lyme overdraagbaar

Vragen, informatie en discussie over zwangerschap en de ziekte van Lyme.
john

lyme overdraagbaar

Berichtdoor john » Wo 7 Jan 2009 20:58

hallo,

ik heb mijn vraag al eens gesteld maar ik hoop dit keer op meer reacties:

is lyme overdraagbaar van een man op zijn toekomstig kind???
m.a.w. is lyme via sperma overdraagbaar?

wie weet er iets van of waar kan ik er meer over te weten komen?

gr John

vonneke

Re: lyme overdraagbaar

Berichtdoor vonneke » Zo 11 Jan 2009 13:52

Hallo John

De borrelia is wel aangetroffen in sperma. Zie :

http://www.canlyme.com/sex.html

Maar er is niks over bekend of het op die manier dan ook overdraagbaar is.

Je zelfbeeld bepaalt vaak de grenzen
van wat je als individu kunt bereiken.

Afbeelding

john

Berichtdoor john » Za 17 Jan 2009 16:36

niemand anders ?????

Annie de Muis

Berichtdoor Annie de Muis » Za 17 Jan 2009 16:52

john schreef:niemand anders ?????

Ik hoor vaker van stellen dat ze vermoeden dat het overdraagbaar is. Er is alleen nooit 'bewijs' voor gevonden. Maar aangezien artsen, waarvan je afhankelijk bent voor voor artsen betrouwbare documentatie op dit vlak, vaak zelfs al het oorzakelijk verband tussen een tekenbeet en ernstige voor die arts 'onverklaarbare' klachten betwisten om de patiënt de verkeerde diagnose aan te praten en onverrichter zake naar huis te kunnen sturen lijkt me dat je beter het zekere voor het onzekere kunt nemen.

TheoA

Berichtdoor TheoA » Za 17 Jan 2009 21:17

Dat de man rechtstreeks via zaadcellen een besmetting doorgeeft aan een kind in wording, is biologisch gezien een onmogelijkheid.

Wat in theorie wel mogelijk is dat de man de moeder besmet. En die zou de besmetting - althans in theorie - weer door kunnen geven aan het embryo.

Het feit dat er zo weinig literatuur over is, geeft al een indicatie dat het toch vooral hypothesen zijn. In de praktijk wordt het zo goed als nooit waargenomen, dan wel het is niet aan te tonen.

Kortom, 100% zekerheid krijg je hier niet. Maar goed, het leven bestaat nu eenmaal uit onzekerheden. Als je alle risico's bij voorbaat wilt uitsluiten dan zou ik zeggen: begin er niet aan. Bedenk dan wel dat er naast Lyme nog tientallen andere risico's zijn waar je bij een geboorte mee te maken kunt krijgen.

marietje

Berichtdoor marietje » Za 17 Jan 2009 21:27

Wat in theorie wel mogelijk is dat de man de moeder besmet. En die zou de besmetting - althans in theorie - weer door kunnen geven aan het embryo.

Niet alleen in theorie. Er zijn er, ook hier op het forum die vermoedelijk al voor de geboorte zijn besmet of later via moedermelk..Het uiteindelijk percentage zal niet groot zijn, maar het valt zeker niet uit te sluiten.
Luctor et Emergo

Annie de Muis

Berichtdoor Annie de Muis » Za 17 Jan 2009 22:36

TheoA schreef:Dat de man rechtstreeks via zaadcellen een besmetting doorgeeft aan een kind in wording, is biologisch gezien een onmogelijkheid.

Hoezo? Kunnen borrelia niet meereizen in de bevruchtende spermacel? Of zou de spermacel daarmee dan te veel afgeremd worden om de concurrentie te verliezen? Zou borrelia niet los rond kunnen zwemmen in het sperma en de eicel bereiken?

Borrelia schijnt bij Willie Burgdorfer zelfs via urine van een proefkonijn langs zijn oog te zijn binnengekomen. Dit is alleen later door de 'tegenpartij' uit z'n dossier weggecensureerd, omdat dit niet paste in het voor de belanghebbende artsen wenselijke beeld dat de ziekte weinig besmettelijk zou zijn.

Chasz

Berichtdoor Chasz » Do 28 Mei 2009 19:00

Bij de stichting Saag en op de Lyme poli waar ik geweest ben zeggen ze dat het niet besmettelijk is.
Hier lees ik verhalen dat het simpelweg nog nooit onderzocht is. Nu kom ik dan even met een controversiele stelling. Die is ontstaan uit het feit dat ik ervan baal dat ik misschien nooit meer met een meisje kan zoenen of iets anders kan doen als het echt zo besmettelijk is als gezegd wordt. Natuurlijk baal ik er ook van dat er geen gedegen onderzoek gedaan wordt en men het tegendeel beweert terwijl er nog geen bewijs voor is. Eigenlijk vind ik dat volslagen absurd en ik overweeg dan ook een website te maken die dit onderwerp iig wat meer belicht.
De stelling is deze: als transmissie behalve via de beet van een teek, ook humaan kan plaatsvinden door traanvocht, sperma, moedermelk, speeksel en noem het maar op. En dat de Borrelia ook nog eens via vlooien, muggen, steekvliegen etc etc overgedragen wordt, dan kunnen we het denk ik zo langzamerhand wel zien als een van die virussen/bacterien die iedereen standaard al bij zich draagt en dus maakt het helemaal niets meer uit of je het veilig doet of niet. Als je het zelfs via deurkrukken kan krijgen dan zou echt de hele wereld het al moeten hebben/bij zich moeten dragen en dus hoef je ook niet meer voorzichtig te zijn. Zeker niet als de infectie al 30 jaar geleden officieel gedocumenteerd en gediagnostiseerd is. Dat terwijl er in oudere medische literatuur uit de vorige eeuw ook al dergelijke symptomen beschreven worden en de ziekte dus hoogstwaarschijnlijk al veel langer bestaat.

marietje

Berichtdoor marietje » Do 28 Mei 2009 20:55

Eigenlijk vind ik dat volslagen absurd en ik overweeg dan ook een website te maken die dit onderwerp iig wat meer belicht.

Waar denk je dan betrouwbare info over dit onderwerp vandaan te halen? Die is er niet of nauwelijks, vandaar dat er ook weinig antwoorden voorhanden zijn..

Mijn behandelend arts, die meer dan gemiddeld over Lyme weet zegt tegen lymepatienten met een kinderwens voorzichtig dat ze die beter kunnen uitstellen...
Luctor et Emergo

Annie de Muis

Berichtdoor Annie de Muis » Do 28 Mei 2009 23:53

Chasz schreef:Die is ontstaan uit het feit dat ik ervan baal dat ik misschien nooit meer met een meisje kan zoenen of iets anders kan doen als het echt zo besmettelijk is als gezegd wordt.

Ik zag pas een TV-programma over een AIDS-lijder die niet vervolgd werd voor het besmetten van zijn vriendin ondanks het bewust verzwijgen van zijn kwaal die hij al had voor hij haar leerde kennen. Men zou met dit soort zaken in de juridische wereld 'terughoudend' optreden.

Dus hoe je er ook mee omgaat, niemand zal je er op pakken, zelfs niet als er wel meer over bekend zou zijn.

Maar als je van haar dan op jouw beurt weer herpes of pfyffer oploopt zul je zelf weer minder snel van je Lyme afkomen.

't is maar wat je voorop stelt: Jouw en haar gezondheid, of kortstondig genot...

Terug naar “Zwangerschap en Lyme”