Hoge doses vitamine C bij Lyme en andere chronische ziekten

Vragen, informatie en discussie over onconventionele diagnose- en behandelmethoden, en onconventionele opvattingen.
Richard8

Hoge doses vitamine C bij Lyme en andere chronische ziekten

Berichtdoor Richard8 » Vr 20 Jan 2012 14:12

Aangezien bij het onderwerp Slechte reactie op medicijn, wat nu?" de informatie over het therapeutisch toepassen van vitamine C wat overheersend werd is het de bedoeling om het hier op deze plaats verder uit te diepen.

Voor een beter begrip van de hierna volgende tekst is het handig om de hieraan voorafgaande uitwisseling hier te lezen.

Richard8 schreef:Ascorbinezuur of Natriumascorbaat is volgens mij niet een 'vrij' veilige stof, maar is een volkomen veilige stof, als het maar een goede kwaliteit is en er met redelijkheid omgegaan wordt. Alle serieuze wetenschappelijke onderzoeken die ik onder ogen heb gekregen bevestigen dit.
Wat is er niet veilig aan, volgens jou? Afgezien van hetgeen je al noemt.

marcv schreef:Waar het me eigenlijk om gaat is dat je geen voorbehoud maakt bij het adviseren van een extreme dosering. Er is zoveel onbekend, ook hier over, dat ik vind dat dat erbij moet. Ooit ben ik een overtuigende redenering tegen gekomen die er op neer kwam dat een hoge dosis Vit C (dit ging om 6gr) de werkzaamheid van clarythromycine zou kunnen verminderen. Ik denk niet dat die redering klopte, maar je kan zoiets onmogelijk zeker weten tot het degelijk is onderzocht. Kijk bijv. ook even naar de controverses over of het nou wel of niet verstandig is om Vit. D of magnesium te supplementeren.

Hallo marc, bedankt voor je reactie. Zorgvuldigheid met dit soort dingen is zeker belangrijk. Daar kan soms bij mij wel een tandje bij.
Ik kan me goed voorstellen dat bepaalde chemische medicijnen door de antitoxische werking van vitamine C, voor een deel hun effect kunnen verliezen.

Vreemd genoeg kwam ik tegen dat door de hoge doses vitamine C de werkzaamheid van antibiotica juist verhoogd werd, doordat de eigen afweerkracht door de vitamine C zo sterk werd gemobiliseerd en geoptimaliseerd. Athans volgens Levy. Hij schrijft ook dat een lage dosis van 500 mg een pro-oxidant effect heeft, terwijl een hoge dosis een anti-oxidant effect heeft, dus tegen vrije radicalen werkt.
Dus een lage dosis van 500 mg zou de werking van antibiotica kunnen versterken, terwijl een hoge dosis de werkzaamheid van de antibiotica ook verhoogt omdat het de werking van het immuunsysteem ondersteunt.

Dit vond ik hierover:
"Bij de behandeling van een infectie met H. pylori kan door middel van vitamine C de toediening van het antibioticum clarithromycine met de helft worden gereduceerd. Dit is het resultaat van een Taiwanese studie uit 2007. Aan het onderzoek deden 171 patiënten mee die geïnfecteerd waren met de bacterie Helicobacter pylori. Zij kregen gedurende een week 20 mg omeprazol, 1 gram amoxicilline en afhankelijk van de groep waarin ze ingedeeld waren tweemaal per dag 250 mg clarithromycine, 250 mg clarithromycine met 500 mg vitamine C of 500 mg clarithromycine.

Na 6 weken werd de bacterieconcentratie gemeten. Tevens werd bepaald of de bacterie resistent was tegen antibiotica. De tweemaal daagse behandeling met 250 mg clarithromycine in combinatie met vitamine C bleek even effectief als behandeling met twee keer 500 mg clarithromycine per dag. De behandeling met de laagste dosering van het antibioticum was het minst effectief. Op de resistente bacteriën hadden alle drie de behandelingen weinig resultaat."
http://www.natuurdietisten.nl/news_arti ... =0&cod=410
Bij dit onderzoek was dus sprake van 500 mg.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19637777
"RESULTS:
Similar eradication of Helicobacter pylori was found between the triple-only group with 500 mg of clarithromycin and the triple with 250 mg of clarithromycin-plus vitamin C group (89% versus 86.8%, P = 0.623).
CONCLUSIONS:
Adding vitamin C might reduce the needed dosage of clarithromycin for eradication of Helicobacter pylori"

Richard schreef:Wanneer iemand 15 - 20 gram goed verdraagt is dat een teken dat het heel erg nodig is om er zoveel of nog meer van te nemen.

marc schreef:Dat klinkt wel logisch, maar is geen bewijs. Van sommige giftige paddestoelen krijg je ook geen darmklachten.
Omdat VitC ook een opwekkend effect (kan) hebben lijkt het mij logisch om iemand die last van agressie heeft te adviseren even te proberen of minder VitC nemen misschien beter gaat.

De opmerking is natuurlijk niet het bewijs. De opmerking is echter wel gebaseerd op de ervaring bij onderzoek die heeft aangegeven dat ernstig zieke mensen een lage vitamine C status hebben, terwijl bij een dergelijke lage status ook nog eens een hoge darmtolerantie hoort.

De agressiviteit komt mogelijkerwijs voort uit een stresstoestand, die regelrecht voort kan komen uit een te hoge dosis vrije radicalen en aangezien vitamine C aangemerkt kan worden als een anti stresshormoon, lijkt me een reductie van vitamine C hierbij niet voor de hand liggen.

Marc schreef:Daarnaast: misschien is er wel een goede evolutionaire oorzaak voor dat mensen niet zelf meer VitC kunnen aanmaken.

Richard schreef:Er is vast een spirituele/filosofische/evolutionaire betekenis verbonden aan het miljoenen jaren geleden onstane genetische defect.
Maar zou dat dan een reden moeten zijn om, nu we het eenmaal weten, van deze kennis geen gebruik te willen maken?

Welke consequentie wil jij verbinden aan jouw uitspraak?: “misschien is er wel een goede evolutionaire oorzaak voor dat mensen niet zelf meer Vit C kunnen aanmaken.” Ik bedoel: wanneer iemand ernstig ziek is en een optimale dosis vitamine C, vergelijkbaar aan hetgeen bij inwendige eigen producitie zou worden aangemaakt, zou deze persoon kunnen genezen; zou jij dan vinden dat we het genetisch defect dan maar moeten respecteren, omdat het door de evolutie (God) zo gewild is?

Marc schreef:Hier heb ik erg om moeten lachen..... Ik schreef "evolutionaire oorzaak" en geen "evolutionaire reden" omdat de evolutie natuurlijk geen God-achtige entiteit is.
Wat ik bedoelde is: misschien is de aanmaak van VitC wel platgelegd ten faveure van een ander immuunsysteem-ondersteunend mechanisme, dat niet goed functioneerde icm met de eigen VitC aanmaak. Of wat natuurlijk ook kan: gedurende een lange periode bevatte het voedsel van de mens voldoende Vit.C.

Gelukkig kan er gelachen worden. Dat raakt dan dus een gevoelige snaar. Dan gaat het in ieder geval dieper dan alleen verstandelijk.
Wanneer je het nog eens doorleest zul je wellicht zien dat ik het zo oppakte als je het schreef en er op door ging.

Ik ervaar geen tegenstelling tussen mijn interpretatie van de evolutie en de Goddelijke wetmatigheden die hierin tot uitdrukking komen. De Schepper staat in mijn beleving niet los van de schepping, maar maakt er inherent deel vanuit. Zo is de evolutie dan ook geen aaneenschakeling van toevalligheden, maar juist de uitwerking van de Goddelijke wetmatigheden op de gebeurtenissen en ontwikkelingen die zich voordoen.

Zoals je het uitdrukt: “misschien is de aanmaak van VitC wel platgelegd” impliceer je in feite een soort plan door een almachtige entiteit.

Er is volgens mij wel een logische verklaring voor het ontstaan van dit defect. De andere primaten, dwz de meeste aap-achtigen hebben te maken met hetzelfde defect. Je geeft het zelf ook al aan dat het voedsel aanvankelijk zoveel vitamine C bevatte dat een mutatie van een van de genen voor de inwendige aanmaak van vitamine C geen bezwaar opleverde voor het voortbestaan van de soorten.
Een orang oetang heeft dagelijks minimaal 4,5 gram vitamine C nodig om optimaal te kunnen zijn. Een dierentuin is heel zorgvuldig met het blijven geven van deze hoeveelheid omdat er anders problemen komen.

Er zijn wel andere immuunsysteem ondersteunende mechanismen ontstaan, zoals het recyclen van de antioxidanten of het aanwenden van Ureum als pro-oxidant. Of uiteindelijk, als ultieme noodoplossing, het inzetten van de (eigen hoofdantioxidant en recycler) glutathion als vrije radicalenvanger. Maar dat zijn kunstgrepen gebleken en niet effectief bij hardnekkige belastingen.
Zoveel is inmiddels wel duidelijk.

Richard schreef:En dus geen megadosis en dus ziek blijven of verder?

Marc schreef:ik vind het prima, als ik het overtuigend genoeg vind zal ik het zelf ook proberen, maar je moet je er wel van bewust blijven dat het experimenteel is.

Ja, het is een bijzondere fase en veel is nog in de kinderschoenen, maar er is ook heel veel al wel goed onderzocht en beschreven in de beschikbare literatuur.

Het is volgens Levy het meest onderzochte spul in de wereld en toch zo weinig toegepast ondanks de bijzondere uitkomsten van vele onderzoeken. Alleen al het feit dat dus gebleken is dat bepaalde antibiotica lager gedoseerd kan worden (de helft dus) met wat extra vitamine c erbij, dat zou toch iedereen moeten weten.

Richard schreef:Mijn inschatting is nu, dat dit defect binnen het menselijk organisme verantwoordelijk is voor de verschrikkelijke lijdensweg die velen in deze tijd moeten doorstaan.

Marc schreef:Tsja. Zou het echt precies dit defect zijn? Sla je niet een beetje door in je enthousiasme? Spijt me als ik cynisch overkom, maar er zijn zo vaak nieuwe hypes; mensen die denken dat ze dé oplossing hebben.
Hoeveel neem je zelf, en ben je daarmee 100% genezen? Ik hoop het, maar het zou nog steeds geen bewijs zijn.

Ja, ik ben er inderdaad van overtuigd dat het echt dit defect is wat zoveel ellende teweeg brengt.
Ga maar eens na welke sleutelrol vitamine C speelt binnen het afweersysteem. In feite is het absoluut bepalend voor het wel of niet ziek worden van een ziekteverwekker.

Want waarom denk je dat de apen en de cavia's zulke populaire proefdieren zijn? Simpelweg omdat ze zo gemakkelijk ziek te maken zijn. Veel van die ellendige chronische en acute kwalen die de mensen kwellen, kunnen voor experimenten met gemak aan die dieren gegeven worden omdat ze ook zo snel een lage waarde aan Vitamine C in het bloed hebben.

Omgekeerd is het zo dat de meeste andere dieren in het geval van een besmetting met bacteriën of virussen of toediening van een giftige stof ogenblikkelijk hun inwendige productie van vitamine C met tientallen grammen tegelijk opvoeren, om zo de besmetting of de vergiftiging te kunnen overwinnen.
Het aldus kunnen opvoeren van de inwendige ascorbinezuurproductie is nou precies wat het verschil kan maken tussen wel of niet ziek worden van een bepaalde ziekteverwekker of een bepaalde toxische belasting.

Van de Q-koorts krijgt een geit alleen milde verschijnselen, terwijl de mensen er dood aan gaan.
Ook met Lyme is het zo dat iemand jaren de bacterie bij zich kan dragen zonder verschijnselen, maar dan komt een moment dat er teveel dingen tegelijk een belasting vormen en er zo een aanslag wordt gepleegd op de vitamine C reservoirs in het lichaam.

Door de toegevoegde stress, die vitamine C vreet, komt de immuniteit onder een kritieke grens en een cascade aan symptomen zijn een illustratie van de vicieuze spiralen waarin iemand dan terecht kan komen.
Want de strijd met de ontketende Borrelia vergt ook nog eens extra vitamine C, die er toch al te weinig was.
Bovendien heeft de Borrelia & co nog eens de nare eigenschap dat er zwaar toxische uitscheidingproducten vrij komen. Ook dat vreet vitamine C.
Pfffft.

Zonder voldoende vitamine C is ons immuunsysteem te vergelijken met een tandeloze tijger.

Ik denk dat dit niet een loze hype is, daarvoor is er al veel te veel positiefs over te melden geweest.
Zelf ben ik in 'the middle of things' en zal e.e.a. schrijven wanneer ik concreet iets specifieks te melden heb.

De kunst bij vitamine C is er voor te zorgen dat er voldoende in het lichaam aanwezig is om een besmetting of toxiciteit in de kiem te smoren.

Marc schreef:Overigens neem ik zelf 3x500mg VitC pd; dit omdat er proefdier-onderzoek bestaat dat aannemelijk maakt dat 1% VitC in de voeding volledige bescherming biedt tegen een zeldzame bijwerking van minocycline, nl schildklierkanker.
groeten marc

Zoals je al wel zult verwachten is de hoeveelheid die jij slikt volgens mij erg laag en aan te merken als een tekort schietende onderhoudsdosis, die nog niet in de buurt komt van een mogelijke therapeutische dosis. Een onderhoudsdosis dus waarvan je zou mogen verwachten dat die een ziekteproces in stand laat blijven.

Ik kan je aanraden kennis te nemen van het boek van Levy; Vitamin C, infectious diseases & toxins. Spannend geschreven en met 1200 wetenschappelijke verwijzingen. Het boek kun je vinden halverwege deze pagina met links voor lezing van grote delen van de hoofdstukken.
http://www.tomlevymd.com/books.html

Groeten, Richard

bamboe

Re: Hoge doses vitamine C bij Lyme en andere chronische ziek

Berichtdoor bamboe » Do 9 Feb 2012 10:46

Hoi Richard,

in dit topic viewtopic.php?f=5&t=6576 heb ik verwezen naar een interview met dr. Klinghardt.
Een lymearts die bijv. ook voorkomt in de lyme documentaire http://www.underourskin.com ¨Under our skin¨ en die in deze wereld zijn sporen verdiend heeft bij velen.

Hij heeft het over ¨liposomaal c¨ in dat interview dat vitamine c voor zijn patienten (maar natuurlijk geldt dat voor alle mensen) 10 tot 20 keer ¨biobeschikbaar¨ maakt zonder last van diarree o.a. en op een manier dat infusen met vitamine c overbodig maakt.

Zie hier de methode: http://www.youtube.com/watch?v=SeU--wad ... re=related

Een blender en een ultrasonische juwelenschoonmaker heb je er voor nodig. (niet duur in aanschaf dat laatste).

Meer info:
http://betterhealthguy.com/joomla/blog/ ... l-compound
http://www.racehorseherbal.com/Infections/LET/let.html
http://www.quantumbalancing.com/liposomalC.htm
http://www.naturalnews.com/034646_vitam ... _dose.html

Hier een stuk uit een dialoog tussen dokter Mercola (DM) en dokter Klinghardt (DK) over liposomal C -het wordt hier behandeld in de context van de ziekte van lyme http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... XqxRfG0jk# :

Het uitgeschreven interview vind je hier http://www.facebook.com/note.php?note_i ... 8495116526 : daar is onderstaand een uitsnede van:

Vooraf: Klinghardt stopt meer dan alleen vitamine c in de mix: hoe hij dat precies doet weet ik ook niet. Het wordt inmiddels al de Klinghardt cocktail genoemd: ¨google op klinghardt cocktail lyme¨ en je vindt de ingredienten. Volgens mij worden andere middelen die hij toevoegt er ook meer opneembaar door, dwz liposomaal zoals dat inmiddels dan heet.

DM: It is so key. That is just phenomenal. I’m particularly intrigued with this new liposomal system that you’ve got going and the implications, my mind is spinning because it’s massive. The potential is so massive for what it can do in so many of the different areas. We know one of the hottest things from the nutritional side right now is this liposomal C.

DK: The liposomal C is so useful even at the higher price because it’s still better than the intravenous vitamin C that most of the alternative medicine physicians have used. We both use it in large quantities and that takes a long time and you’ve got to go to the trraction of the price it costs you elsewhere.

DM: But the liposomal can be every bit as effective or potentially even more effective.

DK: There is a lipsomal explosion going on as we are speaking that it is so easy make that was a big breakthrough for us. That we can take anything that shows up in our field that works for Lyme disease. We can make it work 20 times better for making a liposomal in a blender next to the kitchen sink.

DM: How did you develop that? Was that something you learned from someone else or you just figured it out by trial and error or muscle testing?

DK: I figured that one out by listening to the vitamin reps at the different conferences, putting different sentences together from different researchers how they’re doing it. I realized there is no special science in that. It needs a blender and it needs an ultrasound unit to vibrate it at the sound frequencies that makes smaller and smaller bubbles. That is a not 5000-dollar piece of equipment that’s needed for that.

I don’t want to put the liposomal products down that are done somewhere in a pharmaceutical place or so. They may be a fraction more effective than the self-made ones but the cost-benefit ratio is so dramatic. Bio-Pure has a liposomal C that’s

excellent but I like to make my own in the kitchen sink. I like to take a teaspoon of vitamin C and put it with the liposomes and have a huge effect on it.

Like flues are non-existent since we know this. You take a teaspoon of vitamin C and a tablespoon of the lipohealth powder, put it in a blender, put it through the process and two hours later, the flu is history.

DM: What type of vitamin C are you using? There is a whole argument. Do you use ascorbic acid or the calcium ascorbate or the salts of the vitamin C that any more beneficial than others?

DK: I use a product that has a lot of the natural co-factors in it. I don’t want to actually say the name because it’s a commercial available product that’s used for people suffering from allergies. It has some quercetin in it and some of the typical flavonoids and other things from (indiscernible 1:32:23) and from some of the natural...I do strongly feel that the co-factors of vitamin C are just as important as the vitamin C. However this is for the long run. For the acute run, just straight ascorbic acid works.

DM: Will work.

DK: Will absolutely work. For the acute flu, there is nothing like it, you know, just a teaspoon of vitamin C. You get an effect of 10 to 20 times more. So 5 grams of vitamin C which you typically have on a teaspoon turn to 50 to 100 grams of vitamin C in terms of the effect. That’s the effect of a really strong IV or more.

DM: Yeah because an IV is typically 25 grams at least in one ampule. I mean you can certainly put more but if you’re taking 50 or 100 grams, it’s going to take you four hours to run that IV.

DK: It takes forever.

DM: The other element that I’m sure you can affirm is that when you do the – one of the side effects of oral vitamin C is diarrhea once you get to a threshold dose. When you have a liposomal function because of the absorption it bypasses that. It goes right into the blood stream and you don’t have any diarrhea.

DK: It’s long absorbed before it can cause diarrhea. DM: If it’s causing diarrhea then you don’t have a liposome because it’s not working. DK: Exactly. That’s how you can test it.

WillemT

Berichtdoor WillemT » Do 9 Feb 2012 22:14

Het onderstaande lijkt me zeer leerzaam voor veel forumbezoekers.
WillemT

Versterking van het immuunsysteem is flauwekul

Posted By Jan Willem Nienhuys On 01/03/2011 @ 15:37 In Gezondheid, Kruiden | Comments Disabled

Onlangs verwees de Europese Voedelsautoriteit EFSA de claim van vitamine C-tabletten naar de prullenbak. Extra vitamine C slikken verhoogt de weerstand niet. De fabrikanten gaan gewoon door hun leugens op hun verpakkingen te zetten. De Consumentenbond wil dat de consumenten actie gaan voeren [1], en professor Jaap Seidell valt de bond bij.
Zie ook: Consumentenbond richt pijlen op vitaminepil [2] en Hou op met vitaminenmisleiding [3] (dat in diverse GPD-bladen verscheen.

Om precies te zijn: de EFSA heeft de claim dat vitamine C van nut is bij zware lichamelijke inspanning goedgekeurd. Verder is er een klasse van goedgekeurde advertentieleugens van het type ‘als u gezond bent, dan blijft u hiermee gezond’ die ook bij vitamine C mag. Maar ‘verhoogt’ is zonder wetenschappelijke onderbouwing. Nogal wat commentators snappen het verschil niet.
In feite is vrijwel elke claim over versterking van het immuunsysteem of van de weerstand onzin. In de hele supplementenindustrie zijn zulke beweringen schering en inslag en tal van onbewezen genezers roepen om het hardst dat hun behandelwijze het immuunsysteem versterkt. Onzin, zei Mark Crislip (foto) al drie jaar geleden.

Mark Crislip is arts en gespecialiseerd in infectieziekten in Portland in de staat Oregon. Op de dag voor Kerstmis 2007 haalde hij in zijn podcast uit naar alle claims van ‘versterking van het immuunsysteem’. In beknopte vorm publiceerde hij zijn tekst negen maanden later op het Science Based Medicine-blog onder de titel Boost your immune system? [4]. In het volgende zal ik dat weer proberen samen te vatten.
Claims over ‘versterken van het immuunsysteem’ geven de indruk dat het immuunsysteem zoiets is als de biceps. Als je maar flink traint wordt die groter. Idem met ‘ondersteunen’. Maar dat kan helemaal niet. Gezond eten, bewegen en genoeg slapen, meer kun je niet doen voor je immuunsysteem, zegt Mark Crislip. Hij vermeldt ook dat teveel stress ook niet goed is.

Het systeem
Het immuunsysteem is precies wat het woord zegt, een systeem, en het is heel ingewikkeld. Om te beginnen zijn er verschillende klassen van antilichamen, eiwitachtige stoffen die in het bloed circuleren en die immuunglobulinen worden genoemd: IgA (twee soorten), IgE, IgG (vijf soorten) en IgM. Die zijn gericht tegen verschillende soorten ziekmakers. Dan is er het complementsysteem, dat is een reeks eiwitten die op twee verschillende manieren kunnen worden geactiveerd. Dat richt zich op bepaalde type bacteriën en dirigeert ook bloedcellen naar plekken waar ze nodig zijn. Van die bloedcellen zijn er heel veel soorten. Er zijn fagocyten (neutrofiele granulocyten, dendritische cellen en macrofagen, die ontstaan uit monocyten). Zoals het woord al aangeeft zijn fagocyten cellen die het gespuis opeten en verteren (oxideren met vrije radicalen!), die doen dus wat onze eencellige dierlijke voorouders normaal deden om aan de kost te komen. Voorts zijn er basofiele en eosinofile granulocyten, mestcellen en lymfocyten (natural killer cellen, B-cellen en de drie soorten T-cellen). Die bestaan er in heel veel soorten en ze hebben heel veel functies. Ze reageren anders op virussen, bacteriën of parasieten en de manier waarop ze reageren hangt er ook van af of je lichaam de boosdoener al is tegengekomen. Ten slotte is er nog een afdeling van het immuunsysteem dat bestaat uit Toll-like receptors, dat is zo oud dat het al aanwezig geweest moet zijn in de gemeenschappelijke voorouder van planten en dieren, anderhalf miljard jaar geleden.
Verder zijn er allerlei receptors en signaalstoffen met allerlei letterafkortingen: interferon, IL6 en TNF en CCR5 en de moleculen van het major histocompatibility complex (MHC) en nog veel meer. Het immuunsysteem bevat ook nog niet-specifieke delen zoals bloedplaatjes en trilhaartjes om rommel op te ruimen en een systeem om te voorkomen dat bacteriën aan ijzer kunnen komen. Enzovoorts enzovoorts.
Een grove indeling van het immuunsysteem is in ‘aangeboren’ en ‘adaptief’. Het aangeboren deel is het oudste, delen ervan komen ook bij planten voor: het kan snel en fel reageren op heel erg afwijkende indringers, maar het leert niets bij. Het adaptieve deel is alleen in gewervelde dieren (preciezer: kaakdieren) aanwezig, dus pas ruim 400 miljoen jaar. Het stelt ons in staat heel specifiek te reageren op ziekteverwekkers. We moeten dan wel eerst daarmee kennismaken, en het duurt meestal even voor een dergelijke specifieke afweer is opgebouwd. Dit deel is wat ook reageert op vaccinaties. De scheiding is tussen aangeboren en adaptief is niet strikt, want het aangeboren deel fungeert ook bij de werking van het verworven deel. Zo presenteren de macrofagen stukjes van opgeslokte indringers aan het adaptieve deel, zodat het weet waar het op moet letten. De dendritische cellen zitten vooral in onze ‘buitenwand’ (huid, neus, longen, ingewanden) en presenteren ook de antigenen van opgegeten indringers aan de T-cellen van het adaptieve systeem.
De befaamde bloedgroepen zijn ook deel van het immuunsysteem, maar wat de bloedgroepen precies doen in de strijd tegen indringers in het lichaam wordt nog steeds niet goed begrepen.
Het immuunsysteem is zoals alles in ons lichaam niet perfect. Het is een compromis: te weinig activiteit leidt tot dodelijke infecties, en te veel activiteit resulteert in allerlei ziekten zoals allergie en auto-immuunziekten, zoals diabetes type I (‘jeugddiabetes’), multiple sclerose, reumatoïde artritis, lupus, psoriasis en de ziekte van Crohn, om maar enkele bekende te noemen.

Versterken
Deze hele beschrijving van dit duizelingwekkend ingewikkelde systeem is belachelijk summier. Op de Engelse Wikipedia [5] staat meer, maar er worden nog steeds veel nieuwe dingen over het immuunsysteem ontdekt. Dus als het immuunsysteem wordt versterkt, wat wordt er dan precies versterkt? Is het zoiets als een roman die verbeterd wordt door een paar duizend maal het woord ‘de’ tussen de tekst te strooien? Is er een proefje in een reageerbuis gedaan of een proefje met muizen waarbij één van de componenten een beetje toe- of afnam? Een proef met mensen misschien, en in dat geval: met wat voor mensen? En waar ging het dan om? En is het proefje dan onafhankelijk herhaald of was het zo’n proef met een nauwelijks significante uitkomst en een slordige opzet?
In PubMed, de grote database van medische artikelen (ruim 20 miljoen tot nu toe), zal men tevergeefs zoeken naar publicaties over versterken van het immuunsysteem bij gezonde mensen. Verbetering van de afweer of het immuunsysteem of het natuurlijk genezend vermogen of hoe het allemaal heet, treft men bij de kwakzalvers aan: de vitamineboeren, de homeopaten, de acupuncturisten e tutti quanti.
Als het waar was wat al deze opscheppers beweerden zou je waarschijnlijk vanzelf in brand vliegen door hun behandelingen. De werkelijkheid is dat onze voorouders honderden miljoenen jaren geleden al een immuunsysteem hadden en dat dit systeem al die tijd is geperfectioneerd. We worden helaas nog vaak ziek, maar iemand die behoorlijk voor zichzelf zorgt (voldoende eten, bewegen, slapen en stress vermijden), kan er verder niets meer aan doen.
Hoe komen al die genezers dan bij hun claims? Weten ze wel wat het immuunsysteem is of vinden ze het heerlijk om hun geleerdheid te demonstreren door met zo’n moeilijk vierlettergrepig woord te schermen? Sommigen poetsen het nog verder op tot ‘auto-immuunsysteem [6]’. Voor het grootste gedeelte zijn de claims gewoon verzonnen. Soms beweren die genezers dat het om hele oude kennis gaat, u weet wel, kennis uit de tijd van vijftig procent kindersterfte, levensverwachting van 35 jaar, wijsheid uit de tijd dat genezers niets wisten van zelfs de eenvoudigste anatomie en geloofden aan het bestaan van zwarte gal en het nut van astrologie.
Een andere rijke bron is proefjes in reageerbuizen. Op de cellen van diverse bacteriën (E. coli bijvoorbeeld) zitten een bepaald soort uitsteeksels, zogeheten lipopolysacchariden (moleculen die uit een combinatie van een vet en een aantal suikermoleculen bestaan) die door het Toll-systeem worden herkend als ‘vreemd’. Daardoor worden bepaalde cellen van het aangeboren immuunsysteem geactiveerd, en als er dan nog een ander soort bacterie bij komt, gaan ze extra energiek in de aanval. Listeria en candida (een soort schimmel) zijn voldoende vreemd om door dit type reactie te worden bestreden.

Ontsteking
De strijd tegen virussen en vele bacteria wordt echter gevoerd met de antistoffen van het adaptieve deel van het immuunsysteem. Dat vervaardigt stoffen die als een slot-sleutelcombinatie maar op precies één soort micro-organisme passen. De truc is dat je min of meer volgens het toeval miljoenen of miljarden sleutels maakt, en als er eentje blijkt te passen op een slot, worden er van die ene meteen heel veel bijgemaakt. Soms slaat ‘versterken van het immuunsysteem’ op die antistoffen, en soms slaat het op stoffen als interleukinen (IL) en TNF die een ontstekingsreactie oproepen. Is dat eigenlijk wel zo goed? Misschien. Misschien kan het oppeppen van ontstekingsreacties de duur van griep of zo bekorten. Maar ontstekingsreacties kunnen ook schade aanrichten. Atherosclerose is een soort ontsteking van de bloedvaten en als je dat een beetje erger maakt, kunnen losgeslagen bloedpropjes resulteren in hart- en herseninfarcten of trombose of een longembolie. Crislip geeft een aantal voorbeelden, die een tamelijk groot deel van zijn artikel uitmaken: tandvleesontsteking, blaasontsteking en longontsteking verhogen allemaal de kans op het krijgen van hart- of herseninfarcten (zie bijvoorbeeld het artikel Hospitalized Patients With Community-Acquired Pneumonia Have Significantly Decreased Survival [7] over het onderzoek van Paula Peyrani.
Vaccinatie is geen ‘versterking’ van het immuunsysteem, het is een manier om het slimmer te maken. Het veroorzaakt geen ontstekingsreactie, alleen de aanwezigheid van meer heel specifieke antistoffen, en ‘geheugencellen’ die ingrijpen als er vijftig jaar later nog eens zo’n indringer komt opdagen.
Dus wanneer men leest dat iets (probiotica bijvoorbeeld) het immuunsysteem versterkt, dan moet je je drie dingen afvragen: 1) wie zegt dat? 2) welk deel van het immuunsysteem? en 3) is er soms een ontstekingsreactie bedoeld? Als het antworod op de laatste vraag ja luidt, kunt u maar beter met een veilige boog om het spul heen lopen.

Kwart mille als toegift
Als toegift bij het artikel van Crislip hieronder een lijst van ongeveer 250 substanties, producten en diensten die allemaal op Nederlandstalig internet te vinden zijn, en waarover allemaal beweerd wordt dat ze het immuunsysteem of de afweer versterken voor doorgaans gezonde mensen.
In de kankergenezerij is men ook erg optimistisch over versterking van het immuunsysteem. Daar kunt u hier [8] meer over vinden. Ook de Zwarte Lijst van de Kankerkwakzalverij [9] bevat veel voorbeelden. Maar het merendeel staat niet bij het kwart mille onzinproducten hieronder.
NB. Sommige van deze producten zijn misschien op zich geen onzin. Zo kunnen sieraden met rode jaspis best wel mooi zijn, maar de claim over het immuunsysteem slaat nergens op. U kunt vast nog wel meer voorbeelden in deze lijst vinden. De Consumentenbond kan dus nog wel even vooruit met bezwaren maken tegen onterechte reclame.
Abrikozen, acaibes, Acemannan, Acerola vitamine C, acetyl-L-carnitine, acupunctuur, AHCC Active Hexose Correlated Compound, Airnergy, Albat High Energy Piramide, Algen Supplement, alkaliseren, Allerfleur, aloë vera, amandelen, andijvie, Andrographis paniculata, antioxidanten, antroposofische geneesmiddelen, APS-apparaat, aqua aura (kwarts met goud), Aquacare, Aquavital stress-protect, Argan-olie, arginine, Arkopharma Koninginnebrij, Aromaforce lotion, aromatherapie, Ashwaganda massageolie, Astragalus membranaceus, Aurelis, aventurijn, A. Vogel-producten, ayurveda-producten, bataat, Benseng Foodsupplements, Bergenia crassifolia, bergkristal, bèta-endorfines, bètaglucaan, Bifidobacterium lactis, BioEnergiser D-tox voetenbad, bioresonantie, Bioxtra producten, bittermeloen, Black Seed-olie = Nardus-olie = Nigella sativa, bloedgroepdieet, boeken (diverse titels), Boesenberg rotunda capsules, Borageolie, Bowen behandeling, Brassica Italica, broccoli, Camu camu, Capsules met groente- en fruitextracten, Carnitine, carotenoïden, Carpe Diem Kombucha, chalcedon, champignons, charoiet, chi kung = qigong, Chi Neng Qigong, Chinflex massage, chlorella, cimetidine (Tagamet), citrien, co-enzym Q10, colloïdaal goud, Colon Cleanse, Cordyceps sinensis, cranberry, damascusroosolie, detox voetenbad, druivenpitten, echinacea- en kamillepreparaat, Élan Vitàl [sic] Multiple, Elecampane – Inula helenium, Engelen van de Goddelijke Liefde, Equilac Paardenmelk, Essential StePHan Nutritionals, Fauna Mana, flavonoïden, flovoanoiden [sic, van De Rode Pilaren], FluCold-Stop, Forskoline, frequenties die het immuunsysteem versterken, Fucoïdan, fytotherapie, Ganoderma, geactiveerde zuurstoftherapie, geloven, gember, Geranium-mengpoeder, gerst, glutamine, glutathion, goji bessen, goldenseal = Canadese geelwortel = Hydrastis canadensis, graancirkel te Hoeven, guashatherapie, hartgespan (Leonora cardiaca), Hedysarum neglectum, Herbalife-producten, homeopathie, honing en kaneelpoeder, , Immucell, Immuno Forte, Immunokracht, Immuno Norm, immuunafweer, IMMUUNCEL CD, Imuno-Strength, InfraSense, Inositol Hexaphosphate (IP6), Iodium, Jade GreenZymes, Jarrow Formulas Saccharomyces boulardii, Kalmegh, kaneel inlegzooltjes, kattenklauw = Cat’s claw = Uncaria tomentosa of Uncaria guanensis, kindermassage, kokosnootolie, kool, koper, kracht van bomen, kussen, labradoriet, lachen, lactobacilli, Laminaria japonica, langherine, lapis lazuli, larikshout, lauric acid, lavendel, linzen, L-lysine, L-theanine, Maitake, magneettherapie, mandarijn, manuele lymfedrainage, maretak injecties, Mass-Tadon, mediteren, melatonine, meloen, Mirt etherische olie, moldaviet, mookaiet, Moringa oleiferais, Multi Wave Oscillator, muskaatroosolie, Mycopryl 680, NAET, Nan Ha-producten, Nan Pro, NatuFlue H1, natuurgeneeskunde, NES-therapie, neusspoeling mert netipot, Noni-sap, Nutrilon 3, Olea europea (olijfblad), olivijn, omega-3 vetzuren, omega 6-vetzuren, omega-7 vetzuren, oolong thee, oorkaarsen, oost-indische kers (Tropaeolum majus), Orgone Zapper, ornithine, orthomoleculaire therapie, osteopathie, ozontherapie, paardenmelk, panthenol, paranoten, pau d’arco, pectine, Pelargonium sidoides, pentacyclische oxyindol alkaloïden, Perilla frutescens, Pharma Nord Bio-Primmuno, Phytolacca americana, pollen, pompoen, probiotica, Propolis, Rasul kleiritueel, Ravintsara, reiki, resveratrol, ResvisXR Forte, Rhodiola quadrifida / Coccinea, Ribes nigrum, rode biet, rode jaspis, RoseOx, rozenbottel (Rosa laevigata), salie, sapdiëten, sardonyx, sauna, Schüssler celzouten, seks, selenium, shii-take, silicium, Simontontherapie, SiVAS-therapie, smalle weegbree (Plantago lanceolata), soja, spirulina, sterrengliefen, sugeliet, Tachyon Chakra set en overige tachyonproducten, Tancosan, Taurox-SB, tea tree, Tebofit, tetracyclische oxyindol alkaloïden, Thaise Voetmassage, thee, thermaal water van Gastein, thurisaz-rune, tijm, toegepaste kinesiologie, toermalijn, tomaten, transfer factor, turkoois, ui, Uncariapol, venkel, verzadigde vetten, visualisaties, Vitaliteitskuur, Vitamine (allemaal), vlierbes (Sambucus nigra), wakame, waterhennep (Eupatorium perfoliatum), wei-eiwit, west-indische kers, wierook, Yarshagumba, yoga, zink suppletie, zoethout, zuurkool extract, zwarte netel.

Article printed from Skepsis Blog: http://www.skepsis.nl/blog
URL to article: http://www.skepsis.nl/blog/2011/03/vers ... flauwekul/
URLs in this post:
[1] Onlangs verwees de Europese Voedelsautoriteit EFSA de claim van vitamine C-tabletten naar de prullenbak. Extra vitamine C slikken verhoogt de weerstand niet. De fabrikanten gaan gewoon door hun leugens op hun verpakkingen te zetten. De Consumentenbond wil dat de consumenten actie gaan voeren: http://www.skepsis.nl/blog/wp-content/u ... p_1890.jpg
[2] Consumentenbond richt pijlen op vitaminepil: http://www.evmi.nl/nieuws/voeding-gezon ... nepil.html
[3] Hou op met vitaminenmisleiding: http://www.bndestem.nl/algemeen/brabant ... eiding.ece
[4] Boost your immune system?: http://www.sciencebasedmedicine.org/?p=1828
[5] Engelse Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Immune_system
[6] auto-immuunsysteem: http://www.google.nl/search?source=ig&h ... 02d7e89dbd
[7] Hospitalized Patients With Community-Acquired Pneumonia Have Significantly Decreased Survival: http://www.medscape.com/viewarticle/708854
[8] hier: http://www.kwakzalverij.nl/209/Behandel ... ker_maken_
[9] Zwarte Lijst van de Kankerkwakzalverij: http://www.kwakzalverij.nl/1245/Encyclo ... gen_kanker
Click

bamboe

Berichtdoor bamboe » Zo 9 Mar 2014 15:55

De Franse universiteit van Rennes analyseerde het vitamine C-niveau bij 130 mensen die een hersenbloeding hadden opgelopen. Het merendeel vertoonde vitamine C-uitputting: 45 % kreeg een onvoldoende en 14 % was zelfs vitamine C-deficiënt!

Te weinig vitamine C is altijd al gelinkt geweest met vaataandoeningen, maar deze metingen bewijzen hoe verontrustend laag de inname van vitamine C is bij goed doorvoede mensen. Vitamine C is nodig om collageen aan te maken, dat bindweefsel in de huid, botten en bloedvaten verstevigt. De vitamine helpt ook de bloeddruk laag te houden.
https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/677
Vitamine C voorkomt nog meer

Een nieuwe studie legt de link tussen een vitamine C tekort en verhoogd risico op beroerte : Onderzoekers ontdekten dat een vitamine C tekort meer voorkwam bij mensen met beroerte. De studie suggereert dat lage plasma vitamine C waarden de kans op een spontane beroerte verhoogt. Onderzoek werd geleid door neuroloog S. Vannier/Pontchaillou University Hospital, Frankrijk en verscheen in Medscape Medical News.
Dr. Vannier zegt dat vitamine C een belangrijke rol speelt bij het reguleren van de bloeddruk en collageen biosynthese. Dit maakt dat er verder onderzoek gedaan gaat worden naar de doeltreffendheid van vitamine C supplementen ter voorkoming van beroertes en daarbij behorende complicaties. De rol van vitamine C ter voorkoming van/herstel na beroerte is veelbelovend.

Vitamine C tekort: ook aderverkalking en hartkwalen : Uit het onderzoek bleek ook dat een tekort aan vitamine C het risico op aderverkalking en hartkwalen verhoogt. Dr. Vannier: ‘Vitamine C verlaagt de bloeddruk en dit maakt ook het verschil of een beroerte dodelijk is of niet: dit heeft te maken met de mate waarin het slachtoffer fruit en groenten heeft gegeten. Ascorbinezuur reguleert de collageen biosynthese. Een tekort hieraan is verantwoordelijk voor instabiel en dysfunctioneel collageen met verlies van orgaanbeschermende eigenschappen, wat ook leidt tot beroerte.

De vitamine C inname opschroeven : De auteurs van de studie deden nog een paar opmerkelijke ontdekkingen. Zo was het verblijf in het ziekenhuis van patiënten die een beroerte hadden gekregen een stuk korter, wanneer zij normale vitamine C waarden hadden. Zij bleven gemiddeld 9.8 dagen in het ziekenhuis. De patiënten met een vitamine C tekort bleven gemiddeld 18.2 dagen in het ziekenhuis. Het langere ziekenhuisverblijf had te maken met complicaties in de vorm van infecties.

http://goedgezond.wordpress.com/2014/02 ... -beroerte/

Linus Pauling: High dose vitamin C is a cure for cancer: http://www.youtube.com/watch?v=OfuXHJh3LMY
Laatst gewijzigd door bamboe op Zo 9 Mar 2014 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.

bamboe

Berichtdoor bamboe » Zo 9 Mar 2014 16:09

Nieuw bewijs voor vitamine C als kankerbestrijder
© thinkstock.

De resultaten van een nieuw onderzoek bij muizen suggereren dat vitamine C de kankervernietigende kracht van chemotherapie kan vergroten. Volgens Amerikaanse wetenschappers zou vitamine C, wanneer het met een injectie wordt toegediend, een veilige, effectieve en goedkope behandeling kunnen zijn voor eierstokkanker en andere varianten van de ziekte. In hun artikel in 'Science Translational Medicine' sporen ze de overheid aan om klinische proeven met vitamine C op poten te zetten. De kans dat farmaceutische bedrijven hier onderzoek naar zullen doen is klein, aangezien vitamine C niet gepatenteerd kan worden.
http://www.goedgevoel.be/gg/nl/120/Kank ... ent=weekly

Terug naar “Onconventioneel”