pantotheenzuur

Vragen, informatie en discussie over onconventionele diagnose- en behandelmethoden, en onconventionele opvattingen.
savan

pantotheenzuur

Berichtdoor savan » Ma 25 Nov 2013 19:04

Is het misschien waardevol om pantotheenzuur te slikken?
(vitamine b5)
Deze vitamine speelt een belangrijke rol in de citroenzuurcyclus bij de aanmaak van acetyl co-a
De citroenzuurcyclus draaiende houden lijkt mij niet onbelangrijk ivm vetmetabolisme, cholesterol omzetting, en eiwitten/aminozuren metabolisme.
een tekort geeft nogal wat problemen oa brandende voeten, acne etc etc...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pantotheenzuur

WouterB

Re: pantotheenzuur

Berichtdoor WouterB » Ma 25 Nov 2013 19:47

Neen, in het geheel niet.

Zeker al niet voor gewoon gezonde mensen met een normaal voedingspatroon, te korten komen op deze specifieke soort hoegenaamd niet voor, en is ook niet een specifiek Lyme-probleem.

En Lymies adviseer ik niet zomaar 'van alles' te gaan slikken omdat het op internet staat.

Mocht je ideeën hebben dat je baat kunt hebben bij het sikken van dit middel, overleg dit dan absoluut van te voren met je behandelende dokter.

Beroerde van de goedbedoelde adviezen leidt vaak tot dat men een carrousel aan allerlei veels te dure supplementen heeft, die in die cocktail er uiteindelijk lijden dat er netto/ netto niets gebeurd, of de klachten erger worden.

Groetjes, Wouter

savan

Berichtdoor savan » Ma 25 Nov 2013 21:17

Nou dat lijkt me niet wat je schrijft wouter,

Vit b5 is namelijk voldoende omschreven bij lyme.
vitamine b5 is sterk betrokken bij de aanmaak van acetyl co a,
acetyl co a is de motor van je citroenzuurcyclus.

borrelia neemt acetyl co a (=er is literatuur)

een tekort zul je dus van vit b 5 krijgen.
angststoornissen kan je ontwikkelen, problemen met je vetzuurstofwisseling, cholesterolomzetting, aminozuren, steroiden hormonen etc.

google maar even wouter, je komt er vanzelf achter.
Laatst gewijzigd door savan op Ma 25 Nov 2013 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Foetsie

Berichtdoor Foetsie » Ma 25 Nov 2013 21:19

Hallo Savan,

Als je besmet bent met de borrelia bacterie en hoogstwaarschijnlijk dan ook met co-infecties, kunnen supplementen wel helpen.
Borrelia tast alle ingewanden aan en vreet veel van je vitamines weg.
De Arbo arts adviseetde mij zelfs om vooral heel veel zink te gaan nemen.
Bovendien vond hij Samento ook een goed middel, hij wist dat je daar energie van kreeg.

Hij was een reguliere Arbo arts.

Ik heb uit pure noodzaak vitamine supplementen moeten nemen.
Ik was een wrak.
Sommige mensen krijgen ook protifar voorgeschreven van de huisarts.

De B vitamines zijn heel hard nodig voor je hersenen, en lyme gaat nu eenmaal ook in je hoofd zitten.
Ik neem ook zo nu en dan (met tussenposes) van het merk Salus de ijzer met vit. B6, dit is vloeibaar en kun je in een maatbekertje innemen.
Dit ook omdat ik een beetje onder de normale ijzer grens zit.

Vitamine B5, weet ik niet, heb ik nooit extra gebruikt.
Wiki:
Indien er zich toch een tekort aan vitamine B5 voordoet, dan is er vaak ook aan andere vitamines uit de B-groep een tekort. Dit kan leiden tot moeheid, slaapproblemen, depressies, ongevoelige of pijnlijke spieren, haarverlies, immuunzwakte en buikpijn. Ook een brandend gevoel in de voeten en degeneratie van de centrale gezichtszenuw worden gemeld.

Ik weet wel dat die bacteriën heel veel van ons wegnemen, en dat dit wel aangevuld moet worden.

savan

Berichtdoor savan » Ma 25 Nov 2013 21:26

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16390443

Pantotheenzuur van belang bij aanmaak acetyl co a:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pantotheenzuur

Acetyl co a als motor in de citroenzuurcyclus:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Citroenzuurcyclus

citaat uit het bovenstaande:

-de vorming van acetyl co a is nodig omdat er anders geen citroenzuurcyclus plaats kan vinden.!!
Laatst gewijzigd door savan op Ma 25 Nov 2013 21:37, 3 keer totaal gewijzigd.

Foetsie

Berichtdoor Foetsie » Ma 25 Nov 2013 21:32

Ik denk,
Misschien zou je een uitgebreid B supplement moeten nemen en dan extra B5 erbij.
Maar dan wel van dat merk dat ervoor zorgt dat het zo makkelijk mogelijk wordt opgenomen.

WouterB

Berichtdoor WouterB » Ma 25 Nov 2013 21:41

savan schreef:google maar even wouter, je komt er vanzelf achter.

Meer dan genoeg gedaan, buiten dat een B5 tekort/insufficiëntie vrij eenduidig aan te tonen is, is in de heel aansturing van je hormonen en de rest van die winkel, het metabolisme van B12 en D3 van veel meer leidende importantie.

Thirst things thirst, eerst daarna kun je op detailschaal gaan bijsturen, moet je lichaam wel klaar voor zijn, en niet met grotere 'deals' te kampen te hebben.

Dus test en overleg met een deskundig arts!

Groetjes, Wouter

WouterB

Berichtdoor WouterB » Ma 25 Nov 2013 21:49

Beste Foetsie,
Foetsie schreef:Ik denk,
Misschien zou je een uitgebreid B supplement moeten nemen en dan extra B5 erbij.
Maar dan wel van dat merk dat ervoor zorgt dat het zo makkelijk mogelijk wordt opgenomen.

Dat is inderdaad een juiste gedachte. Mocht er inderdaad uit gedegen bloedonderzoek blijken dat je een specifiek vitamine B tekort hebt, dan heeft het weinig zin om alleen dat specifieke type bij te gaan slikken.

Voor een goede opname heb je ook de rest uit dat complex nodig.

Kort en goed, bespreek zulke zaken na goed en degelijk onderzoek, met een deskundig arts!

Groetjes, Wouter

savan

Berichtdoor savan » Ma 25 Nov 2013 22:02

@wouter,

Het lijkt mij dat de citroenzuurcyclus op gang houden van levensbelang in lymepatiënten!!
Werkt deze cyclus niet goed, of stopt deze cyclus dan begint je lichaam melkzuur te produceren.
Wat denk jij dan waar je ( steroide ) hormonen uit voort komen wouter?

http://www.beyondmedicine.nl/Artikelen/ ... iteit.aspx

oh, en wouter schadelijk is vit b-5 niet hoor!

WouterB

Berichtdoor WouterB » Ma 25 Nov 2013 23:28

Hoi Savan,
savan schreef:Het lijkt mij dat de citroenzuurcyclus op gang houden van levensbelang in lymepatiënten!!
Werkt deze cyclus niet goed, of stopt deze cyclus dan begint je lichaam melkzuur te produceren.

Ik denk niet dat je heel erg blij van mijn opmerking wordt, maar hetgeen jij stelt geldt voor elk levend wezen, al dan niet met Lyme, en met een beetje biolologiekennis heb je niet eens 2 uitroeptekens nodig om dat aan te geven... Goede kennis van het adinosine tri-fosfaat verhaal is belangrijk om te snappen waar de cyclus doorbroken wordt.

savan schreef:Wat denk jij dan waar je ( steroide ) hormonen uit voort komen wouter?

In het geval van Lyme is het pro-hormoon Vitamine D de meest ontregelde 'hoofdmotor', die ook mega- consequenties op B 12 en het hele schildklierverhaal heeft.

savan schreef:http://www.beyondmedicine.nl/Artikelen/Artikelen/tabid/2137/entryId/291/Co-enzym-A-CoA-moleculaire-basissleutel-voor-energie-en-immuniteit.aspx

Goede kennis van het adenosine tri-fosfaat verhaal is belangrijk om te snappen waar die cyclus doorbroken wordt.

savan schreef: oh, en wouter schadelijk is vit b-5 niet hoor!
Beweer ik dat dan ergens? Deze opmerking komt mij voor als volledig overbodig.

Groetjes, Wouter

Terug naar “Onconventioneel”