lyme overdraagbaar

Vragen, informatie en discussie over zwangerschap en de ziekte van Lyme.
Chasz

Re: lyme overdraagbaar

Berichtdoor Chasz » Vr 29 Mei 2009 0:34

Nou ja ik zou het dus niet doen. Anders zou ik er ook geen punt van maken. Sterker nog mijn ex en ik waren er zo bang voor dat het uitgegaan is tussen ons.
Kijk als het zo zou zijn zou het vervelend zijn maar zolang het dan nog algemeen bekend was of onderzocht was of er was erkenning voor dan zou ik het persoonlijk op de een of andere manier minder erg vinden omdat je er dan vanuit gaat dat er ook naar een oplossing gezocht gaat worden en je voelt je serieus genomen. Ipv dat iedereen in je omgeving vindt dat je een punt maakt van niets. Ja als ik alleen mezelf ermee zou hebben zou ik het niet zo erg vinden, maar hier heb je er ook andere mensen mee.
En nu vind ik het ergens niet verantwoord nee. Maar dat is natuurlijk niet zo maar even in je systeem te krijgen. Misschien dat ik zoenen wel aandurf maar ook daarover bestaat weer controverse. En waarom legt niemand uit waarom de bacterie niet in speeksel zou kunnen overleven of wel? Dat moet toch bekend zijn?Het is om niet goed van te worden. Ik kan me er toch wel boos over maken omdat ik iets vermoed wat eigenlijk bestwel belangrijk is en de gangbare mening is dat het niet kan terwijl deze gebaseerd is op niets in feite. Ja random meldingen van huisartsen oid. Dan denk ik echt, net als met de rest van de geluiden rondom Lyme waar meer aan de hand lijkt te zijn, hoe kan men dit negeren/niet onderzoeken? Hallooooooooooooo! :)

Maargoed, ik denk wel dat de Lymebubble in de komende jaren gaat barsten omdat steeds meer mensen het krijgen wie weet gaat het dan ineens hard. En een deel van me blijft wel denken dat als het echt zo besmettelijk was en het al sinds de 70's maar miss langer bestaat, dan zou iedereen het al dragen.

Bavianen kunnen zingen. Oh wacht het is nog nooit onderzocht, maar toch is het zo want het tegendeel is nog nooit bewezen. Ik hoop dat deze vergelijking klopt :lol:

Martijn

Berichtdoor Martijn » Vr 29 Mei 2009 1:11

Chasz schreef:Bavianen kunnen zingen. Oh wacht het is nog nooit onderzocht, maar toch is het zo want het tegendeel is nog nooit bewezen. Ik hoop dat deze vergelijking klopt :lol:

Zingende baviaan: http://www.youtube.com/watch?v=rPpzW7I5Q_g

Merel

Berichtdoor Merel » Vr 4 Dec 2009 9:54

dag allemaal,

Hoewel niet wetenschappelijk bewezen, twijfel ik er geen moment meer aan of lyme overdraagbaar is.
ikzelf ben 12 jaar geleden besmet door een tekenbeet, weet dit echter pas sinds een jaar.

Zowel mijn man en twee kinderen die ik in de afgelopen jaren heb gekregen zijn allemaal besmet. We hebben vorige week de uitslagen uit Keulen ontvangen. Mijn man en kinderen hebben nooit een tekenbeet gezien, mijn kinderen hebben beiden vanaf hun geboorte al verschijnselen die bij de ziekte passen.

In geval van een kinderwens zou ik dan ook heel goed nadenken wat ik zou doen.
Volgens mijn arts is de ziekte via slijmvliezen overdraagbaar. Ik heb daar meer mensen gezien die zeggen via hun partner besmet te zijn.

Ik vraag me nu dus ook af of ik tegen de kinderen moet zeggen dat ze geen snoepjes, kauwgum etc. uit hun mond aan anderen moeten geven (zoals kinderen dat doen)

Merel

Martijn

Berichtdoor Martijn » Vr 4 Dec 2009 16:39

Merel schreef:Hoewel niet wetenschappelijk bewezen, twijfel ik er geen moment meer aan of lyme overdraagbaar is.
ikzelf ben 12 jaar geleden besmet door een tekenbeet, weet dit echter pas sinds een jaar.

Zowel mijn man en twee kinderen die ik in de afgelopen jaren heb gekregen zijn allemaal besmet. We hebben vorige week de uitslagen uit Keulen ontvangen. Mijn man en kinderen hebben nooit een tekenbeet gezien, mijn kinderen hebben beiden vanaf hun geboorte al verschijnselen die bij de ziekte passen.

Merel,

Je maakt in je bericht geen onderscheid tussen de verschillende wegen van overdracht die misschien mogelijk zijn tussen mensen. Als overdracht van Borrelia burgdorferi (Bb) tijdens de zwangerschap van moeder op kind mogelijk is, dan betekent dat geenszins dat overdracht van Bb ook via seksueel contact mogelijk is, laat staan dat overdracht via speeksel (snoepje delen) of alleen al aanraken mogelijk is.

Verder is het zo dat veel mensen ongemerkt door teken worden gebeten, dus het argument dat iemand zich geen tekenbeet kan herinneren, sluit helemaal niet uit dat degene wel gewoon via een teek is besmet.

Waarop baseert jouw arts zich dat de ziekte via slijmvliezen overdraagbaar zou zijn? Blijkt dit uit wetenschappelijk onderzoek of is dit slechts een vermoeden/aanname van hem?

Wat betreft de testuitslagen van je man en kinderen: je man had geen enkele specifieke band bij de western blot, en je kinderen beide alleen p39. Wel had je dochter een positieve ELISA IgG.

De LTT-test was positief bij je man en zoon. Ik vind persoonlijk dat er van deze test nog teveel onduidelijkheid is over hoe betrouwbaar deze test is en hoe sterk het als aanwijzing geldt.

Ik zou toch willen aanraden voorzichtiger te zijn met het trekken van conclusies en dat geldt met name voor je arts. Ik zou bij je man en kinderen eerder spreken van: er is mogelijk sprake van Lyme en nu krijgen ze een proefbehandeling, dan heel stellig concluderen dat ze dus ook Lyme hebben en daarvoor moeten worden behandeld; laat staan stellig concluderen dat ze via jou Lyme moeten hebben gekregen, omdat ze nooit een tekenbeet hebben opgemerkt.

Terug naar “Zwangerschap en Lyme”