hier overal lees is 10 dagen echt heel erg kort ... Misschien is het toch verstandig de site van lymenet en borreliose eens door te spitten en eventueel dingen uit te printen voor de arts.
Ik wens je heel veel sterkte voor de curettage, zowel lichamelijk als geestelijk. Geef het daarna ook de tijd, want het is niet zomaar iets, vanaf het moment dat je weet dat je zwanger bent en het is gepland/gewenst is het een stukje van jezelf.
Sommige mensen zeggen dat het toch nog maar zooo pril was, maar over het algemeen voelt dat voor de vrouw toch echt niet zo.
Verder heel veel succes met het Lyme verhaal, ik hoop dat je er goed en snel vanaf komt.

Groetjes Annika
Annika, 27, ziek sinds 1996

Danger

Berichtdoor Danger » Zo 8 Jul 2007 14:10

Er schoot mij nog een vraag te binnen.
Als je meteen wist dat de teek er te lang in had gezeten en je wist dat je hier ziek van kon worden, waarom dan 6 weken gewacht tot een test en niet meteen met AB begonnen?
Afbeelding
The show must go on
I'll face it with a grin
I'm never giving in

vonneke

Berichtdoor vonneke » Zo 8 Jul 2007 21:04

Hallo Liesbet

Wat de lyme betreft als die in de zwangerschap goed met AB wordt behandeld schijnt het volgens Burrascano e.a. geen gevolgen voor de baby te hebben:

he Lyme Disease Foundation in Hartford, CT had kept a pregnancy registry for eleven years beginning in
he late 1980s. They found that if patients were maintained on adequate doses of antibiotic therapy during
estation, then no babies were born with Lyme. My own experience over the last twenty years agrees with
his.

10 dagen Doxy is erg weinig, zeker als er pas 6 weken na de beet mee begonnen is. Dan heeft de bacterie al de tijd gehad om zich door het lichaam te verspreiden.

Maar ik begreep uit je verhaal dat je na de curretage ook weer AB krijgt. Weet je ook hoelang dat zal zijn en welke AB dat wordt ?

Het belangrijk je goed in te lezen in de lymematerie en dan zul je ook lezen dat 10 dagen Doxy bijna bij niemand voldoende blijkt te zijn. En goed in de gaten houden of je symptomen krijgt die bij lyme kunnen passen.

Heel veel sterkte deze week en natuurlijk daarna.

Groetjes,Yvonne

Je zelfbeeld bepaalt vaak de grenzen
van wat je als individu kunt bereiken.

Afbeelding

katja

Re: zwangerschap onderbreken vanwege Lyme

Berichtdoor katja » Wo 13 Mar 2013 0:23

Sjonge, wat heftig dit zeg. Was zelf 2 maanden zwanger toen ik hoorde dat ik lyme had.
De zwangerschap doorgegaan, heb daar nooit aan getwijfeld, inclusief 6 weken borstvoeding, toen zei mijn lijf Ho!
Dus aan de antibiotica. Ja, dat is laat, te laat. Mijn zoon wordt 12 jaar in oktober.
Heeft nergens last van vooralsnog, hou hem nauwlettend in de gaten uiteraard.
Maar kan zelf bijna niks meer... Invalidenkaart, lopen is een regelrechte pijnlijke ramp.
Wat is wijsheid?! Heb mijn hart gevolgd en daar geen spijt van en heb de consequenties nu.
Moeilijk, pijnlijk, maar gelukkig met dit manneke. Zal nooit oordelen over een ander zijn of haar keuzes. Wil alleen mijn ervaring eventjes delen. Rotziekte...
Warmte Groet

Rotterdam73

Berichtdoor Rotterdam73 » Ma 27 Mei 2013 17:56

katja schreef:Sjonge, wat heftig dit zeg. Was zelf 2 maanden zwanger toen ik hoorde dat ik lyme had.
De zwangerschap doorgegaan, heb daar nooit aan getwijfeld, inclusief 6 weken borstvoeding, toen zei mijn lijf Ho!
Dus aan de antibiotica. Ja, dat is laat, te laat. Mijn zoon wordt 12 jaar in oktober.
Heeft nergens last van vooralsnog, hou hem nauwlettend in de gaten uiteraard.
Maar kan zelf bijna niks meer... Invalidenkaart, lopen is een regelrechte pijnlijke ramp.
Wat is wijsheid?! Heb mijn hart gevolgd en daar geen spijt van en heb de consequenties nu.
Moeilijk, pijnlijk, maar gelukkig met dit manneke. Zal nooit oordelen over een ander zijn of haar keuzes. Wil alleen mijn ervaring eventjes delen. Rotziekte...
Warmte Groet

Hoi, welke vorm van lyme bleek je te hebben? Weet je of je lyme dna in de borstvoeding had?

Rotterdam73

Berichtdoor Rotterdam73 » Ma 27 Mei 2013 18:00

Liesbet schreef:6 weken na een tekenbeet heb ik een test laten uitvoeren. Ik wist dat de teek er te lang had gezeten. Na 8 dagen kreeg ik de uitslag: positief. Op die dag was ik 2 dagen over tijd. Het hele weekend met m'n partner in beraad gegaan en veel met mensen gepraat. Een zwangerschapstest bleek ook: positief. N.a.v. dit forum, en meerdere wetenschappelijke artikelen (vriend = wetenschapper en heeft makkelijk toegang), besloten wij om de zwangerschap af te breken. Doorslag gaf de erfelijke belastbaarheid die zowiezo aanwezig is (hartafwijkingen in de familie en bij mijn partner zelf, maar is bij hem functioneel).
Aankomende maandag eindigt de doxy-kuur. Op dinsdag a.s. zal hopenlijk de curettage plaats kunnen vinden (dan 14 dagen overtijd, pas als op een echo het embryo zichtbaar is wordt het verwijderd; op de betreffende kliniek werd 16 dagen als grens aangehouden). Om een evt. baarmoeder- of eileiderontsteking te voorkomen wordt vervolgens antibiotica voorgeschreven. Ik voel me nu al zo ontzettend slecht in de gehele buik, en zie daar zeer tegen op. Tegelijkertijd lees ik tegenstrijdige berichten: maandenlang antibiotica om die spirocheet uit het lichaam te krijgen (dat noem ik pas echt je eigen immuunsysteem lam leggen) tegenover "10 dagen kuur is genoeg wanneer je er op tijd bij bent" ... zoals ik). Ik zou graag alle voors en tegens willen lezen van mensen die ervaring hebben met bovengenoemde case.

Wat hwwft die vriend die wetenschappelijke artikelen kunnen vinden over lyme en zwangerschap?

Kan hij iets vinden over onbehandelde lyme na 20 jaar of dit dan nog effect op een zwangerschap zou kunnen hebben?
Het is dan immers allang uit het bloed. Ik zou het heel tof vinden als hij dat zou willen opzoeken voor mij.
Hopelijk hoor ik van je. Groetjes

Terug naar “Zwangerschap en Lyme”