Ik volg het Buhner protocol sinds een maand of 4, ik gebruik ik samen met antibiotica. De lezenswaardige posts van Niek eerder in dit topic overtuigden me om er aan te gaan beginnen (volgens mij is die Niek dezelfde als biochemicus Niek Haak, die dat fantastische artikel in de Lyme-bode schreef: "Antibiotica en Esperanto")
sinds een paar weken zit ik op de maximale dosis van:
-Sarsaparilla/Smilax
-Stephania
-Cat's Claw
En ook:
-Eleuthero/Siberische Ginseng
-red root (tegen Bartonella)
-boneset tea (tegen Bartonella) weinig, anders krijg ik hartkloppingen
-Huperzine A en Vinpocetine (tegen neuro-klachten)
Andere kruiden (niet-Buhner protocol):
-Houttuynia
-Olijfblad
Ik verdraag geen Japanese Knotweed, Andrographis ga ik nog proberen toe te voegen, is in bestelling.
==============
Vooral de vooruitgang in m'n energienivo sinds ik de kruiden aan m'n AB-protocol heb toegevoegd is opmerkelijk; ik ging al vooruit m.b.v. AB, maar sinds de kruiden gaat het sneller.
Het boek van Buhner vind ik erg goed, de post van Bamboe hierboven legt wel de vinger op een zwakke plek:
Als je het boek leest, krijg je een soort vaststaand recept voor je behandeling, welke kruiden, ophogen per week etc. Als je de antwoorden van Buhner op vragen van gebruikers op planetthrive.com leest wordt duidelijk dat je het veel flexibeler moet zien: voorzichtig dosis verhogen; niet met alle kruiden tegelijk; kruiden die je niet verdraagt niet nemen, combineren met heel andere kruiden is ook een optie etc.
Vooral erg goed opletten hoe je lichaam reageert, en dan steeds wat je doet daar aan aanpassen, i.p.v. koppig Buhner's voorschriften volgen.
Ik begin dat steeds beter te leren, best een interessant proces ook, waarbij je nog meer leert dat je zelf verantwoordelijk bent voor je gezondheid. Het kan zeker handig zijn daar een capabele begeleider bij te hebben, maar ook zonder is het prima te doen, de echte giftigheid van de kruiden is bijzonder laag. Buhner houdt ook niet van risico nemen: de reden dat Andrographis uit het core-protocol gehaald is is de melding van een paar gebruikers die allergische reacties hadden; anderen reageren er juist bijzonder goed op.
Zelf capsules vullen: nog nooit gedaan, lijkt me ongelooflijk veel gedoe. Ik gebruik een maatschepje dat afgestreken ongeveer 1 capsule is, doe van alle kruiden wat schepjes in een glas, beetje water erbij, papje maken, meer water, roeren opdrinken. smaakt vooral, euh, gezond.
Het voordeel van een maatschepje is ook dat je makkelijk lager doseren kan, bijv. bij uitproberen van nieuwe kruiden. Ik neem dan eerst een half schepje of zelfs minder. En bij het ophogen van de dosis is het handig: niet van 1 naar 2 capsules, maar van 1 naar 1+een beetje, dan 1+1/2 etc.
Voor ik een nieuw kruid toevoeg lees ik alles wat ik vinden kan erover, bijwerkingen, werkingen etc. vooral op
http://planetthrive.com/category/experts/buhner/ ,
http://flash.lymenet.org/ en
http://health.groups.yahoo.com/group/Lyme_Aid_Buhner/messagesAls ik dan na eindeloos surfen iets vind dat me echt interessant lijkt om zelf te proberen, en het blijkt een enorm positief effect te hebben, zoals pas met olijfblad, is het dus erg de moeite waard.
De aanschaf kan wel een beetje stress opleveren, zoals Dorien schrijft. Ik koop zoveel mogelijk bij het kruidenpakhuis.nl . Die heeft alleen niet alles, de rest koop ik in de VS, maar laat me niet meer dan 3 pond te gelijk opsturen, in mijn ervaring is de kans op douane problemen dan heel klein. En op tijd van te voren bestellen, desnoods bij 2 leveranciers, het komt toch wel op. alles bij elkaar vallen de kosten best mee, paar tientjes per maand.
marc