Poll over Lumbaalpunctie

Hier kun je polls (enquêtes) starten en reageren op polls.

Is er bij jullie iets uit de Lumbaalpunctie gekomen dat wijst op Lyme?

ja, namelijk..............
4
21%
nee, er kwam niets uit.
15
79%

Totaal aantal stemmen: 19

Danger

Poll over Lumbaalpunctie

Berichtdoor Danger » Di 28 Jun 2005 8:39

Hallo allemaal,

Elders hier op het forum heeft mijn moeder geschreven dat mijn zusje een week wordt opgenomen in het ziekenhuis voor onderzoeken, omdat ze bevestiging willen hebben en omdat ze andere ziekten uit willen sluiten.

1 onderzoek betreft de Lumbaalpunctie.
Ik heb op het forum tot nu alleen maar gelezen dat er bij niemand iets uitkwam hier in Nederland.
Wij hebben van iemand hier op het forum het advies gekregen om het liqued ook naar Keulen te sturen en dat advies willen wij opvolgen.

Nou dus de vraag: is er bij 1 van jullie ooit iets uit die testen gekomen wat op de ziekte van Lyme wijst?
Afbeelding
The show must go on
I'll face it with a grin
I'm never giving in

RobertF

Berichtdoor RobertF » Di 28 Jun 2005 9:27

Hallo Mandy,
Lees http://www.borreliose.nl diagnose, lumbaalpunctie
groet RobertF

Gast

Berichtdoor Gast » Di 28 Jun 2005 9:28

RobertF schreef:Hallo Mandy,
Lees http://www.borreliose.nl diagnose, lumbaalpunctie
groet RobertF

Dat zal ik vandaag doen.
Dankjewel voor je reactie!!!!

Gast

Berichtdoor Gast » Di 28 Jun 2005 11:53

Heb ik even gedaan en dan lees ik:

Volgens de ILADS heeft een CSF onderzoek vanwege de onbetrouwbare gegevens dan ook geen diagnostische waarde.

En als je zoals ik duidelijk (volgens de neuroloog) postief ben
kan ik dan ook vals positief zijn? of is het alleen ter ondersteuning
van de onderzoeken.

Hier begrijp ik dus dat het eigenlijk onzin om een LP te ondergaan.

Of is dat ook weer niet helemaal juist, m.i als het onbetrouwbaar dan is zowel positief al negatief onbetrouwbaar.

Kees

TeDo

Berichtdoor TeDo » Di 28 Jun 2005 12:25

Even een reactie op de Poll.

Bij mij was zowel Bloed en LP positief.

Niet dat ik daar iets aan heb gehad want na alle Ab nog steeds klachten.

TeDo

Martijn

Berichtdoor Martijn » Di 28 Jun 2005 13:38

Anonymous schreef:En als je zoals ik duidelijk (volgens de neuroloog) postief ben kan ik dan ook vals positief zijn?

Positief bij wat voor test(onderdeel)? ELISA of Western Blot, IgG of IgM, of nog iets anders?

Hier begrijp ik dus dat het eigenlijk onzin om een LP te ondergaan.

Niet persé, maar bij iemand die al zeer waarschijnlijk Lyme heeft, is de kans klein dat het nog belangrijke info oplevert. Bovendien wordt er vaak niks gevonden, terwijl iemand wel Lyme heeft.

Of is dat ook weer niet helemaal juist, m.i als het onbetrouwbaar dan is zowel positief al negatief onbetrouwbaar.

Nee, dat is niet zo. Vals-positief komt weinig voor, vooral bij de Western Blot.

TeDo

Berichtdoor TeDo » Di 28 Jun 2005 23:02

Hallo Martijn,

Jij schreef

Positief bij wat voor test(onderdeel)? ELISA of Western Blot, IgG of IgM, of nog iets anders?

Positief IgM en IgG bij de ELISA test op zowel bloed als bij LP.
en een duidelijk EM.

Ik stelde de vraag over dat "vals positief" omdat ik na eerst 14 dgn IV Rocepijn (zoiets!) geen verbetering merkte en na een flinke discussie met de neuroloog 3 maanden doxy 400mg kreeg en ook weer weinig verbetering merkte en na wederom een discussie er nog 2 maanden bij kreeg (ik wist toen nog niets van de discussie binnen het ziekenhuis over Lyme nl. er werkt daar een medewerker die aan dat CBO rapport heeft mee gewerkt n die bleek te zeggen na 14 dgn IV is het genezen!) Ik had de hele stapels documenten mee genomen daar was hij zeer belangstellend naar, zelf had hij geen tijd om dat allemaal uit te zoeken en toen ik stelde dat de rode draad door al die oa. ILADS rapporten was dat er veel te kort en met te weinig ab behandeld wordt zei hij wat wil je dan hebben en zo kom ik aan de kuur maar helaas voor mij en ook voor zijn volgende patienten denk is er nog niet uitgekomen wat ik er van gedacht had. Ik had toch de weg vrij kunnen maken voor zijn volgende patienten.
Ik stel mijzelf dan ook de vraag heb ik niks anders?
Mijn verschijnselen komen ook bij veel andere aandoeningen ook voor.

TeDo

Martijn

Berichtdoor Martijn » Wo 29 Jun 2005 22:16

TeDo schreef:Positief IgM en IgG bij de ELISA test op zowel bloed als bij LP.
en een duidelijk EM.

Dan heb je dus i.i.g. Lyme gehad.

Ik stelde de vraag over dat "vals positief" omdat ik na eerst 14 dgn IV Rocepijn (zoiets!) geen verbetering merkte en na een flinke discussie met de neuroloog 3 maanden doxy 400mg kreeg en ook weer weinig verbetering merkte en na wederom een discussie er nog 2 maanden bij kreeg.

Als er geen duidelijke herxen of verbeteringen zijn, dan kan ik me voorstellen dat je gaat twijvelen.

Ik stel mijzelf dan ook de vraag heb ik niks anders?

Dat zou kunnen, al is m.i. Lyme nog niet persé uitgesloten.

Mijn verschijnselen komen ook bij veel andere aandoeningen ook voor.

Wanneer er aanleiding toe is, moeten diagnoses opnieuw worden beoordeeld en zonodig bijgesteld.

TeDo

Berichtdoor TeDo » Do 30 Jun 2005 11:25

Hallo,

Martijn je schreef:

Dan heb je dus i.i.g. Lyme gehad

Kun je nader verklaren wat is het verschil is tussen i.i.g lyme en de anders lyme soorten.

Tks

TeDo

dafjedaf

Berichtdoor dafjedaf » Do 30 Jun 2005 11:48

Iig betekent in ieder geval. Martijn zei dus dat die persoon of nog steeds Lyme had, of Lyme had gehad. Geen speciale soort ofzo.

Terug naar “Polls”