Ayurvedische kruiden straks verboden?

Vragen, informatie en discussie over onconventionele diagnose- en behandelmethoden, en onconventionele opvattingen.
Foetsie

Ayurvedische kruiden straks verboden?

Berichtdoor Foetsie » Di 4 Feb 2014 21:29

http://www.ohmnet.nl/spiritualiteit/art ... -verboden/

Op 14 december 2012 ging een volgende fase van de zogenaamde Codex Alimentarius van kracht. Hierdoor wordt Alternatieve geneeskunst nagenoeg onmogelijk gemaakt inclusief de ayurvedische geneeskunst met haar kruiden

De wet is onder het mom van consumentenveiligheid gepresenteerd, maar is eigenlijk een poging van de farmaceutische industrie om alle natuurlijke middelen buitenspel te zetten

De invloed van de machtige farmaceutische industrie is overduidelijk, met haar pogingen de geneeskunde totaal te beheersen en de lucratieve markt van alternatieve geneesmiddelen, die haar eigen winst vermindert, te elimineren. Deze farmaceutische industrie heeft al één zet gesponsord waardoor alle vitaminen en mineralen met enige preventieve of therapeutische waarde verboden worden en waardoor vitaminen voortaan gaan vallen onder de geneesmiddelen. Het gevolg van deze aanhoudende aanval is dat ik als consument minder keus krijg. Als ik gezondheidszorg wil, ben ik aangewezen op wat de farmaceutische industrie en mijn huisarts te bieden hebben. Huisartsen, die eigenlijk steeds minder tijd hebben om naar mijn verhaal te luisteren en al heel snel een pilletje voorschrijven,

Natuurlijk, de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) moet voorkomen dat we ziek worden van bijvoorbeeld zalm of mosselen. Mooi streven maar het lukt niet helemaal. Kennelijk hebben ze bij dit overheidsorgaan niet zo veel te doen, want ze gaan zich intensief bemoeien met wat ik als journalist al dan niet mag schrijven. Ik mag een positieve recensie schrijven over een mobiele telefoon, of een mooi boek of cd, zonder een boete opgelegd te krijgen. Schrijf ik over voedingssupplementen en gezonde voeding of maak een radio programma daarover, is het oppassen geblazen, zoals ook freelance journalist Toine de Graaf ontdekte. De overheid schoffeert de persvrijheid, stelt hij terecht vast. In zijn artikel in Villamedia (1) noemt hij het voorbeeld van een hoofdredacteur van een publiekstijdschrift die onlangs van de NVWA een waarschuwing kreeg met de dreiging van een boete van 30.000 euro bij herhaling van het strafbare feit. “

Mijn eigen mening hierover is eigenlijk dat ik vind dat je voor of tegen kunt zijn.
En dat mag natuurlijk altijd iedereen zelf weten....
Maar dat er sprake is van boeteoplegging wanneer je je mening ergens over wilt geven, vind ik absurt.
Want dan kunnen alleen mensen met 1 bepaalde mening hun mening ergens over uiten.
De anderen worden dan eigenlijk monddood gemaakt?

d4acn

Re: Ayurvedische kruiden straks verboden?

Berichtdoor d4acn » Zo 9 Feb 2014 1:34

omg

Damrak

Berichtdoor Damrak » Zo 9 Feb 2014 10:43

Mogen we nog wel kruiden kopen/telen/bestellen of wordt dat ook verboden?

Foetsie

Berichtdoor Foetsie » Zo 9 Feb 2014 21:43

Hoi Damrak,

Dat weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat ik mijn alantwortel, die ik altijd in een winkeltje verderop kocht, daar sinds geruimere tijd niet meer te koop is, niet van Jacob Hooy en ook niet meer van BBK, terwijl bv de alantwortel wel gewoon in sommige reguliere geneesmiddelen zit verwerkt.

Ook producten van WALA zijn hier niet meer te krijgen, eerst nog wel in Duitsland, maar WALA is helemaal om zeep geholpen.
Aan banden gelegd door bepaalde wetten in te voeren, waardoor er geen bestaansmogelijkheden meer waren hiervoor.
WALA is een goed voorbeeld van eeuwenlange traditie en kennis op het gebied van natuurgeneeskunde.

Ik weet niet precies hoe dat zit met die wet, maar ik maak mij er wel zorgen over.

anoniem1992

Berichtdoor anoniem1992 » Ma 10 Feb 2014 15:21

Pfff het gaat echt nergens meer over. :(
En de UK doet die ook zo lastig?

Foetsie

Berichtdoor Foetsie » Ma 10 Feb 2014 21:42

Hoi Anoniem,

Geen idee hoe het in de UK zit.
Ik krijg wel heel sterk de indruk dat het hier in Nederland alleen maar erger wordt, vooral sinds die nieuwe "volksvertegenwoordigster" hier de lakens uitdeelt.

Ik bestel mijn medicijnen tegenwoordig steeds maar via internet, in het buitenland (Amerika)
En soms zelfs ook nog uit Nieuw Zeeland, dat is een dure bezigheid, maar ja, als het niet anders meer kan dan moet dat dan maar
Mijn nieuwe huisarts, die tevens homeopathie heeft gedaan, adviseert mij hierin.
Gelukkig duiken er steeds weer andere winkeltjes op, op het internet, zodat ik i.i.g. tot nog toe de spullen kan bestellen die ik nodig heb voor deze nare ziekte.

:)

anoniem1992

Berichtdoor anoniem1992 » Di 11 Feb 2014 0:06

Ik koop al heel lang alles online uit verweggistan.
Probeer maar eens pure melatonine in nederland te kopen, ik heb het niet kunnen vinden.
Nu heb ik 20 gram voor 12 euro ofzo en daar kan ik 4000 dagen capsules voor maken. :D
Net als een heel aantal andere dingen, lege capsules kosten ook veeeel minder in de UK.
Zelf net weer bij Iherb besteld, vooral de homeopathische dingen bestel ik daar.
Kost veel minder op die manier.

Foetsie

Berichtdoor Foetsie » Di 11 Feb 2014 20:55

Ja, dat is waar.
Doe ik nu ook hoor, alleen met sommige middelen.
Maar ik vond het loopje naar die winkel altijd zo leuk; zit er niet meer in.

Misschien ben ik ook wel een hele vervelende klant want ik wil b.v. van de thuja, die ik zo nu en dan ook gebruik, per sé die van weleda hebben, die komt dus helemaal uit nieuw zeeland, misschien dat het ondertussen ergens anders ook wel te krijgen is online.

Maar van de weleda ben ik i.i.g. zeker dat het goed is.

Is ook altijd een stuk sterker dan van bv andere merken.

Terug naar “Onconventioneel”