Behandeling met AB en kinderwens/zwangerschap

Vragen, informatie en discussie over zwangerschap en de ziekte van Lyme.
Mar1981

Behandeling met AB en kinderwens/zwangerschap

Berichtdoor Mar1981 » Di 5 Feb 2008 13:24

Beste mensen,
Wij hebben een kinderwens en ik heb chronische Lyme. Op dit moment word ik behandeld met Doxycyline, dit mag echter niet gebruikt worden tijdens de zwangerschap. En tijdens het gebruik van de Doxy mag ik dus ook niet zwanger wórden. Welke AB mogen wel gebruikt worden als behandeling tegen de Lyme tijdens zwangerschap en poging tot zwangerschap?
Alvast bedankt voor jullie antwoord

PS ik zit niet te wachten op negatief commentaar op onze kinderwens.

els

Re: Behandeling met AB en kinderwens/zwangerschap

Berichtdoor els » Di 5 Feb 2008 15:52

Dit lijkt mij een vraag die het beste door een arts beantwoord kan worden.
Bespreek ook met hem de mogelijke risico's die kunnen samenhangen met de zwangerschap en en gezond kind krijgen
Als je veel gelezen hebt op lymenet weet je ook vast dat er een risico is dat je kindje misschien met lyme geboren wordt.
Wat je besluit ook is, succes.
Els

Martijn

Berichtdoor Martijn » Di 5 Feb 2008 17:15

Mar1981 schreef:Welke AB mogen wel gebruikt worden als behandeling tegen de Lyme tijdens zwangerschap en poging tot zwangerschap?

Amoxicilline zou relatief veilig zijn tijdens zwangerschap. Alleen is het waarschijnlijk niet een al te goede AB als behandeling tegen Lyme. Dus voor jezelf is het waarschijnlijk niet optimaal.

Hoe lang neem je nu AB en hoe lang krijg je nog AB? In wat voor dosering krijg je de doxycycline?

Mar1981

Berichtdoor Mar1981 » Wo 6 Feb 2008 12:36

Bedankt voor jullie reacties.
Ik gebruik nu Doxycycline, twee maal 100 mg per dag. Dit heb ik in eerste instantie voorgeschreven gekregen voor een maand, maar de arts gaf al aan dat we moeten denken aan een uiteindelijke periode van een jaar of langer. De arts (alternatief arts) lijkt bereid mee te denken. Ik weet dat de dosering die ik krijg wordt beschouwd als te laag voor de behandeling van chronische Lyme en dat er studies zijn waaruit blijkt dat een dergelijke dosering zelfs schade aan kan richten in plaats van goed te doen, maar ik wilde het toch proberen.
Ik heb me inderdaad verdiept in de risico's van het krijgen van een kindje als je zelf Lyme hebt. Toch willen wij er heel graag voor gaan, dat besluit staat inmiddels (na een jaar wikken en wegen) vast.
Over een maand heb ik weer een consult bij de arts, ik zal dan ook met hem overleggen over een eventuele andere antibiotica.
Groetjes Mar

Mar1981

Berichtdoor Mar1981 » Di 4 Mar 2008 13:02

Even een update van mij.
De kinderwens gaat weer een paar maanden in de ijskast. Ik heb voor de komende drie maanden nog Doxy voorgeschreven gekregen en mag dus niet zwanger worden. Amoxicilline wilde de arts niet voorschrijven, dit omdat het veel slechter voor je darmen is dan Doxy en omdat de arts twijfelt aan het nut ervan.

annika

Berichtdoor annika » Ma 10 Mar 2008 22:52

wat moet het ontzettend moeilijk voor je zijn. Heel veel sterkte gewenst om dit vol te houden! Hopelijk gaan de maanden enigzins vlot voorbij!

Groetjes Annika
Annika, 27, ziek sinds 1996

Mar1981

Berichtdoor Mar1981 » Do 13 Mar 2008 15:52

Bedankt voor je reactie Annika! Ik hou mezelf maar voor dat het over een aantal maanden óók leuk is om zwanger te zijn, en dat er theoretisch nog tijd genoeg is, zelfs al zou het niet zo vlot lukken.. Maar ergens is een grens en op een gegeven moment zal ik dan ook willen stoppen met de doxy.
Hoe is het met jou/jullie kinderwens?

Nikki

Berichtdoor Nikki » Zo 24 Aug 2008 14:45

Hallo Mar,

Ik ben zelf ook onverwacht zwanger geworden, terwijl ik net een behandeling zat tegen de Lyme. Ik slikte ook langdurig doxy. Pas na twee maanden kwam ik er achter dat ik zwanger was, en al die maanden heb ik dus doxycycline gebruikt. Wat de gevolgen daarvan zijn is nog onduidelijk. Het is in ieder geval niet goed geweest. Maar tot nu toe kon men uit alle onderzoeken die we al hebben gehad, niets ernstig halen gelukkig. Ik ben nu 26 weken zwanger en met de baby gaat alles goed. Ik zelf kwakkel erg, maar moet toegeven dat het minder erg is dan dat ik had verwacht. Natuurlijk gaan de nodige klachten wel door, maar ik kan het best 'handelen' allemaal. Alleen het psychische stukje is er zwaar. Ook veel angst voor de toekomst en hoe het straks allemaal moet. Ik kan erg weinig namelijk. Daarnaast ben ik ook heel erg bang dat de Lyme overdraagzaam is op de baby zeg maar. Ik vraag me overigens af hoe jij daar tegenover staat, ik lees daar niets over terug in je verhaal.
Feit is wel dat ik doxy erg schadelijk is en dat we vanaf het begin, mede daarom, ook goed in de gaten zijn gehouden. Amoxycycline is niet effectie. Wel bij een blaasontsteking of zo, maar niet tegen de Lyme. Bovendien is het echt veel verstandiger om met alle medicatie te stoppen tijdens de zwangerschap. Ik zelf moest met 29 verschillende medicijnen stoppen en het is zwaar, maar voor de baby moet je het erg zeker voor over hebben. Heel veel succes en sterkte toegewenst.
Ziek vanaf tiende. Tig diagnoses gesteld (ME, FM...)waaronder Lyme. Nog geen juiste behandeling gehad / gevonden en op zoek naar hét antwoord en hét juiste medicijn!

Mar1981

Berichtdoor Mar1981 » Ma 13 Okt 2008 10:06

Hoi Nikki,
Ik zag je reactie nu pas, ben hier een tijdje niet geweest. Bedankt voor het vertellen van je verhaal hier, ik heb er wellicht iets aan als ik ooit zwanger raak. Ik heb inmiddels met mijn arts overlegd en afgesproken dat ik moet stoppen met de doxy zodra ik zwanger ben. Ik heb een regelmatige cyclus dus zou vroeg genoeg moeten merken dat ik zwanger ben. Ook moet ik van de arts iedere maand een zwangerschapstest doen, óók als ik wel ongesteld ben geworden want het komt nu eenmaal voor dat de vrouw wel een bloeding heeft, maar toch zwanger is. En met de doxy kun je maar beter niet te laat stoppen.
Zoals je inmiddels vast begrijpt, zijn wij dus al een aantal maanden 'bezig' voor onze kinderwens. Omdat we eerder al een tijd geen voorbehoedsmiddelen hebben gebruikt, zijn we in totaal al best lang bezig. Ik heb daarom inmiddels ook met de huisarts overlegd (mijn behandelend arts is niet de huisarts) over Lyme, doxy en zwangerschap en zij zei hetzelfde als mijn behandelend arts.
Je vraag je af hoe ik denk over de overdraagbaarheid van Lyme van moeder op kind. Ik heb gelezen over het risico maar ik acht het dusdanig klein dat het niet onze kinderwens in de weg staat. Natuurlijk zijn er mensen die daar anders over denken, ook hier op het forum. Ik heb daar geen problemen mee.
Wanneer ben je uitgerekend eigenlijk? Laat je hier weten hoe het met je gaat?
Groetjes Mar

Nikki

Berichtdoor Nikki » Ma 13 Okt 2008 13:55

Hoi Mar, bedankt voor je reactie.
Ik ben juist (onverwacht) zwanger geworden door waarschijnlijk de invloed van de doxy kuur op mijn andere medicatie en dus ook a.c. Maar daarbij zei men in mijn geval dat het nooit makkelijk zou zijn om zwanger te worden dus dat had ik ook al voor mezelf geincasseerd en geaccepteerd. Het leek me gezien mijn gezondheid en beperkingen ook beter om niet voor kinderen te kiezen en toen dit dus. Dat betekent niet dat ik er niet blij mee ben hoor. Maar het heeft heel lang geduurd om aan het idee te wennen en dingen te regelen voor als het er straks is. Ik zal meer hulp moeten hebben en dat gaat niet zo makkelijk. Ik heb maar weinig uren thuiszorg. Ik ben dus veel bezig geweest naar opvangnetjes zeg maar. Verder wist ik pas na 2 maanden dat ik zwanger was en toen slikte ik nog 30 soorten medicatie en ook hele zware. De zwangerschap heeft dus heel veel angst en zorgen met zich mee gebracht. Je weet nooit wat de invloed van die medicatie is (geweest). Ik ben daarop wel meteen gestopt, ook met de doxy. Ik kon overgaan op amoxy (dat werd pas veel later aangeboden), maar dat durfde ik niet meer aan. Ik wilde clean de zwangerschap door. Dat is heel erg zwaar geweest. Je bent ahw aan het afkicken en zonder medicatie veel pijn en andere klachten. Vooral nu de laatste weekjes zijn erg zwaar. Voel me goed ziek, ben uitgeput en heb veel pijn. Ik heb dan ook niet alleen lyme, maar wie weet zijn al mijn aandoeningen wel getriggerd door lyme...
Mijn lactatiedeskundige heeft veel voor mij uitgezocht en contact gehad met diverse artsen. De kans dat de kleine ook lyme heeft door mij is vrij klein. Ze zullen het meteen testen, maar goed, de Nederlandse testen hebben ook niet veel zijn. Dus borstvoeding is al helemaal geen probleem, want de kans op het overdragen is dan nóg kleiner. Bovendien zijn de afweerstoffen die je als moeder meegeeft aan je kind, veel belangrijker en veel meer overheersend. Ik heb hier ook andere verhalen gelezen waar ik me aanvankelijk enorm druk en angsitg over maakte, maar de meeste grondig onderzochte studies, zeggen het tegendeel. Het is ook alleen hierop, in Nederland, dat men er zo negatief over is. En ik begrijp die angst wel, maar je moet ook niet meteen van het negatiefste uitgaan. Het is nu eenmaal zo gegaan zoals het is gegaan en dat kun je niet meer terugdraaien. En ik kan me wel angstig maken over alles wat de kleine wel niet van mij mee zal krijgen, en dat is nogal wat wat zou kunnen, maar daar voel ik me ook niet beter door. Het grootste gedeelte van de zwangerschap was angst en zorgen voor mij. Nu wil ik toch proberen te genieten van de laatste loodjes, hoe zwaar dan ook. Zo'n kleintje krijgt die angst van de moeder ook met zich mee en dat wil je toch ook niet. Verder zijn er in het UMCG goed onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van de kleine en tot nu toe lijkt het goed. En dat is het belangrijkste. Ze zullen de kleine onder controle blijven houden en dus meteen ingrijpen wanneer nodig. Dat is voor mij heel geruststellend. Vraag is alleen of dat ook zo expliciet op Lyme zal zijn, want men is er over het algemeen toch heel sceptisch over. Maar ik moet ook weer zeggen dat ze mijn klachten, en dus de invloed op de kleine daarvan, ineens veel belangrijker nemen dan voor heen. Ik vraag me af of dat na de zwangerschap ook zo zal zijn. Maar belangrijker vind ik dat de kleine gezond zal zijn en niet die ellende van mij mee hoeft te maken.
Ik moet nog 5 weekjes....
Ziek vanaf tiende. Tig diagnoses gesteld (ME, FM...)waaronder Lyme. Nog geen juiste behandeling gehad / gevonden en op zoek naar hét antwoord en hét juiste medicijn!

Terug naar “Zwangerschap en Lyme”