kruidenprotocol Stephen Buhner

Vragen, informatie en discussie over onconventionele diagnose- en behandelmethoden, en onconventionele opvattingen.
Niek

Re: kruidenprotocol Stephen Buhner

Berichtdoor Niek » Zo 8 Jun 2008 22:25

erica schreef:Ik heb de bon niet meer, kan het niet nakijken of er 'tea' op staat. Ik heb het nog niet geprobeerd als thee, maar vermoed dat het niet zo lekker is...

ik weet wel zeker dat het niet lekker is, en dan druk ik me voorzichtig uit ... maar vergeleken met andrographis thee is het vast wel te pruimen :mrgreen:

als er 'tea' op staat denk ik dat je misschien de verkeerde versie hebt, niet fijn gemalen maar wat grover gesnipperd. Bij mij staat er geen 'tea' op.

Niek

Berichtdoor Niek » Zo 8 Jun 2008 22:27

Jans schreef:
Erica schreef:Verder gebruik ik het protocol voor bindweefsel vrij nauwkeurig, bijna elke dag de hele mikmak aan vit C, vit E, silicium, glucosamine, zink/koper, alpha liponzuur, selenium en vit B complex. Alleen de DHEA en de pregnenolone ben ik nog niet aan toe gekomen/kunnen vinden.

Het is inderdaad een hele mikmak en het klinkt alsof je er een dagtaak aan hebt.
DHEA is overigens alleen op recept verkrijgbaar.

ja, het staat me nu al weer tegen, al die pilletjes. Nog geen effect merkbaar trouwens ...
DHEA kun je, net als Pregnenolon, zonder probleem in de VS bestellen (nog goedkoper ook, ondanks verzendkosten; tenzij je arts het wil voorschrijven en de verzekering het vergoed).

Niek

Berichtdoor Niek » Zo 8 Jun 2008 22:35

erica schreef:Dat is zeker bere-interessante materie.

inderdaad, maar ik denk dat er wetenschappelijk momenteel weinig van te zeggen valt omdat ze het door alle oogkleppen gewoon niet willen zien. Ik zie wel een parallel met ivermectine dat ook zo merkwaardig 'breed' werkt, tegen ongeveer dezelfde zaken als andrographis.
erica schreef:Op de site van Buhner staat dat je éérst moet zorgen voor een goede bindweefsel ondersteuning, dan voor een goede immuunondersteuning en dan met de anti-spirocheetmiddelen moet beginnen! Dat zal wel proefondervindelijk vastgesteld zijn, in het boek ben ik het nl. nergens tegengekomen.

Ik denk inderdaad dat dat gebaseerd is op ervaring tot nu toe; opvallend omdat reguliere artsen die bindweefsel problemen TOTAAL negeren, terwijl mijn ervaring is dat het toch echt een groot probleem is. Het boek is uit 2005, op de website en met name de Yahoo site staan wat recentere aanvullingen (daar staat o.a. wat meer over sporadische allergische reacties op andrographis, en dat Buhner denkt dat Japanese Knotweet de belangrijkste komponent is). Er is ook nog een Audio CD met een symposium toespraak ofzo, maar verder weet ik daar niets van.
erica schreef:Overigens slik ik de selenium/koper en selenium/zink afwisselend omdat bij Buhner staat op p. 155 'through an number of mechanisms selenium may deplete the body's levels of zinc and copper. It should be taken with a zinc/copper supplement.' Door het afwisselend te nemen lijkt het mij dat je je lichaam de kans geeft het op te nemen. En elke dag of om de dag maakt denk ik ook niet zoveel uit met supplementen.

inderdaad, ik denk zelfs dat een beetje afwisselen wel goed is want anders zouden bepaalde opname mechanismes 'lui' kunnen worden. De koper laat ik achterwege, af en toe een chocolaatje zal ook wel goed zijn ;)

els

Berichtdoor els » Ma 9 Jun 2008 8:30

Niek,
Wat is het idee achter het kruidenprotocol?
Dood het de bacterie of wordt aangenomen dat je lichaam door alle kruiden zoveel weerstand krijgt dat de bacterie geen overlevings kans heeft.
Mijn engels is niet zo goed dat ik het boek kan lezen.

Els

Ing

Berichtdoor Ing » Ma 9 Jun 2008 8:50

Niek schreef:als er 'tea' op staat denk ik dat je misschien de verkeerde versie hebt, niet fijn gemalen maar wat grover gesnipperd. Bij mij staat er geen 'tea' op.

Niek,
Ik heb besteld wat jij ook besteld hebt, t.w. de 25779P, en die ziet er wel heel fijn gemalen uit. Maar deze info stond op de pakbon die op de doos zat, dus misschien is er ook thee van te maken, maar dan weet ik alleen niet hoe ik de hoeveelheden moet hanten.
Dus ik hou het er maar op dat ik het in de vla ga doen, voorlopig ben ik eerst even met de capsules bezig.

Niek

Berichtdoor Niek » Di 10 Jun 2008 16:27

els schreef:Wat is het idee achter het kruidenprotocol?
Dood het de bacterie of wordt aangenomen dat je lichaam door alle kruiden zoveel weerstand krijgt dat de bacterie geen overlevings kans heeft.

het idee is zonder meer om je eigen afweer te versterken en te zorgen dat je lichaam minder last heeft van de schade die de bacterie aanricht. Ik denk dat dat een goede benadering is. Hij betwijfelt of je de Bb met kruiden volledig kunt doden (al is andrographis wel een anti-spirocheet middel) en adviseert het protocol daarom in eerste instantie als aanvulling op een AB kuur.

Er zitten nog heel veel andere ideen achter (die niet allemaal in het boek staan) en ik denk dat Buhner er van uit gaat dat een Borrelia in je lijf niet perse problemen hoeft te geven. Buhner ziet Lyme als veel meer dan alleen een infectie ziekte, maar vooral als een stukje ontsporing in de natuur waar mensen (wellicht niet bij toeval) veel last van hebben. Een en ander is nogal gerelateerd aan Gaia theorie, als dat je wat zegt (interessant om eens te lezen, maar het meeste is ook engels denk ik).

In 'Healing Lyme' staat veel over bewezen medische werkingen van de diverse stoffen (die aannemelijk maken dat deze kruiden helpen bij Lyme), maar het basisidee achter het protocol is zeker NIET wetenschappelijk van aard.

Niek

Berichtdoor Niek » Di 10 Jun 2008 16:31

Ing schreef:Maar deze info stond op de pakbon die op de doos zat, dus misschien is er ook thee van te maken,

Misschien zetten ze het op de pakbon om te voorkomen dat de douane moeilijk gaat doen. Officieel moet je over supplementen en medicijnen dacht ik invoerrechten betalen, maar ik heb tot nu toe nooit een heffing gekregen (ook niet voor BTW trouwens). Voor tea heb je de grovere versie nodig, ik denk omdat anders je theezakje gelijk dichtslibt ...

capsules vullen is een leuke hobby, ik ontdekte deze week dat je bij stephania maar liefst 1 gram in een capsule krijgt, kun je lekker aanstampen :)

Ing

Berichtdoor Ing » Do 12 Jun 2008 12:54

Niek schreef:Misschien zetten ze het op de pakbon om te voorkomen dat de douane moeilijk gaat doen

Ja, dat zou kunnen Niek, als het om een invoerrechten probleem gaat. Of misschien gaat het wel om het woordje "bulk poeder" het zou verwarring kunnen zaaien ivm drugs of zo? :shock:

Niek schreef:capsules vullen is een leuke hobby, ik ontdekte deze week dat je bij stephania maar liefst 1 gram in een capsule krijgt, kun je lekker aanstampen

Nee, ik hou me maar niet bezig met capsules vullen. Ik heb naast de bulk poeder ook een potje capsules besteld, en daar ben ik eerst mee begonnen.(die met de dropsmaak)
Heb trouwens wel een setje maatlepels gekocht, en op de kleinste staat 0,5, volgens mij is dat de maat van een klein theelepeltje.

erica

Berichtdoor erica » Vr 20 Jun 2008 9:49

Hi Niek,

ik heb eens opgezocht wat ivermectine doet, maar dat is een worm-doder. Zou dat ook bij Lyme kunnen helpen, of bedoelde je dat niet? Die borrelia is bijna een worm...

en dat Buhner denkt dat Japanese Knotweet de belangrijkste komponent is)

Waarom denkt Buhner dat? Ik heb het boek nog eens nagelezen, 9 bladzijden over de werking van polygonum c. uit andere scientific literature, pfff. Naast alle lichaamsondersteunende functies bij doorbloeding en aanleg van bloedvaten e.d. (ongelovelijk eigenlijk) staat op p.109 'Part of its action as an antibacterial comes from inhibiting bacterial DNA primase'. Heeft iemand enig idee wat 'primase' is?

De werking van antibiotica wordt beschreven op de engels-talige wikipidia. Ik vond 't echt goed!

By the way nog een tip: ik los de polygonum en stephania nu op met koude chocolademelk, gewoon een pak uit de supermarkt. 't Proberen waard want de chocola blijft de boventoon voeren!

Niek

Berichtdoor Niek » Ma 23 Jun 2008 21:57

erica schreef:ik heb eens opgezocht wat ivermectine doet, maar dat is een worm-doder. Zou dat ook bij Lyme kunnen helpen, of bedoelde je dat niet? Die borrelia is bijna een worm...

officieel is het een ontwormingsmiddel, maar het werkt tegen véél meer, zoek maar eens verder. Wordt gebruikt tegen diverse (tropische) parasitaire ziektes (ik dacht o.a. microfilaria en bepaalde malaria-achtige parasieten). Zelfs zo effectief dat fabrikant Merck een enorme partij gratis geleverd heeft voor één of andere hulpprogramma van de WHO (als ik mij niet vergis) in de Derde Wereld.
Borrelia heeft inderdaad wormachtige eigenschappen en mijn vermoeden is dus dat ivermectine, net als andrographis, aangrijpt op bepaalde komponenten die met het wormachtige karakter te maken hebben. Dus bijv. de eiwitten die te maken hebben met de wormachtige struktuur en manier van voortbewegen, die eiwitten komen zowel bij simpele als meer geavanceerde organismen voor (bijv. de flagellen van Bb) en zijn blijkbaar in de evolutie relatief weinig veranderd.

erica schreef:
en dat Buhner denkt dat Japanese Knotweet de belangrijkste komponent is)

Waarom denkt Buhner dat? Ik heb het boek nog eens nagelezen, 9 bladzijden over de werking van polygonum c. uit andere scientific literature, pfff.

kijk maar eens op pubmed, zoeken naar resveratrol (plus enige variaties daarvan), krijg je meer dan 2000 hits; sukses met lezen :lol:

erica schreef:Naast alle lichaamsondersteunende functies bij doorbloeding en aanleg van bloedvaten e.d. (ongelovelijk eigenlijk) staat op p.109 'Part of its action as an antibacterial comes from inhibiting bacterial DNA primase'. Heeft iemand enig idee wat 'primase' is?

een DNA primase (prima = eerste) is een eiwit dat betrokken is bij het starten van de DNA replicatie. Als je dat hindert dan kan er geen celdeling etc. meer plaatsvinden en op termijn is dat dus bactericide.

erica schreef:By the way nog een tip: ik los de polygonum en stephania nu op met koude chocolademelk, gewoon een pak uit de supermarkt. 't Proberen waard want de chocola blijft de boventoon voeren!

die ga ik zeker eens proberen, ik had al eens gemerkt dat hopjesvla ook prima kombineert maar normaal gebruik ik dat zelden.

Terug naar “Onconventioneel”