kruidenprotocol Stephen Buhner

Vragen, informatie en discussie over onconventionele diagnose- en behandelmethoden, en onconventionele opvattingen.
Niek

Re: kruidenprotocol Stephen Buhner

Berichtdoor Niek » Wo 23 Apr 2008 12:27

Ing schreef:Weet jij of dit vergelijkbaar is met de andere Resveratril? Want als ik zo lees op de site zijn er veel soorten.

het is niet identiek want (voorzover ik weet) niet gestandaardiseerd t.a.v. resveratrol inhoud; maar ook als de samenstelling varieert (natuurprodukt ...) heeft het toch mijn voorkeur, want gegarandeerd vrij van toevoegingen zoals fillers, bindmiddelen etc. waarvoor je allergisch kunt zijn. Ik weet dat veel andere US Lymies ook de bulk versie gebruiken. En ik ben het met Buhner eens dat bulkpoeder of een extract van de plant voor dit soort toepassingen vast beter werkt dan één super zuiver fabrieksproduct (zoals puur resveratrol).

Ing schreef:Maar innemen kan toch ook met yoghurt of vla?

zeker, gewoon een paar theelepeltjes erdoor mengen; in de yoghurt is niet lekker (vermoedelijk omdat het zuur de straffe smaak versterkt, sommigen doen er iets zoets door), door vanillevla proef je het spul nauwelijks.

Ing schreef:Vind het wel heel erg fijn voor je dat jij er zoveel baat bij hebt, na dat veel te lange ziekzijn, hoop dat het zo blijft.

ik hoop het ook :) het zou kunnen dat het alleen de symptomen onderdrukt, maar daar ben ik voor het moment tevreden mee. Het blijft proberen, er zijn ook mensen die geen baat hebben bij Buhner (net als bij AB). Maar het is niet duur en kan m.i. geen kwaad zolang je zelf een beetje oplet op reacties van je lichaam.

erica

Berichtdoor erica » Do 24 Apr 2008 8:03

Niek en Jeanette, hartelijk dank voor de informatie!! ik heb nu 3 pondsverpakkingen poeder bij 1st Chineesherbs besteld. Ook de niet-gestandariseerde andrographis, in de hoop dat ik nog iets te weten kan komen over de variatie in percentages werkzame stof, dan weet ik al iets meer. Ze reageren inderdaad snel op mailtjes. Ze schrijven dat het tot 45 dagen kan duren voor ik 't pakket thuis heb, afwachten dus. Verzendkosten waren 36$. Daarom heb ik ook kleinere hoeveelheden in tabletvorm bij iherb besteld, hopelijk is dat er inderdaad met een dag of drie.

Erica

jbunnik

Berichtdoor jbunnik » Do 24 Apr 2008 12:41

Hai Erica
Betekent dit dat je niet meer geinteresseerd bent in mijn potjes andrographis?
En dus vanavond niet langskomt?
Jeannette

erica

Berichtdoor erica » Do 24 Apr 2008 16:21

Ik kom nog steeds graag! Ik had alleen je pb verkeerd gelezen en dacht dat ik deze middag kon bellen...

erica

Berichtdoor erica » Zo 18 Mei 2008 20:50

Toch nog een vraag over de dosering.

Ik had bij chineseherbs ponds-verpakkingen polygonum, andrographis en stephania besteld. Ik heb het boek van voor naar achter en weer terug door gelezen, en kom bij 'whole herb' doseringen in de 'chinese medicine' uit op maximaal 30 gram polygonum, 15 gram andrographis en 9 gram stephania uit. Uitgaande van dat een volle eetlepel ongeveer 8 gram is (voor bloem, uit kookboeken) kom ik dus uit op 3 eetlepels polygonum, 2 eetlepels andrographis en 1 eetlepel stephania per dag. Dat zijn er 6 per dag en dat is behoorlijk veel, zeker gezien de smaak. De vanillevla heb ik uitgeprobeerd, maar echt een feest om dat 3-4 keer per dag te eten is 't niet (en heb ik ook nog niet gedaan). 6 Eetlepels lijkt me behoorlijk veel, klopt mijn berekening enigszins? Zijn er anderen die zo rekenen?

Overigens blijf ik erg benieuwd wat de ervaringen van anderen zijn met Buhner!

Niek

Berichtdoor Niek » Ma 19 Mei 2008 21:38

erica schreef:Zijn er anderen die zo rekenen?

ik denk dat er iets niet klopt, want volgens mij is voor alle basis komponenten de geadviseerde dosis 5-6 gram per dag. 30 gram is absoluut teveel, leg eens uit hoe je daar aan komt? Ik weet dat de Chinezen zelf soms meer gebruiken, maar da's dus niet het advies van Buhner! Voor zowel andrographis, knotweed als catsclaw is de geadviseerde dosis (zo uit mijn hoofd) 3-4x per dag 1-4 capsules van 400-500mg. Uitgaande van 3x per dag (ik ben niet zo groot dus dat leek me in mijn geval voldoende) kom je dan op maximaal 5-6 gram bulk poeder, dat is dan alleen voor de +/- 2 maanden dat je de maximale dosis moet gebruiken. Vooral voorzichtig beginnen en langzaam opbouwen!

Andrographis is naar men zegt veel te bitter om zo ergens door te doen (ik heb een minime hoeveelheid geproefd en dat viel mee, maar ik ga het maar niet proberen door de yoghurt en doe het dus in gelatine capsules). Ik zou adviseren om aanvankelijk een keer de hoeveelheid nauwkeurig af te wegen zodat je weet wat je gebruikt. Er zit een flinke veiligheidsmarge in maar als je 30 gram andro per dag neemt gebeuren er wel ongelukken denk ik :!:

Ik gebruik zelf een digitaal weegschaaltje dat op 0.01 gram nauwkeurig weegt, maar nodig is dat niet. Je komt met een gewoon digitaal weegschaaltje van 10-15 euro (dat per gram nauwkeurig weegt) ook een heel eind. Kwestie van bijv. 10 afgestreken eetlepels tegelijk afwegen, dan weet je vrij nauwkeurig hoeveel 1 eetlepel is en kunt bijv. dagelijks de gewenste dosis klaarzetten in een klein doosje. Let op: hoeveel een eetlepel of theelepel van het spul weegt varieert een beetje per stof, een afgestreken theelepeltje is ongeveer 0.5 gram (vergelijkbaar met standaard gelatine capsule) maar je moet het wel een keer checken. :idea:

erica

Berichtdoor erica » Wo 21 Mei 2008 9:22

Hallo Niek,

Voor de andrographis staat op p. 88 halverwege: In traditional Chinese medicine, 9-15 grams of the non-standardised herb is used, usually in capsules, though sometimes granules or dehydrated tea are used.

Voor de polygonum staat op p.118 onder Whole herb: In whole form: powder well and take 8-16 double-ought capsules daily in four equal doses (alhoewel dit dus maximaal 8 gram zou zijn). As a decoction one ounce herb (28 grams)...
Onder Other dosage information: TCM dosage is 9-30 grams of the whole herb daily taken internally in whole form or as a decoction.

Voor stephania staat op p. 152: In Chinese medicine, 3-9 grams of the whole herb are taken daily...

Ik had de maximum grammen genomen die bij 'traditional chinese medicine (TCM)' beschreven zijn, om te weten wat de bovengrens is, er vanuit gaande dat die dosering ongeveer gelijk is aan het maximale wat Buhner voorschrijft aan gestandardiseerde middelen (waarom zou hij het anders noemen), en omdat ik zakken 'whole herb' heb gekocht.

Bij elkaar is dat 15+30+9=54 gram. Uitgaande dat een eetlepel 8 gram bloem kan bevatten -ergens uit een kookboek- is dat bijna 7 lepels.

Andersom had ik het ook geprobeerd, en een aantal capsules gevuld (van de probiotica die ik leeggeschud had). Een maatlepel van 5 ml, een theelepel, bevat afgestreken, 7 capsules. Een eetlepel van 15 ml (ook een maatlepel) dus ongeveer 21 capsules. Als die een 0.5 gram wegen, past er 10 gram op een eetlepel. Dan zou ik met 54 gram op 5 eetlepels uitkomen.

Tijd voor een grammenweegschaal, dat in ieder geval. Maar 't blijft nog steeds veel, 5 tot 7 eetlepels.

Andersom geredeneerd, als je het maximum van de gestandardiseerde capsules neemt, 16 per dag voor andrographis, resveratrol én stephania, dan kom ik uit op 3x16=48 capsules, x 0.5 gram = 24 gram, en dat is ook nog zeker 2 tot 3 eetlepels. Dan lijkt 't dubbele voor niet-gestandardiseerde middelen, bijvoorbeeld 4-6 eetlepels, nog zo gek niet (?).

Ik zal zeker niet zomaar met hoge doseringen beginnen hoor. Ik heb tussendoor een week gestandardiseerde andrographis capsules geslikt met een maximum van 6 pillen per dag, en ik merkte dat het gekriebel binnen een half uur na inname stil komt te liggen. Zou het de borrelia verlammen, of zo? Desondanks ben ik weer gestopt, mede omdat er bij androghraphis staat dat je 't niet moet gebruiken bij 'active gall bladder disease' en aangezien ik nu mijn gal al pest met de ceftriaxon laat ik 't maar even.

Niek

Berichtdoor Niek » Wo 21 Mei 2008 11:05

erica schreef:Voor de andrographis staat op p. 88 halverwege: [i]In traditional Chinese medicine, ...

ik denk dat je toch wel een beetje eigenwijs bent ... er staat duidelijk in het boek, bij het verhaal over het core protocol, wat de aanbevolen dosering is (met name in het kader wat naast de tekst staat). Het lijkt me onverstandig daar van af te wijken, want je gebruikt meerdere kruiden tegelijk en niet (bijvoorbeeld) alleen andrographis. Ik betwijfel echt of die maximale doses veilig zijn als je ze wat langer inneemt, zeker als je er nog andere middelen bij slikt (vanwege bijv. belasting van de lever of nieren).

Die 'niet-gestandaardiseerde' produkten (bulk versie) hebben geen mindere werking, er is alleen meer variatie mogelijk van batch tot batch. Je moet daarvoor gewoon die standaard dosering aanhouden van 3-4x per dag 1-4 caps. Eigenlijk moet je dat dan nog korrigeren voor gewicht, normaal wordt uitgegaan van een gemiddeld persoon van 75 kg en als je zoals ik maar 55 weegt dan mag je zeker 1/4 minder gebruiken (als je veel zwaarder bent zou meer te overwegen zijn, als je er tenminste tegen kunt).

erica schreef:ik merkte dat het gekriebel binnen een half uur na inname stil komt te liggen. Zou het de borrelia verlammen, of zo? Desondanks ben ik weer gestopt, mede omdat er bij androghraphis staat dat je 't niet moet gebruiken bij 'active gall bladder disease'

ik denk niet dat het op korte termijn enig effect op borrelia heeft. Deze middelen gaan de schade tegen die de Bb heeft aangericht, bijv. resveratrol heeft een ontstekingsremmende werking o.a. bij zenuwweefsel. Daardoor heb je minder last van de schade (en misschien gaat het op termijn dan ook over omdat herstel meer een kans krijgt). Cat's claw heeft allerlei effecten op de cellulaire afweer, het is denkbaar dat dat op korte termijn ook 'voelbare' effekten heeft maar zomaar borrelia's lamleggen doet het niet.

Wat de galblaas betreft: ik weet niet wat voor ziekte het betreft, maar ik heb zelf (dankzij de ceftriaxon) flinke galstenen en geen probleem met andrographis of de andere kruiden; als je net begint kun je even wat last van je ingewanden krijgen, ging bij mij (en meeste andere gebruikers) na enkele dagen over.

erica

Berichtdoor erica » Wo 21 Mei 2008 18:46

Hallo Niek,

Je antwoord maakt in ieder geval duidelijk wat ik eigenlijk had moeten vragen, namelijk of je uit kan gaan of in de 'whole herb' zakken het percentage werkzame stof hetzelfde is als bij de gestandardiseerde pillen! Thanks voor de waarschuwingen.

Ik was er vanuit gegaan dat de hoeveelheid werkzame stof minder is in whole herb producten, mede omdat Buhner op bladzijde 79 noemt dat 'Androprapholide is considered by most researchers to be the primary active constituent in the plant. It is highest in the leaves (about 2.5%), lowest in the seeds. Verder op noemt hij dat er 'four major andrographolides' zijn, die synergistisch werken. Op bladzijde 88 noemt hij dat 'Older formulations were standardized to contain 4-6% andrographolide (1 van de 4 dus). Newer ones are standardized for 10% of the four main andrographolides. Met andere woorden, één van de stoffen is op z'n hoogst voor 2.5% aanwezig, en gestandariseerd tot 4-6% in de oudere gestandariseerde producten. Verdubbelt dus. Waarschijnlijk is dat voor de nieuwere gestandardiseerde middelen ook gedaan. Als tweede was ik ervanuit gegaan dat Buhner de keuzemogelijkheid niet zonder waarschuwing zou weergeven als het gevaarlijk was om volgens de TCM - traditionele chinese medicine - te werken... 't is voor de rest zo'n precies boek en hij waarschuwt geheel op z'n Amerikaans voor van alles en nog wat. :wink:

Of de hoeveelheid werkzame stof in andrographis nu hetzelfde is blijft nog even een vraag voor mij (ik zal eens een mailtje naar iherb sturen, wie weet levert het wat op). Het zou heel goed kunnen dat alleen de hoeveelheid werkzame stof per batch varieert, maar niet zoveel dat het halveert of verdubbelt of zo ten opzichte van de gestandariseerde pillen. Dan zou ik inderdaad de hoeveelheden van 't core protocol aan kunnen houden, en dat is zo'n beetje de helft minder.

Tja, dat van die 'active gall bladder disease' staat op bladzijde 89, bovenaan. Heb je nu nog steeds galstenen, na de ceftriaxon? Die raak je dus niet zomaar kwijt begrijp ik? Mooi om te horen dat dat dan geen problemen oplevert met o.a. andrographis, da's alweer een zorg minder.

Wat de kriebel betreft, ik voel al kriebel vanaf dag 2 of 3 sinds de rode vlek. 't stopte toch echt met de andrographis. 't Is volgens Buhner een anti-spirocheet, maar ja wat dat nu precies inhoudt - van AB weten we hoe het werkt! Ik ga er maar vanuit dat de kriebel toch met de bacterie te maken heeft, ofwel hij breekt iets af ofwel hij verplaatst zich. Als ik ergens een paar dagen kriebel voel, heb ik de week erna spierspasmes, of steken. Maar nu zal je me wel helemaal voor gek verklaren! :)

Verder gebruik ik het protocol voor bindweefsel vrij nauwkeurig, bijna elke dag de hele mikmak aan vit C, vit E, silicium, glucosamine, zink/koper, alpha liponzuur, selenium en vit B complex. Alleen de DHEA en de pregnenolone ben ik nog niet aan toe gekomen/kunnen vinden.

Niek

Berichtdoor Niek » Wo 21 Mei 2008 20:05

erica schreef:Of de hoeveelheid werkzame stof in andrographis nu hetzelfde is blijft nog even een vraag voor mij (ik zal eens een mailtje naar iherb sturen, wie weet levert het wat op). Dan zou ik inderdaad de hoeveelheden van 't core protocol aan kunnen houden, en dat is zo'n beetje de helft minder.

volgens mij moet je gewoon de standaard geadviseerde dosis aanhouden, dat hoor ik van andere gebruikers ook (yahoo groep etc.). Het varieert per batch, maar de gevoeligheid van mensen (en van hun borrelia's?) varieert ook. Dus het blijft een kwestie van 'luisteren naar je lichaam'; er zijn mensen die niet verder komen dan 4x 1 andrographis cap per dag! Als je van 4x4 helemaal geen last hebt en denkt dat je nog wel een extra boost kunt gebruiken dan zou je wellicht tijdelijk wat hoger kunnen gaan, maar ik zou dat zelf niet doen.

erica schreef:Tja, dat van die 'active gall bladder disease' staat op bladzijde 89, bovenaan. Heb je nu nog steeds galstenen, na de ceftriaxon? Die raak je dus niet zomaar kwijt begrijp ik? Mooi om te horen dat dat dan geen problemen oplevert met o.a. andrographis, da's alweer een zorg minder.

die galstenen komen vrijwel zeker door de ceftriaxon, ik had vlak na de kuur iets wat achteraf gezien een galstenen aanval moet zijn geweest. Ik heb trouwens een tweelingbroer zonder galstenen (goede controle ...). Artsen adviseren om ze te laten weghalen als je er last van hebt (= regelmatige aanvallen) maar dat is bij mij niet het geval. Ik heb sinds ik (opnieuw) met andro begonnen ben wel af en toe wat steken onderaan de ribben; dat zou met galstenen te maken kunnen hebben maar verder lijkt het erop dat ze zich rustig houden. Ik heb veel gelezen over operaties om die galstenen te verwijderen maar het lijkt me niet slim. Zeker 20% van de patienten meldt na een operatie nog steeds dezelfde (zeer pijnlijke) aanvallen, bovendien kun je vergelijkbare stenen ook in je lever krijgen (ook door de ceftriaxon) en daar zijn ze niet simpel uit te halen. Er is een 'natuurlijke' methode om de stenen er uit te spoelen maar na veel lezen leek het mij dat dat nep is (weet niet zeker). Tenslotte las ik dat een kopje koffie goed is om de galstenen zacht te houden, dus zo kan ik rechtvaardigen dat ik als lymie toch redelijk wat koffie drink, al met al mooi compromis :wink:

erica schreef:Wat de kriebel betreft, ik voel al kriebel vanaf dag 2 of 3 sinds de rode vlek. 't stopte toch echt met de andrographis. 't Is volgens Buhner een anti-spirocheet, maar ja wat dat nu precies inhoudt - van AB weten we hoe het werkt!

van AB weten we vaak ook niet goed hoe het werkt hoor, zeker bij spirocheten :wink:

misschien heb je wel gelijk, het lijkt erop dat andrographis iets doet met het tubuline wat o.a. in de Bb zweepstaarten zit (en in nog allerlei andere wormachtige/zweperige parasieten) dus misschien worden ze er wel erg rustig van (maar doodgaan zie ik niet vlug gebeuren). Hoog tijd dat onderzoekers dit eens gaan uitzoeken, allemaal zeer interessante materie 8)

erica schreef:Verder gebruik ik het protocol voor bindweefsel vrij nauwkeurig, bijna elke dag de hele mikmak aan vit C, vit E, silicium, glucosamine, zink/koper, alpha liponzuur, selenium en vit B complex. Alleen de DHEA en de pregnenolone ben ik nog niet aan toe gekomen/kunnen vinden.

ik heb al diverse zaken geprobeerd maar nog zonder effect; ik ga nu (na wat overleg met Terstegge en nogmaals Buhner napluizen) opnieuw in de aanval met hulp van MSM/glucosamine, zinkpicolinaat, selenium en B12 sublingual. Als dat niet helpt doe ik de pregnenolon erbij maar die bewaar ik tot het laatst. :mrgreen:

had jij toevallig een goede bron voor zinkpicolinaat met koper? ik had dat al opgegeven en gok erop dat je onmogelijk een koper tekort kunt krijgen, maar wie weet ...

Terug naar “Onconventioneel”