De dynamiek van ontgiften

Vragen, informatie en discussie over onconventionele diagnose- en behandelmethoden, en onconventionele opvattingen.
savan

Berichtdoor savan » Za 16 Nov 2013 14:39

Anne-roos

Re: De dynamiek van ontgiften

Berichtdoor Anne-roos » Ma 18 Nov 2013 13:25

Hallo Savan.

Ik heb ditzelfde artikel uitgewerkt en geplaatst in het topic
Vegatestmachine en homeokorrels...
Sorry, ik had echt niet gezien dat jij dit zaterdag al in dit topic had geplaatst! :oops:
Groetjes

Tulipano

Berichtdoor Tulipano » Ma 18 Nov 2013 13:57

Hoi Anne-Roos,

Goede samenvatting.
Plaats 'm ook even hier :D

Anne-roos

Berichtdoor Anne-roos » Ma 18 Nov 2013 14:04

Ik heb mij gisteren, op die saaie zondagmiddag, verdiept in de ontgiftings-dynamiek, of beter: - problematiek...
Ik vond een uiterst interessant, maar héél lang artikel waar ik het belangrijkste 'even' uitgehaald heb.
Het is m.i. het antwoord op veel vragen...

Waarom worden toxische stoffen opgeslagen en niet (voldoende) uitgescheiden ?

Slecht ontgiften is genetisch.
Slecht ontgiften is voornamelijk een eiwit (metallothioneïne) en een enzym ( CP450/cytochroom) probleem.

Mensen zijn genetisch ontzettend verschillend. Om maar wat te noemen: voor het cytochroom P450 zijn tussen de 50 en 100 genen actief. Daarin kunnen van mens tot mens grote verschillen zijn.
Deze mensen kunnen lichaamsvreemde stoffen, maar ook lichaamseigen stoffen niet in een snel tempo omvormen tot onschadelijke producten, die uitgescheiden worden. Vroeger, toen het leefmilieu nog niet veel moeilijk afbreekbare verbindingen bevatte, hadden deze mensen niet veel last.
Heden ten dage zijn zij vermoedelijk de slachtoffers van de zogenaamde ‘moderne ziekten’, waarvan het bestaan nog graag ontkend wordt.
De theorie kan zijn dat de belasting vanuit het milieu zo groot is, dat het genetisch polymorfisme (= in verschillende vormen ) op grote schaal uit in allerlei ziektebeelden , die min of meer het gehele organisme betreffen en waarmee de reguliere geneeskunde weinig ervaring heeft.

Ontgiften is het verwijderen van lichaamseigen afvalstoffen en lichaamsvreemde stoffen
Het verwijderen van vetoplosbare stoffen wordt voornamelijk uitgevoerd door het eiwit metallothioneïne en de P450 cytochroom enzymen.
Deze laatste bevinden zich in de lever t.h.v. de mitochondria.
Mitochondria zijn de ‘energiecentrales’ van de cel.
Ze stammen af van primitieve bacteriën die miljarden jaren geleden een samenwerking (symbiose) zijn aangegaan met andere cellen.
Als gevolg van deze afkomst hebben ze hun eigen DNA (mtDNA), dat onafhankelijk is van het DNA in de celkern, en kunnen ze zich dus ook zelfstandig delen.
Omdat ze zo vaak delen, is het heel belangrijk dat er geen fouten in het DNA sluipen.
Sommige lichaamsvreemde stoffen beschadigen het mtDNA, waardoor de reproductie van de mitochondria afnemen of waardoor de mitochondria defecten gaan vertonen. Hierdoor komen zowel de energieproductie in het gedrang als de ontgifting zelf.
De hersenen bevatten de meeste mitochondria per cel (9000). In de lever zijn dat er 3000 per cel.

In de mitochondria vinden wel meer dan 100 verschillende stofwisselingsstappen plaats. Het zijn de energiefabriekjes van de cellen, waar suikers en vetten verbrand worden om bio-energie (ATP) aan te maken voor de groei en het onderhoud van het lichaam en voor de normale werking van weefsels als de hersenen, de spieren, de lever, de darmen enz.
In de lever-mitochondria vindt tevens de vetoplosbare ontgifting plaats.
De belangrijkste P450 cytochroom enzymen die bij ontgifting betrokken zijn hebben een beperkte ontgifting-capaciteit, ook wel drempelwaarde genoemd.
Wordt deze waarde overschreden ontstaat accumulatie van toxische stoffen die op hun beurt een deel van de P450 cytochroom enzymen gaan verstoren, sommige van deze enzymen gaan dan te snel of te traag of helemaal niet werken.

De CP450 enzymen zorgen samen met het eiwit metallothioneïne voor de afbraak van de meeste lichaamsvreemde en lichaamseigen stoffen.
Er wordt vaak gezegd dat gewasbeschermers (bv. pesticiden) en additieven (E-nummers) onschadelijk zijn voor de mens.
Dit is een halve waarheid omdat slechte ontgifters deze stoffen opstapelen.
Mensen die bijvoorbeeld een defect hebben met de enzymen die deze stoffen moeten neutraliseren, krijgen na verloop van tijd een chronische overbelasting of intoxicatie.
Slechte ontgifters hebben vooral veel problemen met geneesmiddelen, ook wel aangeduid als bijwerkingen (ongewenste werkingen).
Bijwerkingen van antidepressiva en stimulantia worden bijvoorbeeld mede veroorzaakt door het enzym CYP2D6, CYP2E1 en CYP3A4,

Heel wat ziekten vinden hun oorsprong in factoren die deze CYP-enzymen verstoren.

Belangrijkste P450 enzymen

CYP3A4 :speelt de belangrijkste rol, omdat het ca. 50-60% van alle geneesmiddelen afbreekt. Zoals antidepressiva, antipsychotica, psychostimulantia waaronder cocaïne en bepaalde antibiotica.
CYP3A4 is tevens verantwoordelijk voor afbraak van: - organofosfatische insecticiden (de meeste dus)

CYP2D6 is verantwoordelijk voor afbraak van 25 % van alle geneesmiddelen, waaronder codeïne, cholesterol verlagende medicatie, antidepressiva (Prozac®), antipsychotica (Haldol®, Risperdal®) en bèta-blokkers.
Informatie dat Ritalin® niet zou betrokken zijn in de P450 route is derhalve niet correct.

Enzym-remmers
Wil het enzym zijn werk kunnen doen, dient het zich gedurende korte tijd intens te hechten aan de stof die het wil omzetten.
Wanneer deze stof concurrentie krijgt van een stof met erg gelijkende kenmerken, dan kan het enzym zich niet hechten. Dit heet "competitieve inhibitie".
Voorbeelden van deze enzymremmers zijn:
- pesticiden (vb. schimmel bestrijders)
- antibiotica (remmen specifieke enzymen in bacteriën)
- tal van antivirale geneesmiddelen

Kinderen zijn gevoeliger voor lichaamsvreemde stoffen

Lood en andere zware metalen
Kinderen nemen deze stoffen vlotter op uit hun spijsverteringsstelsel (40% t.o.v. 10% bij volwassenen) dan volwassenen. De zuurtegraad in de maag en de darmflora van de baby/peuter is ontoereikend om de opname van toxische stoffen tegen te houden.

De bloed-hersen-barrière:
Zenuwweefsel (hersenen, zenuwen en ruggemerg) is enorm gevoelig voor lichaamsvreemde stoffen.
De hersenen worden beschermd tegen schadelijke stoffen van buitenaf door de bloed-hersen-barrière In normale omstandigheden laat deze filter alleen zuurstof, glucose en bepaalde (zeer) kleine moleculen door.
De bloed-hersen-barrière is bij kinderen pas goed actief vanaf de leeftijd van twee jaar.

zie voor de gehele tekst:
http://www.de-poort.be/cgi-bin/Pagina.pl?id=103#242

En aangezien we allemaal kind zijn geweest:
Het beschadigen van zenuwweefsel, het beschadigen van enzymen met alle daar uit voort komende problemen óók het overerven van beschadigd mitochondriaal DNA vind zijn oorsprong in (de toxische stoffen in ) vaccinatie's bijv. kwik, aluminium, squaleen, fluoride, en formaldehyde (!!) waarmee een kleine baby van 6 weken oud al wordt overladen.....

Het is dus niet zo vreemd dat een kind bijv. een pesticiden-belasting/vergiftiging oploopt en dat nooit meer zonder hulp uit zijn lichaam krijgt!
En dan hebben we het nog niet eens gehad over de uiterst giftige toxines van de Borrelia bacterie :(

Josie

Berichtdoor Josie » Ma 18 Nov 2013 17:11

Dankjewel Anne-roos. Beetje zware materie heh voor mijn trage hersentjes.
Er bestaan ook laboratoriumtests waarmee je kan checken of je cytochroom p450 nog goed werkt.

En dan, hoe komen we er vanaf??

Ik gebruik o.a. glutathion.

Verder heeft bijvoorbeeld Klinghardt een neurotoxines protocol:
http://www.klinghardtacademy.com/images/stories/neurotoxin/NeurotoxinProtocol_Jan06.pdf
Samenvatting: Een grote hoeveelheid verschillende soorten neurotoxines algemeen afvoeren met gezonde voeding (eiwitverrijkt, mineraalrijk, gezonde vetten, veel drinken) gecombineerd met geconcentreerde/speciale korianderblad (cilantro), chlorella, knoflook, omega 3 en electrolyten zoals in keltisch zeezout. Met nog specifieke tips en uitleg over toxines en symptomen bij lyme, schimmel en mycotoxines.

Hij heeft ook een heavy metal detoxification protocol:
http://www.klinghardtacademy.com/Articles-with-Protocols/DMPS-Challenge.html
Samenvatting (mijn poging): Er worden voorzichtig kleine beetjes dmps intraveneus toegediend. Dan plast het lichaam de zware metalen uit. Die komen o.a. uit het bindweefsel. Er vind uitwisseling plaats tussen intra- en extracellulair. De dmps komt zelf niet in de hersenen, toch als er minder gifstoffen in andere weefsels zitten komen er door osmose gifstoffen los uit de hersenen. Na iedere injectie wordt de urine gemeten op zware metalen. Die kunnen om de beurt loskomen. In totaal 1 (bij milde vergiftiging) tot 8 (direct na amalgaamverwijdering) injecties dmps, gevolgd door 3 dagen orale dmps en chlorella. Gecombineerd met het neurotoxines eliminatie protocol. Zeer effectief en wetenschappelijk aangetoond. Als er toch nog nesten achterblijven kunnen deze evt. behandeld worden via een manier die lijkt op neuraaltherapie (lidocaïne met dmps).

Iemand ervaring met chelatietherapie?

Josie

Berichtdoor Josie » Ma 18 Nov 2013 17:13

Josie schreef:Dankjewel Anne-roos.
en dankjewel Savan!

Tulipano

Berichtdoor Tulipano » Ma 18 Nov 2013 17:48

Josie schrijft:
en dankjewel Savan!

Oeps, ook namens mij, bedankt Savan :)

Anne-roos

Berichtdoor Anne-roos » Ma 18 Nov 2013 22:08

Josie: Dankjewel Anne-roos. Beetje zware materie heh voor mijn trage hersentjes.
Er bestaan ook laboratoriumtests waarmee je kan checken of je cytochroom p450 nog goed werkt.
En dan, hoe komen we er vanaf??

Ja, volgens mij bestaan die tests wel, ik heb er zelf nooit mee te maken gehad.
Misschien is er een ander forumlid waarbij dit ooit gecheckt is?
Het is echter de vraag of de uitslag daarvan wel betrouwbaar is...
Waar het in dit lange artikel (het is ongeveer de 1e helft die ik heb samengevat) om gaat is het probleem van het opstapelen van toxines door een gebrekkige werking van het cytochroom CYP450.
en/of een gebrek aan een bepaald cytochroom of een overgeërfd beschadigd enzym-DNA.
Toxines kunnen het DNA van de mitochondriën beschadigen waardoor het probleem overdraagbaar is.
Met alle gevolgen van dien.
Maar die beschadiging,gebrek of gebrekkige werking van de/het CYP450 enzym(en) is juist ontstaan dóór de vele toxines, te beginnen met de giftige adjuvants in vaccinatie's...
Vóórdat men een vaccinatie geeft/krijgt, dus preventief, zou eerst getest moeten worden hoe de werking van dat enzym is.
Als blijkt dat er gebrek is aan dat enzym en/of een gebrekkige werking en/of een beschadigd enzym-DNA
zou zo'n persoon eigenlijk nooit gevaccineerd mogen worden.
Maar om de 'bekende' redenen wordt zo'n onderzoek door de gezondheids-autoriteiten met man en macht tegengewerkt.
En helaas zijn problemen van het CYP450 enzym niet echt meer ongedaan te maken.
Het is dus heel belangrijk om de elektroactieve adjuvants, zoals kwik en formaldehyde ongedaan te maken.
En alle andere toxines zoals die van de Borrelia, pesticiden, enz.
Bijv. kwik, aluminium en fluor en de Borrelia toxines hebben een zekere synergie; ze versterken elkaar.
Ontgiften is dus de enige maar wel juiste oplossing.
Dat kan bijvoorbeeld met een complementaire/homeopatische behandeling.
De door jouw genoemde DMPS behandeling is mij onbekend.
Er zijn nog meer, voor mij overigens nieuwe, behandelmethode's.
Ik hoop daar over een aantal weken een lezing over bij te wonen, dan weet ik er meer van!
Groetjes

bamboe

Berichtdoor bamboe » Di 19 Nov 2013 8:44

hallo allemaal, ik heb ontgiftigingsproblemen, maar toch ontbreekt dat ontgiftigingsgen bij mij niet.
en ik reageer ook niet echt / echt niet goed op antibiotica.

:zwaaien:

joorn

Berichtdoor joorn » Di 19 Nov 2013 9:25

Bij mij is ook een keer een PC 450 waarde gemeten , maar ik weet de waarde niet meer.Maar t was goed zei men.
De test werd genoemd als; Je loopt het bos in en je zoekt naar een boom............. :?

Op deze site van grafieken en voorstellingen over t ontgiften...

http://www.de-poort.be/cgi-bin/Pagina.pl?id=103

en hieronder op bladzijde 708 een onderscheid in diverse enzymen en de med die daarop van invloed is;

http://www.de-poort.be/cgi-bin/Document.pl?id=133
Dat vind ik wel heeeel interessant ...............
Laatst gewijzigd door joorn op Di 19 Nov 2013 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Onconventioneel”