Zou lyme bij man oorzaak zijn van miskraam bij de vrouw?

Vragen, informatie en discussie over zwangerschap en de ziekte van Lyme.
vdmale

Zou lyme bij man oorzaak zijn van miskraam bij de vrouw?

Berichtdoor vdmale » Di 23 Okt 2007 21:16

Misschien een rare vraag, maar voor ons is het allemaal erg onduidelijk en ook de artsen die we hierover gesproken hebben blijven vaag. Omdat de overdraagbaarheid niet duidelijk is, maken wij ons zorgen hoe de spermacellen eraan toe zijn. Misschien is het dna hiervan aangetast en gaat de celdeling na de bevruchting hierdoor toch fout???

Ik hoop dat er iemand hier meer over weet of weet waar we hiermee terecht kunnen.

In het kort ons verhaal. Mijn man heeft zo’n 3 jaar (misschien langer) de ziekte van Lyme. Onder behandeling geweest in streekziekenhuis en binnenkort moeten we naar het Radboud in Nijmegen. Veel klachten, gebruikt nu afwisselend antibiotica en Samento / burbur. Hij kan niet veel aan, zowel lichamelijk als geestelijk niet. Werkt halve dagen zo goed en zo kwaad als het gaat.
Al lange tijd willen wij dolgraag een tweede kindje en zijn daarvoor ook onder behandeling, sperma is diverse keren onderzocht en niet ‘echt’ goed (wat wij wijten aan Lyme), maar zwangerschap zou (niet makkelijk) mogelijk moeten zijn. Is dus tot 2x toe gelukt afgelopen 2 jaar, maar liep beide keren uit op een miskraam. Zie verder onze vragen/ongerustheid hierboven, omdat het voor mij als vrouw lichamelijk en geestelijk niet makkelijk is om te verwerken zijn we bang voor een volgende teleurstelling. Maar misschien is het toevallig… en heeft het dus niets met de Lyme van mijn man te maken….?

Kortom zijn er mensen met kennis/ervaring hierover? Heel graag horen wij meer!

marietje

Re: Zou lyme bij man oorzaak zijn van miskraam bij de vrouw?

Berichtdoor marietje » Di 18 Dec 2007 10:24

Het is al even geleden dat je je vraag stelde.Toevallig stuitte ik gisteren op dit stukje op http://www.borreliose.nl :

De overdracht van de Borrelia is eveneens bekend van moeder op kind en in traanvocht en moedermelk werden Borrelia aangetoond.Complicaties tijdens de zwangerschap van Lymepatiënten, vroeg geboorte en abortus zijn beschreven.

Misschien is er op die site wel meer over te vinden.

RobertF

Re: Zou lyme bij man oorzaak zijn van miskraam bij de vrouw?

Berichtdoor RobertF » Di 18 Dec 2007 13:11

Over de overdracht van de borrelia via het sperma en de invloed op de foetus is nauwelijks iets bekend. Wel is bekend dat geinfecteerde vrouwen een miskraam kunnen krijgen of dat geboorteafwijkingen kunnen plaats hebben bij Lymepatienten. Dr. Bach vond bij de helft van de mannelijke Lymepatienten de bacterie in het sperma. We weten van andere infectieziektes dat die tot miskraam kunnen leiden en dat infecties b.v. rode hond tijdens de zwangerschap tot blindheid bij de foetus kunnen leiden. Onze dochter werd met misvormingen geboren en ik was toen al besmet terwijl mijn vrouw zeer gezond leefde, niet roken, drinken, vegatarisch en veel sporten. De oorzaak is nooit vastgesteld maar persoonlijk denk ik dat het niet uitgesloten is dat mijn besmet sperma de oorzaak daarvan is geweest
groet RobertF

Terug naar “Zwangerschap en Lyme”